Permalänk

Hemsideprogram

Hej!

Vet inte om jag är på rätt del eller om det finns liknande trådar men vi kör hårt!

Frågan är då om någon har någon bra koll på vilket hemsideprogram som är bäst? Vill ha en snygg och modern sida. Inte så som sidorna såg ut för i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Hej!

Vet inte om jag är på rätt del eller om det finns liknande trådar men vi kör hårt!

Frågan är då om någon har någon bra koll på vilket hemsideprogram som är bäst? Vill ha en snygg och modern sida. Inte så som sidorna såg ut för i världen.

http://notepad-plus-plus.org/

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Det finns mängder av program av varierande typ och prisklass. Notepad++ (eller typ Crimson Editor) är absolut trevligt men det är ju bara en texteditor med en del bra funktioner. Vill du ha WYSIWYG (what you see is what you get), alltså att du skapar sidan som den ser ut och inte skriver koden direkt, så är Adobe Dreamweaver en klassiker som ligger i framkant i utvecklingen, kostar dock en hel del. Har du tillgång till Dreamspark Premium (om du är student) eller Technet (om du prenumererar) så kan du ta ner MS Expression Design sviten gratis som inte är riktigt lika avancerad på webb men ändå bra (man får med en del annat som kanske inte behövs för webbutveckling också).

Permalänk
Medlem

Håller med!

Det finns två lösningar.
Det ena är att lära dig HTML, CSS, JavaScript. Designa en modern webbsida ur din synpunkt. Och använde notepad++ för att koda alltet.
Fördelarna är att du har full kontroll över allt som kommer placeras på sidan, och koden kommer vara ren och enkel att modifiera.
Nackdelen är att du måste lära dig HTML, CSS, JavaScript, samt designa, eller använda dig av en färdig design.

Det andra är att använda dig av ex. Dreamweaver, och se om du hittar något färdigt tema att använda dig av.
Fördelarna är att du inte behöver kunna någon HTML, CSS eller JavaScript.
Nackdelarna är att om du gör allt i WYSIWYG läget, så kommer koden bli ett värsta kråknäste som kommer bara bli värre och värre.
En annan nackdel är att du är bunden till temat, och kan inte göra några större modifieringar på utseendet/layouten själv.
En annan nackdel är om du verkligen vill kunna göra modifieringar på utseendet/layouten, så måste du lära dig HTML och CSS minst. Och då är vi tillbaka på den första lösningen igen.
En annan nackdel är om du vill ändra temat, så finns det inget direkt "byta tema" knapp, utan allt får göra om från början, kanske kan du kopiera textinehållet från sidorna, men varje sida måste återskapas.

Så, lär dig HTML, CSS, JavaScript, och använd Notepad++. Och du kommer ha full kontroll.
Eller använd dig av ex. Dreamweaver, och du behöver inte kunna något. Däremot har du ingen direkt kontroll över stylen/layouten, och temabyten kommer inte bli roligt.

Permalänk
Medlem

Jag använder en gratis version av "sublime" är hur skön editor som helst!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Föredrar Geany

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Jag använder en gratis version av "sublime" är hur skön editor som helst!

This!

Hursomhelst, alternativ 1: Gör det manuellt med photoshop/GIMP och koda i HTML/CSS/PHP.

Alternativ två, testa t.ex wordpress, finns en del gratis teman du kan testa med, gillar du det kan du ju köpa ett premium tema.

Alternativ 3 kan ju vara att anlita någon, student eller proffs..

Visa signatur

Chassi: Define R4, Moderkort: MSI Z77 MPower, Processor: i7 3770k, Grafikkort: MSI 660TI PE, PSU: be Quiet L8 630W, SSD: Intel 335 180 GB, HDD: 1 TB Seagate Barracuda.

Permalänk

Om du inte vill lära dig koda så varför inte kolla in wordpress, så får du en färdig grund där man kan ändra utseende med olika teman. Om intresset växer kan man alltid göra eller modifiera saker i wordpress. Även om man använder sig utav Dreamweaver så kan det krävas tid för att öva upp färdigheten för att få en snygg design.
http://sv.wordpress.org/

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickoB:

Håller med!

