Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Ganska säker på att jag till och med har snäppet nya drivruinet. Release notes är daterad

Last Updated
1/15/2013

•AMD display driver version 9.012

Tror jag har 9.1

AMD har så otroligt förvirrande hemsida för drivrutiner. Svårt att hålla koll på Mobility och icke. Normalt kan man använda deras program som automatiskt känner igen GPU och laddar ner rätt drivrutin. Dock fungerar inte det på min Clevo. Klagar på hård/mjukvaru fel

Upptäckte "last updated" notisen under tiden du skrev det där svaret, whoops. Okej, så dom har fortfarande dåliga drivers.

Skrivet av dricksprit:

Retina 15"

Blir ingen Mac. För det första gillar jag inte chassit alls.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Ett geforece 675m är ett dåligt val som du får ångra. Det är mycket klenare än 7970m men ändå dyrare av någon anledning (troligen en följd av dålig tillgång/yield från Nvidia). SÅ om det inte är försent, satsa på ett 7970m.

Du har rätt ang prestanda (se jämförelsebild), dock vad gör det med bra prestanda om spel inte fungerar? Kanske är billigare pga att de dåliga drivrutinerna har gjort korten mindre populära och de måste då göra dom billigare.

Bildens URL: http://i.imgur.com/MierA1K.png

Edit: Här är en annan jämförelse, mellan hur de tre korten klarar FPS i spel.

http://i.imgur.com/Tx02pdA.png

Bilden är stor på bredden så jag embeddar den inte.

Permalänk
Skrivet av RobotR:

Upptäckte "last updated" notisen under tiden du skrev det där svaret, whoops. Okej, så dom har fortfarande dåliga drivers.

Blir ingen Mac. För det första gillar jag inte chassit alls.

Du har rätt ang prestanda (se jämförelsebild), dock vad gör det med bra prestanda om spel inte fungerar? Kanske är billigare pga att de dåliga drivrutinerna har gjort korten mindre populära och de måste då göra dom billigare.

http://i.imgur.com/MierA1K.png

Bildens URL: http://i.imgur.com/MierA1K.png

Edit: Här är en annan jämförelse, mellan hur de tre korten klarar FPS i spel.

http://i.imgur.com/Tx02pdA.png

Bilden är stor på bredden så jag embeddar den inte.

Drivrutinerna till 7970M har mycket riktigt varit under all kritik. Riktigt usla faktiskt. Men de två senaste, 13.1 och 13.2 har faktiskt fungerat ypperligt, faktum är att jag skulle våga påståa att dessa två senaste är de bästa drivrutinerna som AMD släppt de senaste åren. Så att välja ett 675M över ett 7970M i nuläget har inga hållbara argument. Ett dåligt val bara.

Permalänk
Medlem

jo samsung disken funkar fint i chassit .

jag hade problem med mina drivrutiner till mitt 7970m förut men efter uppgraderingar till 13.1 har jag inte stött på några problem .

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag är vansinnigt förtjust i Alienware laptopparna, har själv en m14x r3. Skulle lätt rekommendera m17x, den senaste versionen, som har 7970m kortet i (r4 tror jag). Många butiker har kvar förra generationen och den är inte alls ett lika bra köp.

Byggkvaliten är jättetrevlig - visst, de är rätt stora och tunga, men hela datorn är helt rigid och tangentbord eller chassi ger inte med sig, utan den känns dyr och lyxig.

Finns massa lysen och grejer i tangentbordet, men det stängde jag av så att den iallafall kan passera för en vuxendator. Använder den ofta för presentationer ute i företag och det funkar utmärkt, utan lysena på ser den nästan ut som en Thinkpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

jo samsung disken funkar fint i chassit .

jag hade problem med mina drivrutiner till mitt 7970m förut men efter uppgraderingar till 13.1 har jag inte stött på några problem .

