Backlight bleeding på LED IPS skärmar?

Permalänk
Medlem

Backlight bleeding på LED IPS skärmar?

Tjena!

Köpte en LG ips277l nu i veckan för att ersätta TVn jag har haft som skärm innan.
Hade hört här på SweC att IPS är det bästa sedan skivat bröd.

Såg nu att skärmen är mer eller mindre värdelös till allt förutom surf, det ser ut ungefär såhär:

Fast på min skärm är mkt värre, hela nedre vänstra 1/4 delen är ljus, när bilden försöker vara mörk, som vid spel eller film.

Är datorskärmar så här dåliga, eller är det någon inställning man behöver göra? Är min skärm trasig, skicka tillbaka på garantin? Eller är det vad som kallas IPS glow, och som alla skärmar av den här typen har?

Googlade runt lite och hittade mest att LED datorskärmar är värdelösa, och att man borde skaffa en riktig TV istället.

mvh

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Kontakta återförsäljaren med dina bekymmer så får du reda på om det går på garantin eller inte.

Kan inget mer tillägga än att min studioskärm från 2006 har absolut NADA BL bleed\liknande (efter midifikationer såklart), men precis som med processorer så är alla skärmar (och paneler) olika. Ju mer man betalar för det hela desto mindre är skillnaden imellan bra och sämre exemplar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Man placerar en rad med lysdioder (LED) längs ena kanten och sen använder man något reflekterande material för att sprida ljuset över bilden och det blir inte så bra alla gånger. På en del dyrare LCD-LED tv-apparater placerar man lysdioderna rakt bakom istället. Hur man än gör så är det en svaghet med LCD-tekniken gentemot till exempel OLED och plasma som skapar ljuset direkt från varje bildpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Kontakta återförsäljaren med dina bekymmer så får du reda på om det går på garantin eller inte.

Kan inget mer tillägga än att min studioskärm från 2006 har absolut NADA BL bleed\liknande (efter midifikationer såklart), men precis som med processorer så är alla skärmar (och paneler) olika. Ju mer man betalar för det hela desto mindre är skillnaden imellan bra och sämre exemplar

Ok, jag ska testa att skriva till komplett och kolla vad de säger

Så man måste betala 7k+ för en liten datorskärm för att få en produkt som fungerar dugligt, det låter sjukt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem

Köpte du den över nätet?

Isåfall kan du använda dig av returrätten som är på 2 veckor ifall garantiärendet skulle vara jobbigt eller om du vill ha en annan skärm
Dock kan du meddela Komplett varför du lämnar tillbaka den så de vet det inte är ett bra exemplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Ok, jag ska testa att skriva till komplett och kolla vad de säger

Så man måste betala 7k+ för en liten datorskärm för att få en produkt som fungerar dugligt, det låter sjukt

Tja... Det jag menar är att "de" måste göra de extra pengarna hos de dyra skärmarna värda för kunden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Köpte du den över nätet?

Isåfall kan du använda dig av returrätten som är på 2 veckor ifall garantiärendet skulle vara jobbigt eller om du vill ha en annan skärm
Dock kan du meddela Komplett varför du lämnar tillbaka den så de vet det inte är ett bra exemplar

Japp, köpte den hos komplett

Skickade ett mail till dem och får se senare vad som sägs.
Frågan är ju nu om alla skärmarna av denna typen är lika dåliga, vill ju inte få tillbaka en som är lika kass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Backlight bleeding ska bedömas rakt framifrån, ser man på ips-skärmar i vinkel gör ips-glowen att det ser ut som BLB. Detta blir knepigt på större skärmar eftersom man vid normal sittposition ser nedre hörnen i vinkel. Jag vet itne om det blivit värre på senare gerationers IPS, men det verkar vanligt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?