Det finns två lösningar.
Det ena är att lära dig HTML, CSS, JavaScript. Designa en modern webbsida ur din synpunkt. Och använde notepad++ för att koda alltet.
Fördelarna är att du har full kontroll över allt som kommer placeras på sidan, och koden kommer vara ren och enkel att modifiera.
Nackdelen är att du måste lära dig HTML, CSS, JavaScript, samt designa, eller använda dig av en färdig design.

Det andra är att använda dig av ex. Dreamweaver, och se om du hittar något färdigt tema att använda dig av.
Nackdelarna är att om du gör allt i WYSIWYG läget, så kommer koden bli ett värsta kråknäste som kommer bara bli värre och värre.
En annan nackdel är att du är bunden till temat, och kan inte göra några större modifieringar på utseendet/layouten själv.
En annan nackdel är om du verkligen vill kunna göra modifieringar på utseendet/layouten, så måste du lära dig HTML och CSS minst. Och då är vi tillbaka på den första lösningen igen.
En annan nackdel är om du vill ändra temat, så finns det inget direkt "byta tema" knapp, utan allt får göra om från början, kanske kan du kopiera textinehållet från sidorna, men varje sida måste återskapas.

Så, lär dig HTML, CSS, JavaScript, och använd Notepad++. Och du kommer ha full kontroll.
Eller använd dig av ex. Dreamweaver, och du behöver inte kunna något. Däremot har du ingen direkt kontroll över stylen/layouten, och temabyten kommer inte bli roligt.

Well, du har rätt i mycket du säger men det är inte så svårt att ändra stil och layout i exempelvis Dreamweaver. Att lära sig HTML, CSS och JavaScript är ingen enkel uppgift utan tar lång tid och kräver ett visst anlag för det om man ska bli bra. Wordpress är en ganska smidig lösning om man bara vill ha en snygg sida snabbt och enkelt och det finns mängder med teman och tillägg som är enkla att lägga in.

Permalänk
Musikälskare

Coda om du kör Mac

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Wordpress?

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Kan du inte lite HTML och lite CSS är det rätt svårt.
Annars, Wordpress är en bra och enkel start i alla fall.

Sen beror det på om man ska ha statisk eller dynamisk sida.
Ska du bara något statiskt är det enklare att få till något fancy med HTML, CSS och Javascript bara.
Dreamweaver är en bra grej att ha då.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Det trådskaparen ber om är inte ett program för att koda, utan ett program som "bygger" allt , alltså ett WYSIWYG program.

Det finns ett flertal verktyg att använda, t.ex Dreamweaver.
Men om du vill vara modern, kör Wordpress eller Joomla, som är ett typ av "Operativsystem" för din webbsida. Alla funktioner du vill ha finns redan osv.

http://www.joomla.org/
http://sv.wordpress.com/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Tackar för alla svar, ska titta igenom alla alternativ här nu och se åt vilket håll det bär! Tack igen!

Permalänk
Skrivet av NickoB:

Håller med!

Det finns två lösningar.

Det första alternativet låter lovande. Jag är helt ny på det här så jag har ett par nybörjar frågor.
1. Jag vet vad html är då jag har använt det på tidigt 2000tal (lekte lite med det bara) men det här CSS och JavaScript är det också någon slags benämning av koder eller är det program som gör layout/utseende för att man sedan ska koda om det?
2. Vad exakt ska man göra med notepad++?
3. Var kommer jag att placera alla dessa koder och formler när jag bygger min hemsida?
4. Går det att förhandsvisa en hemsida som är offline?
5. Har planer på att ha den här sidan resten av mitt liv då det är bilder/videon och annat på barn/familjen. Kommer man kunna kopiera koderna för hemsidan frpn ett program till ett annat om det programmet man använder skulle sluta uppdatera/nya bättre versioner kommer? eller skulle man behöva göra om allt då?

Har en hemsida på one.com och använder web editor där och jag är inte nöjd på så sätt att man är så förbaskad begränsad med allt man gör!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Föredrar Geany

Inte testat, även fast jag sitter till 99% i GNU/Linux-miljö, ska helt klart testas

Anledningen att jag tipsade om Notepad++ var för att jag förutsatte att TS satt med Windows som OS (Jaja, jag vet att GTK finns till Windows också )

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Wordpress är ett content management system, förkortat CMS. Det finns andra CMSer. SJälv kör jag gp|Easy på min hemida (i signaturen) och jag kan knappt någon hemsidekodning i html och sådant. Jag redigerar hemsidan direkt i webläsaren. Tycker det funkar hyfsat enkelt när man väl lyckats installera det. Man kan välja mallar direkt i konfigurationen, mycket smidigt.

