Är det svårt att hitta bra programmerare?

Permalänk
Medlem

Är det svårt att hitta bra programmerare?

Inspirerat av denna post undrar jag hur situationen ser ut i Sverige. Är det svårt att hitta bra programmerare? Ni som anställer, får ni i likhet med personerna i artikeln massor av CV:n från folk som visar sig inte kunna vad de påstår sig kunna?

Permalänk
Medlem

...55 views och inga svar? Vid det här laget är alla spekulationer välkomna.

Edit: tips på var man kan ställa frågan välkomnas också.

Permalänk

Extremt svårt är det. Typ ingen med vettig bakgrund kan koda direkt från högskolan. Visst det finns vissa utbildningar som datavetenskap, men de kan ofta inget förutom grundläggande programmering.
Huvudproblemet anser jag dock är rörligheten, liksom att det tar något år för att bli duktig är inte konstigt. Problemet är dock att folk ofta lockas av grönare gräs på andra sidan.

Angående överdrifter så har jag aldrig varit med om detta, snarare underdrifter. Varenda chalmersmässa jag har besökt så har jag funderat på om jag har gått fel och istället kommit till ett högstadie.
Sedan cv så visst överdriver folk där, vilket fe direkt erkänner så fort man nämner områderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

Får be dig avstå från att bumpa. Medlemmar svarar när och om de känner för det. Många jobbar eller har skola på eftermiddagen också. Ta det lugnt.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Det intrycket jag har fått på senaste tid är att de som börjar programmera nu vill gå över till en avancerad nivå så snabbt som möjligt därav missar de en del grundkunskaper vilket gör att de inte kan få en djupare förståelse heller. Dock borde jag inte uttrycka mig för mycket inom just det här då jag själv inte är erfaren eller jobbar som programmerare.

OT:

bud_bundy du har givit mig kloka svar här på forumet förut, jag vet inte om du jobbar som programmerare men vad är det egentligen som lockar ungdomar till att lära sig programmering nu för tiden?

Kanske har jag spelat för mycket och läst för mycket på forum men jag har skaffat mig uppfattningen att mer än hälften vill lära sig programmering enbart för att lära sig hacka eller skapa sina egna "hack" på spel. Frågan i sig är väll ganska komplex men den är ganska intressant imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Extremt svårt är det. Typ ingen med vettig bakgrund kan koda direkt från högskolan. Visst det finns vissa utbildningar som datavetenskap, men de kan ofta inget förutom grundläggande programmering.
Huvudproblemet anser jag dock är rörligheten, liksom att det tar något år för att bli duktig är inte konstigt. Problemet är dock att folk ofta lockas av grönare gräs på andra sidan.

Angående överdrifter så har jag aldrig varit med om detta, snarare underdrifter. Varenda chalmersmässa jag har besökt så har jag funderat på om jag har gått fel och istället kommit till ett högstadie.
Sedan cv så visst överdriver folk där, vilket fe direkt erkänner så fort man nämner områderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet finns alltså även i Sverige. Skulle du säga att det finns några särskilda problemområden? Jag funderar på att börja på högskoleingenjör datateknik till hösten. Personligen är jag tämligen ointresserad av betyg och tänkte satsa på att lära mig så mycket som möjligt. Förhoppningvis kommer väl betygen per automatik då. Eventuella tips på hur man kan få relevant erfarenhet redan under studietiden uppskattas.

Permalänk
Skrivet av Cubebenq:

bud_bundy du har givit mig kloka svar här på forumet förut, jag vet inte om du jobbar som programmerare men vad är det egentligen som lockar ungdomar till att lära sig programmering nu för tiden?

Kanske har jag spelat för mycket och läst för mycket på forum men jag har skaffat mig uppfattningen att mer än hälften vill lära sig programmering enbart för att lära sig hacka eller skapa sina egna "hack" på spel. Frågan i sig är väll ganska komplex men den är ganska intressant imo.

Jag är projektledare, systemutvecklare och rekryterare på ett mindre företag, så min bild är sådär, jag vet lite vad folk beter sig till just vårt företag. Jag har väl haft en 30 tal arbetsintervjuer totalt.

Angående vad som driver folk att programmerare så vill jag säga att det knappt finns någon större drivkraft, tar vi högskoleväsendet så är kurserna ofta så tunga så att studenterna inte har tid med att programmera på fritiden. De studenter som är "normalbegåvade" och lägger ner tiden som behövs på att koda, ja då klarar de inte av resten av studierna.

