Hur ominstallera Windows Vista OEM - hur får man tag i installationsfilerna

Permalänk
Medlem

Hur ominstallera Windows Vista OEM - hur får man tag i installationsfilerna

Hej,

På min dator fungerar Windows Vista (OEM) konstigt. Filsystemmet är mycket långsamt (20 minuter att byta namn på en fil). Av allt att döma är det inget virus och alla kontroller ger rätt.

Jag vill installera om Windows Vista. Jag har product key (det är ju min dator jag köpt med installerad windows) men vet inte hur jag kan få tag i installationsfiler eller vad proceduren är. Jag behöver inte behålla några personliga dokument på datorn då jag har flyttat allt. Jag vill bara ha en rent Windows.

Antar att i mitt fall borde jag även formatera om hårddisken. Vad är den rätta följden och hur gör man? Jag har tappat kontakten med den typen av operationer sedan DOS tiden

Jag ber om ursäkt om tråden finns redan - det är inte alltid lätt att komma på rätt ord att söka. Tack för tips.

George

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgep:

Hej,

På min dator fungerar Windows Vista (OEM) konstigt. Filsystemmet är mycket långsamt (20 minuter att byta namn på en fil). Av allt att döma är det inget virus och alla kontroller ger rätt.

Jag vill installera om Windows Vista. Jag har product key (det är ju min dator jag köpt med installerad windows) men vet inte hur jag kan få tag i installationsfiler eller vad proceduren är. Jag behöver inte behålla några personliga dokument på datorn då jag har flyttat allt. Jag vill bara ha en rent Windows.

Antar att i mitt fall borde jag även formatera om hårddisken. Vad är den rätta följden och hur gör man? Jag har tappat kontakten med den typen av operationer sedan DOS tiden

Jag ber om ursäkt om tråden finns redan - det är inte alltid lätt att komma på rätt ord att söka. Tack för tips.

George

Skippa Vista, installera Windows 7. Eller om du är lite wild and crazy, Windows 8.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Byt till Win 7.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

*Ett inlägg med en brottsuppmaning raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du vill så är det möjligt att testa Windows 7 helt lagligt och gratis i 120 dagar http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/extend-the-windows-7...

Ladda hem Windows 7 Professional SP1 Svenska x64 och bränn ISOn som avbild (image) på en DVD, eller lägg över den på ett USB minne med hjälp av Windows 7 USB/DVD Download Tool

Nedladdningslänk Windows 7 Professional SP1 Svenska x64 http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59273.iso

Nedladdningslänk Windows 7 USB/DVD Download Tool http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...

Här har du Sweclockers guiden Installera Windows 7 och 8 från ett USB-minne http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgep:

Hej,

På min dator fungerar Windows Vista (OEM) konstigt. Filsystemmet är mycket långsamt (20 minuter att byta namn på en fil). Av allt att döma är det inget virus och alla kontroller ger rätt.

Jag vill installera om Windows Vista. Jag har product key (det är ju min dator jag köpt med installerad windows) men vet inte hur jag kan få tag i installationsfiler eller vad proceduren är. Jag behöver inte behålla några personliga dokument på datorn då jag har flyttat allt. Jag vill bara ha en rent Windows.

Antar att i mitt fall borde jag även formatera om hårddisken. Vad är den rätta följden och hur gör man? Jag har tappat kontakten med den typen av operationer sedan DOS tiden

Jag ber om ursäkt om tråden finns redan - det är inte alltid lätt att komma på rätt ord att söka. Tack för tips.

George

Orsaken till att filsystemet är mycket långsamt kan vara att hårddisken håller på och går sönder. Det är lämpligt att kolla upp det innan man försöker installera något på hårddisken.
Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Eftersom du har en OEM-version men inga skivor antar jag att det är en märkesdator med en återställningspartition på hårddisken samt ett program för att bränna återställningsskivor. Det brukar gå bra att hitta en manual till datorn på tillverkarens webbplats och i den läsa dels hur man gör återställningsskivor och dels hur man använder återställningspartitionen.