Permalänk
Medlem

Motorhaveri i skrivbordet

Jag fick ett begagnat höj -och sänkbart skrivbord vilket jag tänkte skulle rädda min rygg. Den är av märket Linak.
Den fungerade bra tills jag monterade ner den från stället jag fick den ifrån och tog hem den. Plötsligt fungerade inte motorerna, det finns tre stycken och en dosa dom är kopplade till. Två av motorerna kunde sänkas ett par cm men inte höjas nånting. Ett ben stod bara stilla vilket ledde till ett ganska skevt bord efter några försök. Jag drog ut alla kablar och satte in dom igen. Då funkade det perfekt igen och jag ställde bordet på plats och så tejpade jag fast de hängande kablarna i undersidan av bordet. Så händer samma sak igen, bordet går inte att höja nånting men 2 av 3 ben går att sänka några cm åt gången.
Jag har nu testat att dra ut alla kablar och stoppat in dom igen och har på nåt sätt lyckats få ner bordet till längst ner och nu åker det ingenstans.
Vad handlar det om? Är det nån som har tips på vad jag ska göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Garry:

Jag fick ett begagnat höj -och sänkbart skrivbord vilket jag tänkte skulle rädda min rygg. Den är av märket Linak.
Den fungerade bra tills jag monterade ner den från stället jag fick den ifrån och tog hem den. Plötsligt fungerade inte motorerna, det finns tre stycken och en dosa dom är kopplade till. Två av motorerna kunde sänkas ett par cm men inte höjas nånting. Ett ben stod bara stilla vilket ledde till ett ganska skevt bord efter några försök. Jag drog ut alla kablar och satte in dom igen. Då funkade det perfekt igen och jag ställde bordet på plats och så tejpade jag fast de hängande kablarna i undersidan av bordet. Så händer samma sak igen, bordet går inte att höja nånting men 2 av 3 ben går att sänka några cm åt gången.
Jag har nu testat att dra ut alla kablar och stoppat in dom igen och har på nåt sätt lyckats få ner bordet till längst ner och nu åker det ingenstans.
Vad handlar det om? Är det nån som har tips på vad jag ska göra?

Verkar ju som lite glapp i kablarna. Går det att få gång i bordet om du vrickar lite i sladden?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Efter att ha ryckt i kablarna i 3-4 timmar så fungerade det plötsligt och jag skruvade fast motorn (eller dosan som alla kablar går in i) under bordet igen, jag hade skruvat loss den för att komma åt nämligen. Då slutade det förstås att funka igen. Nu åker 1 av 3 ben ner några cm i taget medans dom andra 2 inte rör sig så nu lutar bordet igen. gah. Verkar ju vara glapp men vad gör jag åt det?

Permalänk
Medlem

Prova med el-spray på kontakterna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, försök lokalisera vart det glappar, samt kör elektroniikrengöringsspray i kontakterna.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har lokaliserat det till att det är nr 1 av motorerna eller kablarna till motorn som glappar.
Jag bifogar en bild på kopplingen. Kan man köra elspray på dom där? Kablarna är ju jättesmå.

Jag hittade ett litet hack på hela den svarta elkabeln och öppnade upp höljet men alla småkablar där inne ser hela ut. Kan det vara det trots allt? Kan jag isf köra nån sorts sockerbit för dom här 8 minikablarna?