Kolla på lite CMS-demos: http://www.opensourcecms.com/
För att testa gpeasy: http://www.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=360...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jansson200:

Det första alternativet låter lovande. Jag är helt ny på det här så jag har ett par nybörjar frågor.
1. Jag vet vad html är då jag har använt det på tidigt 2000tal (lekte lite med det bara) men det här CSS och JavaScript är det också någon slags benämning av koder eller är det program som gör layout/utseende för att man sedan ska koda om det?

HTML är ett språk för Hypertext, alltså text med länkar. CSS är Style Sheets som ger stil åt HTML:en. CSS kan ligga direkt i HTML-filen men vanligtvis har man det i en (eller flera) separat fil så att man kan använda samma CSS för alla olika sidor på ens webbplats.

Citat:

2. Vad exakt ska man göra med notepad++?

Notepad++ är ju bara en texteditor så det du ska göra med den är att redigera filer med text, alltså HTML- och CSS-filer exempelvis.

Citat:

3. Var kommer jag att placera alla dessa koder och formler när jag bygger min hemsida?

Det har ingen betydelse vart du placerar dem när du bygger så länge du bibehåller filstrukturen sen när du laddar upp dem till serven (och använder relativa sökvägar i filerna). Så om du till exempel gör en mapp för din webbplats ("Webb" exempelvis) och i den mappen lägger du HTML-filerna. Andra filer kan du exempelvis lägga i mappar i den mappen (eller direkt i huvudmappen men det blir mindre överskådligt) så att du exempelvis har en mapp som heter "bilder" för dina bilder och en "style" för din/dina CSS-filer. Sen i koden refererar du till dessa filer relativt så exempelvis för att visa en bild från bildmappen via HTML-kod skriver du "bilder\MinBild.jpg" och inte "C:\Mina dokument\Webb\bilder\MinBild.jpg"

Citat:

4. Går det att förhandsvisa en hemsida som är offline?

Jadå, men inte en del avancerade funktioner. Skriver du din webbsida i HTML, CSS så fungerar det utmärkt offline, JavaScript kräver en uppkoppling men du behöver inte ha laddat upp sidan på nätet. Ska du använda mer avancerade funktioner som ASP eller typ databasutsökningar eller så så blir det nog värre dock.

Citat:

5. Har planer på att ha den här sidan resten av mitt liv då det är bilder/videon och annat på barn/familjen. Kommer man kunna kopiera koderna för hemsidan frpn ett program till ett annat om det programmet man använder skulle sluta uppdatera/nya bättre versioner kommer? eller skulle man behöva göra om allt då?

Nja, det beror lite på vilken väg du går. Sidan finns ju kvar (så länge du sparar filerna) men om du exempelvis hade gjort sidan i Dreamweaver och det programmet av någon anledning skulle läggas ner (vilket dock inte är så troligt) så är den koden väldigt komplicerad att läsa i en vanlig texteditor, inte omöjligt på något sätt men jobbigt. Och andra liknande program har ju samma problem, kod som är skapad automatiskt och inte skriven för hand lämpar sig inte så väl för att redigera för hand senare heller. Däremot är chansen rätt hyfsad att ett annat program av samma typ kan hantera denna kod relativt bra, om man exempelvis har gjort en sida i GoLive (som var Adobes hemsideprogram innan de köpte Dreamweaver) och sen öppnar den i Dreamweaver. Kolla själv källkoden (i FF: Ctrl+U) på en avancerad webbsida (kanske theverge.com exempelvis) och jämför med en simplare (kanske dansdata.com) så ser du skillnaden. Men gör du din sida i en vanlig text-editor typ Notepad++ så fungerar den precis lika bra i andra texteditorer. Funktionerna i editorn är kanske inte exakt de samma (typ autokomplettering av vissa vanliga termer, variabler du har skapat eller dylikt) men du redigerar ju koden direkt så det är ingen skillnad där.

Citat:

Har en hemsida på one.com och använder web editor där och jag är inte nöjd på så sätt att man är så förbaskad begränsad med allt man gör!

Jo sådana sidor är begränsade.

Jag råder dig att kolla W3C Schools och göra några tutorials. Den sidan är också guld värd när man sitter och jobbar för nästan allt i HTML och CSS är väl förklarat med tydliga exempel osv.

