[Bedrägeri] Kan detta vara fake?

Permalänk
Skrivet av Mr.Pruple:

Gissa två gånger... hur ofta har banken mailat dig?

Nej banken skulle aldrig leta upp sina kunders hotmail/gmail osv.
Har hänt ett par gånger, men inte på min vanliga mail.
Har banken velat något får man det som meddelande på mina sidor när man är inloggad på banken.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Rikimaru:

Dåliga? Hahaha.

Dom tjänar stora pengar på det här.

Att de tjänar "stora pengar" är mer ett bevis på vår befolknings dumhet, snarare än att de är bra på att scama, ett barn på mellanstadiet hade kunnat skriva det där mailet lika bra, om inte bättre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

En bank kontaktar aldrig en och efterfrågar sådan information.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Pruple:

Gissa två gånger... hur ofta har banken mailat dig?

Var tredje månad om att mitt kontoutdrag finns på internetbanken.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Toivo83:

Varför skulle banken fråga efter dina uppgifter om dom nu jobbar på banken.

Om du menar att banken redan har uppgifterna så är de säkerligen krypterade och omöjliga för bankens personal att ta reda på.

Annars frågar förstås inte banken efter ens uppgifter eftersom de aldrig behöver dem till något annat än identifiering (när man loggar in).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

banken har väll inte våra mail adresser?

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

banken har väll inte våra mail adresser?

Nej, men om du uppger den till din bank har de la den? Dock har jag aldrig fått mail. Bara telefonsamtal och brev.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk

Jag tror att det är äkta. Varför skulle Swedbank försöka scamma människor?
Dessutom är grammatiken i epostbrevet bättre än här på forumet.

Edit: Jag skämtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Jag tror att det är äkta. Varför skulle Swedbank försöka scamma människor?
Dessutom är grammatiken i epostbrevet bättre än här på forumet.

för att det aldrig var swedbank utan en bluff helt enkelt man hade kommit vidare till en swedbank liknande hemsida sen hade alla dina pengar varit borta, sen om du istället på en gång skulle logga in på vanliga swedbank så skulle du märkt att det inte var nåt konstigt med det.

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte hur folk INTe fattar att det är fejk

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Det förvånar mig fortfarande något fruktansvärt hur dåliga alla dessa scammers är på att scamma. De kan väl åtminstone hitta en proper svensk hälsningsfras och se till att orden är korrekt stavade. Det är ju som att de försöker lura folk men samtidigt vill varna om att de är ett gäng hjärndöda bedragare.

De använder med största sannolikhet Google translate och försöker så gott de kan. Problemet är väl att det fortfarande blir så patetiskt fel så att någon ens faller för det är ju helt otroligt..

Sedan server84.greatnet.de bevisar bara att det är fake.

Skrivet av Oneone:

Fattar fortfarande inte hur folk INTe fattar att det är fejk

Folk är naiva helt enkelt

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av fax110:

för att det aldrig var swedbank utan en bluff helt enkelt man hade kommit vidare till en swedbank liknande hemsida sen hade alla dina pengar varit borta, sen om du istället på en gång skulle logga in på vanliga swedbank så skulle du märkt att det inte var nåt konstigt med det.

Skrivet av Oneone:

Fattar fortfarande inte hur folk INTe fattar att det är fejk

Hey, jag trollade med er!

Jag läste nyligen att enligt en undersökning gjord av Microsoft så använder bedragare ofta medvetet dålig grammatik i epostutskicken för att sålla bort människor som sedan snabbt skulle inse att det handlar om bedrägeri när väl kontakt sker mellan offret och bedragaren. Men i det här fallet med bank-phishing tas ingen direktkontakt, men den dåliga grammatiken garanterar ändå att endast de dummaste går på bluffen, och då är risken mindre för eventuella konsekvenser för bedragarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spajdermän:

Hey, jag trollade med er!

Jag läste nyligen att enligt en undersökning gjord av Microsoft så använder bedragare ofta medvetet dålig grammatik i epostutskicken för att sålla bort människor som sedan snabbt skulle inse att det handlar om bedrägeri när väl kontakt sker mellan offret och bedragaren. Men i det här fallet med bank-phishing tas ingen direktkontakt, men den dåliga grammatiken garanterar ändå att endast de dummaste går på bluffen, och då är risken mindre för eventuella konsekvenser för bedragarna.

Ja, eller hur.. Gäller säkert även de personer som ringer upp folk och talar med indisk brytning. Tänker fram för allt på dessa som påstår sig tillhöra Microsofts support och att de har upptäckt virus på din hårddisk.

"Ta bara och ladda ner detta program "insert random link that DO NOT BELONG from Microsoft here" så vi kan fixa problemet".

Det är säkert personer som i grund och botten inte hanterar språket som sedan använder sig av Google translator. Det är inget medvetet försök att hitta de som är dumma nog genom att använda sig av dålig grammatik och rent av idiotiska meningar. De behärskar inte språket nog bra helt enkelt för att göra det bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ja, eller hur.. Gäller säkert även de personer som ringer upp folk och talar med indisk brytning. Tänker fram för allt på dessa som påstår sig tillhöra Microsofts support och att de har upptäckt virus på din hårddisk.

"Ta bara och ladda ner detta program "insert random link that DO NOT BELONG from Microsoft here" så vi kan fixa problemet".

Det är säkert personer som i grund och botten inte hanterar språket som sedan använder sig av Google translator. Det är inget medvetet försök att hitta de som är dumma nog genom att använda sig av dålig grammatik och rent av idiotiska meningar. De behärskar inte språket nog bra helt enkelt för att göra det bättre.

