Årlig lönehöjning - när

Permalänk
Medlem

Årlig lönehöjning - när

Hej,

Finns det någon "standard" för när under året lönesamtal och lönehöjningar ska genomföras?
(Även om det inte finns någon lag om det, hur ser det ut i allmänhet ute på fabrikerna?)

//Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Den svenska löneförhandlingen är relativt fri från lagstiftningen, det finns vissa förhållningsregler såsom strejk och lockout rätt samt medling och inflationsmålet.

Men för LO förbunden gäller det att avtalsperioderna löper ut och dessförinnan ska ett nytt avtal ha tecknats, ibland drar de ut på tiden men de brukar trilla in vid den här tiden. Vad det gäller SACO och TCO så Löneförhandlar de inte, Rimligt nog eftersom Centrala/bransch avtal inte är lämpligt när en personlig insats kan höja produktiviteten (en tjänstemänsproduktivitet styrs mer av dem själva än av fabrikens maskiner). Men men, ring facket om du är vanlig knegare och fråga när de är klara, det kanske finns ett utrymme för lokala löneökningar i avtalet. Är du inte med i facket så ring dom i allafall och be att få titta på avtalet, vissa avtal har regler som gäller för fackligt anslutna men inte oanslutna, Lönesatsen som sätts i förhandlingar mellan fack och arbetsgivare är dock gällande för oanslutna också.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hej,

Är inte fackligt ansluten, och jobbet är inte fackligt heller.
(OT) Har tidigare jobbat på Manpower, där jag ringde facket och bad att få en kopia på avtalet jag omfattades av. De blankvägrade, då jag inte var fackligt ansluten.. Sinnessjukt. En sådan byråkrati förstärker enbart min känsla av att aldrig någonsin vilja befatta mig med dessa föreningar. (Har en näve anledningar, men det är lite offtopic..)

Men det var iallafall som jag anade, "standard" är nu på vårkanten.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Är inte fackligt ansluten, och jobbet är inte fackligt heller.
(OT) Har tidigare jobbat på Manpower, där jag ringde facket och bad att få en kopia på avtalet jag omfattades av. De blankvägrade, då jag inte var fackligt ansluten.. Sinnessjukt. En sådan byråkrati förstärker enbart min känsla av att aldrig någonsin vilja befatta mig med dessa föreningar. (Har en näve anledningar, men det är lite offtopic..)

Men det var iallafall som jag anade, "standard" är nu på vårkanten.

Kolla hemsidan, men nej det är inte alltid de mest hjälpsamma människorna, ofta beroende på vilket fack det handlar om.
(Man kan tycka vad man vill om facket, ibland är de tröttsamma och vissa representanter är ursäkta uttrycket, dumma i huvet. Men det finns en viss poäng med tillhörigheten och det är juridisk hjälp samt försäkringar, att ta upp en arbetstvist i vanlig domstol är ingen bra ide)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kolla hemsidan, men nej det är inte alltid de mest hjälpsamma människorna, ofta beroende på vilket fack det handlar om.
(Man kan tycka vad man vill om facket, ibland är de tröttsamma och vissa representanter är ursäkta uttrycket, dumma i huvet. Men det finns en viss poäng med tillhörigheten och det är juridisk hjälp samt försäkringar, att ta upp en arbetstvist i vanlig domstol är ingen bra ide)

Just i detta fallet handlade det om Unionen. Men visste kan jag ta en titt på lite fackliga hemsida för att se hur de gör med löneförhandlingarna.

För att lite lätt gå in på andra 'ajaj's jag har sett med fackförbund så blev en bror till mig utfryst från sin arbetsplats då han inte ville gå med i facket. Jäkla metoder..

Hursomhaver. Tack för infon. Arbetstvist har jag redan bockat av, då jag fick stämma en tidigare arbetsgivare pga felaktigt avsked. (en av de stora återförsäljare som frekvent pratas om här på forumet) Gick utmärkt även utan att vara fackligt ansluten, även om det var svettigt, tidsödande, och man tidvis inte kände sig alltför kaxig..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Just i detta fallet handlade det om Unionen. Men visste kan jag ta en titt på lite fackliga hemsida för att se hur de gör med löneförhandlingarna.

