Luftflöde för receiver

Permalänk
Medlem

Luftflöde för receiver

Hejsan!

Köpte precis ny TV-möbel på IKEA och satte in min receiver i den.
Kom dock att tänka på att receivern ju måste få luft så att den inte blir överhettad eller så, känns som att det blir ganska varmt ovanför den just nu.

Hur mycket plats rekommenderar ni att ha ovanför? Just nu har jag väl ~3.5 - 4cm ungefär. Tillräckligt? Möbeln har ingen dörr eller så.

En sån här är det.

Mvh Rydisen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på hur mycket värme den alstrar och hur varmt det är i rummet, men 3.5-4cm tycker jag, rent spontant, låter helt okej.

Testa att mäta skillnaden i temperatur utanför och inne i möbeln.

Permalänk

Nu vet ja inte om din blir ovanligt varm. Har nog bara 2cm här, inga problem än så länge. (1-2 års användning)

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk

Har en skit reciver märke Centrum. Den går inte att lägga handen på ovansidan ens när den bara är på( även om den står på golvet). men den är ju känd för att bli varm så jag tror inte det gör så mycket bara det är några cm. Dom brukar väll rekommendera mått i manualen ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Beror ju lite på hur mycket värme den alstrar och hur varmt det är i rummet, men 3.5-4cm tycker jag, rent spontant, låter helt okej.

Testa att mäta skillnaden i temperatur utanför och inne i möbeln.

Ska se om jag kan hitta en termometer eller så, flyttade precis till korridorsrum så skulle inte tro det dock. Rent spontant så gissar jag på att luften som stiger är ~55 grader och själva ovandelen(metallen) är runt 60. Detta kan ju dock vara HELT fel. Men jag kan i alla fall ha handen där.

Skrivet av Livingdead4life:

Nu vet ja inte om din blir ovanligt varm. Har nog bara 2cm här, inga problem än så länge. (1-2 års användning)

Okejokej! Skulle inte tro att den blir ovanligt varm, dock inte så stor erfarenhet av andra receivers så.

Skrivet av Banänäbrääken:

Har en skit reciver märke Centrum. Den går inte att lägga handen på ovansidan ens när den bara är på( även om den står på golvet). men den är ju känd för att bli varm så jag tror inte det gör så mycket bara det är några cm. Dom brukar väll rekommendera mått i manualen ibland

Haha, ajdå!
Försökte leta i manualen men hittade inget. Står bara på ovansidan att man inte ska blockera luftflödet så.
När jag letade runt på nätet såg man ju dock att manualer verkade rekommendera typ 50cm i medel, vilket ju måste vara helt åt skogen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H