Jag mindes tydligen fel, och det visade sig inte gälla grammatiken:

Far-fetched tales of West African riches
strike most as comical. Our analysis suggests that is an
advantage to the attacker, not a disadvantage. Since
his attack has a low density of victims the Nigerian
scammer has an over-riding need to reduce false posi-
tives. By sending an email that repels all but the most
gullible the scammer gets the most promising marks to
self-select, and tilts the true to false positive ratio in his
favor.

http://research.microsoft.com/pubs/167712/WhyFromNigeria.pdf

Men det skulle även kunna gälla grammatik och bank-phishing. Fungerar principen för nigeriabrev så fungerar den även i andra fall av bedrägerier.

Permalänk

Då borde det här mejlet bara locka de allra dummaste... Jag fick det för en hel del år sedan.

"Ärende: InternetBank NORDEA sakerhetssystem

Lägg märke till!

Extraförnyelse av elektronbetalingars säkerhetssystem!!

Ärade kunder av InternetBank NORDEA.
Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter om vår bankens säkerhetssystem.

Den förnyade teknologi och den nya server tillåtar att gå ut på den annan säkerhets nivå av era online-betalingarna.
Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken.

För att få ert kontots normal funktions fortgång, behövar ni ingå i er konto på
den nya server, som är skyddad, med utnyttjande av era diskontdata; i motsatt fall skall ert Internet konto blockeras provisoriskt under 24 timmar för er säkerhet för tillgångarsbortförande, för att undgå "Phishing" 's attackers stora antal, som stiger ständigt.

Ni har infört den felaktiga TAN kod (engångskod)var så snäll att pröva en gång till.

http://www.nordea-se.net/"

Jag varken har nordea, eller är särskilt säker på vad de vill att jag ska göra. Verkar genuint iaf.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Dom ggr jag blivit osäkert, lyfter telefonen och ringer till min bankperson och frågar hur det ligger till eller knallar in på banken när möjlighet finns och fråga.

Dom skulle inte ha adressen "nordea-se" en sak som är säker

EDIT:

HurMycket: Dom kan om dom bara vill.
Var för ett något/några år sen några som jobbade på en bank som svindlade bort pengar från enbart riktigt rika då dom inte skulle märka att folk hade stulit från deras konton.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Banken har väl som rutin att endast ringa om det är något som har skett?

Det ringde någon klockan 07:00 på morgonen på en lördag till mig från Handelsbanken som bara ville berätta att mitt kort hade utsatts för bedrägeri försök. Dem sa bara -"Kortet är inaktivt, klipp och släng. Nytt kort är på väg och bör vara hos dig på tisdag" sen va det klart.

Folk borde förstå att banker aldrig skriver till dig via mail så länge det inte är någon slags reklam eller info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Hey, jag trollade med er!

Dat shit aint allowed brah.

OnT: Inte så jävla lätt för agda 75 att fatta att det är skam, konstigt att folk är så ignoranta -.-

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Banken har väl som rutin att endast ringa om det är något som har skett?

Det ringde någon klockan 07:00 på morgonen på en lördag till mig från Handelsbanken som bara ville berätta att mitt kort hade utsatts för bedrägeri försök. Dem sa bara -"Kortet är inaktivt, klipp och släng. Nytt kort är på väg och bör vara hos dig på tisdag" sen va det klart.

Folk borde förstå att banker aldrig skriver till dig via mail så länge det inte är någon slags reklam eller info.

Dersom personal fra banken ringer opp en, så vil de ALDRI spørre om personlige opplysninger av slaget innloggingskoder etc. Til og med for ansatte ved en bank rådet det strikt banksekretess, dvs personal ansatt ved en bank kan ikke og bør ikke spørre om personlige opplysninger vedrørende konto dersom ikke kunden selv tar kontakt og da kun gjennom å bekrefte sin identitet på den måte banken normalt bruker (BankID, PIN kode over telefon etc), noe folk flest burde være bedre informert om og dermed ville slike scam og phishing forsøk ikke gi noe resultat.

Ved unormale transaksjoner på et konto vil banken låse kontoet og eventuelt sende nye handlinger (Kort, PIN kode etc) for å få adgang på nytt. Dette burde til og med "Agda 75" kjenne til etter hvert. Hun vil jo ha samme plikt å lese avtale teksten den dag hun er blitt bank kunde som resten av befolkningen, så det holder ikke å si at hun ikke visste bedre pga alder. Når det gjelder scam og phishing så bygger de inntil videre på to faktorer: at den som leser dette ikke har tid å tenke etter hva som egentlig står der (stress) og at leseren oppfatter innholdet som legitimt fra avsenderen.

Det vil jo være meningsløst å oppgi konto opplysninger til en bank (eller virksomhet) en ikke er kunde hos, så de som besvarer slike epost må ha noen kunderelasjon. Det er jo også hensikten med masseforsendelse (både scamming og phishing er begge rettet mot en stor populasjon) at de enkelte som følger instruksjonen er på den måten blitt selv selektert (de har ikke vært kritiske nok til å la være å besvare, de har ikke nok kunnskap for å forstå hvordan banker, IP nummer etc fungerer og dermed også vanskeligere for å henvende seg til myndighetene dersom de oppdager at de blitt lurt.)

Permalänk
Medlem

Att ingen reagerat på första hälsningsfrasen?
"Hallå,
bla bla."
Hade vart tillräckligt för mig

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7