Har du lust att länka till nerladdningssidan av den drivutinen som du har på din 7970m? Känner att min fortfarande är kass =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Har du lust att länka till nerladdningssidan av den drivutinen som du har på din 7970m? Känner att min fortfarande är kass =/

jag kör på denna Download AMD Catalyst Mobility 13.1 Win 8 | Win 7 | Vista (64-bit) här ifrån http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_1_whql_do...

tänkte jag skulle testa 13.2 betan sen också

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk

Köpte nedanstådene från www.mysn.eu, är på väg med DHL nu så kan inte ge någon direkt recension än, men det finns några forum i staterna som har pratat/köpt XMG från Schenker. Blev ca 16 700:- inkl. frakt. Såg att du inte ville ha 17" skärm men det finns som sagt fler alternativ på deras hemsida så det är i stort sett att knåpa ihop som på pc-konsulten. Vissa paket blir billigare och vissa dyrare..

XMG P722 17.3" Pro Gaming Notebook XMG-P722 Excl. VAT:

Display
1 x 17.3" (43.9cm) Full-HD 1920x1080 Matte €0.00 APDISPP722FHDNG
Graphics Card
1 x 2x AMD Radeon HD 7970M 2048MB GDDR5 | TDP: 2x100W CFX €402.00 GPU-HD-7970M-P722-CFX
Processor
1 x Intel Core i7-3630QM Quad Core - 2.40 - 3.40GHz 6MB 45W €0.00 KCI-3630QM
Memory
1 x 16GB (4x4096) SO-DIMM DDR3 RAM 1600MHz CORSAIR Vengeance (only with Quadcore-CPU) €105.00 KR3-4x4GB-1600-CV
Hard Drive
1 x 250GB SATA-III SSD Samsung 840 Series (MZ-7TD250) €123.00 APHDD-S250-840-SSD
Optical Drive
1 x DVD-RW €0.00 KOS-SN-S083
WIFI Card
1 x Intel Centrino Wireless-N 2230 (with Bluetooth) €14.00 WLAN-2230
Keyboard
1 x Backlit Keyboard SWEDISH €0.00 KB-Px02-LED-SW
Warranty
1 x Standard Warranty : 24 Month Collect & Return (inc parts, labour, support, shipping) €0.00 APGV24M
Operating System
1 x No Operating System €0.00 APOSNOOS
Office Software
1 x Microsoft Office 2010 60-day trial version (only when Windows 7 or 8 is ordered) €0.00 agbNoOFCSW
Power Cable
1 x EU Power Cable €0.00 powerc -eu

Permalänk

Glömde tillägga att jag även köpt en släpbar från XoticPC via deras eBay sida några år sedan. Fungerarde ypperligt, skickade med flyg då så det gick rätt snabbt! Dom verkar även ha bra support, hänger även på andra forum som på Notebookreview (tror det var där). Räkna med ca 30% på priset i "moms" så blir du inte överraskad. Men när jag jämnfört deras paket idag så är skillnanden (med tull/moms inräknat) inte särskilt stor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Drivrutinerna till 7970M har mycket riktigt varit under all kritik. Riktigt usla faktiskt. Men de två senaste, 13.1 och 13.2 har faktiskt fungerat ypperligt, faktum är att jag skulle våga påståa att dessa två senaste är de bästa drivrutinerna som AMD släppt de senaste åren. Så att välja ett 675M över ett 7970M i nuläget har inga hållbara argument. Ett dåligt val bara.

Ja det verkar som att dom lagt manken till med att fixa drivrutinerna. Jag blev dock lite skrämd av att höra att inte Borderlands 1 fungerade ordentligt.

Skrivet av m1ck3h:

jo samsung disken funkar fint i chassit .

jag hade problem med mina drivrutiner till mitt 7970m förut men efter uppgraderingar till 13.1 har jag inte stött på några problem .

Vilka spel lirar du, om man får fråga det?

Skrivet av Ernesto:

Jag är vansinnigt förtjust i Alienware laptopparna, har själv en m14x r3. Skulle lätt rekommendera m17x, den senaste versionen, som har 7970m kortet i (r4 tror jag). Många butiker har kvar förra generationen och den är inte alls ett lika bra köp.

Byggkvaliten är jättetrevlig - visst, de är rätt stora och tunga, men hela datorn är helt rigid och tangentbord eller chassi ger inte med sig, utan den känns dyr och lyxig.

Finns massa lysen och grejer i tangentbordet, men det stängde jag av så att den iallafall kan passera för en vuxendator. Använder den ofta för presentationer ute i företag och det funkar utmärkt, utan lysena på ser den nästan ut som en Thinkpad.

