Permalänk
Medlem

VGA/DVI till SCART

Mitt senaste köp är en Bang olufsen Beovision 1 som jag inte kan bli mer nöjd med när det gäller bild o ljud. Enda problemet är anslutningarna, finns bara två SCART på baksidan och det har inte mitt grafikkort (konstigt...).
En lösningen är en sån här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar... men den är tok för dyr för mig då TV:n kostade lika mycket. En annan lösning är en adapter VGA-SCART men de har inte samma typ av signal så det kanske inte fungerar.
Vad jag helst vill ha är en sån som finns på Kjell men för en mindre penning, hittar dock ingen. Finns det någon annan lösning? Något att bygga själv vore trevligt men det är pengarna som räknas.

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.
Tandberg Huldra 10 med Pioneer HPM-40.

Permalänk

Va ja vet kan DVI, iaf digitala varianten inte göras till scart på något lätt vis.

VGA däremot, tror ja faktist bör gå. Iaf om TVn supportar RGB, vilket alla PAL TVs bör göra i princip.

http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=43208

Där skriver dom lite om det. Ja kan inte sånt där med resistorer, lödning etc. Men om du kan sånt, lär det inte vara så omöjligt att göra en tror ja.

Permalänk

http://forum.arcadecontrols.com/index.php?topic=77370.0

Där verkar en fått igång det iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=sVgxUCXSVAo

Där är bilden;)!
Fast aa, han skriver i commenten högst upp att han var tvunven att ha H och V-Sync i samma för att lösa det.

Som sagt, är inget om man inte förstår sig på sånt här.
För mig är det ren rama uppslagsverket;P

Permalänk
Entusiast

SCART är i sig så gammal, och därmed så pass begränsad, att det kräver en relativt dyr adapter för att konvertera en högupplöst bild till en så lågupplöst standard.

SCART-standarden tar emot en analog signal med 240 linjers upplösning i 50 Hz med radsprång. Vissa "upphottade" varianter av standarden kan ta emot upp till otroliga 360 linjers upplösning i 60Hz med radsprång.

Det finns grafikkort som kan gå så långt ner i upplösningen, och kan använda en billig passiv VGA-SCART adapter. Med dessa grafikkort är idag sällsynta och skulle kosta dig ännu mer än den konvertern du länkade till.

Har din TV inga riktiga HDMI/DVI-ingångar, eller rentav en VGA-ingång (VGA i sig är redan den en föråldrad teknologi) , är det rätt kört.
Dags att uppgradera den gamla häcken till TV kanske?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Borde väl ändå gå att framtvinga upplösningen, verkar som det fanns nån guide till det?

Hade själv inkopplat i en CRT tv förut för länge sen. Men mitt kort hade S-Video uttag.
Men skulle gärna vilja ha tillgång att göra det med dagens grafikkort, skulle vara as koolt;D

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar vara lite delade åsikter om detta men jag ska nog ta en SCART sladd och sätta på en VGA kontakt och se om det funkar. Funkar det inte så blir det ingen enorm förlust.

I ''värsta'' fall så kan jag ta min laptop som har 7pins s-video, sätta en adapter och köra antingen s-video eller rca. Jag har försökt med den adaptern jag har men den verkar inte fungera. Har provat med 5 datorer och tre TV apparater och ingen hittar någon TV. Jag får köpa en ny och hoppas på att det fungerar.

Det vore intressant att få ett schema på en sån där aktiv adapter och se om jag kan bygga en egen men har tyvärr inte hittat något. Det skulle väl också gå att hitta en begagnad men det verkar ännu svårare...

Visa signatur

Yamaha CR-2020 med Pioneer HPM-70 samt Stax ''new'' SR-3 tillsammans med Stax SRD-5sb.

Permalänk

Om du har en S-Video utgång på Laptopen ska det gå. Alltså en sån där Special S-video till vanlig S-video sen in i tvn.

Du borde kunna framtvinga att tvn ska märkas. Fanns så i Catalyst vill ja minnas, så om man inte fick bild för att sen inte kände av, kunde man testa forca det, och då funkade det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolsa:

Hmm, verkar vara lite delade åsikter om detta men jag ska nog ta en SCART sladd och sätta på en VGA kontakt och se om det funkar. Funkar det inte så blir det ingen enorm förlust.

I ''värsta'' fall så kan jag ta min laptop som har 7pins s-video, sätta en adapter och köra antingen s-video eller rca. Jag har försökt med den adaptern jag har men den verkar inte fungera. Har provat med 5 datorer och tre TV apparater och ingen hittar någon TV. Jag får köpa en ny och hoppas på att det fungerar.

Det vore intressant att få ett schema på en sån där aktiv adapter och se om jag kan bygga en egen men har tyvärr inte hittat något. Det skulle väl också gå att hitta en begagnad men det verkar ännu svårare...

Var inte så svårt att hitta massor av kopplingscheman för en aktiv VGA - SCART adapter.
Det jag googlade på var helt sonika vga to pal converter schematic

En enkel passiv adapter: (Kräver att grafikkortet klarar av väldigt låga bildfrekvenser och låg upplösning)
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Det jag googlade på i det här fallet var: vga scart cable

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Gjorde en scart-vga men det gick inte så bra. Blev bara en massa vita sträck på en svart skärm.

Har köpt en vga-s-video som jag ska prova när den kommer.

Visa signatur