två windows vid startup?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
linköping
Registrerad
Aug 2008

två windows vid startup?

Installerade för ett tag sedan win 8 på datorn, och nu när jag startar datorn får jag välja mellan win 8 och win 7 ?? Jag vill såklart bara ha win 8 på datorn, hur får jag bort andra alternativet så datorn startar win 8 utan att man måste välja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010

Du formaterar din dator och sen installerar Win 8

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
linköping
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Skum-tomte:

Du formaterar din dator och sen installerar Win 8

Skickades från m.sweclockers.com

Måste väl gå att få bort det andra utan att formatera om skiten igen? Vill minnas att innan jag installerade win 8 så formaterade jag om win 7 p.g.a. vissa issues och att jag även då vid startup fick välja mellan två win 7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Då har du två installationer installerade. Boota med windows och formatera den andra installationen.

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Nu vet jag ej om det är likadant i Windows 8 men i Windows 7 kör man msconfig och öppnar fliken systemstart nu kan man ta bort det Inte aktuella operativsystemet.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
linköping
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av janee:

Nu vet jag ej om det är likadant i Windows 8 men i Windows 7 kör man msconfig och öppnar fliken systemstart nu kan man ta bort det Inte aktuella operativsystemet.

Tack det fungerade, nu startas win 8 direkt, men kan det fortf. va så att en win 7 installation ligger och käkar prestanda i bakgrunden eller något?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av jahsoldier:

Tack det fungerade, nu startas win 8 direkt, men kan det fortf. va så att en win 7 installation ligger och käkar prestanda i bakgrunden eller något?

Om du kör Windows 8 så är Windows 7 installationen inte aktiv och den kommer inte att käka prestanda men om du inte tar bort filerna för W7 så kommer dom att ockupera utrymme på hårddisken.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av jahsoldier:

Måste väl gå att få bort det andra utan att formatera om skiten igen? Vill minnas att innan jag installerade win 8 så formaterade jag om win 7 p.g.a. vissa issues och att jag även då vid startup fick välja mellan två win 7.

Det verkar råda en viss begreppsförvirring , formatera hårddisken är inte samma som installera OS.

Om du först formaterat din HD kan du omöjligen få valet mellan två OS.

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j