Förstår att det finns många som gillar Alienware, men det är inget för mig. Tack i alla fall.

Skrivet av Aciero:

Har du lust att länka till nerladdningssidan av den drivutinen som du har på din 7970m? Känner att min fortfarande är kass =/

Om du får in några nya drivers, rapportera gärna här om det blev nån förbättring!

Skrivet av m1ck3h:

jag kör på denna Download AMD Catalyst Mobility 13.1 Win 8 | Win 7 | Vista (64-bit) här ifrån http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_13_1_whql_do...

tänkte jag skulle testa 13.2 betan sen också

Är betan redan ute eller är den på G? Tänkte då är ju ännu en patch inte långt borta och det låter ju bra om dom fortsätter släppa patchar.

Skrivet av vaniljmunk:

Köpte nedanstådene från www.mysn.eu, är på väg med DHL nu så kan inte ge någon direkt recension än, men det finns några forum i staterna som har pratat/köpt XMG från Schenker. Blev ca 16 700:- inkl. frakt. Såg att du inte ville ha 17" skärm men det finns som sagt fler alternativ på deras hemsida så det är i stort sett att knåpa ihop som på pc-konsulten. Vissa paket blir billigare och vissa dyrare..

[...]

Glömde tillägga att jag även köpt en släpbar från XoticPC via deras eBay sida några år sedan. Fungerarde ypperligt, skickade med flyg då så det gick rätt snabbt! Dom verkar även ha bra support, hänger även på andra forum som på Notebookreview (tror det var där). Räkna med ca 30% på priset i "moms" så blir du inte överraskad. Men när jag jämnfört deras paket idag så är skillnanden (med tull/moms inräknat) inte särskilt stor...

Det är just det där med importavgifterna som är knepigt, dom får en att behålla sin business inom Sverige (eller EU). Blir det inte rätt mycket billigare (inkl frakt och import) så ser jag inte stor anledning att köpa från utlandet. Det skulle bara göra det krångligt om man behöver lämna igen nåt som strular osv.

Permalänk
Medlem

Kolla denna sida. Är Clevodatorer men du köper från andra länder. De flesta av butikerna erbjuder svenskt tangentbord utan extra kostnad. Då kronan är stark blir det billigare att köpa från någon av dessa butiker istället för någon butik i Sverige.

http://www.gamingonlaptops.com/buy/clevo/

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av RobotR:

Ja det verkar som att dom lagt manken till med att fixa drivrutinerna. Jag blev dock lite skrämd av att höra att inte Borderlands 1 fungerade ordentligt.

Vilka spel lirar du, om man får fråga det?

Förstår att det finns många som gillar Alienware, men det är inget för mig. Tack i alla fall.

Om du får in några nya drivers, rapportera gärna här om det blev nån förbättring!

Är betan redan ute eller är den på G? Tänkte då är ju ännu en patch inte långt borta och det låter ju bra om dom fortsätter släppa patchar.

Det är just det där med importavgifterna som är knepigt, dom får en att behålla sin business inom Sverige (eller EU). Blir det inte rätt mycket billigare (inkl frakt och import) så ser jag inte stor anledning att köpa från utlandet. Det skulle bara göra det krångligt om man behöver lämna igen nåt som strular osv.

Just Borderlands kan jag inte uttala mig om då jag inte spelat detta. Hur som helst så lirar jag en hel del andra spel i största allmänhet men för tillfället så är det total war-spelen, WoW och i viss mån BF3 som gäller och i inget av dessa har jag stött på problem med 13.2 beta drivrutinen.

Permalänk

Min åsikt, gå ner i pris lite, få en asus g75vw i7, 670m och köp till en SSD. Du ville ha en 15 tummare, så blir väl runt 13 tusen då. Har själv en sådan, aldrig varit nöjdare med en bärbar, ++++++++ låg temperatur konstant, nog bland de bästa kylsystemet för laptops. Låter inte mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Finns det inga fler ställen där man kan puzzla ihop en dator online, som ni kan rekommendera? Litar bara på rekommendationer förstår ni, letar man fram egna sidor så vet man aldrig om de är riktigt värda.