För att lite lätt gå in på andra 'ajaj's jag har sett med fackförbund så blev en bror till mig utfryst från sin arbetsplats då han inte ville gå med i facket. Jäkla metoder..

Hursomhaver. Tack för infon. Arbetstvist har jag redan bockat av, då jag fick stämma en tidigare arbetsgivare pga felaktigt avsked. (en av de stora återförsäljare som frekvent pratas om här på forumet) Gick utmärkt även utan att vara fackligt ansluten, även om det var svettigt, tidsödande, och man tidvis inte kände sig alltför kaxig..

åhå ja då vet du hur det är, brukar ju vara det som blir mest problem med för folk som inte är anslutna, lycka till i övrigt!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

åhå ja då vet du hur det är, brukar ju vara det som blir mest problem med för folk som inte är anslutna, lycka till i övrigt!

Tack. Ska kräva lönesamtal snart, annars får detta vara..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Är inte fackligt ansluten, och jobbet är inte fackligt heller.
(OT) Har tidigare jobbat på Manpower, där jag ringde facket och bad att få en kopia på avtalet jag omfattades av. De blankvägrade, då jag inte var fackligt ansluten.. Sinnessjukt. En sådan byråkrati förstärker enbart min känsla av att aldrig någonsin vilja befatta mig med dessa föreningar. (Har en näve anledningar, men det är lite offtopic..)

Men det var iallafall som jag anade, "standard" är nu på vårkanten.

Varför skall du som icke-medlem ta nytta av det som vi medlemmar betalar för?

Du kan inte både ha kakan och äta den.

Och är det så att varken du eller din arbetsplats har något med facket att göra. Ja då är det du och din arbetsgivare som gör upp om eventuell löneförhöjning och när den skall komma.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Varför skall du som icke-medlem ta nytta av det som vi medlemmar betalar för?

Du kan inte både ha kakan och äta den.

Och är det så att varken du eller din arbetsplats har något med facket att göra. Ja då är det du och din arbetsgivare som gör upp om eventuell löneförhöjning och när den skall komma.

Ursäkta, var exakt vill jag ha den fackliga kakan?

Jag vill inte beröra mig med dem på något vis. Den enda kontakten jag haft med dem är när jag bett om att få en kopia på avtalet som jag tydligen omfattades av även fastän jag inte hade något intresse av det. (notera, dåtid)

Sista meningen dock, (mellan mig och min arbetsplats) det är det enda jag är ute efter. Det är mellan mig och min arbetsplats, det enda jag försökte få fram vad som var 'standard', om någon sådan fanns. Jag frågade inte om facklig standard, utan bara standard.

Vänligen återkom med vad du menade med kakan, för den biten gör mig uppriktigt förvirrad..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ursäkta, var exakt vill jag ha den fackliga kakan?

Jag vill inte beröra mig med dem på något vis. Den enda kontakten jag haft med dem är när jag bett om att få en kopia på avtalet som jag tydligen omfattades av även fastän jag inte hade något intresse av det. (notera, dåtid)

Sista meningen dock, (mellan mig och min arbetsplats) det är det enda jag är ute efter. Det är mellan mig och min arbetsplats, det enda jag försökte få fram vad som var 'standard', om någon sådan fanns. Jag frågade inte om facklig standard, utan bara standard.

Vänligen återkom med vad du menade med kakan, för den biten gör mig uppriktigt förvirrad..

även om inte din arbetsplats har kollektiv avtal så har har de stora fackliga avtalen en normerande verkan. Ett branschavtal går att i vissa fall att hänvisa till även om inte arbetsplatsen har kollektivavtal.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ursäkta, var exakt vill jag ha den fackliga kakan?

Jag vill inte beröra mig med dem på något vis. Den enda kontakten jag haft med dem är när jag bett om att få en kopia på avtalet som jag tydligen omfattades av även fastän jag inte hade något intresse av det. (notera, dåtid)

Sista meningen dock, (mellan mig och min arbetsplats) det är det enda jag är ute efter. Det är mellan mig och min arbetsplats, det enda jag försökte få fram vad som var 'standard', om någon sådan fanns. Jag frågade inte om facklig standard, utan bara standard.

