Permalänk
Medlem

Cpu temp ökat mer än vanligt!

Hej jag undrar om min vattenkylning sakta har bli sämre eftersom jag märkte att cpu temp blev hög ovanligt hög. Jag märkte det här när jag spelade bf3 och jag brukar ligga runt 54-56 men nu ligger jag på 62-64 grader. Max temp på min cpu är 61 grader.

Det jag undrar är om jag ska vara orolig eller vad jag kan göra för att sänka graderna ifall det är skadligt för cpu.
Cpun jag har är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=FD8150FRGUBOX
Vattenkylningen är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CW-9060001-WW

Tack i förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det kan vara damm i radiatorn. men så länge cpu inte går över 75-80 grader så är det ofarligt med dom temperaturerna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

damm eller så måste du byta kylpastan på CPUn låter det som

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren men kan någon av er svar på varför det står att den har en max temp på 61 grader om den klarar 75-80 grader.

Jag har en fråga tilll hur tar jag bort dammet ifrån radiatorn?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Rägnar:

Okej tack för svaren men kan någon av er svar på varför det står att den har en max temp på 61 grader om den klarar 75-80 grader.

Jag har en fråga tilll hur tar jag bort dammet ifrån radiatorn?

menar du att din processor klarar bara av 61 grader så bör du vara orolig. du tar bara och skruvar bort den ifrån chassit och fläkten sen kan du blåsa rent den med lufttryck eller suga bort dammet med en dammsugare. om det inte hjälper så är det bäst om du byter kylpasta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

menar du att din processor klarar bara av 61 grader så bör du vara orolig. du tar bara och skruvar bort den ifrån chassit och fläkten sen kan du blåsa rent den med lufttryck eller suga bort dammet med en dammsugare. om det inte hjälper så är det bäst om du byter kylpasta.

Okej, men jag läste på en sida om min cpu att max var 61 grader, och när jag är upp i 64-65 grader varnar mitt program om tempen.
Här läste jag det: http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-81...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Rägnar:

Okej, men jag läste på en sida om min cpu att max var 61 grader, och när jag är upp i 64-65 grader varnar mitt program om tempen.
Här läste jag det: http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-81...

jag undrar om det inte borde stänga ner sig för att inte skadas av värmen....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

PANIK! PANIIIIIIK!!! D:

Tycker att det låter konstigt med en max temp på 61ºC... Brukar det inte ligga runt 90-100ºC på de senaste processorerna?

citat
Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

PANIK! PANIIIIIIK!!! D:

Tycker att det låter konstigt med en max temp på 61ºC... Brukar det inte ligga runt 90-100ºC på de senaste processorerna?

Det är det jag tycker med att den kan vara så låg, kan vara jag som är ute och cycklar!

Permalänk
Medlem

Tro inte på cpu world, det verkar vara en sida som har en massa konstig/osäker information. Som sakt ligger "max temp" mycket högre än 60ºC. 60ºC är relativ låg temperatur för en cpu vid hög belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Tro inte på cpu world, det verkar vara en sida som har en massa konstig/osäker information. Som sakt ligger "max temp" mycket högre än 60ºC. 60ºC är relativ låg temperatur för en cpu vid hög belastning.

Det tycker jag låter bra men är det någon som vet någon sida med cpu information?

Permalänk
Medlem

amd själva säger väl att rekommenderad maxvärme är 62,5ish för cpun

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rägnar:

Hej jag undrar om min vattenkylning sakta har bli sämre eftersom jag märkte att cpu temp blev hög ovanligt hög. Jag märkte det här när jag spelade bf3 och jag brukar ligga runt 54-56 men nu ligger jag på 62-64 grader. Max temp på min cpu är 61 grader.

Det jag undrar är om jag ska vara orolig eller vad jag kan göra för att sänka graderna ifall det är skadligt för cpu.
Cpun jag har är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=FD8150FRGUBOX
Vattenkylningen är: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CW-9060001-WW

Tack i förhand!

Jag ser inte problemet, just AMD FX-Series Bulldozer lider ju av hög strömförbrukning och därigenom hög värme, är ju ett känt faktum sedan lanseringen av dem

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Så jag behöver inte vara orolig bara om den kommer över 75-80 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

jag undrar om det inte borde stänga ner sig för att inte skadas av värmen....

det är den temperaturen den klockar ner sig på det kan man dock stänga av eller sätta högre ifall man nu tänkt att upgradera inom de närmaste 10 åren heh.
har låst upp en kärna på min cpu så att den mäter fel på temperaturen tror inte mina cpu kärnor i 81c när cpu höljet är 34 grader så jag har hardware monitoring avstängt (mäter kärnornas temperatur istället för höljet) och har satt max cpu temp som 70c där den varnar och klockar ner sig och 80c att den stänger av sig :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

amd själva säger väl att rekommenderad maxvärme är 62,5ish för cpun

Innebär det max temperaturen man borde få om man kör processorn oklockad med fläkten som hänger med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rägnar:

Så jag behöver inte vara orolig bara om den kommer över 75-80 grader?

ja det är nog lugnt även då heh
men ta och montera bort där fläkten sitter på radiatorn och kika efter damm där och även så att blocket den som ligger mot cpun att den inte sitter löst eller har börjat skruvat upp sig pga vibrationer ifrån pumpen så temperaturen ökar vilket du nu märkt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burain:

Innebär det max temperaturen man borde få om man kör processorn oklockad med fläkten som hänger med?

Nej, maximal rekommenderad temperatur under drift.

Jag skulle inte låta den gå för varmt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På meningslösa inlägg

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Oj vad mycket okunnigt intel-folk här är.

Intel har en rätt mycket högre maxtemp än AMD, förmodligen p.g.a att de mäts olika eller liknande.
AMD har en maxtemp på runt 62 grader.
Intel har max Tcase (annan mätpunkt) på 68 grader och i princip ospecificerat på kärnorna men börjar väl throttla vid ungefär 100.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H