På Dell har man väl länge kunnat konfigurera sin egen dator. Vet inte om hur folk rekommenderar det eller så dock.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Kolla denna sida. Är Clevodatorer men du köper från andra länder. De flesta av butikerna erbjuder svenskt tangentbord utan extra kostnad. Då kronan är stark blir det billigare att köpa från någon av dessa butiker istället för någon butik i Sverige.

http://www.gamingonlaptops.com/buy/clevo/

Förstår inte riktigt vad du menar. Den där sidan länkar till andra siter. Exakt vart ifrån rekommenderar du att jag ska köpa min laptop? Vart har du köpt en och inte fått nån importavgift?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Just Borderlands kan jag inte uttala mig om då jag inte spelat detta. Hur som helst så lirar jag en hel del andra spel i största allmänhet men för tillfället så är det total war-spelen, WoW och i viss mån BF3 som gäller och i inget av dessa har jag stött på problem med 13.2 beta drivrutinen.

Så du är inte en som provar de senaste spelen, dvs mycket möjligt att det finns en del titlar som inte fungerar på ditt graffekort utan att du vet om det.

Skrivet av UrbanHazard:

Min åsikt, gå ner i pris lite, få en asus g75vw i7, 670m och köp till en SSD. Du ville ha en 15 tummare, så blir väl runt 13 tusen då. Har själv en sådan, aldrig varit nöjdare med en bärbar, ++++++++ låg temperatur konstant, nog bland de bästa kylsystemet för laptops. Låter inte mycket heller.

Att gå ner i pris låter lockande men gillar inte utseendet på ASUS G75VW och NVIDIA GeForce GTX 670M är redan för gammalt.

Skrivet av Dew87:

På Dell har man väl länge kunnat konfigurera sin egen dator. Vet inte om hur folk rekommenderar det eller så dock.

Köpte min nuvarande dator på Dell, riktigt nöjd med den. Men deras butik har ändrats, man kunde inte customizea lika bra som förut och var tvungen att inkludera Windows.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat sätta mig in i alla specar och priser, men rent spontant känns det som att det kan vara intressant att importera när euron står som den gör.

http://www.deviltech.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Har inte orkat sätta mig in i alla specar och priser, men rent spontant känns det som att det kan vara intressant att importera när euron står som den gör.

http://www.deviltech.de

Ja det borde bli billigare tycker man, men inte alltför mycket. Lutar dock mest åt att jag vill köpa från Sverige nu, då det ger lite trygghet och förhoppningsvis snabbare leveranser. Sen var den där Devil Tech-sidan dryg då den var på tyska.

@ocr123:

Kom på att du nämnde att du bytt tangentbord på din laptop, det kanske jag också vill göra. Har vant mig med ett utan numpad och om det är så lätt som du säger så kanske jag ska byta. Men vart kan man fixa andra laptop-tangentbord? Har du tips?

Sedan ska jag upprepa två grejer i ett av mina längre inlägg som folk missat att svara på:

Citat:

Slutfrågan är angående Inet, förut så fick man fri frakt där om man la till en speciell Sweclockers-vara i deras webshop. Men SSDn har redan fri frakt. Finns det nån förmån i den butiken nu för tiden som man kan få som Sweclockare, har nån en länk?

Edit: Förresten, vad är egentligen skillnaden mellan bildskärmsalternativen:

Standard, 1920x1080, 60% NTSC, matt +0,00 kr
AUO B156HW01 V7, 1920x1080, 95% NTSC, blank +1 600,00 kr
AUO B156HW01 V4, 1920x1080, 95& NTSC, matt +1 600,00 kr

Ingen aning om vad "60% NTSC" och "95% NTSC" betyder (antar att 95& är ett skrivfel, det ska vara 95% där med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Ja det verkar som att dom lagt manken till med att fixa drivrutinerna. Jag blev dock lite skrämd av att höra att inte Borderlands 1 fungerade ordentligt.

Vilka spel lirar du, om man får fråga det?

Förstår att det finns många som gillar Alienware, men det är inget för mig. Tack i alla fall.

Om du får in några nya drivers, rapportera gärna här om det blev nån förbättring!

Är betan redan ute eller är den på G? Tänkte då är ju ännu en patch inte långt borta och det låter ju bra om dom fortsätter släppa patchar.

