Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En aspekt som inte har beaktats i denna tråd är att AMD ligger ganska dåligt till ekonomiskt. Det finns en risk att de går i konkurs inom en inte alltför lång tid och då kan det bli svårt att ersätta/uppgradera processorn på sikt. Å andra sidan så brukar AMD behålla bakåtkompabiliteten på socklar och så bra mycket längre än Intel som verkar byta sockel mellan varje generation. Intel ses ju idag som den stora mastodonten på processorer som utnyttjar sin dominerande ställning för att hålla tillbaka konkurrenterna (vilket är lite ironiskt med tanke på hur Intel grundades och den filosofi som grundarna hade), så har man en tendens att föredra "underdogs" så kanske AMD passar bättre.

Faktum är dock att AMD inte kan konkurrera med Intel när det gäller prestanda eller strömförbrukning i de högre klasserna och har inte kunnat göra det på ett antal år, däremot så är de prisvärda i de lägre klasserna och den integrerade grafiken är (i de fall den finns) bra mycket bättre än Intels, dock till en högre förbrukning även där. Har man inte tänkt använda den integrerade grafiken så spelar den förstås mindre roll.

Det spelar väl ingen roll vad AMD har för ekonomi, det är väl bara att köpa det man vill ha för stunden.
Måste man köpa intel bara för att de är rikare?
De som verkligen behöver kraften hos intel, och är villig att betala, kan väl göra det, men det finns en del som föredrar intel för att skryta.
Så stor skillnad är det inte i prestanda så den vanliga användaren märker detta.
Att slå sig för bröstet är inte min stil, men plånboken är lite tjockare, när man använder AMD, fast det gäller att inte köpa för många...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det spelar väl ingen roll vad AMD har för ekonomi, det är väl bara att köpa det man vill ha för stunden.
Måste man köpa intel bara för att de är rikare?
De som verkligen behöver kraften hos intel, och är villig att betala, kan väl göra det, men det finns en del som föredrar intel för att skryta.
Så stor skillnad är det inte i prestanda så den vanliga användaren märker detta.
Att slå sig för bröstet är inte min stil, men plånboken är lite tjockare, när man använder AMD, fast det gäller att inte köpa för många...

Hahaha inte för många var det ja, sen såg jag din sig

Intel är lite för "bragging-rights" för tillfället håller med....
Däremot: http://www.cpubenchmark.net/cpu_value_available.html

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fysman:

Dom blöder pengar rejält men hela datorbranschen genomgår ett paradigmskifte med alla jäkla tablets och smartphones. AMD går med brakförlust och intel visar på väldigt låga plussiffror. Apple och Samsung å andra sidan skördar kopiöst med pengar på sina tablets/smartphones. Det visar väl på hur många som egentligen bara använder en dator till nästan enbart surf, sad but true....
Förhoppningsvis kan iallafall PS4 och Xbox720 rädda upp AMD:s situation lite...

Jo, man kan ju hoppas. Jag är inte så säker på att det är deras räddning dock då priserna brukar vara rejält pressade på denna typ av komponenter som konsolltillverkarna köper allt av. Det lär också finnas klasuler i avtalet som gör gällande att om AMD går i konkurs eller inte kan hantera volymen som krävs så kan MS och/eller Sony gå till en annan tillverkare med AMDs design och licenstillverka den.

Citat:

Personligen börjar jag bli trött på denna touchscreen-hysteri, ALLT ska vara touchscreen....men för hemmet och arbetsplatsen kommer en vanlig gammal hederlig PC/Laptop med MUSOCHTANGENTBORD alltid vara bäst.
Sorry blev lite offtopic detta....

Men alternativen är ju inte touch eller mus utan mus och touch eller bara mus. Jag håller absolut med om att touch-hysterin har gått för långt. Touch är inte att föredra i många situationer då det inte är tillräckligt exakt, döljer skärmen osv. men i vissa situationer är touch att föredra. Många på grund av att det inte är rimligt med ett annat pekdon exempelvis på en telefon eller platta, men det finns också en del use-cases där touch är att föredra även på skrivbordet. Exempelvis om man skriver och ska starta ett program från aktivitetsfältet i Windows (mycket fortare att bara peka direkt på det än att hitta musen, muspekaren, flytta den osv.), om man ska zooma eller rotera en bild eller om man ska lära upp någon (det är mycket tydligare vad du gör om du pekar på skärmen jämfört med en mus). Det lär finnas fler sådana situationer. Är då detta tillräckligt för att touch ska slå på skrivbordet? Tveksamt men desktop-datorer är redan i minoritet och på laptops så har touch fler användningsområden (bland annat för att skärmen är närmare och för att pekplattor inte är bra) och definitivt på surfplattor osv.

Jag tror inte att touch-skärmar kommer att dominera skrivbordet eller ens datorvärlden i stort de närmaste åren men det börjar komma en del skärmar med touch nu och så småningom kommer de flesta skärmar att finnas med touch (kanske utan också men det lär variera). Om några år så lär man, efter att ha valt ut en ny skärm, kunna välja om man tycker det är värt en eller några hundringar för att få samma modell touch och jag tror att många kommer tycka att det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Synd bara att det mest är två ord i bilden som säger något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Det spelar väl ingen roll vad AMD har för ekonomi, det är väl bara att köpa det man vill ha för stunden.
Måste man köpa intel bara för att de är rikare?

