Permalänk
Medlem

Har läst att medföljande skruvar kan vara för långa i vissa fall, vissa som upplevt detta och hur löste ni det?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Ser inte ut som att det funkar med dessa dock http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf-v12hp, någon annan lösning?

Tror jag hittade några skruvar i hemmet

Edit2: Okej, fel storlek verkar det som.

Åk till typ biltema eller liknande och köp skruvar, kostar inte många kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Åk till typ biltema eller liknande och köp skruvar, kostar inte många kr.

Annars så beställde jag de sista av dessa: UNC 6-32 x 35mm och hoppas att de fungerar alldeles utmärkt, om de skulle vara några mm för långa så ska vi nog ha lite brickor hemma som man kan använda.

Får man tillräckligt med kablar för att koppla in 4st fläktar till Pumpen/Corsair Link?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Kan intyga att Cougar Vortex PWM CF-V12HP fungerar

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelroom:

Kan intyga att Cougar Vortex PWM CF-V12HP fungerar

Härligt att höra! Har själv beställt H100i med 4 av dessa fläktar, kör du 4 eller 2 fläktar?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Annars så beställde jag de sista av dessa: UNC 6-32 x 35mm och hoppas att de fungerar alldeles utmärkt, om de skulle vara några mm för långa så ska vi nog ha lite brickor hemma som man kan använda.

Får man tillräckligt med kablar för att koppla in 4st fläktar till Pumpen/Corsair Link?

Jepp, det är kablar med för 4 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Härligt att höra! Har själv beställt H100i med 4 av dessa fläktar, kör du 4 eller 2 fläktar?

Just nu kör jag 2st i toppen av mitt R4 då 4st blir för tajt, men funderar på att skaffa 2 till och köra PnP i fronten istället

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelroom:

Just nu kör jag 2st i toppen av mitt R4 då 4st blir för tajt, men funderar på att skaffa 2 till och köra PnP i fronten istället

Ja då lär det allt bli en bra kylningsförmåga! Är det någon som vet vilka brickor det är som passar till skruvarna? Funderar nämligen på att åka in och skaffa detta: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/montering/skruvsortiment-330-delar-p89071 som har brickor för M4, M3 och M2, men som som sagt så vet jag ej om de funkar ihop med skruvarna.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Kylare: H80i Firmware: 1.0.4
Fläktkonfiguration: P/P (Noctua NF-F12 samt Fractal Design Silent series R2)
Anslutning: 4-Pin(NF-F12), 3-Pin(Fractal R2)
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja på bägge.
Kommentar: Köpt två av varje fläkt för att testa. Lätt besviken på hur Noctuafläktarna låter*). Fractalfläktarna är helt ohörbara i förhållande och den upplevda känslan är att det inte är så stor skillnad i luftflyttande med samma varvtal.

*)Notcutafläkten, i alla fall den ena vibrerar ganska mycket och man hör ljudet från vibrationerna tydligt. Hade trott bättre om Noctua än såhär. Fläktbladen ger ifrån sig ett ganska vasst ljud.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Skrivet av jhedlof:

Jag ställde in "custom curve" i Link på min H80i som kyls av två Noctua NF-F12 i push/pull och märkte att fläktarna inte gick upp i varv vid temperaturökning. Lägsta punkten är inställd på 400 rpm och högsta 1200 rpm. Finns det någon annan med H80i/H100i och Noctua NF-F12 som kan prova om det fungerar? Jag kör på version 1.0.0 på H80i (har inte vågar uppdatera mjukvara än) och version 2.3 av Link. Det kanske är kombinationen av gammal mjukvara på H80i och ny version av Corsair Link som gör det..

Har inte provat någon custom curve men dom vanliga fläktkurvorna samt att manuellt styra funkade, H100i med 1.0.4 fw och senaste link.

