Vad hände med det forum jag växt upp med?

Permalänk
Medlem

Tycker att diskussioner om politik bör hållas på för ändamålet befintliga forum - inte på ett dator-inriktat sådant som SweC. Är tämligen ointressant om medlemmarna här sitter och Heilar framför skärmen eller tillber Marx och Lenin, bara vi som kommer hit för datordiskussioner slipper höra om det. SweC är faktiskt ett av de få bra forum där politik ytterst sällan kryper till ytan, vilket jag är glad för - annars blir det ett evigt gapande om rasister hit, PK dit och We shall overcome tvärs igenom.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

OT, sorry TS.

Vill bara komplettera med att det inte går att bevisa något inom samhällsvetenskapen. Det handlar där alltid bara om åsikter och hur man väljer att tolka de data som man samlar in. Det kommer alltid gå att brotta ner och avfärda vad än för åsikter som förs fram. De som lägger sig utanför mittfåran i vad som anses allmänt vedertaget för tillfället kommer alltid få (och har alltid haft) det svårt att bli annat än förlöjligade som bäst och förföljda som värst.
(Hett tips till de som vill ha en enkel examen btw, plugga samhällsvetenskap. Man behöver egentligen inte förstå eller kunna något, bara tycka och hitta data som ser "bra" ut)

Visst är det så. Det du skriver stämmer definitivt. Därför blir det bara löjligt när det finns dom som försöker falsifiera och bortförklara saker man skriver som orelevanta och att det inte finns "bevis". Jag har hur många gånger som helst sagt att alla får bilda sig sin egen uppfattning. Jag försöker inte bevisa någonting. Men att det finns studier som visar på en sak men inga som säger tvärtom visar ändå på något. Vad det visar och hur det skall tolkas får var och en avgöra.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Tycker att diskussioner om politik bör hållas på för ändamålet befintliga forum - inte på ett dator-inriktat sådant som SweC. Är tämligen ointressant om medlemmarna här sitter och Heilar framför skärmen eller tillber Marx och Lenin, bara vi som kommer hit för datordiskussioner slipper höra om det. SweC är faktiskt ett av de få bra forum där politik ytterst sällan kryper till ytan, vilket jag är glad för - annars blir det ett evigt gapande om rasister hit, PK dit och We shall overcome tvärs igenom.

Välkommen du har kommit till forumdelen "Övrigt > Övriga ämnen > Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt" här diskuterar man annat än datorer. Eller tycker du att hela "övrigt"-delen skall tas bort?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Välkommen du har kommit till forumdelen "Övrigt > Övriga ämnen > Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt" här diskuterar man annat än datorer. Eller tycker du att hela "övrigt"-delen skall tas bort?

Syftade på helt andra siter - inte forumdelen här på SweC. Hänger du med då?
TS beklagade sig över att inläggen SweC var rasistiska men jag har då inte märkt att det skulle förekomma något sådant i forumdelarna som inte är till för just "samhällsdebatt" - där det kan vara förståeligt att en del inlägg kan tolkas lite hur man själv vill.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Syftade på helt andra siter - inte forumdelen här på SweC. Hänger du med då?

Du menar att det startas trådar om politik där det skall diskuteras t ex Datordelar eller liknande? Det är så klart helt fel om det är så... dock aldrig sett att det förekommit.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du menar att det startas trådar om politik där det skall diskuteras t ex Datordelar eller liknande? Det är så klart helt fel om det är så... dock aldrig sett att det förekommit.

Precis det jag menar! Att politiksnack inte förekommer i andra ställen än just i avdelningen för det. TS verkar, iallafall så vitt jag kan förstå, vara av uppfattningen att hela forumet är fullt av nazister vilket låter helt främmande i mina öron.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Visst är det så. Det du skriver stämmer definitivt. Därför blir det bara löjligt när det finns dom som försöker falsifiera och bortförklara saker man skriver som orelevanta och att det inte finns "bevis". Jag har hur många gånger som helst sagt att alla får bilda sig sin egen uppfattning. Jag försöker inte bevisa någonting. Men att det finns studier som visar på en sak men inga som säger tvärtom visar ändå på något. Vad det visar och hur det skall tolkas får var och en avgöra.