Det är just det där med importavgifterna som är knepigt, dom får en att behålla sin business inom Sverige (eller EU). Blir det inte rätt mycket billigare (inkl frakt och import) så ser jag inte stor anledning att köpa från utlandet. Det skulle bara göra det krångligt om man behöver lämna igen nåt som strular osv.

Jag lirad Cod BO2 , lite BF3, L4d2 och har även testat lite Boarderlands 2

funkar bra för mig

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Även fast jag avskyr apple i övrigt, så måste jag hålla med om att en Macbook Pro 15 med quad core är nog rätt val för dig.

Den ligger i topp på alla dina punkter förutom grafiken där den ligger lite bakom täten kan man säga. Det är dock ändå en ok avvägning för man får ändå en kepler-gpu och fläskar man på med GPU så offrar man mycket annat som storlek, kylning, fläktljud, vikt osv.

Fördelar med apple är skärmen, högtalarna, tangentbordet, finishen, batteritiden. Sådant som har med känsla och handhavande att göra.

Sen kan man alltid tejpa över den där fula djävla appleloggan med en klisterlapp så man slipper se den.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Glada nyheter. I alla fall för mig och troligtvis för alla med en Clevo och prestanda problem med 7970m. Har hittat en drivrutin som verkar ha löst problemet för mig. Har inte hunnit kontrollera så jättenoga än. Installerade det imorrse och hann dra igång Borderlands 1 för att se att det inte laggade någonting på 1920x1080.

Ska prova köra 3Dmark. När jag körde det igår på Fire Strike så var det kanske 1fps. Filmen laggade fram rejält

Har du en Clevo, så ladda ner alla drivrutiner via deras hemsida istället.

Här är en länk

http://www.clevo.com/en/e-services/download.asp

Bara välja modell i rullistan "P150EM/P151EM1/P170EM" (jag har P170EM) och sedan ta Driver: "VGA"

Sen finns det att ladda ner drivrutin för 7970m och windows 7

Permalänk
Medlem

Eh, du får nog ta och testa mer än ett spel för att uttala dig. Kan vara så att bara Boderlands 1 hade problem med nyaste drivrutinen...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Jag lirad Cod BO2 , lite BF3, L4d2 och har även testat lite Boarderlands 2

funkar bra för mig

Alright

Bildskärmsstorleken är för stor och dessutom sitter USB-portarna på höger sida av chassit på ett dumt ställe.

Skrivet av shaglord:

Även fast jag avskyr apple i övrigt, så måste jag hålla med om att en Macbook Pro 15 med quad core är nog rätt val för dig.

Den ligger i topp på alla dina punkter förutom grafiken där den ligger lite bakom täten kan man säga. Det är dock ändå en ok avvägning för man får ändå en kepler-gpu och fläskar man på med GPU så offrar man mycket annat som storlek, kylning, fläktljud, vikt osv.

Fördelar med apple är skärmen, högtalarna, tangentbordet, finishen, batteritiden. Sådant som har med känsla och handhavande att göra.

Sen kan man alltid tejpa över den där fula djävla appleloggan med en klisterlapp så man slipper se den.

/s

Tack för tipset men det blir fortfarande ingen Mac för mig.

Blev förvånad över att det faktiskt var billigare att uppgradera till bättre i7 processor i MacBook Pro:n än hos PC-konsulten. Kanske för att dom redan satt ett högt grundpris dock.

Batteritiden är bra men grafikkortet är för gammalt, "NVIDIA GeForce GT 650M" ligger på plats 65 hos notebookcheck jämfört med plats 14 för "AMD Radeon HD 7970M". Ska man betala 20 papp (eller 25 papp om man vill ha den bättre skärmen!) så ska det åtminstone vara ett riktigt bra grafikkort.

Skrivet av Aciero:

Glada nyheter. I alla fall för mig och troligtvis för alla med en Clevo och prestanda problem med 7970m. Har hittat en drivrutin som verkar ha löst problemet för mig. Har inte hunnit kontrollera så jättenoga än. Installerade det imorrse och hann dra igång Borderlands 1 för att se att det inte laggade någonting på 1920x1080.