Vänligen återkom med vad du menade med kakan, för den biten gör mig uppriktigt förvirrad..

Precis den meningen jag tänkte på, "Har tidigare jobbat på Manpower, där jag ringde facket och bad att få en kopia på avtalet jag omfattades av. De blankvägrade, då jag inte var fackligt ansluten."

Och om du inte var intresserad, varför ville du ha en kopia på avtalet?
Den "standard" som finns är om arbetsplatsen följer ett kollektivavtal. Och det är något som är framhandlat med facket.

Är det så att arbetsplatsen inte har kollektivavtal så finns det ingen "standard".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Precis den meningen jag tänkte på, "Har tidigare jobbat på Manpower, där jag ringde facket och bad att få en kopia på avtalet jag omfattades av. De blankvägrade, då jag inte var fackligt ansluten."

Och om du inte var intresserad, varför ville du ha en kopia på avtalet?

För att avtalet omfattade mig. Då måste jag kunna få tag på en kopia av det, även om jag inte önskar befatta mig med dem, eller hur? Det kivades om min uppsägningstid under provanställning, därmed -behövde- jag en kopia av avtalet för att själv kunna läsa mig till det som Unionens representanter konsekvent felaktigt informerat min Manpower-kontakt om. När jag efter en VECKA av kämpande lyckades få tag på en kopia, så stod där svart på vitt vad jag sökte, och kunde därmed ifrågasätta varför de inte ville hålla sig till sitt egna avtal, och missinformerat min helt oförstående Manpower-kontakt. (som tydligen inte själv kunde kontrollera avtalen utan litade blint på vad han blev tillsagd)

Skrivet av oobum:

Den "standard" som finns är om arbetsplatsen följer ett kollektivavtal. Och det är något som är framhandlat med facket.

Är det så att arbetsplatsen inte har kollektivavtal så finns det ingen "standard".

Nu syftade jag inte på min arbetsplats. Jag syftade på om det fanns någonting som kan kallas nationell standard. Visst kan det stämma att summan av alla förhandlingar som sker där ute i Svea-land ofta förhandlas fram av fackföreningar, men att därmed påstå att allting som bestämts om i Sveriges företagsklimat är ett direkt resultat av olika fackförenings kämpande, det är att dra hela lite väl långt. Att säga att i och med jag frågar ifall det finns någon nationell standard för vad som är löneförhandlingstider därmed dra parallellen till att jag vill "äta den fackliga kakan", då tycker jag man ska stanna upp och fundera igenom sitt resonemang.

:edit:

Skrivet av Huzzbutt:

även om inte din arbetsplats har kollektiv avtal så har har de stora fackliga avtalen en normerande verkan. Ett branschavtal går att i vissa fall att hänvisa till även om inte arbetsplatsen har kollektivavtal.

Slänger in ett citat av dig med, ifall tråden är av fortsatt intresse. Har hittills uppskattat din input så varför inte.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vi brukar ha PU/lönesamtal i maj/juni ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:
Skrivet av MoNkeY-05:

kommer inte ta sida men i korthet, eller det blir väl rätt långt.

Är du med i facket så får du tillgång till juridisk hjälp och oftast får du även tillgång till försäkringar, gratis eller nedsatt pris. Löneförhandlingarna som ker centralt eller på branchnivå ska inte ses som direkta kostnader då de ändå skulle genomförts antingen på individ nivå eller på företagsnivå (det ena är dåligt för individen, det andra för företaget, gissa vilket som är vad). Den normerand everkan som kollektiv avtal har kommer sig av att arbetsmarknadens parter i Sverige är väldigt fria, det finns få om något land som har lika flexibel lagstiftning på området. Det innebär att arbetsmarknadens parter genom AGO och ATO (enskild arbetstagare och arbetsgivare kan inte förhandla om dem) kan anpassa det som annars skulle varit lagstiftat för att passa rådande konjunktur och bransch. Om inte dessa avtal haft normerande verkan så skulle detta vara omöjligt eftersom lagstiftningen då hade behövt värna om intressen absolut: som i andra länder.