Nu kan man vara mycket negativ, men jag anser dock det inte är ett så stort problem. Om man bara med säkerhet vet att en toppstudent inte lämnar företaget efter 2år eller så, där denna student iaf under första halvåret har varit en belastning andra halvåret mer är varken eller och därefter börjar den generera arbete. En lösning hade varit ett år praktik efter en civilingenjörsexamen.

Sedan beror det dock på vad man utvecklar, de som sysslar med mindre projekt eller projekt som på ett sådant sätt att nybörjare kan enkelt kan komma in har lättare med nyexade.

*edit*
Sedan oja det finns riktigt gott om duktigare programmerare, hela internet översvämmas av dem, inte sagt något annat. Problemet är dock att få dem att jobba hos en och att de utgör en minoritet av alla som kommer ut på arbetsmarknaden.

*edit2*
Frågar man random nyexade civilingenjör från chalmers vad de kan programmera så svarar de. Matlab och att de kan lite java, då enbart Jan skansholms bok, där de säger att de hade svårt att förstå objektorienteringen. Någon enstaka beroende på program har läst lite assembler/C på en mikrodator och så finns det någon som säger att de har läst lite C++ i gymnasiet. Andelen chalmister som inte följer denna mall är inte många.

*edit3*
Jag hade en nisse på intervju en gång som sa att han kunde c++ bra och test-driven development m.m. Jag bad personen koda precis vad den ville i visual studio, bara personen gjorde det enligt TDD. Och vederbörande kunde knappt få ihop ett hello world program. Men som sagt att folk överdriver i sina cv och direkt erkänner är inte ovanligt.

För att betona ännu en gång, så anser jag att det handlar om att programmering tar tid och inte att klanka ner på utbildningar. Många blir riktigt grymma programmerare några år efter studierna, det är bara det att någon ska ta kostnaden att lära upp dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Angegånde högskolebiten/civilingenjörer som du tar upp så tror jag att det på många håll är så att folk tänker "Jag klarade tentan, då kan jag programmera!" och sen struntar dem i att fortsätta med att utveckla sina kunskaper. Som du säger kanske det ligger i att dem faktist inte har tid pga andra kurser, men 'om man vill ta sig tid så hittar man tid' enligt mig.

Jag läser själv just nu en civ.ing på Linköpings universitet där C++ föreläsaren undervisar på ett sådant sätt att många studenter avskräcks ifrån C++. Läste även en tråd på programmets egna forum där en tidigare student tyckte att det var dåligt att programmet inte tagit upp några ramverk som var specifika för dennes arbete. Mitt svar till denna invdivid var just att man kanske skall själv söka information om områden som man är intresserad av och inte förvänta sig att få allt på ett silverfat.

Även något som jag vet att jag diskuterat med folk inom spelbranschen är faktumet att väldigt få studenter har kunskaper inom versionshantering när det kommer direkt ifrån högskolan, någonting som är synd :(.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meddelanden borttagna*

Synpunkter på moderering tas i kontaktkanalerna som nämns i §11 i reglerna, inte i forumet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är ett ämne som debatteras väldigt ofta, åtminstone på större internationella sidor. Jag länkar till en del diskussioner på Slashdot som spiller över i bl a detta ämne i en tidigare tråd på detta forum.

En tendens man kan se i dessa diskussioner är att de som är programmerare hävdar att det är väldigt svårt att få tag på bra programmerare (men alla som hävdar sig vara programmerare i sådana diskussioner hävdar också att de är just en av de bra ).

De som är självlärda hävdar att det är de som är självlärda som "egentligen" kan något, och att de som gått i skola är förlästa och inte kan göra något i praktiken.

De som gått i skola hävdar att de kan mycket mer och att de som är självlärda "cowboykodar" utan tanke på optimering och att detta leder till sämre resultat i slutändan.

En annan sak som alltid brukar lyftas i dessa diskussioner är att utbildningar så som t ex "Datateknik" på Chalmers (Computer science internationellt) faktiskt inte är en "programmerarutbildning" i många betydelser av begreppet, utan en utbildning i datavetenskap (se tidigare länk). Fokus där ligger inte på praktisk programmering, utan på länken mellan matematik och algoritmer, datastrukturer, komplexitet, analys av språkgrammatik, etc. (bara läs namnen på kurserna på programmet). På Chalmers är utbildningen "IT" (~Software engineering internationellt) mer riktad till att skapa programmerare som ska gå in på företag och göra produkter direkt mot kund. Här tar teorin klart mindre plats, till förmån för mer praktiska färdigheter.