Ska prova köra 3Dmark. När jag körde det igår på Fire Strike så var det kanske 1fps. Filmen laggade fram rejält

Har du en Clevo, så ladda ner alla drivrutiner via deras hemsida istället.

Här är en länk

http://www.clevo.com/en/e-services/download.asp

Bara välja modell i rullistan "P150EM/P151EM1/P170EM" (jag har P170EM) och sedan ta Driver: "VGA"

Sen finns det att ladda ner drivrutin för 7970m och windows 7

Så bra!

Hur gick det i 3Dmark? Fick du 1fps igen eller blev det bättre?

Skrivet av Sonyboj:

Eh, du får nog ta och testa mer än ett spel för att uttala dig. Kan vara så att bara Boderlands 1 hade problem med nyaste drivrutinen...

Good point. Aciero, hur fungerar andra spel med den där drivrutinen? Kanske fixade till det i Borderlands 1 men gjorde det sämre i andra spel.

Permalänk
Medlem

Jag testade Borderlands 1 imorse innan jag var tvungen att åka till jobbet, och är fortfarande kvar på jobbet i skrivandets stund Så prövar när jag kommer hem.

Ska självklart testa mer än bara Borderlands, men eftersom att datorn inte har presterat särskilt bra överlag så har jag rätt höga förhoppningar om att det är löst nu.

Har testat både senaste och äldre drivrutiner tidigare utan någon skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Jag testade Borderlands 1 imorse innan jag var tvungen att åka till jobbet, och är fortfarande kvar på jobbet i skrivandets stund Så prövar när jag kommer hem.

Ska självklart testa mer än bara Borderlands, men eftersom att datorn inte har presterat särskilt bra överlag så har jag rätt höga förhoppningar om att det är löst nu.

Har testat både senaste och äldre drivrutiner tidigare utan någon skillnad i prestanda.

Okej, ser fram emot att läsa hur det går.

Ang CPU så kollade jag upp hur stor skillnad det var mellan i7:orna.

A) I7 3630QM | 2,4-3,4 GHz 6 MB, 45 W - 4 kärnor +950,00 kr
B) I7 3740QM | 2,7-3,7 GHz 6 MB, 45 W - 4 kärnor +1 950,00 kr
C) I7 3840QM | 2,8-3,8 GHz 8 MB, 45 W - 4 kärnor +3 400,00 kr

B är 9,6% bättre än A och C är 1,7% bättre än B. (C är 11,47% bättre än A.)

Vill man verkligen ha lite extra kraft KAN det vara värt att köpa B, men C är verkligen ovärd för så lite extra kraft à 1450 kr extra. Själv tror jag aldrig jag skulle märka de där extra 9,6 procenten så jag nöjer mig nog med A (3630QM).

Läste om chassit: http://www.notebookcheck.net/Review-Schenker-XMG-P502-PRO-Cle...

Är en review om Schenker XMG P502 PRO som använder Clevo P150EM chassit (det som PC-konsulten har).

Det verkar bra, dom fick ut lite över fyra timmars trådlöst surfande med batteriet. Resonabelt. Oftast har man ju alltid en strömkälla i närheten men det är bra att man kan flytta runt sig i huset fritt ett par timmar en kväll om man skulle behöva det.

Dock var det två dåliga saker, den första är värmen. Som tur är ser det ut att vara svalt där man håller handen men själva tangenterna verkar bli varma. Troligtvis är detta inte en så big deal dock, så jag kan leva med det.

Det värsta är ljudnivån: "constantly present fan noise even when it's not loaded", "increases to a critical range of over 50 dB (A) during load". Aj, aj... Detta är en större deal för mig. Men jag tror inte det är en deal-breaker ändå, laptoppen är ju trots allt mycket tystare än den jag har nu ändå (nuvarande var tyst förut men har fått fnatt nu på slutet).

Vet att det inte är exakt samma komponenter i review-datorn som den som jag kanske ska inhandla men på ett ungefär så är det ju det. Reviewdatorn hade ett "NVIDIA GeForce GTX 675M" i sig och det står på http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html att "Power consumption of the 7970M is in the same ballpark as the GeForce GTX 675M", så värmen borde vara ungefär lika dan.

