Lämnat in iPhone för Wifi Grey fel, verkstad påstår fukt

Permalänk
Medlem

Lämnat in iPhone för Wifi Grey fel, verkstad påstår fukt

Hej

Min granne fick bekymmer med sin Iphone 4S då han uppdaterade iOS. Hans Wifi markör vart grå, det gick inte att starta Wifi längre.

Vi följde de guider som fanns på Apples hemsida allt vad gäller återställning utav telefon samt nätverksinställningar m.m. Söker man på Google så får man fram massor med människor som fått detta fel efter uppdatering till en nyare version utav iOS.

Den lämnades in till butiken där den vart köpt, och efter tre veckor så påstår de att telefonen är fuktskadad och att han ska betala ca 460kr för undersöknings avgift eller ett kostnadsförslag, som är utbyte utav telefon för 2500 kr.

Telefonen fungerar i övrigt utmärkt, bara wifi markören som är grå.

Ringde till butikens kundtjänst och försöker förklara för dem att den inte var fuktskadad då vi lämna in den och vi vill ha bevis på att den är fuktskadad, för så var inte fallet då vi lämna in den. De lovar att skicka med bevis.

Efter 1 månad och 2 veckor så är telefonen tillbaka i butiken. Vi går dit och ber dem att visa bevis för fuktskadan. Då tar personen i disken telefonen och riktar laddnings uttaget mot hans taklampa och försöker påvisa att fuktindikatorerna har visat "utslag". Han lyckades inte visa något, för bevisen från verkstaden fanns inte där och han försökte med olika vinklar och sa att "taklampan är dålig, därför man inte ser så bra, men man ser att det är grönt/svart, att indikatorerna visar fukt"

Då sa jag att då vi lämna in telefonen så var den inte fuktskadad samt att vi lämnade in den för ett annat fel, och han sa, det kan du inte veta och verkstaden kan inte bortse från "fuktskadan"

Vad kan jag göra? Hur kan man gå vidare med detta?

Varför kikade de inte efter dessa fuktindikatorer redan i butik om det var så jävla lätt? Försöker de blåsa deras kunder på undersökningsavgifter så att verkstäderna ska överleva?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Undersökningsavgift kommer du aldrig ifrån, såvida du inte betalar för att de reparerar varan.

För hur skulle det gå för dem om de lägger ner timmar på att kolla folks alla trasiga prylar, men inte tar betalt? Skulle ju KK direkt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Nej du kan nog inte gå vidare. I telefoner brukar det sitta nån liten grej som ändrar färg vid kontakt med fukt.

Förmodligen har han varit ute i regnet med den och blivit fuktig på insidan. Då telefoner som apple inte har fuktskydd brukar inte heller deras garanti gälla det. På min gamla nokia satt den under batteriluckan och ja kunde se det själv utan att lämna in. Tyvärr anlitar de flesta en extern firma som gör reperationer och kontroller. Telia använder sig av anovo nordic tex. Det står i granatiavtalet vad som gäller och inte. Tips skaffa en sony som är vattentät till en meter

Permalänk
Lego Master

Fuktskador är luriga, kondens kan mycket väl ha orsakat problemen som din granne har med telefonen. En fuktskada innebär inte automatiskt att telefonen behöver ha varit nedsänkt i vatten eller fått något spillt på sig, kondens och annat kan påverka elektroniken det med. Hävdar verkstaden fuktskada ska ni kunna begära bevis på detta, och så länge detta går att få fram (även om butiken inte har fått det i första skedet ska de kunna beställa från verkstaden) så kan ni inte säga emot. Fukt är fukt och går inte på någon garanti eller reklamationsrätt. Försäkring?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Hej

Min granne fick bekymmer med sin Iphone 4S då han uppdaterade iOS. Hans Wifi markör vart grå, det gick inte att starta Wifi längre.

Vi följde de guider som fanns på Apples hemsida allt vad gäller återställning utav telefon samt nätverksinställningar m.m. Söker man på Google så får man fram massor med människor som fått detta fel efter uppdatering till en nyare version utav iOS.

Den lämnades in till butiken där den vart köpt, och efter tre veckor så påstår de att telefonen är fuktskadad och att han ska betala ca 460kr för undersöknings avgift eller ett kostnadsförslag, som är utbyte utav telefon för 2500 kr.

