Dator vägrar starta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2011

Dator vägrar starta

Hej!

Byggde ihop min dator i onsdags/torsdags efter att jag fått nya delar.
Installerade Windows 8 under torsdagen och då funkade det utmärkt.
När jag sedan skulle stänga av datorn så blev det som det skulle med bilden, (dvs. "Windows avslutas..." följt av "No signal"
Dock fortsatte datorn gå i säkert en kvart till innan jag höll in startknappen 5 sekunder för att stänga av.
Dagen efter när jag startar den ser jag bara windowsflaggan och den runda saker som laddar. (Windows 8)

Ingenting mer händer. Startar om ganska ofta. Ibland kommer även "Förbereder automatisk startreparation..." upp men den kommer ingenstans heller.

Fick även upp BSOD med felkod "0xc0000001" och har följt guiderna på den men det funkar inte heller.

Har installerat om Windows flera gånger både 8an och 7an på två olika hårddiskar. Samma resultat hela tiden.

Skulle bli jättetacksam om någon kunde hjälpa mig.

Edit; Min Power Led lampa slutade att lysa igår kväll. Testade att koppla ut och in den i mitt MB utan resultat. Bytte plats på den och HDD LEDen så den lös i fast sken. Skulle gissa på att Power LEDen gått sönder, men det är jävligt lustigt på ett helt nytt chassi.

MVH

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2011

Om hårdvara är intressant:

Chassi: NZXT H2
MB: Asus M4N68T-M LE V2
CPU: AMD Athlon x2 250 3,0Ghz
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz
GPU: Asus Radeon HD7770
Hårddiskar: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm och en gammal Hitatchi 320GB. (Förmodligen 5400rpm)
Nätagg: Corsair CX430

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Kan vara precis vad som helst. Är den välbyggd med rätt placerade moderkortsdistanser, kylaren sitter ordentligt osv?

Jag tycker du ska plocka isär allt, undersöka och sätta ihop igen i minimikonfiguration (mobo, cpu, 1 minne, grafik) utanför lådan och testa där.

Tänk på att defekta externa enheter påverkar så misstänker du tangentbord eller mus det minsta, testa med andra. Likaså med halvt trasiga HDs.

Ska jag gissa på något så är det defekta HDs med massa trasiga sektorer, men kan lika gärna vara något helt annat. Nätagget är ju inget vidare heller.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2011

Lämnade in datorn på skolan så min lärare kollar på den när han inte har lektion...

Hårddisken är testad i en annan dator. Funkar perfekt.
Grafikkortet är urplockat för att se om strömmen inte räcker till. Hjälpte inte.

Inget fel på mjukvaran heller.
Imorgon ska vi plocka ner hela skiten i molekyler, byta kylpastan och sätta ihop.
Han tror inte det är något med moderkortet för då skulle jag inte komma så långt som jag gör...

Får väl hoppas på det bästa.

Någon som har andra misstankar ?

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Gissar på att nätagget är defekt tills vidare när ni vet mer om problemet.. hade massa konstiga fenomen i somras likt dina, tills vi på vägen ned mot malmö en eftermiddag stannade på vägen och hämtade ett nytt nätaggregat, sedan dess går maskinen dygnet runt utan problem.

Gjorde även som du, rev maskinen i bitar (även nätagget och lödade om komponenter), provade komponenterna i en annan dator, kvittade om vi installerade linux mint, windows 7, XP .. windows 8 fanns inte ännu då mer än som en betaversion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2011

Nu funkar datorn igen.

Efter att ha rivit ut allt och kört MB, CPU, RAM och HDD direkt på bordet, (kommer inte på namnet för det), och testat annat nätaggregat så testade vi att kolla BIOS.
Visade sig att den fått för sig att ändra RAID settings när jag satte i två diskar. Så tog bara "Set default" och så funkade det.

Mycket jobb för ett så litet problem. *facepalm*