Så i korthet, antingen så har parterna förhandlingsfrihet och avtalen normerande verkan eller så får staten bestämma och då blir lönebildningen och lagstiftningen politiserad.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Precis den meningen jag tänkte på, "Har tidigare jobbat på Manpower, där jag ringde facket och bad att få en kopia på avtalet jag omfattades av. De blankvägrade, då jag inte var fackligt ansluten."

Och om du inte var intresserad, varför ville du ha en kopia på avtalet?
Den "standard" som finns är om arbetsplatsen följer ett kollektivavtal. Och det är något som är framhandlat med facket.

Är det så att arbetsplatsen inte har kollektivavtal så finns det ingen "standard".

Om facket tvingar på folk att deras anställning följer deras kollektivavtal måste ju personen som tvingats in i det få veta vilka överrenskommelser de tvingas följa. Vore annorlunda om det var så att avtalet inte gällde icke fackanslutna på arbetsplatsen men så är ju inte fallet.

OnT så har jag alltid haft löneförhandlingen klar så att nya lönen (och ev retroaktivitet) är klar till april/maj utbetalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om facket tvingar på folk att deras anställning följer deras kollektivavtal måste ju personen som tvingats in i det få veta vilka överrenskommelser de tvingas följa. Vore annorlunda om det var så att avtalet inte gällde icke fackanslutna på arbetsplatsen men så är ju inte fallet.

OnT så har jag alltid haft löneförhandlingen klar så att nya lönen (och ev retroaktivitet) är klar till april/maj utbetalningen.

Det är inte facket utan lagen, men det borde vara lätt att få tag på kollektivavtal, eller de delar som rör anställda överlag.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om facket tvingar på folk att deras anställning följer deras kollektivavtal måste ju personen som tvingats in i det få veta vilka överrenskommelser de tvingas följa. Vore annorlunda om det var så att avtalet inte gällde icke fackanslutna på arbetsplatsen men så är ju inte fallet.

Om det inte funnits kollektivavtal så är det lagstiftning som gäller & då finns det ingen fredsplikt heller, idag är det fredsplikt så länge avtalen löper!

Det är företagen som vill att avtalen även skall gälla ickefackligtanslutna så är iaf. där jag jobbar där facket avtalat fram ~20k i semesterersättning utöver den ordinarie lönen som man får när man tar ut semester..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Om det inte funnits kollektivavtal så är det lagstiftning som gäller & då finns det ingen fredsplikt heller, idag är det fredsplikt så länge avtalen löper!

Det är företagen som vill att avtalen även skall gälla ickefackligtanslutna så är iaf. där jag jobbar där facket avtalat fram ~20k i semesterersättning utöver den ordinarie lönen som man får när man tar ut semester..

Arbetsgivarna gör ofta så att de låter de fackligt framförhandlade avtal gälla alla, även gällande löneutvecklingen även om facken lokalt förhandlar om löneavtal för sina medlemmar med arbetsgivaren. Det är ganska smart så länge det inte blir alltför dyrt eftersom det tar udden av vissa argument för att vara kollektivansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Om det inte funnits kollektivavtal så är det lagstiftning som gäller & då finns det ingen fredsplikt heller, idag är det fredsplikt så länge avtalen löper!

Det är företagen som vill att avtalen även skall gälla ickefackligtanslutna så är iaf. där jag jobbar där facket avtalat fram ~20k i semesterersättning utöver den ordinarie lönen som man får när man tar ut semester..

Så du menar att facket inte skulle ha något emot om arbetsgivaren plockar in något till en lön som understiger den kollektivavtalade minimumlönen? Du menar att det är arbetsgivaren som vill betala alla den lönen? Jag tror nämligen facket skulle ha mycket att klaga på om en arbetsgivare med kollektivavtal började plocka in icke fackanslutna till lägre lön och mindre förmåner som semester, semesterlönetillägg osv. Jag tror att vissa delar vill facken skall tillämpas på alla och vissa delar vill arbetsgivaren att de skall tillämpas på alla.

