Windows 7 usb installation!

Permalänk
Medlem

Windows 7 usb installation!

Hej alla sweclockare!

Gjorde en tråd här för ett tag sen men fick tyvärr inget svar. Jag använde mig av 30 dagars windows men glömde aktivera det, så det stängdes av innan jag hann aktivera det. När jag skulle göra en ny installation av windows 7 via usb så stod det att min ssd har 15789mb ledigt. I alla fall när jag prövade installationen kommer det upp "En nödvändig drivrutin för CD-/DVD-enheten saknas...".
Grejen är att det är fortfarande saker kvar på ssd:en. Gör detta att jag inte kan installera windows? Windows kräver väl över 15 gb om jag minns rätt? Snälla hjälp mig skulle vara jätte tacksam.
Kan även tillägga att jag usb:et inte syns på BIOS men ssd:en gör det, men den bootar fortfarande upp på usb:et av någon konstig anledning. Har ett ASUS P8Z77-V LE Plus och Kingston Hyper X 120 gb.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja windows kräver mer utrymme. använd en linux-live installation på ett USB för att rensa de gammla windowsfilerna.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd

Använder du usb minnet i en usb 3.0 port, så är det anledningen till (En nödvändig drivrutin för CD-/DVD-enheten) kommer upp.

Hade samma problem förut, tills jag satte den i gammal usb 2.0 port.

Prova byt om det nu är så. Garanterar problem fixat i såna fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja windows kräver mer utrymme. använd en linux-live installation på ett USB för att rensa de gammla windowsfilerna.

Har aldrig använt linux :P. Kollade på en tutorial nyss. Kommer det att funka? Kräver Linux mindre än 15gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxonti:

Använder du usb minnet i en usb 3.0 port, så är det anledningen till (En nödvändig drivrutin för CD-/DVD-enheten) kommer upp.

Hade samma problem förut, tills jag satte den i gammal usb 2.0 port.

Prova byt om det nu är så. Garanterar problem fixat i såna fall

Nej jag har den ikopplad i 2.0 :). Men tack ändå :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornez:

Har aldrig använt linux :P. Kollade på en tutorial nyss. Kommer det att funka? Kräver Linux mindre än 15gb?

Ja men det är inte relevant då man kan installera de flesta på ett USB och boota från det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är en anledning, pröva byt sataport eller faktiskt läs in korrekta drivrutiner för sata/ahci.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja men det är inte relevant då man kan installera de flesta på ett USB och boota från det.

När jag har installerat linux, var hittar man windows old?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är en anledning, pröva byt sataport eller faktiskt läs in korrekta drivrutiner för sata/ahci.

Har prövat det funkar inte :P. Det är ssd:en som har för mycket gb vilket gör att jag inte kan installera windows...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjornez:

Har prövat det funkar inte :P. Det är ssd:en som har för mycket gb vilket gör att jag inte kan installera windows...

Har SSD'n för mycket GB?? Hur menar du?
Det felet du får beror inte alls på storleken eller ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har SSD'n för mycket GB?? Hur menar du?
Det felet du får beror inte alls på storleken eller ledigt utrymme.

Jag har prövat byta sataport 3-4 ggr men det funkar inte. Det där med Sata/ahci, ska jag ladda ner det och föra över det till en till usb?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjornez:

Jag har prövat byta sataport 3-4 ggr men det funkar inte. Det där med Sata/ahci, ska jag ladda ner det och föra över det till en till usb?

Ja, du laddar ned drivrutiner för AHCI/SATA kontrollern och läser in dem vid installation, där du ombeds göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja, du laddar ned drivrutiner för AHCI/SATA kontrollern och läser in dem vid installation, där du ombeds göra det.

Vat hittar jag drivrutinerna för det? Ursäkta om jag låter trögfattad

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjornez:

Vat hittar jag drivrutinerna för det? Ursäkta om jag låter trögfattad

På asus hemsida:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

På asus hemsida:)

Så när error saken kommer upp ska jag då välja usb:et minnet med de drivisarna och sen installera? Jag är lite osäker på vilken jag ska välja här när jag ska ladda ner http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LE_P...

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/ntB1bq2.jpg så här ser det ut när jag är i bios. Den där uefi sak en har aldrig kommi upp innan. http://i.imgur.com/Ei8KngT.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis. Du ska lägga packa upp den filen/filer du laddat ned och kopiera till usbminnet.

Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software V11.1.0.1006 for Windows XP/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver for Windows XP/7 32bit & 64bit.

Marvell SATA 6G Driver V1.2.0.1014 for Windows XP/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Marvell SATA 6G Driver for Windows XP/Vista/7 32bit & 64bit.

Permalänk
Medlem

ja men asså de e so va, du måste alltså in på asus hemsida o ladda ner det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Precis. Du ska lägga packa upp den filen/filer du laddat ned och kopiera till usbminnet.

Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software V11.1.0.1006 for Windows XP/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver for Windows XP/7 32bit & 64bit.

Marvell SATA 6G Driver V1.2.0.1014 for Windows XP/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Marvell SATA 6G Driver for Windows XP/Vista/7 32bit & 64bit.

Får detta nu när jag ska köra installationen :S 0xc0000098. Ett till error... Snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornez:

När jag har installerat linux, var hittar man windows old?

Om man botar från ett USB dvs hela OS ligger på USB't så påverkas inte filerna på hårdisken utan ligger kvar som de var innan. Man kan sen använda filhanteraren i dne distron för att ta bort filer man inte vill ha. Här finns en guide för att skapa ett sådant USB.s

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Precis. Du ska lägga packa upp den filen/filer du laddat ned och kopiera till usbminnet.

Intel(R) Rapid Storage Technology Driver Software V11.1.0.1006 for Windows XP/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Intel(R) AHCI/RAID Driver for Windows XP/7 32bit & 64bit.

Marvell SATA 6G Driver V1.2.0.1014 for Windows XP/7 32bit & 64bit.(WHQL)
Marvell SATA 6G Driver for Windows XP/Vista/7 32bit & 64bit.

När jag skulle uppdatera drivers så fick jag bluescreen två gånger i rad... börjar bli riktig less :(. Funderar på att reklamera allt :(.