Seagate lanserar tredje generationens hybridlagring

Permalänk
Melding Plague

Seagate lanserar tredje generationens hybridlagring

Hårddiskjätten Seagate introducerar en ny generation hybridlagringsenheter, som sägs kombinera låga priser per gigabyte med höga överföringshastigheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Låter ju asgött! Frågan är bara om de är snabba nog.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är det stabila och riktigt snabba diskar kanske det blir ett köp någon gång
istället för SSD+en HDD som jag tänkte skaffa först. Behöver ganska mycket mer lagring
men också helst ganska höga hastigheter. Har egentligen ingen nytta med hastigheten
en SSD har, men vore bra med något bättre än en vanlig HDD.
Go Seagate!

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Har egentligen ingen nytta med hastigheten
en SSD har, men vore bra med något bättre än en vanlig HDD.
Go Seagate!

Exakt sådär tänkte jag med, tills jag köpte en. Nu har jag 2!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Så gott som samtliga privatpersoner har ingen direkt nytta av extrema sekventiella läs-/skrivhastigheter, men accesstidsförbättringen som en SSD ger är oslagbar och den har man mycket nytta av. Man slipper så gott som all fördrjöjning i systemet som en mekanisk HDD medför.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Varför inte typ 32GB flashminne?!

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Varför inte typ 32GB flashminne?!

För att de är snåla

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Exakt sådär tänkte jag med, tills jag köpte en. Nu har jag 2!

En -vad-, SSD eller Hybrid?

Permalänk
Medlem

Det som är trevligt är att det finns hybridlagring så man slipper rena HDDs.

Men kommer jag byta till hybrid? Näe kommer lägga större % av budgeten på lagring vid nästa bygge istället.

Bra att billiga Ultrabooks kanske blir lite snabbare dock.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Varför inte typ 32GB flashminne?!

Då blir ju priset så högt att man lika bra kan köpa sig en SSD och en HDD

Edit: Men det hade varit riktigt trevligt med 32GB för folk som endast har plats för en Disk i sin laptop, själv ser jag till att ha plats för 2

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

En recension av Sweclockers kanske vore något för dessa? Verkar ju vara en hel del som är intresserade

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Entusiast

Ja en hybriddisk recension hade varit trevligt!
Känns ändå som att en hybriddisk hade varit en bra speldisk. Och helt klart ett bra alternativ till mossan och fassans laptop

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av vompen:

En recension av Sweclockers kanske vore något för dessa? Verkar ju vara en hel del som är intresserade

http://www.sweclockers.com/recension/12745-seagate-momentus-x...

Test av den äldre modellen, i många fall snabbare än vanliga hårddiskar men inte på SSD-nivå.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Är inte detta egentligen en hårddisk med en extremt stor, men långsam, cache? Lagras ens information i minnet när datorn är avstängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Exakt sådär tänkte jag med, tills jag köpte en. Nu har jag 2!

I princip alla mina datorspelspolare tänkte såhär med eller var för snåla (mestadels för snåla), de ångrade sin snålhet ganska snabbt efter lite SSD-användning.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Hur snabba är dem egentligen? Jag skulle vilja testa ha sån här till mitt STEAM men har redan en velociraptor eller hur det stavas. Men hur stor är skillnaden tro?

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Helt underbart! Och de har priserna i en bra nivå, 1000 för en 1tb hybrid disk låter inte helt fel. dock hade 1200 för en 2tb disk varit underbart Får se vad 3.5 enheterna landar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Exakt sådär tänkte jag med, tills jag köpte en. Nu har jag 2!

Jag spelar i princip bara

Permalänk
Avstängd

Snark, känns som att Seagate precis spolat tillbaks tiden minst 5 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

alltså jag fattar inte? en turbo på PC:n gör den ju inte snabbare bara tyngre o,O

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

http://www.sweclockers.com/recension/12745-seagate-momentus-x...

Test av den äldre modellen, i många fall snabbare än vanliga hårddiskar men inte på SSD-nivå.

Oj, det där var ju inte så imponerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

alltså jag fattar inte? en turbo på PC:n gör den ju inte snabbare bara tyngre o,O

Runt 386 - 486 tiden så fanns det datorer med turbo knapp, som kördes i olika klockfrekvens beroende på om knappen var intryckt eller inte. Lite osäker på om de var överklockade under turbo läge eller bara underklockade när Turbo inte var intryckt.
Men hur som helst så fanns det chassin med Turbo knapp och de datorer som hade det inkopplat var snabbare med den intryckt/aktiverat än när det var av.

På modernare tid finns det Intel Turbo Boost
En slags automatisk överklockning. Datorn blir snabbare när den är överklockad än när den inte är det.

Annars om man tänker på något som flyttar luft så gör ju datorns kylning det. Skulle du exempelvis försöka köra datorn utan processorkylning så skulle den antingen stänga av sig själv som skyddsåtgärd eller gå sönder som nån gång förr i tiden när Toms Hardware testade att ta bort processorkylaren från Socket A Athlon processorer.
En dators kylning gör visserligen datorn tyngre. Men en dator som är igång och fungerande är snabbare än en dator som är avstängd eller trasig.

Å andra sidan så finns Rakhyveln Mach 3 Turbo.
Så ordet Turbo verkar ibland användas bara för att det ska låta häftigare och få det låta mer tilltalande till framförallt manliga personer för att öka försäljning.

Men som sagt så finns det överklockning av datorer med termer där "Turbo" används och överklockning gör datorn snabbare.

Permalänk
Medlem

Så då borde ju en SSD + SSHD vara oslagbart i nästa bygge?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Oj, det där var ju inte så imponerande

Tittar man på Test: Åtkomsttid så ser man nyttan med hybrid disk jämfört med traditionell mekanisk disk med bara ett litet cache minne.

Det hade varit intressant med hybrid diskar med bättre SSD del.
Säg varianter med 30-64GB SSD del. Där SSD delens prestanda är bättre än i de Momentus XT som SweClockers testade och kanske förbättrade algoritmer så hade det nog gått att få mer SSD liknande prestanda i vardaglig användning.

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel 330 120gb som primär med Win 8. En Seagate momentus XT 750gb från den äldre gen som lagring/program. Tycker det funkar jättebra i min laptop. När jag hade Bf3 installerat på SSHDn så märkte man efter att ha spelat några dagar att den laddade snabbare än tidigare.. men det går absolut mycket snabbare med spelen på SSDn.

SSHD funkar bra till laptops. Framförallt om man bara har en Hdd plats o vill ha lite mer speed utan att behöva välja vad som är installerat.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]