Nätverk via elnätet. Långsamt som satan. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Nätverk via elnätet. Långsamt som satan. Hjälp!

Tjena.

Flyttade ner min dator till nedervåningen och skaffade homeplug d-link. Så jag kan få internet via mitt elnät. Jag har standard 100/mbs men när jag har det via mitt elnät så är det 3/mbst och det är med sladd. Förut hade jag 95/mbs. Setup: Router-kabel-homeplugt-elnätet-andra homeplugen-kable-dator.
Vad är det för fel. Så här långsamt ska det ju inte vara.

ps. Det finns olika lampor på homeplugen och en av dom som ser ut som ett hus blinkar/lyser rött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Vad är det för fel. Så här långsamt ska det ju inte vara.

ps. Det finns olika lampor på homeplugen och en av dom som ser ut som ett hus blinkar/lyser rött

Uttagen sitter troligen på olika faser. Då blir det långsamt.

Vad den röda blinkande lampan betyder står säkert i manualen - men rött brukar oftast betyda att ngt är knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Uttagen sitter troligen på olika faser. Då blir det långsamt.

Vad den röda blinkande lampan betyder står säkert i manualen - men rött brukar oftast betyda att ngt är knas.

Från 95 till 1.33 som jag just mätte är orimligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej, inte om uttagen sitter på olika faser... Homeplug är inte så bra som alla tror.

Dra nätverkskabel:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, inte om uttagen sitter på olika faser... Homeplug är inte så bra som alla tror.

Dra nätverkskabel:)

Men det var uppe i 30-40/mbps för typ 2 månader sedan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oliver32:

Men det var uppe i 30-40/mbps för typ 2 månader sedan

Ska vi vara lite petiga så är det Mb/s;)

Då är det en annan femma, det skrev du inte i första posten. Pröva kabel iaf eller jperf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska vi vara lite petiga så är det Mb/s;)

Då är det en annan femma, det skrev du inte i första posten. Pröva kabel iaf eller jperf.

Har provat kabel. Får 95mb/s

Permalänk
Medlem

SKulle det bli bättre om man skaffa en ny router? Helst ingen som kostar över 2000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

SKulle det bli bättre om man skaffa en ny router? Helst ingen som kostar över 2000 kr

Routern har inget som helst att göra med dina Homeplugs. Det är dragningen av el-nätet i huset som avgör hur bra dessa funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Nix, men byta ut all nätverk via elnätet till vanlig kabel skulle göra det.

Dock du har nog nått tokigt men nätet för även om det via elnätet sällan blir bra så brukar det inte bli fullt så illa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nix, men byta ut all nätverk via elnätet till vanlig kabel skulle göra det.

Dock du har nog nått tokigt men nätet för även om det via elnätet sällan blir bra så brukar det inte bli fullt så illa.

Precis. Hadde ju ungeför 40 mb/s för ett tag sedan och nu är det nere i 2.
Har funderat på att köpa en ny router som har mycket bättre signalstyrka och köra trådlöst.

Permalänk

Om du kör okrypterat (dvs. stänger av krypteringen) med homeplugs brukar det gå snabbare.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Om du kör okrypterat (dvs. stänger av krypteringen) med homeplugs brukar det gå snabbare.

Hur gör jag det?