Det finns dessutom högskoleingenjörer i programmering som än mer är tänkta att direkt kunna gå in i företag på ett "vanligt" programmerarjobb, men med än mindre teoretisk grund. Finns även ännu kortare KY-utbildningar som fortsätter på samma tema.

Jag känner många som gått Data på Chalmers, och nä, det är många som jag anser inte har speciellt höga praktiska programmeringskunskaper, rent ut sagt (men vissa som är riktigt vassa, men det var de i stor utsträckning redan innan utbildningen). Men det är inte rättvist att säga det är låg kvalité på utbildningen el dyl pga det. De har djupare kunskaper inom mer teoretiska aspekter, och i praktisk problemlösning så har de möjlighet att analysera strukturella programmeringsproblem på ett sätt som jag inte har. Men de kanske inte skulle kunna skriva ett korrekt reguljärt uttryck om så livet berodde på det, och har kanske ingen koll på versionshanteringssystem som nämndes innan.

Så frågan har lite att göra med vad en "programmerare" är, och hur man värderar praktik och teori i olika situationer. De som har mage att kalla sig "programmerare" i någon form men inte skulle klara fizzbuzztestet som Atwood nämner är en grupp människor jag i praktiken inte personligen träffat (känner ingen Paula Bean [Tillägg, drygt fem år senare: jag har nu personligen träffat denna kategori i arbetslivet ]), definitivt inte efter en högskoleutbildning i Data eller IT. Men samtidigt vet jag väldigt många som har civing-examen från andra Chalmersprogram, som också kräver programmering i någon mån och som har klarat programmeringskurser, som med säkerhet inte skulle göra det på frihand. De skulle så klart inte söka ett jobb som "programmerare" heller, dock.

Tillägg av erfarenheter :-)
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

En tendens man kan se i dessa diskussioner är att de som är programmerare hävdar att det är väldigt svårt att få tag på bra programmerare (men alla som hävdar sig vara programmerare i sådana diskussioner hävdar också att de är just en av de bra ).

Jag anser mig själv inte vara en bra programmerare, men däremot har en grund att gå ifrån och kunna lösa enklare problem. För de lite mer komplicerade programmeringsuppgifterna så tar man in rena programmerare med minst 5 års arbetserfarenhet inom just det specifika programmeringsområdet.

Problemet med många utbildningar är att de inte ens behärskar grunderna inom de får språk som de har läst, jag själv kodar åtminstone i princip varenda månad vhdl, assembler (pic/avr), c,c++, java, c#, xhtml, asp, javascript, powershell, visual basic application, matlab, Labview, Rapid (abb industrirobotar) och sedan en extremt tunga "programmerings applikationer" som jag ej vill nämna namnet på för att hänga ut mig.
Jag anser mig inte vara bra på något av ovanstående, men jag kan åtminstone arbeta med dessa språk och verktyg och mycket av arbetet handlar bara om att modifiera koden lite och inte börja från scratch. Där nya arbetsuppgifter kan komma och man skitsnabbt måste sätta sig in i nya verktyg. -Med att kunna arbeta så syftar jag på att någon är villig att betala företaget runt 1000kr/h för att jag ska greja med språken.

Problemet med många universitet är att personer saknar både bredden och spetskompetensen. Det är inte ens ovanligt att de knappt kan sätta upp en utvecklingsmiljö för de verktyg som de har använt på skolan. Men som du sa och jag även nämnde så utbildar man sig inte till programmerare på de flesta program och jag anser det inte vara ett problem, förutom det faktum att "ingen" vill anställa en gröngöling direkt från universitetet. Vilket leder till problem för alla, både studenter och arbetsgivare.
Sedan kan man ta saker som windows powershell, liksom detta verktyg tillhör allmänbildningen att kunna. Kan man inte windows powershell, ja då kan man knappt säga att man heller kan grundläggande windows. Och med att kunna så menar jag inte vara ett proffs utan att kanske kunna enkla moment som att bearbeta en excelfil och uppdatera en sql server med denna information och man får använda hur mycket google och sno kod som man vill, bara man vet att koden gör rätt saker.

*edit*
Så jag tycker inte det handlar om så mycket att vara grym på att programmera utan att man enbart ska vara så bra så att företaget man arbetar på kan fakturera en kund minst 1000spänn i timman för sitt arbete. Och att man minst inom kort tid bör komma dit, sedan kvittar det egentligen hur duktig man är. Bara det om man ej är så bra så blir kunden snart sur på produkten och slutar att betala företaget. Vad som förväntas av säg 1000kr/h för ett visst område varierar, men sunda förnuftet säger att det förväntas lite mer programmeringserfarenhet än att kunna skriva ett modifierat hello world program.