Nej det är klart, men om chansen är storatt en tillverkare kommer att gå under och därmed inte kunna hantera garanti och dylikt och framför allt inte släppa nya modeller som passar ens gamla moderkort osv. så är det kanske inte så smart att köpa från den tillverkaren. Det var ganska billigt att köpa SAABar för något år sedan exempelvis men det kan bli problem med garantiåtgärder, reservdelar osv med tiden. Risken finns att man hamnar i samma sits med AMD.

Citat:

De som verkligen behöver kraften hos intel, och är villig att betala, kan väl göra det, men det finns en del som föredrar intel för att skryta.
Så stor skillnad är det inte i prestanda så den vanliga användaren märker detta.
Att slå sig för bröstet är inte min stil, men plånboken är lite tjockare, när man använder AMD, fast det gäller att inte köpa för många...

Tja, det beror ju på vad man gör. Problemet är att Intel är ganska konkurrenskraftiga i både övre- och nedre delen av segmentet (med Atom bla.) så AMD har bara nedre mellansegmentet att sälja till kvar, och även om det är ett relativt stort segment så är det svårt att få ekonomi om man bara konkurrerar med pris (vilket är fallet i det segmentet). Många har absolut datorer som de inte behöver egentligen, och ännu fler som har processorkraft de inte behöver, och många hade säkert klarat sig med AMD. Men då är vi tillbaka på AMDs ständiga problem att det är så få som säljer produkter med deras processorer i sig.

Jag hoppas verkligen de klarar sig men jag är inte säker på att de gör det. Grafikdivisionen är en annan sak och lär leva vidare (under annat namn?) om AMD går under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...... Om några år så lär man, efter att ha valt ut en ny skärm, kunna välja om man tycker det är värt en eller några hundringar för att få samma modell touch och jag tror att många kommer tycka att det är det.

Så länge man kan välja är jag onboard.
Spelbranschen styr ju lite också, och jag kan liksom inte se ett Starcraft3 eller BF5 touchanpassat

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är klart, men om chansen är storatt en tillverkare kommer att gå under och därmed inte kunna hantera garanti och dylikt och framför allt inte släppa nya modeller som passar ens gamla moderkort osv. så är det kanske inte så smart att köpa från den tillverkaren. Det var ganska billigt att köpa SAABar för något år sedan exempelvis men det kan bli problem med garantiåtgärder, reservdelar osv med tiden. Risken finns att man hamnar i samma sits med AMD.

Tja, det beror ju på vad man gör. Problemet är att Intel är ganska konkurrenskraftiga i både övre- och nedre delen av segmentet (med Atom bla.) så AMD har bara nedre mellansegmentet att sälja till kvar, och även om det är ett relativt stort segment så är det svårt att få ekonomi om man bara konkurrerar med pris (vilket är fallet i det segmentet). Många har absolut datorer som de inte behöver egentligen, och ännu fler som har processorkraft de inte behöver, och många hade säkert klarat sig med AMD. Men då är vi tillbaka på AMDs ständiga problem att det är så få som säljer produkter med deras processorer i sig.

Jag hoppas verkligen de klarar sig men jag är inte säker på att de gör det. Grafikdivisionen är en annan sak och lär leva vidare (under annat namn?) om AMD går under.

Tja. sist som jag läste om SAAB så var det biltilverkaren SAAB som gick i konkurs, inte SAAB reservdelar...
Det var en dålig jämförelse.
Det är väl ingen skillnad om intel byter sockel eller om AMD går i konkurs, det är ju bara att köpa nått nytt
Jag har inte behövt RMAa en AMD pryl än iallafall...
De flesta slänger ju iallafall bort sina trasiga prylar nuförtiden.
Det är inte alltid den starke, som vinner striderna i elektronikbranchen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=701

båda sug.. err, är nästan lika bra.

kolla efter särskilda meriter på respektive, och/eller i plånboken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Tja. sist som jag läste om SAAB så var det biltilverkaren SAAB som gick i konkurs, inte SAAB reservdelar...
Det var en dålig jämförelse.

Tja, inte perfekt direkt. Men det lär bli problem att hitta reservdelar till SAABar förr eller senare, precis som det blev för exempelvis Rover när den tillverkaren gick i konkurs.

Citat:

Det är väl ingen skillnad om intel byter sockel eller om AMD går i konkurs, det är ju bara att köpa nått nytt

Bara att köpa nåt nytt? Det gäller väl i så fall allt man köper, det gör inget om det inte går att ersätta för man kan ju alltid köpa nåt annat istället...

Citat:

Jag har inte behövt RMAa en AMD pryl än iallafall...

Det har jag.

Citat:

De flesta slänger ju iallafall bort sina trasiga prylar nuförtiden.

Jo, men är det verkligen bra då? Vore det inte bättre att kunna använda (i alla fall delvis) samma prylar? För miljön inte minst.

Citat:

Det är inte alltid den starke, som vinner striderna i elektronikbranchen

Nej, bara nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, inte perfekt direkt. Men det lär bli problem att hitta reservdelar till SAABar förr eller senare, precis som det blev för exempelvis Rover när den tillverkaren gick i konkurs.

Bara att köpa nåt nytt? Det gäller väl i så fall allt man köper, det gör inget om det inte går att ersätta för man kan ju alltid köpa nåt annat istället...

Det har jag.

Jo, men är det verkligen bra då? Vore det inte bättre att kunna använda (i alla fall delvis) samma prylar? För miljön inte minst.

Nej, bara nästan alltid.

Det blir nog bra när det blir färdigt
Så länge liket rör sig, så blir det AMD

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...