Lite "lurad" på räntan på ny motorcykel

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Hade du tyckt att det var ok om du hade fått ett brev från säljaren där dom informerar om att dom nu har höjt er ränta till 10% för att de nu har höjt den för nya kunder?

Det borde dom ju göra!

Sen att du tar ursäkten med att det inte är säsong för båge just nu och att ni därför borde få den lägre räntan är ju lika missvisande den med.
Då kan man ju lika gärna fråga varför köpte ni MC när det inte är säsong (och till och med ganska lång tid kvar till den)?
Svaret är ju att MC är ju betydligt billigare när det inte är säsong för att sen strax innan och i början av säsongen kosta som mest under hela året.
Med andra ord hade den MC'n säkert varit något dyrare för er att handla nu än den var för en mån sedan och betydligt dyrare nästa mån.

Och NEJ vi är inte osympatiska vi (liksom lagen) håller bara inte med er överhuvudatget i detta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Om jag frågar banken kan jag nog få räntan höjd. Man kan även få räntan sänkt om man frågar banken.

Banker är så svåra att förhandla med. Tror fasiken att det är svårt att få den höjd med!

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk

Som gammal elektronikhandelssäljare så skulle jag definitivt tipsa dig om att prata med personalen i butiken. Självklart svider det att inse att man kunde sparat 7000kr om man väntat en vecka till men då man inte kan sia kring kampanjer i framtiden så har jag en förståelse för att man kan känna sig lurad. Kan hända att det finns någon som förstår er precis och gärna slår ett återköp och gör om finansieringen, det var vardagsmat oss oss iallafall, även om butikens relativt små marginaler krympte. Så prata direkt med personalen i butiken och försök nå fram med ert budskap på ett så trevligt sätt som möjligt så ökar chanserna att få hjälp. Tyvärr tror jag dock inte att nordea kan göra något för er direkt, trots att ni är kunder till dem, utan ni blir tvugna att gå via butiken (så var det iallafall hos oss).

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk
Medlem

Oftas så är det ju inte butiken i sig som kan ändra din ränta, då det är ett låneinstitut som lånar ut pengarna och som ni har avtalet med. Typ Wasa, Handelsbanken etc.
Tips är höra med dem och förhandla om lånet eventuellt höra med banken och de kan lösa/ta över lånet och ge er bättre ränta? 7% ränta är verkligen ingen bra ränta.

Men nej, du har inte blivit lurad då du själv har accepterat räntan och ingått i ett avtal. En ränta går upp och ner. Samt ett nytt erbjudande är alltid runt hörnet. Det gäller alltid att förhandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Min sambo köpte en sprillans ny motorcykel på Northbike för en månad sedan och fick en ränta på 6,95% och nu har de dragit igång en kampanj med 1,95% ränta under hela mars. Nu är hon upprörd över det och ska ringa imorgon och klaga. Vad har vi för chanser att få avtalet omgjort? Vad kan vi säga? Behöver lite kött på benen inför samtalet.

Kan vi be om att få häva och "köpa om den"? Motorcykeln levererades för ett par veckor sedan och har bara stått inomhus, såklart oanvänd då vi har mycket snö fortfarande.

All hjälp uppskattas!

Så fort motorcykeln har lämnat deras parkering har den gått ner 20% i värde så nej, de kommer inte att köpa tillbaka den och du har ingen rätt till ersättning.

Det är så det funkar med bilar och motorcyklar, bara att acceptera

Skrivet av tippen:

Banker är så svåra att förhandla med. Tror fasiken att det är svårt att få den höjd med!

Tog mig 1 email och 2st möten med min bankman att spara 3000kr i månaden, är ganska enkelt att få bättre ränta (2,99%)

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Så fort motorcykeln har lämnat deras parkering har den gått ner 20% i värde så nej, de kommer inte att köpa tillbaka den och du har ingen rätt till ersättning.

Det är så det funkar med bilar och motorcyklar, bara att acceptera

Tog mig 1 email och 2st möten med min bankman att spara 3000kr i månaden, är ganska enkelt att få bättre ränta (2,99%)

Snyggt jobbat och kul att höra!

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk

Risken finns ju som många säger att butiken inte kan ändra avtalet direkt utan det är dom som gett ut lånet som måste ändra avtalet, förstår att det är Nordea av vad du har skrivit.
Eftersom det verkar som att ni har andra affärer i samma bank är det troligare att ni kan få till en ändring. Frågan är just vem som kan ändra vad. Banken eller butiken.

Permalänk

Personerna i butiken kan inte göra ett prutt, butiken har redan fått betalt för MCn från banken.
Nu är butiken helt bortkopplat, så allt är mellan banken och låntagaren.

Så enda man kan göra är att ansöka om en nytt lån på samma summa som det är kvar att betala fast med nya räntan, vill inte banken det så tar man lite högre lån och betalar in den extra summan in direkt på kontot.

Köpte själv en quadricycle och bolla runt med lånet, sänkte kostnaden med ca: 4.000kr..
Inte värst illa med tanke på att fyrhjulingen kostar bara 23.000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du har ju inte blivit lurad så du kanske skulle ändra rubriken på denna tråden. Ni kan ju givetvis gå och prata med butiken så kanske de tycker lite synd om er och ger nåt som kompensation men butiken har ingen skyldighet till detta. De kan knappast sänka räntan heller då lånet görs upp när köpet görs och då bestäms villkoren för hela perioden. Men det går som andra sagt att ta ett annat lån med lägre ränta och lösa detta lånet om man vill.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

för fan sluta klaga om han är i en sådan ekonimsk sitation så att ni kan köpa en hoj så ska ni inte klaga på att ni får betala 7000 kronor extra.