Och för att förtydliga ännu en gång, problemet är att det krävs arbetserfarenhet efter skolan. Nyexade grönjölingar som ingen vill ha finns det gott om, personen som har arbetat i något år utan blivit sparkad p.g.a. inkompetens, ja dessa är det verkligen brist på.
Så jag anser problemet är ett arbetsmarknadsproblem, där nyexade borde vara billigare genom t.ex. lägre löner m.m.

*edit*
Nu blir det mycket prat om min erfarenhet. Men jag arbetar i små projekt med säg högst 5 resurser. Väldigt ofta har jag behov av mer resurser och jag skulle vilja öka andelen tid mina befintliga resurser arbetar för mig, samtidigt finns det finns hur gott hur många grönjölingar som helst på företaget som inte har något att göra, men ta in en sådan så åker skattningen helt åt helskotta. Plus förutom det faktum att de belastar resurserna i form av handledning.

Så det jag förespråkar som sagt är inför ett års praktik efter en civilingenjörsutbildning, så skulle företagen få lättare att få den kompetensen som de minst behöver ha för att få någon bidra till projekten. (man ska ej underskatta tiden handledning tar)

2åriga KY-utbildningar kan väl ha en 20veckors praktik om jag ej minns fel och det behöver de. Nu gör de ofta enkla uppgifter så att de på denna korta praktiktid hinner få en grund.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag känner själv igen detta. Studerar till ingenjör inom programmering och datanät. Det största hindret som jag känner för att bli en bättre programmerar är att det är svårt att finna tiden för att programmera utan att andra kurser blir lidande. Just nu läser jag väldigt mycket matematik samtidigt som programmeringen. De flesta vet att matematik måste mängdläras för att något ska fastna. Men programmeringen kräver också en hel del tid samt förståelse. Detta kommer med att man tar sig tiden och programmerar. Dilemma...

Jag är lite rädd inför framtiden eftersom jag känner att jag omöjligt kan veta "allt" för att bli sedd som en bra programmerar. Man får ju som sagt bara grunderna, vilka i sig kan vara bristfällande beroende på hur kurserna är upplagda och hur bra läraren är. Vi har många i klassen som ej får den hjälp de behöver för att lärarna ej kan förklara för dem på ett sätt de förstår.

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med många personer om att de vill lära sig programmera då de inser att de behöver kunna det när de börjar arbeta (nu pratar vi dock inte personer som vill bli utvecklare). Hur löser de då detta? Sätter de sig ned hemma och utnyttjar den stora kunskapsmassan som finns på nätet? Nej de söker till en kurs på högskolan, en kurs som kommer ge dem ungefär lika mycket kunskap som de själva kan skaffa sig på en vecka genom pillande på kvällarna. De kommer inte kunna programmera efter en kurs på högskolan, det krävs mycket tid för att bli bra på det men vi har sådan tillit till högskolorna/universiteten att om de har gett oss godkänt i en programmeringskurs så tänker många att då kan jag ju programmera.

Tycker programmeringskurserna har samma problem som många andra kurser inom högre utbildning i Sverige, mycket teoretiskt som inte kommer hjälpa nämnvärt när man väl kommer ut i arbete men som är väldigt enkelt att få höga betyg på när man tenterar.

Permalänk
Medlem

Vi söker just nu en junior-programmerare i Umeå, vi har fått in en salig blandning av ansökningar. Vi annonserade via dagspress och arbetsförmedlingen. Ofta det man ser är att de som borde söka seniorpositioner söker och inte riktigt får de dom söker då lönenivån är lägre för en junior. Vi får även in en massa dravvelansökningar med folk som kan allt möjligt men inte det man frågar efter. Vi söker en frontend-utvecklare inom webb för html-/javascript-utveckling men även med kunskaper inom PHP är bra!

Vi har ännu inte hittat någon matchning så vi får ta en rekryteringsfirma till hjälp tror jag.

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är värre utomlands än i Sverige. Det finns en anledning varför masterutbildningen i datavetenskap på LIU för utbytesstudenter har en grundkurs i programmering.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Jag tror det är värre utomlands än i Sverige. Det finns en anledning varför masterutbildningen i datavetenskap på LIU för utbytesstudenter har en grundkurs i programmering.