Skrivet av AAKEE:

Kylare: H80i Firmware: 1.0.4
Fläktkonfiguration: P/P (Noctua NF-F12 samt Fractal Design Silent series R2)
Anslutning: 4-Pin(NF-F12), 3-Pin(Fractal R2)
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja på bägge.
Kommentar: Köpt två av varje fläkt för att testa. Lätt besviken på hur Noctuafläktarna låter*). Fractalfläktarna är helt ohörbara i förhållande och den upplevda känslan är att det inte är så stor skillnad i luftflyttande med samma varvtal.

*)Notcutafläkten, i alla fall den ena vibrerar ganska mycket och man hör ljudet från vibrationerna tydligt. Hade trott bättre om Noctua än såhär. Fläktbladen ger ifrån sig ett ganska vasst ljud.

Damn, vibrationer har jag aldrig haft i en noctua fläkt. NF-F12 är en av dom om inte den kraftigaste dom har, så den är inte direkt tyst. Funkar bäst i push då det är endel turbulens ljud. Turbulens ljudet börjar typ vid 1100rpm nånting, men upp dit är det väldigt tyst å andra sidan.

Noctua lever lite på gamla meriter tror jag, är inte ett dugg imponerad, förutom vad gäller kvalitén den är grym. Otur att du fick en med vibrationer :/

Permalänk
Medlem

Kommer montera in H100i i datorn imorgon, är det något jag behöver tänka på, tex vilket håll backplaten ska sitta åt? Har ett 1366 P6T Deluxe v2.

Edit: Har nu monterat H100i, var inte helt smärtfritt men det var mest för att det ej gick att köra Push & Pull som jag först trodde och lite kablar som var i vägen. Fungerar klockrent nu i alla fall och i vissa sammanhang tjänar jag ca 40C, vid load. CF-V12HP fungerar som dem ska Den kom med firmware 1.0.5 också vilket är najs!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Noctua NF-F12 PWM
Anslutning: 4-pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Går att konfigurera från 350 till 1350 RPM.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Skrivet av Spaderkung:

Nu har jag testat Corsair SP120 high performance till min h100i..

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Corsair SP120 high performance
Anslutning: 3-pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Går att styra någerlunda bra i link2, tar lite tid för fläktarna att ändra varvtal efter att man tryckt bara.
Gick dock inte att få ner hastigheten till under 1000 rpm om man inte har motståndet inkopplat.

Själv just bytt ut min gamla H100 som strulade mot en H100i och nu på jakt efter de bästa fläktarna för den så det här var en tråd som var guld värd!

En fråga ang ditt inlägg, du skriver att du testat med Corsair SP120 Performance Edition men skriver även att det är 3-pin. Själv just köpt ett "dual pack" av de fläktarna med på kartongen står det PWM vilket väl innebär att det är 4-pin samt att det borde vara 100% kompatibilitet med Corsair Link och att kunna styra fläktarna fullt ut direkt via programvaran?

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Själv just bytt ut min gamla H100 som strulade mot en H100i och nu på jakt efter de bästa fläktarna för den så det här var en tråd som var guld värd!

En fråga ang ditt inlägg, du skriver att du testat med Corsair SP120 Performance Edition men skriver även att det är 3-pin. Själv just köpt ett "dual pack" av de fläktarna med på kartongen står det PWM vilket väl innebär att det är 4-pin samt att det borde vara 100% kompatibilitet med Corsair Link och att kunna styra fläktarna fullt ut direkt via programvaran?

Slog upp det på prisjakt nu och det verkar som att de släppt en PWM-version! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828576

Det var ju lite fuskigt ;O

Ja de borde ju vara helt kompatibla då ja, du ska även kunna styra dem automatiskt med moderkortet

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk

Hur mycket låter dem jämfört med originalfläktarna? Samma fråga ang temperatur, bättre sämre eller likvärdigt?