Falsifieringskravet innebär att det som presenteras ska va vara metodologiskt sunt: dvs det ska inte finnas några slutsatser om inte går att utläsa ur källmaterialet. Ett "bevis" är ett sunt resonemang som kan återproduceras utifrån det material det hänvisar till.
Bevisen för att könsdiskriminering förekommer på den svenska arbetsmarknaden bygger på att man sammanställer data från ett representativt urval och sedan eliminerar man skillnaderna med andra etablerade metoder, man ser tille xempel att visa sektorer har högre lön, utbildning kan leda till högre lön, arbetserfarenhet osv. Till slut har man några procent som inte går att förklara. De varierar mellan 0-20% beroende på sektor. Det här är alltså en process som tar lite tid, man har inte bara skrivit ner genomsnittslönen för män och genomsnittslönen för kvinnor och vrålat "Könsdiskriminerin!" Ty man har nämligen ägnat sig åt att med en hållbar och reproducerbar metod plockat isär ett paradigm för att undersöka vad skillnaden består i. Det gode Daimyo är Falsifierbart, inte att vråla vid första anblicken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

De 20,98% motsvarar 64 personer och de 28,6 procenten motsvarar 153 personer.

Lite längre ner på Sweclockers står det följande: "Vill du nå mer än 270 000 unika besökare i veckan som gillar datorer, teknik och hemelektronik?"

Du menar alltså Sweclockers är ett rasistiskt forum pga att 217 personer av ca 300 000 möjliga har röstat enligt ovanstående?

Sen ännu mer att tänka på är ju att en del kanske har kommit hem från krogen där dom blivit nobbade av en kineisk brud han förskt limma på hela kvällen och sen stupfula tröstar sig med en swec runda innan handtrallan.
För att då ramla på den omröstningen och hö,hö visst jag är rasist he,he,he.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hapone:

Den första frågan är liksom påpekas i de första posterna i tråden dåligt definierad, då begreppet "rasist" inte är speciellt glasklart. Det skulle kunna vara de som svarat "Ja" i en sorts självkritik mot att de själva märker att de tänker annorlunda på katastrofer i Sudan jfr m i t ex USA, men i övrigt inte agerar eller argumenterar för någon rasistisk agenda. Det skulle kunna vara de som svarar "Nej" med anledningar likt "jag anser inte det sitter i hudfärgen, bara i kulturen", vilket i den moderna definitionen av begreppet kanske snarare borde vara ett "Ja", etc.

Den andra frågan är väldefinierad, men då kommer vi till en poäng som genomsyrar båda trådarna och omröstningar i allmänhet: det är inte representativt för forumet. Hade det varit en undersökningsfråga som hade varit obligatorisk för alla medlemmar att svara på innan de kom åt sidan eller om den slumpats ut till en viss portion av medlemmarna (med tydliga siffror på hur många som svarade, och felmarginaler därefter) så hade man kunnat börja snacka, men de som känner sig manade att gå in och rösta i en sådan tråd är ju högst troligen de som är extremer åt något håll, känner sig "nedtryckta", etc. En helt "vanlig" mittenpartiväljare känner troligen inte att "jajamän, nu vill uttrycka mitt starka stöd för socialdemokratin!", utan troligen bara skippar de en sådan undersökning. En stor majoritet av SweClockers användare har aldrig satt sin fot i "Övriga ämnen" då de inte är intresserade av detta (åtminstone inte SweClockers version av frågorna). Det är primärt ett dator- och teknikforum, trots allt.

Av samma anledning lägger de stora dagstidningarna inte längre upp omröstningar i frågor som "betyder något" (om de inte medvetet vill ha ett resultat att kunna slå upp i rubrikerna). Det blir ett ytterst skevt urval av åsikter. Att göra undersökningar är en vetenskap och vi har en mängd institut som jobbar med enbart detta: att göra undersökningar på beställning. Varför betalar SVT pengar till Demoskop eller någon för att göra en undersökning när de bara hade kunnat lägga ut en omröstning på svt.se som hade fått 10 gånger så många deltagare? För att det sistnämnda har ingen substans. Det är skräpdata. Det säger på sin höjd vad exakt de som röstar tycker, och ibland inte ens det.

I övrigt så tycker jag att pratet om dessa ämnen håller sig till de trådar som har just detta som ämne. Om jag t ex tycker TV-licensdiskussionerna på sidan är extremt repetitiva och okonstruktiva så ser jag till att inte klicka mig in på dem. Så länge som det inte börjar snackas TV-licens på alla ställen på forumet så rör det mig inte i ryggen (och skulle det göra det: "Anmäl" där det är off-topic).