Permalänk
Medlem

Review Update: Radeon HD 7970M vs. GeForce GTX 680M
> http://www.notebookcheck.net/Review-Update-Radeon-HD-7970M-vs...

Gjord i slutet av januari.
De säger att mycket har fixats i 7970M men det återstår en hel del glitchar i spel.
Energisparläge är bättre i 680M.
Vissa spel får bättre FPS i 680M, och i andra får 7970M bättre FPS.
De säger i princip att 680M är bättre (iaf stabilare) men med tanke på pris så är 7970M bättre.

Review GeForce GTX 680M vs. Radeon HD 7970M
> http://www.notebookcheck.net/Review-GeForce-GTX-680M-vs-Radeo...

Den gamla recensionen från förra januari.
På idle så är båda grafikkorten ungefär på samma ljudnivå.
Under load så är 7970M lite högljuddare.
7970M blir en hel del mer varm än 680M.
Eftersom fläktarna måste jobba mer med 7970M så blir ytan på datorn iaf mindre varm.
Tydligen kan CPU:n bli sämre (måste klocka ner) av 7970M:s hetta då den jobbar som mest.
7970M drar lite mer ström.
7970M ger mycket sämre batteritid under load (680M: 1h40m, 7970M: 0h46m).

Längre batteritid och svalare låter väldigt attraktivt, dock... 3000 spänn extra för det? Hmmm.

Ljudnivån på fläktar borde inte oroa mig alltför mycket eftersom jag tänker försöka stoppa in "dual piezo cooling jet"-kylare så fort som jag bara kan. När dom nu kommer på marknaden, borde ju inte vara alltför länge tycker man.

För de som inte hört om "dual piezo cooling jet": http://www.youtube.com/watch?v=Hm5fXj-hUpk
I icke-video format: http://www.engadget.com/2012/12/12/ge-dual-piezo-jets/

Inte hört nåt nytt om den där kylningsanordningen på ett tag nu, nån som vet nåt?

Permalänk
Medlem

Har nu provat GTA 4 med nya drivrutinen samt kört 3Dmark igen.

I GTA 4 verkar det flyta på lite bättre, men inte så jättestor skillnad mot innan.

Resultaten i 3Dmark är bättre. Fick 3906 poäng på Fire Strike. Låg tidigare strax över 500. Dock är jag inte imponerad, då videon laggade fortfarande rätt bra på runt 8fps. Vet inte hur andra med 7970m gör då jag hittar ett flertal andra med högre poäng i samma test.

Undrar även om någon vet om informationen från 3Dmark är att lita på, då det står att min Core clock är 300MHz och Memory clock är 150MHz.

Permalänk
Medlem

Aciero: 3906 poäng vs 500 poäng var jättestor skillnad, konstigt att det ändå var bara 8 fps. Vilken processor har du? Har märkt att alla test på notebookcheck.net som använder AMD får lägre fps än de som använder en i7:a från Intel (även om systemen annars har samma disk/ram/graffekort).

Just nu känns det som att jag borde ta GeForce GTX 680M, speciellt efter det jag läst igår om ljudnivån och hettan. Men det känns tokigt att betala tre tusen extra för det. Man vet ju inte hur mycket bättre det blir med nästa patch som kommer till Radeon HD 7970M.

Tråden verkar på G till att dö ut nu då det är en del av mina funderingar som inte får besvaringar. Måste nog ta och bestämma mig nu strax.

ocr123: Skulle gärna vilja veta mer av dig som bytt tangentbord, det som finns på chassit hos PC-konsulten har en Entertangent som bara är en rad, det är jag inte alls van med. Vart köpte du nytt tangentbord?

Permalänk
Medlem

Så det är så här svenska tangentbordslayouten ser ut:

http://oi45.tinypic.com/2hs7l6s.jpg

För det första är Entertangenten liten. Det kommer jag nog få fnatt på.

För det andra sitter Windowstangenten till höger om mellanslag. Det kommer jag få damp på eftersom jag använder WinKey+R genvägen hela tiden.

För det tredje sitter höger- och vänstertagg-tangenten till höger om mellanslag. Det kommer jag bli absolut galen på då jag programmerar!

Sen vet jag inte om jag är blind men vart sitter snabbknapparna för att ändra volymen? Finns inte det? Eller måste man använda funktionstangenten plus nån annan tangent? Det är ju inte heller bra.

