Program för att kontrollera farfars dator via internet!

Permalänk

Program för att kontrollera farfars dator via internet!

Tja!

Det är så att min farfar börjar bli gammal och behöver mer och mer hjälp med teknik/sin dator. Att förklara via telefon är nästan omöjligt så jag tänkte om man kunde installera ett program på hans dator och min så jag kunde fixa allt via min datorn hemma.

Så min fråga är, vad är det simplaste programmet som finns att använda? Gärna så simpelt som möjligt för farfar så han inte behöver göra så mycket för att få allt att fungera. Jag kan installera allt på hans dator så jag har tillgång till den om det behövs. Även hur är det med internethastighet, vilken hastighet krävs för att få att det inte ska "lagga"?

// Johan H

Permalänk
Medlem

Teamviewer kanske kan duga?
Eller Chrome Remote Desktop ?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

splashtop fungerar utmärk

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Jag har kört RealVNC i flera år, mellan WinNT, XP, Vista, Win7 och Android. Har funkat kanon, lite problem med dynamisk IP om man inte kör med någon form av DynDNS-tjänst.

Annars så funkar Teamviewer bra också.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Teamviewer är bra, man behöver inte ens installera det. bara köra, byta kod och så är man inne

Visa signatur

For those about to CLOCK! We salute you!

Permalänk
Medlem

Någon VNC-variant är att rekommendera. Sätt uppen DYN-dns så du alltid kommer åt burken. Sedan är du game
Du kan lägga VNC-installationen på din farfars dator som en tjänst, vilket innebär att han ej behöver godkänna eller göra något alls för att du ska kunna gå in och hjälpa honom.

EDIT: väldigt kort förklarat i alla fall...

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Om ni har windows maskiner kan du köra på det inbyggda fjärrskrivbordet.

Du kan också välja där hur mycket grafik som ska överföras för mindre internetanvändning.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem

om han inte ska behöva göra nått så installera en RAT (remote administration tool/trojan) på hans dator så kan du kontrollera den när som helst.

Permalänk
Medlem

Teamviewer är nog det mest användervänliga

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Teamview som körs som tjänst, då är det bara att starta datorn och se till att den når internet, inget strul med att ta reda på ip och liknande saker, du kan fjärrstyra utan att farfar behöver göra mer än starta datorn när det väl är installerat och teamview håller reda på ip nummer och liknande vilket de andra tjänsterna inte gör om han använder dynamisk ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Teamview som körs som tjänst, då är det bara att starta datorn och se till att den når internet, inget strul med att ta reda på ip och liknande saker, du kan fjärrstyra utan att farfar behöver göra mer än starta datorn när det väl är installerat och teamview håller reda på ip nummer och liknande vilket de andra tjänsterna inte gör om han använder dynamisk ip.

Woop! Det har utvecklats! +1

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Teamview som körs som tjänst, då är det bara att starta datorn och se till att den når internet, inget strul med att ta reda på ip och liknande saker, du kan fjärrstyra utan att farfar behöver göra mer än starta datorn när det väl är installerat och teamview håller reda på ip nummer och liknande vilket de andra tjänsterna inte gör om han använder dynamisk ip.

Tack för svaret. Låter som ett bra program som inte strular och som kan hålla ordning på den andras datorer!

Skrivet av Ahlen:

Teamviewer är nog det mest användervänliga

Tack för svaret, Det blir nog Teamview verkar som ett bra program som inte krånglar!

Skrivet av Qupid:

Någon VNC-variant är att rekommendera. Sätt uppen DYN-dns så du alltid kommer åt burken. Sedan är du game
Du kan lägga VNC-installationen på din farfars dator som en tjänst, vilket innebär att han ej behöver godkänna eller göra något alls för att du ska kunna gå in och hjälpa honom.

EDIT: väldigt kort förklarat i alla fall...

Tja! Tack för svaret, låter som lite för mycket jobb vill gärna ha det snabbt fixat.

Skrivet av lome:

Teamviewer kanske kan duga?
Eller Chrome Remote Desktop ?

Tack för svaret! Det blir det, han kommer förbi imorgon för att fixa med powerpoint, så då fixar jag programmet samtidigt!

Kunde inte citera alla men tack för alla svar!! Någon som har någon kommentar om hastighet på internet som krävs?

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bara hjälpa honom med datorn så räcker det med nån Mbit/s, du behöver inte ha en massa grafik utan kan köra med låga inställningar, "8 färger"
Installera teamviewer och konfigurera det så det autostartar och tillåter åtkomst från "utsidan" du får fixa ett användarkonto och ange nycklar, spara sedan farfars uppgifter i din egen klient.
Du kan ju kolla på snabbguiden http://www.teamviewer.com/sv/res/pdf/first-steps-unattended-a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du bara hjälpa honom med datorn så räcker det med nån Mbit/s, du behöver inte ha en massa grafik utan kan köra med låga inställningar, "8 färger"
Installera teamviewer och konfigurera det så det autostartar och tillåter åtkomst från "utsidan" du får fixa ett användarkonto och ange nycklar, spara sedan farfars uppgifter i din egen klient.
Du kan ju kolla på snabbguiden http://www.teamviewer.com/sv/res/pdf/first-steps-unattended-a...

Härligt! Då borde det inte vara något lagg. Tack för hjälpen!