Som en sista punkt så vore det ju också troligen kontraproduktivt för alla parter att förbjuda dessa trådar, då det skulle ge än mer vatten på "vi blir nedtystade"/"folk är rädda för sanningen"-kvarnen. En inneboende egenskap av populism är att det på ett ytligt plan ska se attraktivt ut, men att idéerna inte nödvändigtvis håller för närmare granskning. Bästa/enda sättet att bemöta måste ju då vara att tillåta just närmare granskning. Vad du möjligen ser är effekten av att dessa frågor för 10 år sedan inte var lika stora, men det är en allmän utveckling i samhället (varför det ser ut på detta sätt är i mina ögon den mest intressanta frågan i ämnet).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av shogun-r:

Att hävda att Sverige har en oansvarig invandringspolitik kan ju knappast räknas som rasism. Tycker begreppet rasism fått helt fel proportioner och att många ropar rasism i tid och otid utan att ens fundera på vad det betyder.

Finns t ex svarta som röstar på Sverigedemokraterna och då mao borde tycka att Sverige har en oansvarig invandringspolitik. Skulle dom då vara rasister och i så fall mot vem?

Kan med gott samvete säga att jag inte skrivit något rasistiskt mot någon, och det har inte heller någon annan gjort vad jag kan se.

Jag har aldrig påstått att vi har en nolltolerans mot det du nämner heller. Att diskutera ansvarig invandringspolitik är en sak och det har jag inget emot, men att skriva en nedgraderande text om "de där jävla invandrarna" kommer att ge författaren en tids semester från Sweclockers forum om jag ser den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

OT, sorry TS.

Vill bara komplettera med att det inte går att bevisa något inom samhällsvetenskapen. Det handlar där alltid bara om åsikter och hur man väljer att tolka de data som man samlar in. Det kommer alltid gå att brotta ner och avfärda vad än för åsikter som förs fram. De som lägger sig utanför mittfåran i vad som anses allmänt vedertaget för tillfället kommer alltid få (och har alltid haft) det svårt att bli annat än förlöjligade som bäst och förföljda som värst.
(Hett tips till de som vill ha en enkel examen btw, plugga samhällsvetenskap. Man behöver egentligen inte förstå eller kunna något, bara tycka och hitta data som ser "bra" ut)

Om du ska hårddra så går det även inte att bevisa något genom naturvetenskapliga metoder. Vi tolkar allt utifrån människans förmåga att förstå ett betraktat skeende där tingets tilltänkta egenskap är i rörelse och blahblah.
Alla som lägger sig i mittfåran är ju självklart vinnarna. Vi dödar alla svansar då de är extremvärden som är utanför den alltid så trevliga konfidensintervallen
Tips är att studera naturvetenskapliga ämnen om du vill ha en enkel examen. Där är allting fyrkantig och det behövs ingen större förmåga att tänka abstrakt. Ett ännu bättre tips till den som läser det här offtopic svammlet är att inte röra akademin överhuvudtaget. Utan satsa hellre på en ky-utbildning då den typen av utbildning är betydligt mer flexibla till vad samhället efterfrågar.

mvh anonym som har examen från både natur och samhällsvetenskapen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Precis det jag menar! Att politiksnack inte förekommer i andra ställen än just i avdelningen för det. TS verkar, iallafall så vitt jag kan förstå, vara av uppfattningen att hela forumet är fullt av nazister vilket låter helt främmande i mina öron.

Då förstår jag hur du menar. Jo visst är det så. Med den uppfattningen som TS har så kan han absolut inte gå på bio, och arbetsplatsen hur skall man göra med den? Den är ju troligen helt full med "rasister".

Skrivet av Zcenicx:

Jag har aldrig påstått att vi har en nolltolerans mot det du nämner heller. Att diskutera ansvarig invandringspolitik är en sak och det har jag inget emot, men att skriva en nedgraderande text om "de där jävla invandrarna" kommer att ge författaren en tids semester från Sweclockers forum om jag ser den.

Okej men då är vi helt på samma linje.

