Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

Project L3g0 - Mini Projekt

¡Hola!

Jag heter Jesper, har precis fyllt 13 år och bor i Stockholm. I sommras byggde jag min första dator och efter det har mitt datorintresse växt mer och mer.

Jaha, och vad vill du då?
Jag tänkte bygga en egen benchplatta, testplatta, öppet chassi - kalla det vad du vill. Iallafall, jag hade tänkt att bygga ett öppet chassi. Överdelen av chassi kommer bestå av av en chassistomme som jag har skärt ut av ett gammalt chassi (Stort tack till oscar_98123 som jag fick chassit av!), underdelen av chassit kommer bestå av LEGO (därav valet av projektnamnet )

Jag fick en del av min inspiration av Gulbanan, som brukar bygga olika ställningar och andra smågrejer av Mekano, så jag tänkte vidare och bestämde mig för att bygga underdelen av Lego.

I underdelen (chassit kommer vara indelat i två "våningar") av "chassit" kommer det finnas Nätaggregat, hårddisk och möjligvis en DVD-läsare. Och på ovansidan av chassit kommer övrig hårdvara sitta.

Skiss:

Hårdvaran kommer från en gammal märkesdator, det är alltså riktigt dåliga komponenter men jag gör endast detta för att det är kul att bygga och modda

Komponenterna är:
Processor: Intel Pentium 4 @ Stockkylare
Moderkort: Asus P5LD2-FM/S
Grafikkort: Radeon HD 5550
Hårddisk: Seagate 500 GB
Operativsystem: Windows 7
Chassi: Cooler Master 430 Elite

Inga supergrejer direkt, men gör som sagt detta mest för att det är kul. Men på den tiden jag använde datorn som huvuddator så fungerade Minecraft bra iallafall.

Lista - Saker som ska göras / har gjorts:
[-] Bygga grunden i LEGO
[] Skära ut Chassit
[x] Fixa distanser till moderkortet
[ ] Måla Chassit
[ ] Kapa sista delen av chassit.

Listan kommer ändras med tiden!
- = Påbörjat
x = Klart

Tack till...
Oscar_98123 Som jag fick chassit av!
Min kompis som jag fick köpa datordelarna av!

Lämna gärna idéer och tips på vad jag kan förbättra!
Mvh. Jesper

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012

Uppdatering 1

Har börjat bygga Lego-grunden, men först lite bilder på moderkort och det slaktade chassit!

Moderkortet utan grafikkort.

Chassit från märkesdatorn.

Chassit som ska bli chassi-stommen (Ursäkta extremt dålig bild, bilden var egentligen menad att skicka till en kompis men sen kom jag på att den passade här också).

Har börjat bygga chassigrunden. Uppdatering mer fler bilder kommer imorrn!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Lycka till med bygget! Ska bli kul att se resultatet.

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (2*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X 10.7.2 - iSight