Permalänk

Vilken router?

Har använt en NETGEAR wnr2000v3 och vill byta eftersom att denna inte har någon funktion där man kan prioritera olika datorer i nätverket eller sätta en gräns för upp/nedladdning per sekund. Så nu undrar jag om någon som är lite mer erfaren än mig kan komma med tips på bra och billiga routrar som har dessa funktioner.

Permalänk
Medlem

Vilken passande fråga då jag själv precis satt och funderade på att byta ut mn wnr2000

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Permalänk
Administrativ avgift

Asus alla dar i veckan kör deras blacknight helst eller billigare modellen om du vill spara pengar. Ev flasha in gargoyle så får du funktionerna tror jag ^^

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag tror att en Asus n66u skulle kunna göra det du vill. Jag har själv kört den i ca 5månader utan ett enda problem(verkligen inte ETT problem.) saken är den, att den är inte billig. Tror jag köpte min för ca 1200kr när det var rea på komplett.

Permalänk
Medlem

Synd att du har V3 på din router, annars hade du kunnat slänga i DD-WRT eller tomato om det var en V2 broadcom.

Skrivet av trisse23:

Asus alla dar i veckan kör deras blacknight helst eller billigare modellen om du vill spara pengar. Ev flasha in gargoyle så får du funktionerna tror jag ^^

Går inte på V3 ser jag

Skrivet av Reddie44:

Jag tror att en Asus n66u skulle kunna göra det du vill. Jag har själv kört den i ca 5månader utan ett enda problem(verkligen inte ETT problem.) saken är den, att den är inte billig. Tror jag köpte min för ca 1200kr när det var rea på komplett.

Har stor lust att beställa en sådan och göra min nuvarande CISCO router till en accesspunkt. Har kollat på många routers och tycker många har problem när för många klienter ansluter

Jag säger personligen Asus n66u och det finns ingen anledning att snåla på routers idag

Permalänk

Skulle uppskatta om ni förklarade lite grundligare eftersom jag inte kan så mycket om sånt här. Jag har hört talas om gargoyle men vilka funktioner har det och hur funkar det? Har försökt googla på det men jag förstod inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nexuz1647:

Skulle uppskatta om ni förklarade lite grundligare eftersom jag inte kan så mycket om sånt här. Jag har hört talas om gargoyle men vilka funktioner har det och hur funkar det? Har försökt googla på det men jag förstod inte så mycket.

Man byter med andra ut operativsystemet från netgears egenutvecklade mot ett annat, man gör precis som en firmwareuppgradering men istället för att ladda upp netgears uppdatering väljer man en fil från gargoyle, DD-WRT eller Tomato beroende på vilket system man tycker är intressant..finns säkert fler som jag inte känner till.
Själv kör jag DD-WRT och finner det helt outstandning och plötsligt blir det värt pengarna man har spenderat

Det här möjliggör många funktioner som inte finns i stock firmware och ger i många fall även bättre stabilitet. Det är så pass fullspäckat med funktioner så att det är ingen mening att börja rabbla upp en lista.
Men det är oändligt med funktioner som plockats bort i grundutförande eftersom produkten skall vara enkel att använda av vilken köpare som helst.

Men vad jag kan läsa mig till är att det inte att byta ut mjukvaran i din nuvarande router då V3 är utrustade med chip från atheros istället som den föregående revisionen V2 som hade chip från broadcom.

Permalänk

Så om jag skaffade mig en router som stödjer Gargoyle eller DD-WRT skulle jag då kunna använda funktioner som jag pratade om i mitt första inlägg oavsett vilken router det är jag köper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nexuz1647:

Så om jag skaffade mig en router som stödjer Gargoyle eller DD-WRT skulle jag då kunna använda funktioner som jag pratade om i mitt första inlägg oavsett vilken router det är jag köper?

Det ska gå utmärkt, läs gärna på respektive hemsidan och forum innan du köper och se om den du är intresserad av stöds.

http://www.gargoyle-router.com/index.php

http://www.dd-wrt.com/site/index