Skrivet av hapone:

Personligen tror jag att ribban för vad som räknas som rasist har förändrats sen förra valet och förhoppningsvis kommer det fortsätta att förändras i samma riktning.

edit
Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tråd om att Sweclockers eskalerat till ett forum för SDare slutar i politik/SD - snack.

I'm surprised.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbojan:

Tråd om att Sweclockers eskalerat till ett forum för SDare slutar i politik/SD - snack.

I'm surprised.

Jag tycker tråden i stort handlar om just det som tas upp. Om frågan inte ska leda till diskussion så borde den öht inte postats, men det tror jag inte var trådskaparens intention.

Trådskaparen tyckte att forumet var fullt med rasister med hänvisning till allmän stämning samt två omröstningar på sidan. Det som diskuteras är då begreppet "rasism", omröstningarnas signifikans och andra användares bild av trådskaparens påstående. Jag tycker inte alls tråden handlar om invandringspolitik, kulturskillnader, "PK-media" och liknande ämnen, och börjar den göra det så är dessa inlägg off-topic.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Enda som jag stör mig här på forumet är "hat" mot oss ryskar, antagandet att vi alla fuskar, vi alla är bad boys..
är väl lite irriterande..sweclockers generalisering av saker utan argument är stort..

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Enda som jag stör mig här på forumet är "hat" mot oss ryskar, antagandet att vi alla fuskar, vi alla är bad boys..
är väl lite irriterande..sweclockers generalisering av saker utan argument är stort..

Jag har intet emot ryssar. De flesta jag träffat har varit ganska trevliga.
En medelålders herre hade ett par kul anekdoter att förtälja.

1. Han visste intet om Laika. Han kunde däremot allt om Belka och Strelka, två hundar jag aldrig hört nämnas i svenska skolan. De överlevde tydligen.
2. Han bodde numer i Spanien och hade en dotter som kunde halvtaskig ryska, enligt honom, och var ihop med en spansk ungdomsfotbollslagtränare.
De fick ett erbjudande om jobb i Ryssland och flyttade dit på prov. Spanjoren klarade att träna ungdomslaget med tjejen som tolk, och de vann faktiskt deras liga, varpå den ryske bossen för klubben blev väldans glad och gav killen en ganska solid klocka av guld.
Den medelålders ryssen skrattade sig halvt fördärvad, då han sade att de kunde behövt pengar en hel del mer än en klocka av guld, men att man absolut inte kunde sälja klockan för att det skulle se väldigt illa ut, och att detta var otroligt typiskt Ryssland.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Vad jag har sett är jag i princip den enda rasisten på forumet. Från Wikipedia: Racism is usually defined as views, practices and actions reflecting the belief that humanity is divided into distinct biological groups called races and that members of a certain race share certain attributes which make that group as a whole less desirable, more desirable, inferior or superior.

Att Svenssons omedventna etnocentrism så sakteliga börjar göra sig hörd ser jag inte som ett tecken på medveten rasism. Entocentrismen är snarare biologisk än intellektuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sweclockers är den mest rasistiska platsen på internet jag besöker idag (eller, har slutat besöka av just den anledningen).

Jag är glad att jag knappt hänger här längre. Hur fan gick det här till?

Jag tycker du gör en felaktig analys.
När jag var aktiv och deltog i dom politiska diskussionerna här för ca 10 år sedan så var det jämnt mellan SD och S om tredjeplatsen som populäraste parti.
Folkpartiet var klar 2a och detta var under tiden som dom hade sin tydligaste invandrarkritiska attityd.

Sedan dess har hela debatten kring invandrare osv skärpt i hela samhället, statsministern pratar om etniska svenskar och SD vinner debatt efter debatt.
Så visst märker jag en skillnad även här, men i relation till övriga samhället så märker jag mindre skillnad här än hur övriga samhället har flyttat på sig.

Dom Sweclockers-medlemmar som är aktiva i dom här delarna av forumet är väldigt högervridna och rasistiska.
Men så har det varit under hela min tid som aktiv, och inaktiv, här på forumet.

Inte så konstigt, bland unga män är dessa åsikter norm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Vad jag har sett är jag i princip den enda rasisten på forumet. Från Wikipedia: Racism is usually defined as views, practices and actions reflecting the belief that humanity is divided into distinct biological groups called races and that members of a certain race share certain attributes which make that group as a whole less desirable, more desirable, inferior or superior.

