MSI integrerar Sound Blaster Cinema i G-serien moderkort

Permalänk
Melding Plague

MSI integrerar Sound Blaster Cinema i G-serien moderkort

Ljud från Creative är en av ingredienserna i MSI:s kommande gamingmoderkort i G-serien. Bland finesserna märks en mängd tekniker för surroundljud och förbättrad ljudkvalitet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med bättre integrerade ljudkretsar

Där är anledningen till att man inte vill ha 2 miljoner små högtalarelement i sina hörlurar utan två ordentliga doningar som spelar bra i stället.
Duger gott med två element till två öron

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Trevligt med Inbyggda High-End kort.

Smart för den som kör 3-Way och 4-Way SLI/Crossfire som inte får plats med Ljudkort i moderkortet, som istället blir inbyggt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kommer moderkortstillverkarna visa upp sina LGA 1050 kort redan nu på CeBit eller väntar de till Computex?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenka27:

Kommer moderkortstillverkarna visa upp sina LGA 1050 kort redan nu på CeBit eller väntar de till Computex?

Skulle tippa på att några vill visa upp redan tidigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Är väl ingen större nyhet eller överraskning egentligen, MSI har ju integrerat deras FX-kretsar tidigare i deras high-end kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Justbecause:

Är väl ingen större nyhet eller överraskning egentligen, MSI har ju integrerat deras FX-kretsar tidigare i deras high-end kort

Skickades från m.sweclockers.com

I high-end-kort, ja.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast

Varför man envisas med inbyggda ljudkort är bortom mig, det är lika värdelöst ljudmässigt sätt som att spela med inbyggd grafik. Vad sägs om att sluta lägga krut på sådant och sänka priset på moderkorten istället så folk kan köpa sig ett vettigt alternativ.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Varför man envisas med inbyggda ljudkort är bortom mig, det är lika värdelöst ljudmässigt sätt som att spela med inbyggd grafik. Vad sägs om att sluta lägga krut på sådant och sänka priset på moderkorten istället så folk kan köpa sig ett vettigt alternativ.

Är det något som tekniskt sett egentligen hindrar en integrerad ljudkrets från att vara bra? Om de lägger manken till det, som t.ex. MSI verkar göra här.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nja de integrerade har allt blivit lite bättre med åren även om det återstår en del innan det går att helt strunta i ett dedikerat ljudkort. Får de bara till en bra midi-sampler som inte låter blä så är jag nöjd.

Sound Blaster 16

Sega 32x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teddis:

Är det något som tekniskt sett egentligen hindrar en integrerad ljudkrets från att vara bra? Om de lägger manken till det, som t.ex. MSI verkar göra här.

Jag antar att charmen med detta moderkort är det bättre ljudet framför standard inbyggda men dessa personer kan väl lika gärna köpa ett normalt moderkort med ett PCI/E ljudkort och hålla kostnaderna nere för alla.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

detta var på tiden. nu finns det argument för att inte köpa ljudkort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

I high-end-kort, ja.

Just därför jag skrev att det inte direkt en överaskning att de tar det vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Lustigt att folk klagar på att dom sätter in bättre ljudkort, det är väl bara att tacka och ta emot?

Tror knappast priset ändras nått nämnvärt pga det. Dom har ju konkurrens...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Varför man envisas med inbyggda ljudkort är bortom mig, det är lika värdelöst ljudmässigt sätt som att spela med inbyggd grafik. Vad sägs om att sluta lägga krut på sådant och sänka priset på moderkorten istället så folk kan köpa sig ett vettigt alternativ.

För 5-6 år sedan hade jag hållit med dig, men utvecklingen har inte stått still, har inte använt annat än det integrerade på 5-6 år och har inga som helst problem med det och då håller jag aktivt på med musikskapande, producerar och mastrar (en av de saker som verkligen krävde eget ljudkort tidigare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Nja de integrerade har allt blivit lite bättre med åren även om det återstår en del innan det går att helt strunta i ett dedikerat ljudkort. Får de bara till en bra midi-sampler som inte låter blä så är jag nöjd.

Sound Blaster 16
http://www.youtube.com/watch?v=LgQIqxyjwYA

Sega 32x
http://www.youtube.com/watch?v=g2oyweqZ7WM

MT-32 ftw

Sega 32x versionen låter lite som att man sitter och skiter i toa..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Toye666:

Lustigt att folk klagar på att dom sätter in bättre ljudkort, det är väl bara att tacka och ta emot?

Tror knappast priset ändras nått nämnvärt pga det. Dom har ju konkurrens...

Huvudet på spiken. Självklart blir det inte billigare med bättre ljud, men vi snackar definitivt inga mellanskillnader som tillåter inköp av dedikerade ljudkort. Ljudkretsarna är hyfsat billiga delar av moderkort.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Vad är meningen med ps/2 anslutningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av (P)Resident Emil:

Vad är meningen med ps/2 anslutningen?

