Permalänk
Medlem

Nybörjarklockare - Lite problem

Tjena!

Har börjat lite smått med att överklocka min 3570k, med hjälp av den här guiden. Har väl fungerat helt okej tror jag, men jag har lite problem.

Först, så har ändrat 'multipliern' till 38 så jag ska få ut 3,8Ghz. Och enligt Windows så ligger den på 3,8 Ghz, men sen när jag kollar på CPU-Z & RealTemp så ligger den bara 3,6 och multipliern på x36. Sen står det dock också i BIOS att den ligger på 3,8Ghz, så ligger den på 3,6 eller 3,8? Eller är det ens nånting att bry sig om? Eller är det bara jag som är sopig?

Sen så kollade jag på vilka multipliers som fanns att välja på i BIOS och var ju bara upp till x38, så om jag vill klocka högre, hur gör jag då? Den ska ju ha en 'Maxfrekvens' på 3,8Ghz, så hänger det ihop på något sätt? Kör på ett MSI B75MA-P45, säkert inte det bästa att överklocka på men lär väl duga åt mig

Det skulle vara sjukt schysst om nån skulle villja svara på domhär frågorna, tack på förhand!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk

3.8 är la stock om man räknar med turbo som den alltid ligger i.
Klocka bara turbo till 4.2 på stock volt.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av CitroFrukten:

3.8 är la stock om man räknar med turbo som den alltid ligger i.
Klocka bara turbo till 4.2 på stock volt.

3.4 är stock hastigheten på 3570k

TS du har en begränsad överklocking med ett B75. man kan inte klocka en 3570k särskilt mycket om man har ett moderkort med B75....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Sant som åvan säger Sen är det enklast att kolla på en källa och på så vis se förändringarna. Säkrast är att du gå på de högsta värdena.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

3.4 är stock hastigheten på 3570k

TS du har en begränsad överklocking med ett B75. man kan inte klocka en 3570k särskilt mycket om man har ett moderkort med B75....

Hm, så mitt moderkort dög inte så bra ändå? Men om jag då skulle köpa ett nytt kort utan B75 (Som förmodligen aldrig kommer hända), skulle jag kunna klocka högre då?

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Sant som åvan säger Sen är det enklast att kolla på en källa och på så vis se förändringarna. Säkrast är att du gå på de högsta värdena.

Vänta lite vaa? Är inte direkt king på dethär så skulle la vara schysst om du kunde förklara det där lite

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Är detta under belastning? Har du turbo igång kommer du bara kunna se den högsta frekvensen under load. CPU-Z är realtidsuppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Är detta under belastning? Har du turbo igång kommer du bara kunna se den högsta frekvensen under load. CPU-Z är realtidsuppdaterat.

Körde prime95 i 20min nu och kollade CPU-Z samtidigt men fortfarande 3,6...

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

3.4 är stock hastigheten på 3570k

TS du har en begränsad överklocking med ett B75. man kan inte klocka en 3570k särskilt mycket om man har ett moderkort med B75....

Visst 3.4 är stock men den ligger ju 100% av tiden i 3.8 "turbo hastigheten" om då man inte idlar den och man ligger och sover.
Därav tycker jag 3.8 är stock, men visst ska vi gå efter papper är 3.4 stock.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av CitroFrukten:

Visst 3.4 är stock men den ligger ju 100% av tiden i 3.8 "turbo hastigheten" om då man inte idlar den och man ligger och sover.
Därav tycker jag 3.8 är stock, men visst ska vi gå efter papper är 3.4 stock.

Processorns stock hastighet på turbon är 3.8 ghz. Men om den är klockad till 3.8 ghz hela tiden så är processorn nig överklockad. Min processor och överklockad till 4.2 ghz och den håller sig på den hastigheten hela tiden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kikar på det imorgon, tack

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.