Att Svenssons omedventna etnocentrism så sakteliga börjar göra sig hörd ser jag inte som ett tecken på medveten rasism. Entocentrismen är snarare biologisk än intellektuell.

Att du är okunnig är ingen nyhet. "Rasism" innebär lite andra saker än bara det där och tar sig olika uttryck i olika kulturer osv osv osv osv osv osv.
http://goo.gl/nq0le

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Enda som jag stör mig här på forumet är "hat" mot oss ryskar, antagandet att vi alla fuskar, vi alla är bad boys..
är väl lite irriterande..sweclockers generalisering av saker utan argument är stort..

Nja, Ryssland som land har ju väldigt mycket korruption och dylikt. Då är det väl lätt att folk lättare börjar misstänka att någon som kommer därifrån är just korrupt och fuskar osv.
Dock så är det ju givetvis helt fel att direkt stämpla en enskild individ som fuskare eller whatever, endast baserat på att denne kommer från en viss folkgrupp.
Har du stött på sådant härinne så är det bara att anmäla inläggen.
Kan inte påstå att jag har sett något dylikt inlägg. Däremot har jag ju sett hur folk målar upp en hotbild av Ryssland som land i och med deras stora militärmakt och närhet. Det kan jag dock förstå, även om jag tycker att Rysskräcken är överdriven.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom Sweclockers-medlemmar som är aktiva i dom här delarna av forumet är väldigt högervridna och rasistiska.
Men så har det varit under hela min tid som aktiv, och inaktiv, här på forumet.

Inte så konstigt, bland unga män är dessa åsikter norm.

Högervridna kan jag nog hålla med. Bland unga brukar antingen väldigt högervridna eller vänstervridna åsikter vara norm, som jag ser det.
Att tydligt markera åt något håll verkar vara det som gäller när man är ung. En del här är väldigt vänstervridna och andra väldigt högervridna, även om andelen högervridna är betydligt högre (från min högst subjuektiva beömning).

Men rasistiska ?
Sådana som tycker tex att en svart kille är mindre värd än en vit bara pga hudfärgen ?
Nja, sådana måste ändå vara extremt ovanliga.
Att vara kritisk till invandring och tom stödja SD är inte rasism i sig, om du klassar det som rasism.

Det finns vissa uttalanden som jag är lite osäker på om det bör klassas som rasism eller inte, som dyker upp ibland och det har med det där att göra att svarta oftast presterat i snitt sämre som grupp i olika intelligenstester och liknande, jämfört med tex asiater som ofta presterar mycket bra.
Kommenterar man detta så säger man ju egentligen strikt att svarta är sämre pga sin hudfärg och det skulle kunna tolkas som rasism.
Men samtidigt så säger man ju inte att de är mindre värda, utan bara vad en faktisk undersökning visat och då är det ju bara ett krasst konstaterande av fakta.
Däremot finns det ju vidare studier som förklarar varför det ser ut som det gör och att skillnaderna faktiskt inte beror på hudfärgen som det kan verkar vid en okritisk anblick. Men bara för att man inte är medveten om dessa studier så tycker jag ändå inte att man borde klassas som rasist.
Det är dock ett gränsfall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Högervridna kan jag nog hålla med. Bland unga brukar antingen väldigt högervridna eller vänstervridna åsikter vara norm, som jag ser det.
Att tydligt markera åt något håll verkar vara det som gäller när man är ung. En del här är väldigt vänstervridna och andra väldigt högervridna, även om andelen högervridna är betydligt högre (från min högst subjuektiva beömning).

Men rasistiska ?
Sådana som tycker tex att en svart kille är mindre värd än en vit bara pga hudfärgen ?
Nja, sådana måste ändå vara extremt ovanliga.
Att vara kritisk till invandring och tom stödja SD är inte rasism i sig, om du klassar det som rasism.

Det finns vissa uttalanden som jag är lite osäker på om det bör klassas som rasism eller inte, som dyker upp ibland och det har med det där att göra att svarta oftast presterat i snitt sämre som grupp i olika intelligenstester och liknande, jämfört med tex asiater som ofta presterar mycket bra.
Kommenterar man detta så säger man ju egentligen strikt att svarta är sämre pga sin hudfärg och det skulle kunna tolkas som rasism.
Men samtidigt så säger man ju inte att de är mindre värda, utan bara vad en faktisk undersökning visat och då är det ju bara ett krasst konstaterande av fakta.
Däremot finns det ju vidare studier som förklarar varför det ser ut som det gör och att skillnaderna faktiskt inte beror på hudfärgen som det kan verkar vid en okritisk anblick. Men bara för att man inte är medveten om dessa studier så tycker jag ändå inte att man borde klassas som rasist.
Det är dock ett gränsfall.