Jag komme verkligen behöva byta tangentbord. Kan nån hjälpa mig hitta vart man kan köpa andra tangentbord som passar till Clevo P150EM? Jag har sökt men hittar inget. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Det här var det värsta jag varit med om, det är omöjligt att hitta nånstans där dom säger att "dessa tangentbord passar till Clevo P150EM". Inte ens Clevo själva säljer några tangentbord.

Bara att hitta laptoptangentbord, vilket som helst, är inte lätt. Tror ni nån av de här passar?

http://se.eetgroup.com/i/577205-B71-HP-Keyboard-SWEDISH-FINNI...
http://se.eetgroup.com/i/539682-B71-HP-Keyboard-SWEDISH-FINNI...
http://se.eetgroup.com/i/594052-B71-HP-Keyboard-SWEDISH-FINNI...
http://se.eetgroup.com/i/FRU04X1303-IBM-Keyboard-Swedish
http://se.eetgroup.com/i/FRU42T3294-IBM-Keyboard-SWEDISH-FINN...
http://se.eetgroup.com/i/FRU42T3810-Lenovo-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/FRU39T0650-Lenovo-Keyboard-SWEDISH-F...
http://se.eetgroup.com/i/FRU42T4023-Lenovo-Keyboard-SWEDISH-F...
http://se.eetgroup.com/i/A000000470-Toshiba-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/P000438170-Toshiba-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/A1599786A-Sony-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/147939871-Sony-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/148024581-Sony-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/148044811-Sony-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/148069171-Sony-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/148705971-Sony-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/MSPK42TX20010-MicroSpareparts-Keyboa...
http://se.eetgroup.com/i/MSPK42TX6010-MicroSpareparts-Keyboar...
http://se.eetgroup.com/i/KB.INT00.448-Acer-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/KB.INT00.519-Acer-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/KB.A2707.015-Acer-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/KB.INT00.177-Acer-Keyboard-SWEDISH
http://se.eetgroup.com/i/KB.A3502.015-Acer-Keyboard-SWEDISH-F...
http://se.eetgroup.com/i/RX218-Dell-Keyboard-SWEDISH-FINNISH
http://se.eetgroup.com/i/RX799-Dell-Keyboard-SWEDISH-FINNISH
http://se.eetgroup.com/i/DP2HN-Dell-Keyboard-SWEDISH-FINNISH
http://se.eetgroup.com/i/07W2R-Dell-Keyboard-SWEDISH-FINNISH
http://se.eetgroup.com/i/S26391-F150-B226-Fujitsu-Keyboard-SW...
http://se.eetgroup.com/i/S26391-F5045-B226-Fujitsu-Keyboard-S...
http://se.eetgroup.com/i/7418710109-Packard-Bell-Keyboard-SWE...

Nej jag vet inte heller... Fattar inte hur man ska göra detta. Gillar att alla shoppar har bilder i endast thumbnailstorlek så man inte kan titta på dem ordentligt.

Som ni ser så skulle jag föredra ett tangentbord utan numpad.

Hur som haver förväntar jag mig inte att dom där länkarna ska ge nåt, vill bara visa att jag åtminstone försökt hitta saker själv.

Hoppas att ocr123 kan berätta hemligheten om vart man hittar ett tangentbord att byta ut till egentligen. Eller nån annan såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Aciero: 3906 poäng vs 500 poäng var jättestor skillnad, konstigt att det ändå var bara 8 fps. Vilken processor har du? Har märkt att alla test på notebookcheck.net som använder AMD får lägre fps än de som använder en i7:a från Intel (även om systemen annars har samma disk/ram/graffekort).

Jag har en i7-3610QM i min dator. Ang den låga fps'en så kanske den inte är så pass jättehög på Fire Strike om det verkligen är menat att vara riktigt tungt för datorer. Vet inte hur många FPS man får med en stationär 680/7970 GPU.

Kollade klipp på youtube med en som filmade sin Alienware som hade 7970m och den flöt inte heller på nå bra under det testet. Han fick lägre poäng än mig på just Fire Strike testet men mycket högre på dom andra mindre krävande 3Dmark testen som kom ut nu.