Telefonen fungerar i övrigt utmärkt, bara wifi markören som är grå.

Ringde till butikens kundtjänst och försöker förklara för dem att den inte var fuktskadad då vi lämna in den och vi vill ha bevis på att den är fuktskadad, för så var inte fallet då vi lämna in den. De lovar att skicka med bevis.

Efter 1 månad och 2 veckor så är telefonen tillbaka i butiken. Vi går dit och ber dem att visa bevis för fuktskadan. Då tar personen i disken telefonen och riktar laddnings uttaget mot hans taklampa och försöker påvisa att fuktindikatorerna har visat "utslag". Han lyckades inte visa något, för bevisen från verkstaden fanns inte där och han försökte med olika vinklar och sa att "taklampan är dålig, därför man inte ser så bra, men man ser att det är grönt/svart, att indikatorerna visar fukt"

Då sa jag att då vi lämna in telefonen så var den inte fuktskadad samt att vi lämnade in den för ett annat fel, och han sa, det kan du inte veta och verkstaden kan inte bortse från "fuktskadan"

Vad kan jag göra? Hur kan man gå vidare med detta?

Varför kikade de inte efter dessa fuktindikatorer redan i butik om det var så jävla lätt? Försöker de blåsa deras kunder på undersökningsavgifter så att verkstäderna ska överleva?

http://www.gp.se/konsument/1.483575-dold-fuktfalla-lurar-i-di...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Grönt/svart?
Låter otroligt då dessa blir röda när dom kommer i kontakt med vatten.
Se här:

http://support.apple.com/kb/ht3302#

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är befängt att man inte kikar i laddningsuttaget och försöker påvisa en fuktskada på en gång och förklarar för kunden att verkstaden inte kommer bortse från detta. För det tog ju uppenbarligen honom ett par sekunder att konstatera det verkstaden gjort.

Blir väl att betala avgiften till dem och ta ut telefonen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Inaktiv

jag hade en iphone i 2 år sammanlags så lämnade jag in den åtta gånger. nu kommer jag till det luriga alla gånger jag lämnade in telefonen så sa dom inte vad som va fel, man fick inte med någon förpackning trots att det var en "ny" telefon. jag bestämmer mig för att gå til butiken för att klaga. den tjtejen som jobbar just då står chockat och tittar på mej och säger detta "men det står här att ni bara har lämnat in telefonen två gånger. min telefon går sönder igen och vi går till butiken gen h jag får mig en hyfsad lånetelefon. till min förvånan hittar jag en massa sms från den personen som hade telefonen innan mig hans sons kontonummer och har tillgång till hans mail. nu sitter jag här med en telefon som inte fungerrar ett abonemang som betalats för en massa månader utan telefon och telia har inte ens tänkt på att kompensera mig. dåligt telia !!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vem som utförde service på telefonen, så jag vågar knappt inte kommentera alls, men de flesta verkstäder som hanterar just garantiärenden har en viss policy som satts. och de följer den slaviskt.. Det är dock inget fel i det, för om dom inte följer sina egna rutiner så kan det bli en hätsk situation internt, och förmodligen en debatt mot apple som dom inte kan ha eftersom dom inte vill förlora sitt kontrakt.

Däröver finns det 3 indikatorer på en Iphone 4 och 4s laddport, en av dom sitter internt, och det kan vara den interna dom påstår har triggat.

Jag lagar själv iphone's, och hanterar inte (ännu) garantiärenden, men det vi gör är att vi tar tag i individuella fel och lagar dom mot en fastsatt avgift, vilket understiger utbytespris.

Dock är detta i majoritet på just 4s ett mjukvarufel, det jag skulle göra är att gå in i DFU och försöka installera om en tidigare IOS t.ex 5.1.1

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Hej,

grå wifi är ett vanligt problem på både 4 och 4s. Det kan orsakas av fukt, men det kan också orsakas av ett fel på wifi-komponenten i din iPhone eller på grund av att lödningen av komponenten har spruckit. Ibland uppträder problemet efter en mjukvaruuppgradering. Vissa lyckas bli av med problemet genom en mjukvaruåterställning.