Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur ska man koppla 3 skärmar ? [7950 CF]

Permalänk

Hur ska man koppla 3 skärmar ? [7950 CF]

tjena ! har 3 skärmar ( samsung SA550 27" ) som jag tänkte koppla till min dator..
jag har tidigare kopplat dem med en DP, en HDMI och en DVI men när jag sätter allt i eyefinityläge så får jag screentearing och allt ser skit ut rent ut sagt..

så min fråga är :

hur kopplar man 3 skärmar utan att använda alla olika DP hdmi och dvi , finns det någon produkt som låter alla skärmar gå på EN ingång eller nått för jag vill inte ha screentearing

ska koppla skärmarna till dubbla 7950 powercolor 3gb

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Nu är det väl så att man endast kan spegla skärmarna om man använder en splitter? Jag tror man måste använda olika inputs, annars så kan det ju hjälpa att slå på v-sync
Edit: Blargmode hann före angående v-sync

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Ska du ha olika bild på skärmarna så måste du koppla dem på var sin utgång (undantag senaste versionen av DP och TB som stödjer att man kedjekopplar).

Återkom ifall du har V-sync igång eller inte. Fungerar två skärmar?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik justerad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag hade dp+dp+DVI tidigare och fick tearing på tredje särmen, så mina nya kort köpte jag med 3 x DP.

Ibland finns 2dvi, den ena kör inte full fart, kolla manualen till korten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Jag hade dp+dp+DVI tidigare och fick tearing på tredje särmen, så mina nya kort köpte jag med 3 x DP.

Ibland finns 2dvi, den ena kör inte full fart, kolla manualen till korten

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Gustav-P:

Ska du ha olika bild på skärmarna så måste du koppla dem på var sin utgång (undantag senaste versionen av DP och TB som stödjer att man kedjekopplar).

Återkom ifall du har V-sync igång eller inte. Fungerar två skärmar?

Skrivet av lintto1:

Nu är det väl så att man endast kan spegla skärmarna om man använder en splitter? Jag tror man måste använda olika inputs, annars så kan det ju hjälpa att slå på v-sync
Edit: Blargmode hann före angående v-sync

Skrivet av Blargmode:

Har du V-sync igång?

hur slår man på v sync när man bara har igång datorn ?? jag vet bara hur man slår på v sync i spel osv .. använder mig av catalyst control center

Permalänk
Medlem

vsync fungerar inte i desktop mode, det är någonting annat som buggar som gör tearingen.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

vsync fungerar inte i desktop mode, det är någonting annat som buggar som gör tearingen.

vad kan det vara ?

Permalänk
Medlem

Ja det beror på att man använder olika kablar till skärmarna, rent tekniskt vad som händer har jag ingen aning om.

Permalänk
Avstängd

för att det ska fungera krävs 3 DP på kortet vad jag vet.
orsaken beror på att klockfrekvensen med de olika portarna (dvi/dp/hdmi etc..) skiftar så man kan få 2 skärmar att fungera men den tredje vill inte synka riktigt rätt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på min setup.. Körde två skärmar på dvi och 3 på dp. dp skärmarna teara allihop.. Efter lite googlande och felsökande så visade sig att en del displayportskablar kan både glappa och orsaka tearing och flimmer.. Rekommendationen jag hittade var att köpa ett par adaptrar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=608530

Så nu körs dvi ifrån alla skärmar men med adapter till grafikkortet, har inte längre några problem med tearing/glapp/flimmer. Men man får inte med ljud eller de andra fördelarna med displayport (som att när en skärm är avstängd så känner inte windows den som inkopplad).

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90