Om det inte var för en utmärkt inkomstförsäkring skulle jag inte vara fackansluten. Nu är det facket jag är med i relativt passivt och lägger sig inte i så mycket vilket gör det lättare att vara med i det. Jag vill själv löneförhandla med min arbetsgivare då jag har störst incitament att just jag får en stor löneökning oberoende av om jag redan ligger högre än andra eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Arbetsgivarna gör ofta så att de låter de fackligt framförhandlade avtal gälla alla, även gällande löneutvecklingen även om facken lokalt förhandlar om löneavtal för sina medlemmar med arbetsgivaren. Det är ganska smart så länge det inte blir alltför dyrt eftersom det tar udden av vissa argument för att vara kollektivansluten.

Skrivet av Aktsu:

Så du menar att facket inte skulle ha något emot om arbetsgivaren plockar in något till en lön som understiger den kollektivavtalade minimumlönen? Du menar att det är arbetsgivaren som vill betala alla den lönen? Jag tror nämligen facket skulle ha mycket att klaga på om en arbetsgivare med kollektivavtal började plocka in icke fackanslutna till lägre lön och mindre förmåner som semester, semesterlönetillägg osv. Jag tror att vissa delar vill facken skall tillämpas på alla och vissa delar vill arbetsgivaren att de skall tillämpas på alla.

Om det inte var för en utmärkt inkomstförsäkring skulle jag inte vara fackansluten. Nu är det facket jag är med i relativt passivt och lägger sig inte i så mycket vilket gör det lättare att vara med i det. Jag vill själv löneförhandla med min arbetsgivare då jag får mer löneökning om man inte behöver beakta att massor med mindre duktiga person då jag har störst incitament att just jag får en stor löneökning oberoende av om jag redan ligger högre än andra eller ej.

Det jag menar är att mitt lokala fack har förhandlat fram en semesterersättning som är högre än vad avtalet ger & facket vill att den endast skall gälla för fackanslutna men det vill inte företaget som ger den även till icke fackligt anslutna!

Är man en nyckelperson för företaget är det ofta enkelt att förhandla fram en fet lön är man inte en nyckelperson så är man ersättningsbar & får foga sig i gällande lönesättning.

Där jag jobbar använder vi oss av individuella löner fastän jag är metallare & jag tror att lönetaket ligger på en 35-37k/mån...

Sen vad jag vet så föredrar företagen kollektivavtalen (ett 3-års avtal ger 3år i lugn & ro, fredsplikt nämligen) framför lagstiftning (ingen fredsplikt) för med kollektivavtal blir det bara ett avtalsbrott men med lagstiftning borde det bli ett lagbrott om man bryter mot det samt att ett avtal går att säga upp, men en lag går knappast att säga upp?

Edit: Jag har säkert fel det brukar jag ha!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det jag menar är att mitt lokala fack har förhandlat fram en semesterersättning som är högre än vad avtalet ger & facket vill att den endast skall gälla för fackanslutna men det vill inte företaget som ger den även till icke fackligt anslutna!

Är man en nyckelperson för företaget är det ofta enkelt att förhandla fram en fet lön är man inte en nyckelperson så är man ersättningsbar & får foga sig i gällande lönesättning.

Där jag jobbar använder vi oss av individuella löner fastän jag är metallare & jag tror att lönetaket ligger på en 35-37k/mån...

Sen vad jag vet så föredrar företagen kollektivavtalen (ett 3-års avtal ger 3år i lugn & ro, fredsplikt nämligen) framför lagstiftning (ingen fredsplikt) för med kollektivavtal blir det bara ett avtalsbrott men med lagstiftning borde det bli ett lagbrott om man bryter mot det samt att ett avtal går att säga upp, men en lag går knappast att säga upp?

Edit: Jag har säkert fel det brukar jag ha!

Fredsplikten är en del av lagstiftningen, den hänger förvisso på avtalen: Fredsplikt råder under avtalsperioden. Fredsplikten omfattar inte sympatistrejker och nåt mer jag inte kommer ihåg. Hela den svenska lagstiftningen kretsar kring tvåpartssamarbetet, svårt att föreställa sig ett alternativ.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)