Egna kortkommandon i Win 8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Egna kortkommandon i Win 8

Jag har alltid använt mig av egna kortkommandon till olika genvägar till alla program jag använder mig av. I win 7 så kunde egna kortkommandon kopplas till genvägar som låg antingen på skrivbordet, i startmenyn eller i en mapp som låg som ett verktygsfält.

Till saken hör att jag är lite av en pedant. Jag har aldrig några genvägar på mitt skrivbord, aldrig. På mitt skrivbord har jag enbart skolarbeten som måste göras m.m. Annars är det helt tomt där, vilket jag gillar.

Med Win 8 så finns det inte längre någon startmeny där jag kan lägga mina genvägar till vilka jag sätter kortkommandon och det fungerar heller inte att lägga till kortkommandon till en mapp i ett verktygtfält som tidigare. Det enda sättet som jag kan få detta att fungera på för tillfället är att ha alla mina genvägar på skrivbordet för att ha möjlighet att öppna dem via egna kortkommandon.

Någon som vet om det går att lösa på något annat sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Jag hittade en lösning. Filsökvägarna till "Startmenyn" i win 8 ligger i
"C:\Users\User\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs"

Jag behövde bara flytta mina genvägar hit så gick det fint att lägga till kortkommandon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

bra jobbat kan vara bra att veta hur man går tillväga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Annars får de första nio program du lägger i aktivitetsfältet automatiskt genvägar av typen Win+1 för det första (längst till vänster) osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av snajk:

Annars får de första nio program du lägger i aktivitetsfältet automatiskt genvägar av typen Win+1 för det första (längst till vänster) osv.

Detta var något jag inte visste. Tack för det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Krukbrun:

Detta var något jag inte visste. Tack för det!

Nej det är ganska smart, fungerar för övrigt även på Windows 7 (kanske Vista med...).