AMD presenterar Tressfx – realistisk rendering av hår via GPGPU

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar Tressfx – realistisk rendering av hår via GPGPU

Inför omstarten av spelserien Tomb Raider introducerar AMD en ny teknik för att rendera realistiskt hår genom att dra nytta av beräkningskraften i moderna grafikprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg ju nice ut

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Såg ju nice ut

Stillbilder... vill se det i rörelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Riktigt nice!
Men...kommer det inte fungera alls med Nvidia då eller?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Såklart det vore bättre men good enough för o va stillbild imo

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Riktigt nice!
Men...kommer det inte fungera alls med Nvidia då eller?

Jag gissar på att det kommer att fungera lite som PhysX gör på amd kort, tror de kommer fungera på nått sätt Men inte i närheten av lika bra

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se AMD göra mer inom fysik. De verkar vara mer för en öppen standard istället för t.ex. Nvidia som låser fysiken till sitt eget märke så fort annat än en CPU krävs.

Skrivet av Nickieponken:

Jag gissar på att det kommer att fungera lite som PhysX gör på amd kort, tror de kommer fungera på nått sätt Men inte i närheten av lika bra

Så fort en annan GPU än en från nvidia upptäcks så körs PhysX helt på CPUn. Du kan inte köra PhysX på annat än en Nvidia GPU, dedikerat PhysX-kort (via moddade drivare då dessa inte längre stöds) eller via CPUn.

Permalänk

Ser riktigt fränt ut! Detta fungerar bara till HD7000 serien då antar jag?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Nvidia gjorde detta för tre år sedan?

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte fungera på Nvidia med tanke på att dom kör på Physx som (typ)inte fungerar på AMD kort även fast jag kör Borderlands 2 med max physx ^^

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Jag förutspår en ljus och en mörk framtid för GPU-utvecklarna!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det kanske blir värt att just skaffa amd kort nu.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

http://www.youtube.com/watch?v=YF8CUSiPDJ0

Nvidia gjorde detta för tre år sedan?

Snarare förre-detta-ageia-anställda som gjorde det där för 3 år sen. Frågan är om TressFX är helt utvecklad av AMD, eller om de gjort som Nvidia och bara köpt ett annat företag som gjort detta åt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Det kanske blir värt att just skaffa amd kort nu.

För hårsimulering?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Majora:

Skulle vilja se AMD göra mer inom fysik. De verkar vara mer för en öppen standard istället för t.ex. Nvidia som låser fysiken till sitt eget märke så fort annat än en CPU krävs.

Så fort en annan GPU än en från nvidia upptäcks så körs PhysX helt på CPUn. Du kan inte köra PhysX på annat än en Nvidia GPU, dedikerat PhysX-kort (via moddade drivare då dessa inte längre stöds) eller via CPUn.

Jag är medveten om det, tänkte mest på själva delen att tekniken funkar fast inte så bra som för dom det är gjort till

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

För hårsimulering?

Ja

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Fan vad fränt, hårsimulering med en skopa microstutter!
Mycket trevligt.

Permalänk
Medlem

Kanske är början på slutet för "simpson hår" som hela spelvärlden lider av.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Även om detta låses till AMD-grafikkort ser jag det ändå som possitivt då det förhoppningsvis pressar Nvidia att göra något vettigt med PhysX ^.^

Permalänk
Medlem

Jag har förbeställt det spelet Verkar sjukt bra

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Fan vad fränt, hårsimulering med en skopa microstutter!
Mycket trevligt.

Ush då

Detta är ju inte ens något nytt, nvidia har ju kunnat göra deta i många år ati med.

Permalänk

Grymt! Mer funktioner till de röda också!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ush då

Detta är ju inte ens något nytt, nvidia har ju kunnat göra deta i många år ati med.

Exempel på det som backar upp ditt påstående?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Ser inte Laras hår lite fett ut? :/

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

http://www.youtube.com/watch?v=YF8CUSiPDJ0

Nvidia gjorde detta för tre år sedan?

Kan väl vara värt att notera att det i videon är en helt tom miljö, ingenting förutom håret som kräver direkt mycket beräkningar.

Vad jag skulle gissa på att AMD menar är att det har lyckats införa detta till spel, dvs. en dynamisk spelmiljö med massa andra pågående händelser/aktiviteter/beräkningar samtidigt, och lyckats få håret på en såpass högt realistisk nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Ser inte Laras hår lite fett ut? :/

Med tanke på miljön spelet spelas ut på så är det inte så konstigt att hon inte duschat på ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Så nu behöver de två tillverkarna bara ta sin fysik beräkningsteknik och slå ihop den så kommer detta faktiskt gå av stapeln och kanske kunna bli en industristandard som kan användas för mer än ögongodis, tänk om denna tekniken används för att förbättra gameplay?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag gissar på att det kommer att fungera lite som PhysX gör på amd kort, tror de kommer fungera på nått sätt Men inte i närheten av lika bra

Vilken tur att jag inte spelar Tomb Raider ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Vilken tur att jag inte spelar Tomb Raider ;D

Dock lär ju AMD implementera detta i andra Gaming Evolved-spel...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som direkt tänkte på filmen final fantasy - the spirits whitin?
Jädra massa snack inför den filmen om att håret var så detaljerat ;). Nu görs det utan för-rendering. Brant utvecklingskurva

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled