Höga temps på AMD Phenom II 955 även efter rengöring+kylarpastebyte

Permalänk
Medlem

Höga temps på AMD Phenom II 955 även efter rengöring+kylarpastebyte

Tjenare!

Nyligen har jag börjat sätta mig in lite mer i datorers hårdvara och dessutom uppgraderat mitt grafikkort (förra veckan) från Radeon HD 5850 till ett Nvidia GTX 670, det efter att jag har fått grafiköverhettningssymptom vid normalt spelande i kombination med att ha velat uppgradera ett tag.
Sedan har jag också öppnat upp datorn och fixat ny kylarpasta efter ca 3 år och dammat ur datorn. Efter att ha testat runt lite med överklockning i dagarna så märkte jag idag att min processor blir mycket varm vid både idle/surfande och ligger på 60-62 grader, vilket ska vara maxtempen för 955, vid spelande. Detta vid "bara" 17.5 multiplier, 3.5ghz.

Efter det valde jag att klocka tillbaka till stock 3.2 och ligger i skrivande stund, nyligen efter omstart på 47 grader med endast chrome, skype, steam och spotify igång.

Vid spelande ligger tempen på ca 55-57. Jag vet att det är under maxgränsen men känns ändå högt.
Borde jag inte kunna på ner tempen samt överklocka lite utan att gå upp i maxtemp?
Kan det vara så att jag fått en "dålig kiselbit"?
Kylarpastan är av slaget Artic slver 5 och mina fläktar är uppsatta för Pusn'n'Pulll som jag tror det kallas.

CUP-Z + CoreTemp skärmdump sedan senaste omstarten då jag i stort sett bara skrivit denna tråd:

Datorspecs:
Moderkort: MK Asus M4A785TD-V
CPU: AMD Phenom II 955 Black edition
GUP: Nvidia GTX 670
RAM: Corsair 4GB DDr3 1600mhz
Kylare: Schyte Ninja II

Använder 2 skärmar i upplösningen 1920x1080

Permalänk
Medlem

Skojar du? 57 grader? Det är inget min i5 är nästan 70 grader vid spelande på standardvolt. Dock är Phenom och SB helt olika saker men Phenom II borde inte throttla förän 90~ grader. Du kan va lugn.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Skojar du? 57 grader? Det är inget min i5 är nästan 70 grader vid spelande på standardvolt. Dock är Phenom och SB helt olika saker men Phenom II borde inte throttla förän 90~ grader. Du kan va lugn.

Mvh.

Jo men maxtempen för min processor är 62 grader! tycker det känns högt att ligga så nära maxtempen vid normalt spelande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Skojar du? 57 grader? Det är inget min i5 är nästan 70 grader vid spelande på standardvolt. Dock är Phenom och SB helt olika saker men Phenom II borde inte throttla förän 90~ grader. Du kan va lugn.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Phenom II throttlar vid 62-63C.

Kolla så att fläktarna start och blåser åt rätt håll. Kan vara så att du monterat kylpastan tokigt. 57C låter varmt för att vara stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Jo men maxtempen för min processor är 62 grader! tycker det känns högt att ligga så nära maxtempen vid normalt spelande!

Är du säker på att du satte tillbaka kylaren rätt efter du bytt kylpasta? Och att du hade på rätt mängd kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Skojar du? 57 grader? Det är inget min i5 är nästan 70 grader vid spelande på standardvolt. Dock är Phenom och SB helt olika saker men Phenom II borde inte throttla förän 90~ grader. Du kan va lugn.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Phenom II ska ej överstiga 62°C vad jag vet, efter det så kan det finnas risk att den tar skada.

Edit: Var sent på det...

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Jo men maxtempen för min processor är 62 grader! tycker det känns högt att ligga så nära maxtempen vid normalt spelande!

Skickades från m.sweclockers.com

ligger på det jag med då min cpu kylare tar luften från mitt grafikkort som går upp vid runt 70 - 78 c vid spelande

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasCreep:

Phenom II ska ej överstiga 62°C vad jag vet, efter det så kan det finnas risk att den tar skada.

Edit: Var sent på det...

Nej, AMD rekommenderar att du håller dig under 70 grader, men som med alla säkerhets föreskrifter ifrån företag...så är det vääldigt hög marginal från 70 grader tills den tar skada, kanske först vid 85-95 grader, så 57 grader är helt bra! Ligger på 45 i BF3 med min 955 x4 3,5Ghz 1,4v med en Hyper 212 kylare samt lappad CPU och kylare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, AMD rekommenderar att du håller dig under 70 grader, men som med alla säkerhets föreskrifter ifrån företag...så är det vääldigt hög marginal från 70 grader tills den tar skada, kanske först vid 85-95 grader, så 57 grader är helt bra! Ligger på 45 i BF3 med min 955 x4 3,5Ghz 1,4v med en Hyper 212 kylare samt lappad CPU och kylare

Nepp. http://www.overclock.net/t/1134229/amd-cpus-max-temps
955 är en 125W så det är 62°C som gäller.
Edit: och 57°C är inte bra på 1.28V, något som inte stämmer där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Okej, Coretemp visar 31 grader, Asus AI Suite visar 40 grader och AMDs egna OVERDRIVE visar 52.3 grader på en Phenom 1090T klockad @3400. Samtliga i IDLE. Seriöst vem vad skall man lita på egentligen.

Coretemp visar bara en av de sex cores jag har men vad jag har hört är det CPU värmen som är viktigaste och inte core.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Har hört att coretempen brukar ligga ca 10°C under Cputempen men har ingen källa på det. Skulle av säkerhetsskäl gå med högsta tempen.

Skrivet av Dr. MASS:

Okej, Coretemp visar 31 grader, Asus AI Suite visar 40 grader och AMDs egna OVERDRIVE visar 52.3 grader på en Phenom 1090T klockad @3400. Samtliga i IDLE. Seriöst vem vad skall man lita på egentligen.

Coretemp visar bara en av de sex cores jag har men vad jag har hört är det CPU värmen som är viktigaste och inte core.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassefrom:

Phenom II throttlar vid 62-63C.

Kolla så att fläktarna start och blåser åt rätt håll. Kan vara så att du monterat kylpastan tokigt. 57C låter varmt för att vara stock.

Saken jag glömde nämna är att den sedan första gången jag tog tempen på min dator å den gången försökte överklocka lite med AMD's inbygda lätta överklockningsmjukvara så har tempen varit för hög. Har en mycket insatt kompis som har hjälpt mig lite då och då. Det var för ca ett år sedan. Redan då hade tempen legat lite väl högt, ungefär som nu. Tycker det som är konstigt är att det knappt blev bättre av att för första gången sedan jag införskaffade datorn (3 år sedan) dammade ur den och bytte kylarpasta.

Skrivet av Lewt:

Är du säker på att du satte tillbaka kylaren rätt efter du bytt kylpasta? Och att du hade på rätt mängd kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Relativt säker. Samma insatta polare var med mig när jag gjorde de senast å han tyckte allt såg bra ut. Vi kollade också på Artic Silvers sida hur mycket pasta man skulle ha på min processor.

Permalänk

AMDs temperaturmätare är lite opålitlig. Kolla temperaturerna i BIOS, där klockar inte processorn ner sig och går i stort sett i full load hela tiden.

Permalänk
Medlem

Tempen i BOIS var 49 C när jag startade om ett tag efter att ha lirat GW2 (relativt tungt spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Okej, Coretemp visar 31 grader, Asus AI Suite visar 40 grader och AMDs egna OVERDRIVE visar 52.3 grader på en Phenom 1090T klockad @3400. Samtliga i IDLE. Seriöst vem vad skall man lita på egentligen.

Coretemp visar bara en av de sex cores jag har men vad jag har hört är det CPU värmen som är viktigaste och inte core.

För att mäta med Coretemp och Overdrive så måste man köra full load för att få rätt värden/Idle tempen är även ganska ointressant.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Phenom II throttlar vid 62-63C.

Kolla så att fläktarna start och blåser åt rätt håll. Kan vara så att du monterat kylpastan tokigt. 57C låter varmt för att vara stock.

Nej de throttlar inte då.. Däremot har AMD sagt att det är en "generous safety margin"

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det visade sig vara ett pinsamt slarvfel. När jag bytte grafikkort så hade det nya kortet sina eluttag på sidan mot kåpan man tar av där ena fläkten sitter, då hade sladdarna till en början stuckit ut i fläkten så att den inte fungerade :S Sedan hade jag också glömt koppla in elsladden till fläkten som drog ur luften ur chassit vid CUP kylaren! Inte så konstigt att det var varmt med endast 1/3 fläktar aktiva :/

Sorry! Jag förtjänar dog retard-award of the year! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Det visade sig vara ett pinsamt slarvfel. När jag bytte grafikkort så hade det nya kortet sina eluttag på sidan mot kåpan man tar av där ena fläkten sitter, då hade sladdarna till en början stuckit ut i fläkten så att den inte fungerade :S Sedan hade jag också glömt koppla in elsladden till fläkten som drog ur luften ur chassit vid CUP kylaren! Inte så konstigt att det var varmt med endast 1/3 fläktar aktiva :/

Sorry! Jag förtjänar dog retard-award of the year! xD

Hahah Släng igång alla strömsparfunktioner också Så processorn kan klocka ner / volta ner när den inte används! Då blir den mycket svalare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Alltid roligt att läsa såna här trådar.
Jag har varit över 100 grader med min phenom II många gånger när jag klockar den och håller på. ingenting har hänt. Vet att alla säger "över 60 så är det farligt." Processorn stänger av sig vid 115 grader. men då ska man vänta tills den blir kall och köra igen..

En bild där jag kom upp i 101 grader för ganska länge sedan. (och ja den stämmer har mätt med olika termometrar med.)
http://www.ladda-upp.com/bilder/64182/101grader PS RPM:en fungerar inte på fläktarna där mäter den fel..;)

har en AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 CPUs), ~3.2GHz processor

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TontteJooi:

Skojar du? 57 grader? Det är inget min i5 är nästan 70 grader vid spelande på standardvolt. Dock är Phenom och SB helt olika saker men Phenom II borde inte throttla förän 90~ grader. Du kan va lugn.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Wrong. Phenom II BE throttlar vid Temps>62°C.

Skrivet av Limey:

Jo men maxtempen för min processor är 62 grader! tycker det känns högt att ligga så nära maxtempen vid normalt spelande!

Skickades från m.sweclockers.com

Max temp är inte 62°C Utan TJ Max. Vid TJ Max sker throttling.
Ivy Bridge K-suffix har TJ Max vid 105°C för att ha som referenspunkt.

Skrivet av DasCreep:

Phenom II ska ej överstiga 62°C vad jag vet, efter det så kan det finnas risk att den tar skada.

Edit: Var sent på det...

Den tar inte skada vid 62°C men sänker klockhastigheten vid temperaturer som överstiger 62°C.
Detta påverkar prestanda negativt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ang graderna BSOD:ade jag häromdagen när jag testade 18x multplier, ist för 17.5 på stresstestet i AMD OverDrive. Vet inte om det hade med grader att göra men misstänker så!

Permalänk
Medlem

Och i disskussionen vill jag tillägga att jag innan jag bytte grafikkort och rengjorde datorn samt fixade kylningen hade min dator börjar lagga helt oförklarligt i ca 1 min, var 5-10 min. Å då hade jag för höga temps, hade inte börjat mäta dem hela tiden men jag idlade på 55+ då så det är inte otrologt att jag gick upp i 62+ och började få dessa symptom.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Wrong. Phenom II BE throttlar vid Temps>62°C.

Max temp är inte 62°C Utan TJ Max. Vid TJ Max sker throttling.
Ivy Bridge K-suffix har TJ Max vid 105°C för att ha som referenspunkt.

Den tar inte skada vid 62°C men sänker klockhastigheten vid temperaturer som överstiger 62°C.
Detta påverkar prestanda negativt.

Vad är throttling? hittar inte det på google.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jakob.ee.:

Vad är throttling? hittar inte det på google.

Man sänker frekvensen på processorn för att minska värmeutvecklingen och på så sätt sänka temperaturen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jakob.ee.:

Vad är throttling? hittar inte det på google.

Din Phenom 2 a klockar ner sig till 800MHz när den blir 62 C varm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din Phenom 2 a klockar ner sig till 800MHz när den blir 62 C varm.

Då måste det vara det som hände mig innan jag fixade kylningen!

Tacka till alla som var med och diskuterade! Även det felet jag startade topicen om löstet på ett larvigt sätt av mig själv har jag lärt mig en massa!