Permalänk

Är det någon som vet ifall de här fläktarna funkar fullt ut med Corsair Link, dvs att det går att strya deras hastighet via programvaran?

http://www.inet.se/produkt/6308789/scythe-120mm-glide-stream-...
http://www.inet.se/produkt/6308790/scythe-120mm-glide-stream-...
http://www.inet.se/produkt/6308794/scythe-140mm-glide-stream-...

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Noctua NF-F12 PWM i PnP config
Anslutning: 4-pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Kommentar: Går att konfigurera från 350 till 1350 RPM.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: Noctua NF-F12 PWM i Pull config
Anslutning: 4-pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk

Kylare: H100i
Fläktkonfiguration: 2 st Noctua NF-P12 PWM i Pull
Anslutning: 4-pin
Kompatibelt(Ja/Nej): Ja
Firmware: 1.07
Jag tycker Link funkar kanonbra, går ju att få hur tyst som helst

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk

Av alla här som har H100i, har någon av er bytt från tex D14 med 2 st F12/P12 och tyckt att ljudnivån varit lika men att H100i kyler bättre med fläktar på lägre varvtal jämfört med D14?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att jag efter lite läsning beställde ett twinpack SP120 High Performance. Och eftersom Inet ställde upp med lite sponsring till denna tråden/testet så blev beställningen självklart hos dom!

Permalänk
Medlem

Kylare: H80i
Fläktkonfiguration: Noctua NF-P14 FLX 140mm Fläkt
Anslutning: 3-Pin
Kompatibelt(Ja/Nej): nej
Kommentar: Fläktarna går att styra mellan 950-1150rpm (750-1200är fläkten kapabel till) kvittar vad jag testar får jag inte ut mer eller mindre

Visa signatur

Intel i5 3570k 4.5ghz | Asus Saberrtooth z77 | Gigabyte GTX 770 4gb | Corsair h80i | Corsair HX 650w gold | 16gb Corsair Vengeance 1600mhz | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Request: Be Quiet! Silentwings 2 120mm 1500rpm

Denna serie har hyllats till skyarna, men jag har läst att dessa lämpar sig bäst som chassifläktar pga. fläktarnas fästen. Än så länge har jag dock inte sett en enda person som faktiskt testat dessa för kylning av radiatorn till en H80 eller H100. Jag sitter själv på en H70 och går i köpastankar på en uppsättning av dessa fläktar för både chassiventilation och radiatorkylning, så resultat eller rekommendation skulle vara högst intressant för egen del

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusstaf:

Kompatibelt(Ja/Nej): Ja? Kompatibelt så att det kyler eller via Link?
.

Haha, it's not rocket surgery dude

OnTopic: Såg att du efterfrågade Noctua NF-P12 fläktar. Har beställt ett h80i och har två av dessa fläktar i min nuvarande kylning. Återkommer med resultat!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Har någon testat Corsair Air series SP120 Quiet edition på en h100i??

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har någon testat Cooler Master Excalibur? Enligt deras hemsida ska dom vara speciellt framtagna för radiatorer. Det är bra flöde och tryck enligt deras specer.

Länk: http://www.coolermaster.co.uk/product.php?product_id=6707

Permalänk
Medlem

Så,vilken är vinnaren? alltså,högst lufttryck och lägst ljud???

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem

Corsair 100i
Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP
Bra kylning samt tysta fläktar.

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk

Tror jag skrivit det förut i den här tråden men efter att ha testat en hel del olika fläktar tillsammans med Corsair H100(i) slutade det med att jag bestämde mig för Scythe GT 1850. De är inte gjorda för radiatorer och har inte det bästa SP-värdet jämfört med en del andra men fortfarande kyler de alldeles utmärkt och framför allt är ljudnivå och kvalitetskänslan oslagbar jämfört med de andra fläktar jag testat.

Permalänk
Medlem

Ställer frågan här då jag inte hittar svaret nån annanstans.
Har ställt in en Costom curve, Men fläktarna vill inte hänga med, Dom står på lägsta läget hela tiden.
Har H100i och installerat USB-drivare osv..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes