Fråga om windows 8 x64 oem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Holmsund
Registrerad
Sep 2010

Fråga om windows 8 x64 oem

Hejsan.
Jag sitter och funderar på att köpa w8 x64 oem men min fråga är binder den sig till hela systemet eller bara en del av det. Jag hade tänkt köpa ett till gtx 680 senare och köra sli. Måste jag då köpa en till oem version då eller kan jag köra med den jag kommer att köpa nu?

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 1080 ti stix oc / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

OEM binder sig till moderkortet. så om du ska köpa dig ett nytt moderkort i framtiden så behöver du köpa också ett nytt OS.

8600K @ 1.035V
Citera för svar
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Holmsund
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av EvilWord:

OEM binder sig till moderkortet. så om du ska köpa dig ett nytt moderkort i framtiden så behöver du köpa också ett nytt OS.

Så då behöver jag inte köpa ett nytt os om jag köper ett till 680?. Kommer köpa en 3570k msi z77 mpower och win8.

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 1080 ti stix oc / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004

Ni får rätta mig men det är väl om man byter ut ett visst antal komponenter som oem börjar bråka?
Microsoft har dock blivit mycket generösare på senare tid. När Windows 7 släpptes var det en mardröm.

Att bara byta grafikkort är inga problem.

Som evilword säger så sitter nog det mesta i byte av moderkort.

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb ssd, i750 1.2 SSD, Nvidia Titan Xp , Intel X550 nätkort, Corsair AX1600i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2002

OEM licenserna är omgjorda i Windows 8 och är mycket mer tacksamma att använda.

De Windows 8 OEM licenser som du kan köpa tillåter dig att byta ut hela datorn om du så vill, och installera Windows 8 på den nya. Det enda kravet är att du avinstallerar Windows 8 på den gamla datorn först. Att bara byta några komponenter ska inte heller vara något som helst problem.

De Windows 8 OEM licenser som man får med om man köper en färdig dator från Dell eller liknande är dock begränsade till att användas med just den datorn.

Det som är lite förvirrande är att båda dessa licenser heter OEM. Faktum är att de OEM licenser som du kan köpa själv snarare beter sig som Retail-licenser, med alla dess friheter.

Ovanstående ska i alla fall gälla för Windows 8 Pro OEM, jag vet inte hur det är med icke-Pro OEM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2011

Jag installerade Windows 8 OEM på ett moderkort som 3 dagar senare byttes ut, det var bara till att omaktivera den. Väldigt smidigt eftersom den antagligen kända av att det var samma hårddisk.

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Holmsund
Registrerad
Sep 2010

tack för era svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av alpha:

OEM licenserna är omgjorda i Windows 8 och är mycket mer tacksamma att använda.

De Windows 8 OEM licenser som du kan köpa tillåter dig att byta ut hela datorn om du så vill, och installera Windows 8 på den nya. Det enda kravet är att du avinstallerar Windows 8 på den gamla datorn först. Att bara byta några komponenter ska inte heller vara något som helst problem.

De Windows 8 OEM licenser som man får med om man köper en färdig dator från Dell eller liknande är dock begränsade till att användas med just den datorn.

Det som är lite förvirrande är att båda dessa licenser heter OEM. Faktum är att de OEM licenser som du kan köpa själv snarare beter sig som Retail-licenser, med alla dess friheter.

Ovanstående ska i alla fall gälla för Windows 8 Pro OEM, jag vet inte hur det är med icke-Pro OEM.

Faktum är att det inte finns OEM-licenser tillgängliga för konsumenter på åttan, den version som många butiker kallar OEM heter egentligen System Builders, eller Systembyggarlicens. Den ersatte båda tidigare versioner som fanns, OEM och Retail, och medger flyttning eller ominstallation ett obegränsat antal gånger. Vad jag förstår så övergår också en uppdatering till denna licens efter installation/aktivering men detta är inte helt klarlagt då MS har gett olika svar till olika personer.

Däremot finns det fortfarande OEM för volymlicenstagare, alltså tillverkare av datorer. Dessa licenser är låsta till datorn och har ingen traditionell nyckel utan den är inbyggd i BIOS. Denna licens är alltså inte tillgänglig på den öppna marknaden.