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zZerf:

för fan sluta klaga om han är i en sådan ekonomisk situation så att ni kan köpa en hoj så ska ni inte klaga på att ni får betala 7000 kronor extra.

Håller absolut inte med TS i denna frågan men detta var sämsta argumentet någonsin.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Snopet, jag skulle också grämt mig...

Krasst räknat så handlar det om en hundralapp extra i månaden för motorcykeln- en hamburgare

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Har aldrig lånat till annat än bostad men brukar det skilja så mycket i ränta på bostadslån och lån på prylar? Kollade ni med Nordea innan om det gick att låna direkt via banken istället för via handlaren? Tycker bara att närmare 7% låter mycket när räntan på bostadslån är 3%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Har aldrig lånat till annat än bostad men brukar det skilja så mycket i ränta på bostadslån och lån på prylar? Kollade ni med Nordea innan om det gick att låna direkt via banken istället för via handlaren? Tycker bara att närmare 7% låter mycket när räntan på bostadslån är 3%.

Du har ingen insats (oftast) eller säkerhet på en MC, därav den högre räntan...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Administrativ avgift

Alltså det är ju ett skrivet kontrakt de kan inte direkt bara riva det.... tror ingen i butiken skulle gå med på det....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?

Ni godkänner 7% ränta och är nöjda med det, senn är ni inte nöjda när de sänker den i ett erbjudande nästa månad. Ursäkta mig, men blir bara arg över detta. Om man köper något och det sedan går ner i pris ska man fan inte har ersättning bara för att det går ner i pris.
Typ som att man köper en bill för 200.000 och sedan går priset ner till 150.000 nästa månad så menar ni att man ska få tillbaks 50.000? Fast ni vill ha lägre ränta för motorcykel på avbetalning?

Själv köper jag aldrig saker på avbetalning eftersom det blir dyrare i längden

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Tyvärr.

Vad som är avtalat gäller. Har ni köpt motorcykeln till X trots att det fanns ett erbjudande på Y så är det fortfarande X som gäller. Ni skulle uppmärksammat erbjudandet innan ni köpte motorcykeln. De är inte bundna av erbjudanden om ni inte säger att ni vill ha erbjudandet. Hade de sagt att ni skulle få rabatten innan köpet hade det varit annorlunda. Precis som att du inte kan lämna en rabattkupong i efterhand men skulle fått rätt om du lämnat en rabattkupong som de glömt räkna med.

Det finns ingen som helst rätt att ångra sig för att du set ett bättre erbjudande från samma försäljare efter köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att köpa en vara på avbetalning med en ränta på närmare 7%... Känns inte speciellt vettigt.
Kontakta banken och pressa. Bäst är om ni redan har lån eller något form av avkastningsgenererande kapital hos nordea. De tjänar inte några pengar på om ni flyttar lånet eller besparingarna.

Saknar ni detta är det nog jäkligt svårt att förhandla.

Du ska inte tänka på att bostadslån är lägre etc, helt olika typer av lån med helt olika förutsättningar och krav.
Kan man få ner räntan så är det givetvis bra, men ränta på 6-7% är imo ganska ok vid tex MC-köp just för att man inte alltid behöver nån insats.

För att svara TS, likt många andra, avtalet är underskriven och därmed basta. Allt annat är ren goodwill och vet ni inte hur man lockar fram det så är det otur helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag tankade min bil full i går och idag sänkte dom bensinpriset. Får jag lämna tillbaks bensinen och tanka på nytt för det lägre priset?.....:D

OT:
Påskrivna och godkända avtal gäller!

Skrivet av zZerf:

för fan sluta klaga om han är i en sådan ekonimsk sitation så att ni kan köpa en hoj så ska ni inte klaga på att ni får betala 7000 kronor extra.

Om ts skulle tjäna 7000:- på att få den lägre räntan i 1 (EN) enda månad undrar jag hur den amorteringen ser ut.

Permalänk
Medlem

Låt det vara bara, ni tjänar inget på det.

Permalänk

Vad är det för mc? Var glad över eran nya motorcykel. Surt med räntan som ändrades efter ni köpt den. Känns som ett "våravtal". Ut och åk med er så fort ni kan ställa på den - när vädret tillåter. Och ta det lugnt i början, kör några garagevändningar och ett par bromsprov, innan ni ger er ut på gatorna.
Vilken modell är det?
(har inte läst hela tråden)

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Jag tankade min bil full i går och idag sänkte dom bensinpriset. Får jag lämna tillbaks bensinen och tanka på nytt för det lägre priset?.....:D

OT:
Påskrivna och godkända avtal gäller!

Om ts skulle tjäna 7000:- på att få den lägre räntan i 1 (EN) enda månad undrar jag hur den amorteringen ser ut.

Nej det handlar om 7000:- över två år enl. ts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Jag tankade min bil full i går och idag sänkte dom bensinpriset. Får jag lämna tillbaks bensinen och tanka på nytt för det lägre priset?.....:D

OT:
Påskrivna och godkända avtal gäller!

Om ts skulle tjäna 7000:- på att få den lägre räntan i 1 (EN) enda månad undrar jag hur den amorteringen ser ut.

Man tjänar oftast aldrig något på att betala pengar, men man kan spara pengar däremot.