Kunna ansluta äldre tangentbord eller nyare som har stöd för full n key-rollover via PS/2?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Av high end korten idag bland ASUS och MSI korten, så finns t.ex. SupremeFX IV (Maximus V Formula) och Sound Blaster X-Fi MB2 (MSI Big Bang Xpower II X79), och dom må vara bättre än vanliga Realtek utan Creative teknologi ovanpå, men dom går tyvärr fortfarande inte att jämföra med ett riktigt externt ljudkort, det är fortfarande som dag och natt

Integrerat
Realtek 10%
SupremeFX 30%
X-FI MB2 30%

Externt
Creative X-Fi 100%
ASUS Xonar 100%
(osv)

Även om du provar t.ex SupremeFX IV på senaste ASUS kortet, så kommer det låta bokstavligen talat dåligt i jämförelse med ett Asus Xonar eller Creative X-Fi, så tyvärr hur du än vrider och vänder på det så kommer integrerat ljud fortfarande inte låta i närheten lika bra som ett riktigt externt ljudkort

Jag är inte ens i närheten av http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile och jag märker skillnad som om det vore dag och natt, då kan man tänka sig hur illa integrerat verkligen är

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

men grejen är ju det att blir det ett påslag med 5-600kr är det ju inte värt det typ.. ingen aning vad mer moderkortet kostar men brukar ju vara så, moderkort med inbyggt 32gb ssd kostar ju 2lök extre då kan man ju köpa utan och smälla dit en 180gb ssd

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av (P)Resident Emil:

Vad är meningen med ps/2 anslutningen?

varför inte :)? alltid bra att ha lite äldre utgångar också, mitt moderkort har en gammal com1 port vilket gjorde det möjligt för mig och polaren att lira settlers 2 i split screen mode! hade varit helt omöjligt utan den porten att köra coop i det spelet

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Entusiast
Skrivet av (P)Resident Emil:

Vad är meningen med ps/2 anslutningen?

PS/2 är fortfarande att föredra när det kommer till tangentbord.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Nja de integrerade har allt blivit lite bättre med åren även om det återstår en del innan det går att helt strunta i ett dedikerat ljudkort. Får de bara till en bra midi-sampler som inte låter blä så är jag nöjd.

Sound Blaster 16
http://www.youtube.com/watch?v=LgQIqxyjwYA

Sega 32x
http://www.youtube.com/watch?v=g2oyweqZ7WM

Inget slår windows inbyggda GM bibliotek!

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Avstängd

Nej tack, inga crystalizers som modiferar ljudet för att förstärka basen och maskera artifakt eller nåt.

Jag ser hellre bit-perfect playback och bättre DSP och bättre DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej tack, inga crystalizers som modiferar ljudet för att förstärka basen och maskera artifakt eller nåt.

Jag ser hellre bit-perfect playback och bättre DSP och bättre DAC.

+1

Varför envisas så många med att mer bas skulle vara bättre?

Kan en DAC vara bitperfekt?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

+1

Varför envisas så många med att mer bas skulle vara bättre?

Kan en DAC vara bitperfekt?

DAC omvandlar bara digital signal till analog.
Den digitala in signalen är i bitar, men ut blir det ju analogt, så då är det inte längre bitar.

Bit-perfect är hela kedjan från mjukvara DSP eller DACen.
Så uppspelarmjukvaran, biblioteken, operativ systemet, ljudservern, ljud drivrutinerna, och DSPn ska inte ändra på ljudet.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är inte en av anledningarna till ljudkortens bättre ljud att de försörjs med ström på annat sätt? Slippa ifrån artefakter från moderkortets alla elektriska nycker. Sen hur många kör inte bara digital signal ut till reciever och låter den göra jobbet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Av high end korten idag bland ASUS och MSI korten, så finns t.ex. SupremeFX IV (Maximus V Formula) och Sound Blaster X-Fi MB2 (MSI Big Bang Xpower II X79), och dom må vara bättre än vanliga Realtek utan Creative teknologi ovanpå, men dom går tyvärr fortfarande inte att jämföra med ett riktigt externt ljudkort, det är fortfarande som dag och natt

Integrerat
Realtek 10%
SupremeFX 30%
X-FI MB2 30%

Externt
Creative X-Fi 100%
ASUS Xonar 100%
(osv)

Även om du provar t.ex SupremeFX IV på senaste ASUS kortet, så kommer det låta bokstavligen talat dåligt i jämförelse med ett Asus Xonar eller Creative X-Fi, så tyvärr hur du än vrider och vänder på det så kommer integrerat ljud fortfarande inte låta i närheten lika bra som ett riktigt externt ljudkort

Jag är inte ens i närheten av http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile och jag märker skillnad som om det vore dag och natt, då kan man tänka sig hur illa integrerat verkligen är

Nu är jag inte jätta haj på ljudkort och integrerat ljud i moderkort etc, men jag kör alltid med headset vad jag än gör (har högtalare också dårå) men det blir väl bättre ljud i mitt headset om jag skulle använda mig av detta moderkort med sound blaster istället för det realtek som sitter i mitt nuvarande msi moderkort?

Visa signatur

Lenovo y500 |....