Permalänk

hemsida 24 är awesome

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag råder dig att kolla W3C Schools och göra några tutorials. Den sidan är också guld värd när man sitter och jobbar för nästan allt i HTML och CSS är väl förklarat med tydliga exempel osv.

W3schools har brister, så jag skulle inte rekommendera den sidan.

http://w3fools.com/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av snajk:

Oj oj. Där har vi ett fint exempel varför W3C (World Wide Web Consortium) ville att w3schools skulle byta namn.
Många tror att de hör ihop, att w3schools skulle varit skapat av W3C.

Skrivet av Kebabhyvlarn:

W3schools har brister, så jag skulle inte rekommendera den sidan.

http://w3fools.com/

Inte bara det, så är deras "certifieringar" helt värdelösa.

Jag rekommenderar starkt https://developer.mozilla.org/en-US/

EDIT:
Topic var ju ändå "hemsideprogram", men jag skulle vilja benämna det som "webbutvecklingsverktyg"
Det finns flertalet program som är bra att använda. Här är några.

• Sublime Text 2

• Coda 2

• Notepad++ (Visst, denna har varit populär och har varit #1. Men nu har Sublime tagit över)

• Dreamweaver (Om du vill utveckla grafiskt, dock blir koden mindre bra)

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det heter W3 schools, inte W3C schools. W3 schools har inget med W3C att göra.
Det borde klistras en tråd i toppen av denna forumdel med texten:
"Rekommenderar du W3 schools så blir du bannad från att ge råd i denna forumdel i 3 månader."

Permalänk

Tack för hjälpen ska knåpa nu!

Permalänk

Jag gör nog all form av kodning som jag håller på med (C++, JavaScript, HTML, Script, Latex) i eclipse i alla fall på Linux. Under windows använder jag faktiskt också eclipse för att göra hemsidor kom jag på. Problemet med eclipse är ju att det kanske inte är så enkelt att hålla på med alla gånger.

Permalänk
Medlem

Med risk för att bli nedskjuten av alla andra på forumet vill jag slå ett slag för Microsoft Visual Studio. Har du ett MSDNAA konto genom skolan kan du ladda ner det lagligt.

Nu kan du även få gratis TFS (Team Foundation Server som erbjuder källkodshantering, planering samt samarbete mellan flera utvecklare) tills de byggt klart det. För mer info se http://tfs.visualstudio.com/.

Permalänk
Medlem

Visual Studio är vansinnigt bra. Jag tror nog inte du riskerar att bli skjuten av att rekommendera det hehe. Jag anser att VS är utan tvekan den bästa IDEn, iallafall om du programmerar i ett språk som den stöder bra, t.ex. C#

Det är ju dock ett professionellt verktyg och kanske inte riktigt en produkt som trådskaparen är intresserad av, utan trådskaparen verkar mer leta efter Dreamviewer eller liknande, d.v.s mjukvara för att skapa markup med drag & drop, eller liknande?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med Kompozer?

Jag är också nästan helt ny på det och fick rekommendation av en kompis att använda Kompozer. Jag har dock inte hunnit att få en uppfattning om hur bra/dålig den är. Känns lite gammalmodigt dock.
Det verker som Dreamweaver är förstahandsval för WYSIWYG, är det stor skillnad mellan den och Kompozer?

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Medlem

Om du är nybörjare så kolla på Notepad++ och språket PHP.

Det finns bättre grejer, men de kräver mer tid och kunskap för att lära sig. Själv föredrar jag Visual Studio med ASP.NET MVC.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det nu för tiden är både enklast och bäst att använda sig av en sitebuilder där man på några minuter utan förkunskaper enkelt kan göra en egen hemsida direkt i webbläsaren. http://sitebuilderranking.com är en bra sajt där man kan jämföra olika hemsideprogram. Dessa program har blivit oerhört mycket bättre den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skriva Notepad ++ men sen kom jag att tänka på http://www.squarespace.com/ har ju sett en del reklam om dem, kanske skulle vara något?

Om du behöver en liten snabb genomgång av HTML, CSS och JS så gå in på codecademy och gå igenom kurserna, du gör lätt alla 3 på en eftermiddag.

Då har fått veta lite grundläggande grejer.

Visa signatur

Citera för svar