Skapa egen partition för OS eller inte?

Permalänk
Medlem

Skapa egen partition för OS eller inte?

Ska strax installera om Windows 7 nu. Dock har jag en fråga. När man installerar, är det bättre att göra en egen partition för OS och resten för program? Ser en del som gör detta men vad är fördelarna förutom att det är lite mer organiserat? Om jag ska köra på detta jag med, hur många GB behöver jag fritt för OS partitionen?

Permalänk
Medlem

Det bästa är om man har en disk för os/program och en för lagring. Om det ej är möjligt så är det nog rekomenderat att dela upp disken. Ta isf 100 gig eller liknande till systemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser personligen en fördel av att ha en partition för OS och program/spel och resterande utrymme för lagring.

Då vet jag att det bara är att formatera och installera om på den partitionen med rent OS som resultat. Samt att inga gamla program/spel utan registernycklar skräpar och tar upp utrymme.

Storlek däremot är lite meckigare. Det är ju en praktisk smaksak. Hur mycket kommer du ha installerat där? Räkna lite på det och lägg till en marginal.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.