Byta hårddisk från en laptop till en annan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jul 2010

Byta hårddisk från en laptop till en annan

Hej!

För några dagar sen tog jag över en gammal laptop från en vän som han inte ville ha.
Jag stoppade in en blank hårddisk och installera windows 8 på den. Dock när detta var klart märkte jag att grafikkortet var bortom räddning så jag skövla hårddisk och minne från datorn för att stoppa in i min lite äldre laptop.

Till frågan:

Som jag fattat så går det inte att installer windows på en laptop för att sedan stoppa i systemdisken i en annan dator, starta upp och förvänta sig att det ska funka. Men nu var det exakt så till min förvåning. När jag stoppa i hårddisken från den trasiga datorn med ett nytt windows i den gamla datorn och den startar upp med windows 8 utan problem.

Det jag undrar är om jag kommer att få jätte konstiga problem av detta senare eller kommer allt att funka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av emahex:

Hej!

För några dagar sen tog jag över en gammal laptop från en vän som han inte ville ha.
Jag stoppade in en blank hårddisk och installera windows 8 på den. Dock när detta var klart märkte jag att grafikkortet var bortom räddning så jag skövla hårddisk och minne från datorn för att stoppa in i min lite äldre laptop.

Till frågan:

Som jag fattat så går det inte att installer windows på en laptop för att sedan stoppa i systemdisken i en annan dator, starta upp och förvänta sig att det ska funka. Men nu var det exakt så till min förvåning. När jag stoppa i hårddisken från den trasiga datorn med ett nytt windows i den gamla datorn och den startar upp med windows 8 utan problem.

Det jag undrar är om jag kommer att få jätte konstiga problem av detta senare eller kommer allt att funka?

Om det fungerade nu från början bör det väl inte vara några problem i framtiden. Om du nu är hemskt orolig finns alternativet att göra en backup på det viktiga du vill ha kvar och installera om operativsystemet.

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det fungerar oftare än man tror. Jag har bytt moderkort (mellan helt olika modeller alltså) utan att ens behöva köra någon form av reparation eller nåt sånt utan problem. På Windows 8 så gäller detta i ännu högre grad så jag hade bara kört på. Det kan ligga kvar någon gammal drivrutin eller så som inte behövs men det behöver inte påverka alls. Märker du att den är instabil så installera om den men innan dess så kan du ta det lugnt, det är inte så att du blir av med något om/när du installerar om (om du inte väljer att formatera).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Det fungerar oftare nu än förr, men det är ändå bäst att installera om.

Speciellt när det som i detta fall är frågan om en relativt ny installation, där du inte hunnit gjort så många ändringar att en ytterligare ominstallation blir "jätte jobbig".

Det ligger alltid kvar delar av gamla program/drivrutiner och sådant i Windowskatalogen, ju färre sådant man har desto stabilare och snabbare system får man.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jul 2010

Tack för input!
Jag tror nog jag bara kör på
Datorn är så extremt gammal att jag faktiskt inte bryr mig om den en dag bara skulle dö, har inget viktigt på den heller, är som sagt en ren hårddisk.

Använder datorn bara för gamla spel då jag annars sitter på en Mac för de mer seriösa sakerna ^^