För att folk kam ha olika bakgrunder, man kan väl typ från maskin hoppa på en master i datavetenska idag? Annars tycker jag utbytestudenter överlag är duktiga, men förklaringen är väl enkel att de "sämsta" knappast väljer att läsa utomlands.

Skrivet av aithor:

Vi söker just nu en junior-programmerare i Umeå, vi har fått in en salig blandning av ansökningar. Vi annonserade via dagspress och arbetsförmedlingen. Ofta det man ser är att de som borde söka seniorpositioner söker och inte riktigt får de dom söker då lönenivån är lägre för en junior. Vi får även in en massa dravvelansökningar med folk som kan allt möjligt men inte det man frågar efter. Vi söker en frontend-utvecklare inom webb för html-/javascript-utveckling men även med kunskaper inom PHP är bra!

Vi har ännu inte hittat någon matchning så vi får ta en rekryteringsfirma till hjälp tror jag.

Lite som när jag besökte Dice på mässan här i göteborg och var väldigt intresserad, när de frågade vad jag läste sa jag att jag var stenhård inriktad på FPGA och mikrodatorer, men sa typ att det är programmering som programmering så det skulle inte vara något problem.

Nå många som är arbetslösa Måste söka minst 1 jobb per dag för att behålla sitt bidrag, detta innebär att de tvinga spamma företag med ansökningar som de vet om inte kommer leda någon vart. Så man kan lite tacka vår arbetspolitik för att det är så lätt att hitta rätt personer..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Brist vetifan men de riktigt duktiga är få och kan kräva höga löner så företagen drar sig för att anställa dem.
Sen gnäller de på att det är brist. Det handlar mer om att de inte vill betala vad det kostar. De flesta riktigt bra utvecklare har antingen egna framstående företag eller så jobbar de som konsulter för 2000-3000 i timmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

För att folk kam ha olika bakgrunder, man kan väl typ från maskin hoppa på en master i datavetenska idag? Annars tycker jag utbytestudenter överlag är duktiga, men förklaringen är väl enkel att de "sämsta" knappast väljer att läsa utomlands.

Behöver ha 45 hp inom data om jag inte minns fel, kanske mer t.o.m., och tror inte maskinare kommer upp i det.

Iaf så är det två olika master för svenska och utländska studenter på LIU. Bytisarna får en grundkurs i programmering för majoriteten som börjar har aldrig programmerat på en dator trots att de har en kanditatexamen, enligt vår studievägledare.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

har mest sneglat igenom alla andras poster men Powershell tycker jag är rätt stort fundament att kunna när det kommer till Windows miljöer och produkter.
Genom att Windows är en så stor leverantör av server och klient mjukvara så tycker jag som en tidigare skrev att det är ett "fundament" att kunna för att ha grundläggande kunskap i administration av Windows Miljö, kanske inte vara ett proffs men förstå verkligen vad Powershell cmdlets gör åtminstone. Själv har jag ingen utbildning inom programmering, jag hade sämst betyg i Matematik. Ändå har jag lärt mig Powershell för att sköta mitt Outsourcing jobb.
Powershell är väldigt lätt att lära sig och finns mycket å läsa på nätet kring det.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Skrivet av Yuong:

har mest sneglat igenom alla andras poster men Powershell tycker jag är rätt stort fundament att kunna när det kommer till Windows miljöer och produkter.
Genom att Windows är en så stor leverantör av server och klient mjukvara så tycker jag som en tidigare skrev att det är ett "fundament" att kunna för att ha grundläggande kunskap i administration av Windows Miljö, kanske inte vara ett proffs men förstå verkligen vad Powershell cmdlets gör åtminstone. Själv har jag ingen utbildning inom programmering, jag hade sämst betyg i Matematik. Ändå har jag lärt mig Powershell för att sköta mitt Outsourcing jobb.
Powershell är väldigt lätt att lära sig och finns mycket å läsa på nätet kring det.

Precis, även om liknande scriptverktyg finns för linux/unix.

Det finns hur många saker som helst som tillhör allmänbildningen inom persondatoranvändning som typ inga studenter kan, detta till stor del av att de enbart lägger all tid på studierna, vilket i.o.f.s. krävs då studierna är så tunga. Medans andra som inte alls har läst någon datorteknik eller liknade kanske dagligen använder verktygen.

Så det jag menar är som sagt att studenterna idag har en bra utbildning, de får lära sig mycket som är svårt att lära sig på egen hand, likaså få arbetsgivare som vill betala för att de ska lära sig. Men samtidigt är det enorma problem att få en student som kan lite mer än vad som bara ingick i studierna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".