Windows 7 och Norton hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Windows 7 och Norton hjälp!

Hej!

Behöver installera om Windows 7 på en laptop. Har produktkoden under datorn så det borde inte vara ett problem. Men jag har ingen skiva med Windows på, utan en Reperationsskiva som jag själv gjort.

Så min första fråga är om jag kan ominstallera Windows 7 med hjälp av bara reperationsskivan och produktkoden?

Andra: Mitt anti-virusprogram, Norton, kommer att försvinna. Köpte Norton som kunde användas till tre datorer. Två har blivit använda, så kan jag installera om Norton utan att använda den sista "datorn"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Det beror på vad för sorts skiva du menar med "reparationsskiva". Hur har du gjort den?

Angående Norton, så är det meningen att det ska vara så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av CeciliaB:

Det beror på vad för sorts skiva du menar med "reparationsskiva". Hur har du gjort den?

Angående Norton, så är det meningen att det ska vara så.

Jag kommer inte ihåg. Jag har skrivit "Systemreperationsskiva" på den. Vad menar du med "Angående Norton, så är det meningen att det ska vara så". Går det att installera igen utan att använda ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av ImBiggy:

Jag kommer inte ihåg. Jag har skrivit "Systemreperationsskiva" på den. Vad menar du med "Angående Norton, så är det meningen att det ska vara så". Går det att installera igen utan att använda ?

Du får förklara dig lite bättre..

Du använder ju det både när du installerar och har installerat det. Ang. licensen så ja, du har fortfarande bara aktiverat det för 2 datorer (Om jag inte minns fel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av tcntad:

Du får förklara dig lite bättre..

Du använder ju det både när du installerar och har installerat det. Ang. licensen så ja, du har fortfarande bara aktiverat det för 2 datorer (Om jag inte minns fel)

Alltså, datorn leverades med Windows förinstallerat. Har bara produktnyckel under laptopen. Norton problemet är löst nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Du kan inte använda systemreparationsskivan för att installera Windows 7, skivan innehåller enbart verktyg för att reparera en befintlig windows installation eller för att återställa datorn med en systemavbildning som du har skapat tidigare.

Om du vill ha en Windows 7 ISO som du kan lägga över på ett USB minne och sedan göra en ny installation så finns det länkar på denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Om du vill ha Windows 7 Home Premium Svenska så kan du ladda hem Windows 7 Professional Svenska ISOn och lägga över den med hjälp av Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool, öppna sedan mappen sources som ligger i USB minnnet och radera ei.cfg filen genom att högerklicka och välj ta bort #12506016 detta gör att du kan välja Home Premium vid installationen av Windows 7.

Men du behöver kanske inte göra någon ny installation om det räcker att du återställer datorn till samma skick som när den var helt ny genom att använda recovery partitionen på hårddisken, du bör kolla manualen för din Laptop om det finns någon recovery partition i din dator.

janee