Kan inte en person redovisa det som lett till den åsikten han eller hon har på ett reproducerbart sätt kan man sluta sig till att det beror på antingen en bristande kritik i åsiktsbildandet eller en ideologisk bevekelsegrund: Vi kan kalla en Kristdemokrat för Kristdemokrat när beläggen är för svaga för att motivera åsikten, vi kan kalla en Socialdemokrat för socialdemokrat i samma läge och nog kan vi gott nog kalla en SD-anhängare eller dylikt för Rasist när bevisningen faller. Ty det är det eller en bristande förmåga som är det enda som kan förklara åsikten. Båda två har negativa konnotationer, det ena ifrågasätter individen, det andra beskriver honom. Hugget som stucket, puckad eller rasist. "invandringskritisk" är ingen ideologisk hållning utan en effekt av något annat.

Givetvis så har ungdomar mindre erfarenhet och mindre att stå på i åsiktsbildande, extrema åsikter får lätt fotfäste just därför.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Det första som måste redas ut det är att SD inte är något rasistiskt parti, SvP är rasistiskt i så fall. SD ligger långt ifrån SvP och därmed inte rasistiskt.

Rasistiskt är att t ex säga/tycka att alla med avvikande hudfärg skall slängas ut ur landet oavsett vad.

Att säga att Sverige skall ha en mycket mer restriktiv invandringspolitik och ställa större krav. Att Sverige borde slänga ut kriminella. Att Sverige tar emot för många invandrare. Att ifrågasätta om det är rätt människor som kommer hit eller hur mycket vår sk "hjälp" egentligen hjälper. osv osv.... Det är inte rasistiskt.

Dock verkar en del fortfarande anse det även om det håller på att förändras. Vissa verkar tro att det är någon rättighet att komma hit från alla världens hörn, och bygga moskéer, bilda muslimska föreningar och köra böneutrop tidigt varje morgon mitt i bebyggda områden och samtidigt köra feta bidrag. Att ställa krav som att programledare skall ha slöja och att man skall ha skattepengar för att folk skall konvertera till Islam. Sverige är en demokrati och en suverän stat. Finns ingen rättighet i världen att göra dessa saker, även om vissa kallar det rasism när man ifrågasätter detta. Märkligt land vi lever i.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Det första som måste redas ut det är att SD inte är något rasistiskt parti, SvP är rasistiskt i så fall. SD ligger långt ifrån SvP och därmed inte rasistiskt.

Det ena utesluter inte det andra, Att SvP är rasister är en annan sak, att SD inte är SvD innebär inte att de inte är rasister. Med samma logik får man:
Män är människor, kvinnor är inte män: kvinnor är inte människor.

Skrivet av shogun-r:

Rasistiskt är att t ex säga/tycka att alla med avvikande hudfärg skall slängas ut ur landet oavsett vad.

Bland annat men det finns så mycket mer

Skrivet av shogun-r:

Att säga att Sverige skall ha en mycket mer restriktiv invandringspolitik och ställa större krav. Att Sverige borde slänga ut kriminella. Att Sverige tar emot för många invandrare. Att ifrågasätta om det är rätt människor som kommer hit eller hur mycket vår sk "hjälp" egentligen hjälper. osv osv.... Det är inte rasistiskt.

Att säg anågot utan att grunda det på relevanta fakta innebär antingen att man inte värderar och kritiserar sitt eget åsiktsbildande eller att man har en ideologisk bevekelsegrund

Skrivet av shogun-r:

Dock verkar en del fortfarande anse det även om det håller på att förändras. Vissa verkar tro att det är någon rättighet att komma hit från alla världens hörn, och bygga moskéer, bilda muslimska föreningar

Att inte tillåta det vore diskriminering

Skrivet av shogun-r:

och köra böneutrop tidigt varje morgon mitt i bebyggda områden

Vissa tror att det är elt okej med byggtrafik och att arbetsdagen på byggarbetsplatser inlleds kl7

Skrivet av shogun-r:

och samtidigt köra feta bidrag.

