Hur räknar man ut skatten på lönen i procent?

Permalänk
Medlem

Hur räknar man ut skatten på lönen i procent?

Hej!

Sitter här och känner mig lite lagom puckad. Har inte aning om hur jag skall räkna ut hur mycket skatt, i procent som dragits.

Sedan en tid tillbaka så arbetar jag extra vid sidan av mitt heltidsjobb och har förstått att det då kan bli fel med skatten på inkomsten vilket, om man har otur, leder till en rejäl smäll vid deklarationen.

Har kollat med Skatteverket och de hälsar att huvudarbetsgivaren skall dra skatt enligt tabell och extra inkomsten skall beskattas med 30%.

Som referens var min senaste lön från extrajobbet 3637,52 kr brutto och efter skatt fick jag ut 3354,52 kr. Skatten uppgick till 283 kr.

Lite matte minns jag från skolan och 3637,52 x 0,30 blir 1091,25 kr vilket alltså bör ha varit skatten och då är jag ju helt körd om samma mönster följt tidigare när deklarationen väl kommer...

Kommer meddela min sekundära arbetsgivare att dra 30% fr.om. nu men är mest nyfiken att få veta hur många procent som dras idag.

Något mattesnille här på Swec?

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk

283:- på 3637:- är ju bara ca 8% eller nått. så måste varit något fel eller så...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

283/3637=0.0778 så det har dragits ca 7.78% skatt.

Permalänk

Arbetsgivaren drar skatt efter tabell, dvs, räknar på att du tjänar 3600kr varje månad och drar skatt efter det. www.hurmycketskatt.se är en bra sida för att kolla hur mycket skatt du betalar och hur mycket du ska betala.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Vet ej om jag tänker galet. Tillkommer det inte även sociala avgifter eller är den redan avdragen på skattesatsen.

Permalänk
Medlem

Sociala avgifter = arbetsgivaravgift, dras innan du ser några pengar alls.

Sedan är skatten inte exakt 30% utan det beror på vilken kommun du är skriven i, de bestämmer skattesatsen för sina invånare.
Varierar enligt wikipedia mellan ca. 29-34%.

Sedan har du ju ett fribelopp eller vad det kallas där de första X tusen på ett år är skattefria.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Beronde på vad du tjänar kan det dessutom tillkomma statlig skatt (20%-25%).

Permalänk
Medlem

Lite grovt kan du räkna "(Lön-2700)*0,3" ca skatten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aniron:

Sedan är skatten inte exakt 30% utan det beror på vilken kommun du är skriven i, de bestämmer skattesatsen för sina invånare.
Varierar enligt wikipedia mellan ca. 29-34%.

Det stämmer, men i det här fallet handlar det inte om den slutliga skatten, utan om den preliminära. När det gäller den ska huvudarbetsgivaren (den man får mest lön från) dra skatt enligt tabell, medan övriga arbetsgivare ska dra exakt 30 procent. Beroende på hur stora inkomster man har kan detta leda till att det antingen betalas in för mycket eller för lite preliminärskatt. Om det blir för lite är det egentligen bara bra, eftersom det leder till att man själv får behålla pengarna en längre tid. Betalas det däremot för mycket skatt får man inte tillbaka dem förrän tidigast i juni nästa år som skatteåterbäring. För att undvika det kan man begära ett jämkningsbeslut från Skatteverket. Det leder till att den skatt som huvudarbetsgivaren drar anpassas på ett bättre sätt i stället för att gå efter tabellen.