Raderade systemhårddisken, syns inte i bios länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fråga
Registrerad
Mar 2008

Raderade systemhårddisken, syns inte i bios länge.

Hejsan, jag har stött på lite problem. Försökt ta bort mardrömms operativsystemet till windows 8, har följt olika guider utan resultat.

Sista valet var att ta radera allt, så inte datorn hade något annat val än boota min usb. Har secure boot disable. Men till min förvåning finns de inte i bios, så det går inte starta med usb heller. Har ni några ideer på vad man kan göra eller?

Vet ni något program man kan boota med, och ge beteckning till hårddisk och välja hdd typ?

Edit: glömde säga att jag ska installera windows 7, men kanske så relavant info hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

stoppa in skivan, starta med skiva, radera formation, skapa formation, profit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011

Windows 8 använder sig utav uefi.

Förstår dock inte varför du ska ta bort de.

Då win8 stödjer nyare direct x som sjuan inte gör.
Är snabbare.

Om du inte klarar av nya startmenyn så är det ju bara att installera en launcher så blir det exat som sjuan.

Men du får googla på windows 8 plus uefi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fråga
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av oouhdawg:

stoppa in skivan, starta med skiva, radera formation, skapa formation, profit?

Kör med usb, den bärbara har ingen cd spelare. Frågan är dock om det hade gjort någon skillnad.
Känns ju som ska komma in till installationen i alla fall och sedan formatera. Men den kommer inte så långt

Skrivet av lang666:

Windows 8 använder sig utav uefi.

Förstår dock inte varför du ska ta bort de.

Då win8 stödjer nyare direct x som sjuan inte gör.
Är snabbare.

Om du inte klarar av nya startmenyn så är det ju bara att installera en launcher så blir det exat som sjuan.

Men du får googla på windows 8 plus uefi.

Just nu hade jag tagit tillbaka det, men det är inget alternativ. samt min bror vill inte ha det heller(vilket jag förstår), det han jag fixar det åt. och det är ingen speldator alltså. Ska göra det.

Det är en ny asus laptop, ganska tunn. hittar inte namnet på den, kan kolla i papperna sedan.

Funderar på om det kan vara någon satabiosuppdatering som krävs för bios att känna igen hårddiskarna, hmm kanske krävs att de är i ett visst format... inte helt säker på vad jag snackar om, tänker högt här bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av AndenAnden:

Inga ideer på vad man kan göra för få bios att se hårddiskarna?

Gjorde du usb't med Windowsinstallationprogrammet korrekt bootbart? Vad använde du för programvara?

Vill påminna om reglerna och speciellt #4. Vill du bumpa måste du tillföra någon ny information. http://www.sweclockers.com/forum/regler#4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fråga
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av jocke92:

Gjorde du usb't med Windowsinstallationprogrammet korrekt bootbart? Vad använde du för programvara?

Vill påminna om reglerna och speciellt #4. Vill du bumpa måste du tillföra någon ny information. http://www.sweclockers.com/forum/regler#4

Ahh det är de inga fel på, använt många gånger. En polares usb, men har kört med detta innan utan problem. så vet inte mjukvaran tyvärr. Inga problem, kommer följa reglerna