Felaktig och irrelevant värdering

Skrivet av shogun-r:

Att ställa krav som att programledare skall ha slöja och att man skall ha skattepengar för att folk skall konvertera till Islam.

Det var inte det du visade i tråden du tog upp det, det var en förening som sökte ökade anslag till nya medlemmar och en som ville se fler muslimer i slöja i tv. Tvång fanns inte med där.

Skrivet av shogun-r:

Sverige är en demokrati och en suverän stat. Finns ingen rättighet i världen att göra dessa saker, även om vissa kallar det rasism när man ifrågasätter detta. Märkligt land vi lever i.

Sverige är en suverän stat, det innebär att vi är suveräna mot andra länder, inte mot befolkning ty vi är även en demokrati, blanda inte ihop begreppen.

Det är det här jag påpekat i tråden, Bristen på sunda argument och viljan att ta till offerrollen när den ideologiska bevekelsegrunden eller bristande kompetensen avslöjas leder till att diskussionen aldrig kan föras på samma sätt som den görs inom och emellan etablerade partier. Känslostyrda oförankrade argument, ihåliga resonemang, rena lögner och en ideologi med negativa konnotationer leder till att den enda arenan som är öppen är internet. Eftersom det saknas vett och sans i sagda så ersätts kvaliten med kvantitet. Varje liten sak som med god vilja kan vändas mot invandrare/andra folkgrupper används som en grund i åsiktsyttrandet.

SDare och Rasister är inte många men de måste skrika oavbrutet för att överrösta kritiken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Högervridna kan jag nog hålla med. Bland unga brukar antingen väldigt högervridna eller vänstervridna åsikter vara norm, som jag ser det.
Att tydligt markera åt något håll verkar vara det som gäller när man är ung. En del här är väldigt vänstervridna och andra väldigt högervridna, även om andelen högervridna är betydligt högre (från min högst subjuektiva beömning).

En effekt som förstärker detta är att det är just de med extrema åsikter som vill synas och höras (i andra ord: det finns få "militanta socialdemokrater"). Jag tror inte åsikterna bland unga är så polariserade som det kanske verkar om man läser på t ex internetforum, utan att det i det närmaste till fullo kan förklaras av att kanterna är mer högljudda. En stor majoritet tror jag öht inte bryr sig speciellt mycket alls om höger/vänsterpolitik.

Samtidigt så är det idag klart lättare för unga att vara högljudda än för bara 10–15 år sedan. Grundskola/gymnasie var ett rätt stängt forum förr, och om man inte aktivt sökte upp dessa platser så hördes ungdomen mer eller mindre inte alls. Internetforum, kommentarsfält, etc., gör idag att ungdomar syns och hörs mer och tidigare än förr, och beblandas med andra generationers åsikter. Jag tror denna förändring är en stor del av nuvarande "ungdomarna blir ju värre och värre"-tankar i samhället (som visserligen existerat sedan åtminstone Sokrates tid ) — numera ser man helt enkelt mer av ungdomar, och det är som alltid extremerna som syns mest.

Ska jag dra upp än mer tankar utan källa så skulle jag säga att åldersprofileringen bland de aktiva på SweClockers säkerligen såg annorlunda ut för 10 år sedan än vad den gör idag, på så sätt att jag tror den är mer utspridd nu (SweClockers är öht ett mycket större forum nu än då). Då var det nog koncentrerat runt 16–20 år. Nu är det nog jämnare mellan kanske 14–35 år, pga att personer tidigare kommer i kontakt med datorer och teknik samt att de som kom i kontakt med datorer i sina formativa år för 10 år sedan fortfarande hänger med.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Mycket trams text

Ser att du fortsätter med dina tramsiga orelevanta svar.

Min poäng var att många (likt TS) troligen ser kritik mot invandringspolitiken som vi har i Sverige som rasistiskt. Så är självklart inte fallet. I Norden är i så fall t ex Danmark och Norge genomrasistiskt, eftersom man där kan diskutera frågan öppet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ser att du fortsätter med dina tramsiga orelevanta svar.

Min poäng var att många (likt TS) troligen ser kritik mot invandringspolitiken som vi har i Sverige som rasistiskt. Så är självklart inte fallet. I Norden är i så fall t ex Danmark och Norge genomrasistiskt, eftersom man där kan diskutera frågan öppet.

Läs vad jag skrivit, allt vad jag skrivit sen kan vi diskutera det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Det ena utesluter inte det andra, Att SvP är rasister är en annan sak, att SD inte är SvD innebär inte att de inte är rasister.

Så du tycker SD är rasister för att de inte är SvP? Päron är apelsiner för att de inte är äpplen? Varför använda samma argument tillbaka?

Skrivet av Huzzbutt:

Män är människor, kvinnor är inte män: kvinnor är inte människor.

Utbildning, erfarenhet och efterfrågan är mer relevant än Kvotering av kön.

Skrivet av Huzzbutt:

Att inte tillåta det vore diskriminering

Byggnaden av moskéer beror mer på pengar mer än något annat. Bygglov och planerade moskéer godkända långt före någon finansiär finns. Påbörjade moskéer finns i flera orter av Sverige någon måste bara betala för det. Måste påpeka att diskriminering finns i Moskéerna också, men sånt är ju helt ok att se över eller? Finns problematik på andra vägar som måste lösas innan ett bygge sätts i gång.

Församlingar och moskéer som gemenskap och en bra sak, om det görs rätt.

Skrivet av Huzzbutt:

Vissa tror att det är elt okej med byggtrafik och att arbetsdagen på byggarbetsplatser inlleds kl7

Ska bli intressant att se vad som händer med det, reaktionerna kan bli roliga.

Skrivet av Huzzbutt:

Felaktig och irrelevant värdering

Feta bidrag är uppenbart någon som förekommer, i vissa fall onödigt i andra fall helt välkommet.

Skrivet av Huzzbutt:

Sverige är en suverän stat, det innebär att vi är suveräna mot andra länder, inte mot befolkning ty vi är även en demokrati, blanda inte ihop begreppen.

En suverän stat är en självständig stat som har egna regler och politik. Vet inte hur man kan vara suverän mot andra länder, finns såklart överstatliga samarbeten som EU.

Skrivet av Huzzbutt:

Det är det här jag påpekat i tråden, Bristen på sunda argument och viljan att ta till offerrollen när den ideologiska bevekelsegrunden eller bristande kompetensen avslöjas leder till att diskussionen aldrig kan föras på samma sätt som den görs inom och emellan etablerade partier. Känslostyrda oförankrade argument, ihåliga resonemang, rena lögner och en ideologi med negativa konnotationer leder till att den enda arenan som är öppen är internet. Eftersom det saknas vett och sans i sagda så ersätts kvaliten med kvantitet. Varje liten sak som med god vilja kan vändas mot invandrare/andra folkgrupper används som en grund i åsiktsyttrandet.

Det är knappast bristen på argument, bristen är att se problemen på båda sidorna.

Skrivet av Huzzbutt:

SDare och Rasister är inte många men de måste skrika oavbrutet för att överrösta kritiken.

Vilket inte är förvånande media i Sveriges media är liberal högervågen är borta och konservativa nyheter med. Tillåter inte media och politiker debatt så kan man bara skrika som ett barn.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Men rasistiska ?
Sådana som tycker tex att en svart kille är mindre värd än en vit bara pga hudfärgen ?
Att vara kritisk till invandring och tom stödja SD är inte rasism i sig, om du klassar det som rasism.

Som jag skrev till Klingon, rasism är mer komplext än så.
SD är ett rasistiskt parti.
Folk som stöder SD aktivt här gör det på rasistiska grunder, vare sig dom förstår det själva eller inte.

Skrivet av JesperT:

Högervridna kan jag nog hålla med. Bland unga brukar antingen väldigt högervridna eller vänstervridna åsikter vara norm, som jag ser det.

Jag håller inte med om det.
Dom allra flesta unga är oinsatta och obrydda.
Det är norm.
"Invandrarkritiska" åsikter är betydligt mer förekommande än andra politiska åsikter hos unga män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rastafelix:

Vilket inte är förvånande media i Sveriges media är liberal högervågen är borta och konservativa nyheter med. Tillåter inte media och politiker debatt så kan man bara skrika som ett barn.

Va?
Alla våra stora dagstidningar är höger.
SVD är bra konservativ, GP och DN är mer liberala.
Bland kvällstidningarna har vi en, Aftonbladet, som inte är höger.

Vad syftar du på?