gjorde jag eller mcdonalds fel?

Permalänk
Visa signatur

Dator 1: Asus STRIX Z270H GAMING / i7 7700K / 1250W / 32GB DDR4 / 250GB+500GB SSD / GTX 1080
Dator 2: MSI A88XI AC / A10 7850K / 500W / 16GB DDR3 / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyHz:

Observera!
Det här är inte på något vis en avancerad svenska-kurs! Det är enbart en liten "snabbkurs" som jag skrev ihop för att underlätta livet för zzcool och andra som har missat att lära sig sådant här. Bättre att lära folk att göra rätt än att påpeka att dem gör fel.

"dom gör fel" (gramatikfel)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

"dom gör fel" (gramatikfel)

"Frågan om huruvida det talspråkliga dom är en bra ersättare till de och dem har diskuterats sedan 80-talet. Språkrådet menar att det går bra att använda dom i ledigare skriftspråk,."

Nae

Bara för att det salladen ska slängas 10 minuter efter att du fått den, så är det ju inte så att den börjar ruttna efter den 10 minuterna.
Jag är gankska säker på att de har rätt bra marginaler innan maten blir dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

"Frågan om huruvida det talspråkliga dom är en bra ersättare till de och dem har diskuterats sedan 80-talet. Språkrådet menar att det går bra att använda dom i ledigare skriftspråk,."

Nae

Erkänner att jag inte är 100% säker... bara 99%.. men "dem" känns fel. Möjligen "de" gör fel.

Jag har slutat handla på mcDonalds efter jag fick två gamla hamburgare

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

"dom gör fel" (gramatikfel)

Jag var uppenbarligen inte tydlig nog... När man kommunicerar är det viktigt att man berättar vad man vill. Att man har ett syfte med det man skriver och man måste vara tydlig så att den man kommunicerar med förstår vad man försöker få fram.

"grabben!" ger oss ett tydligt exempel på hur han lämnar läsaren helt fri att tolka vad han menar. Detta kan tolkas som att han försöker rätta till det jag skrev eller så berättar han helt enkelt att det är fel att skriva "dom" istället för "dem".

Edit: Efter lite googlande kom jag fram till att "grabben!" gjorde rätt i att ifrågasätta mitt användande av "dem", det skall istället vara "de" i detta fallet.
Jag läste att en enkel regel är att byta ut "de" mot "vi" och "dem" mot "oss".

"Bättre att lära folk att göra rätt än att påpeka att dem gör fel."

Om vi byter ut "dem" mot "oss" blir meningen konstig och fel. "... oss gör fel."
Om vi däremot byter ut "dem" mot "vi" så blir meningen lättare att förstå. "... vi gör fel."
Då vet vi alltså att det är rätt att skriva "de" i detta fallet.

"Bättre att lära folk att göra rätt än att påpeka att de gör fel."

Permalänk
Medlem

Det roliga med dessa snabbmatsrhak är att gör de fel så får man bara en ny. T.ex. jag beställde en Big Tasty utan lök, fick en med bara lök. Ja, jag vet idiotiskt att de tror man beställer just en Big Tasty utan dressingen. I vilket fall så åkte jag tillbaka klagade fick en ny, resten av beställningen låg hemma och blev kall och jag fick ingen ersättning för den extra resa som blev. Droppen som fick bägaren att rinna över var när jag ser att den nya Tastyn hade en liten liten klick dressing i mitten av hamburgaren....

Ponera att jag sätter in en blandare hos en kund som vi levererar, inte som de köpt på eget håll, och denna armatur strular. Då får vi åka tillbaka, fixa eller byta ut den kostnadsfritt och kan således inte ta betalt för varken resa eller extra material. Detta tar vi ut på tillverkaren för blandaren men jag som kund ska inte bli drabbad. Jag anser att tabbar McDonalds sig så får de för fan stå för hela kostnaden, resor och mat som kallnat.

En sak är klar, oavsett hur god deras tasty är så kommer jag aldrig äta på donken igen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattanmattan:

Det visar bara att det är bra käk utan bakterier. Det är bakterierna som får det att mögla och bli dåligt.

Permalänk
Medlem

tror du riktig mat ser ut som ny 6 månader senare eller? mcdonalds är rena skitet att kalla det ens för riktigt mat är ju bara skrattretande.. vettefan vad dom gör med sina burgare men det är fan bara helt galet att tro att mat efter flera månader som ser ut som ny betyder god mat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Visste inte om att man kunde klaga på colan Händer hur ofta som helst att man får en riiiiktigt god avslagen cola. som samtidigt för det mesta smakar vatten.

Det är oftast för att colan är mest vatten. Jämför en cola på donken (eller ur vilken pump-automat som helst) med en nyöppnad 33cl'are.

Skrivet av HazZarD:

tror du riktig mat ser ut som ny 6 månader senare eller? mcdonalds är rena skitet att kalla det ens för riktigt mat är ju bara skrattretande.. vettefan vad dom gör med sina burgare men det är fan bara helt galet att tro att mat efter flera månader som ser ut som ny betyder god mat...

Det är ju klart att maten ser lika dan ut efter en månad. Färgad kartong möglar inte =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Nja när jag vill ha cola brukar jag få hämta det själv. Och när man häller upp så ser man rätt tydligt att det består av 80 % vatten o 20 % cola. Riktigt snåla är dom..

Så har även Max och alla som har Cola i kran. Det beror på att colan levereras som koncentrat och blandas med kolsyra och vatten på restaurangen. Handlar inte om snålhet utan är för att slippa leverera en massa vatten som i alla fall finns på restaurangen.

Permalänk
Medlem

Tack för infon Men tycker isånnafall att dom bör ha i mycket mindre vatten så det faktiskt smakar gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tack för infon Men tycker isånnafall att dom bör ha i mycket mindre vatten så det faktiskt smakar gott

Det har förklarats redan tidigare i denna tråd men jag antar det behövs göras igen.

McDonald's för Colan levererad som koncentrat. Läsktornet som sedan blandar upp detta koncentrat med kolsyratvatten kontrolleras och ställs in av "The Coca Cola Company". Det är inget som vi på McDonald's gör själva.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av SyHz:

Observera!
Det här är inte på något vis en avancerad svenska-kurs! Det är enbart en liten "snabbkurs" som jag skrev ihop för att underlätta livet för zzcool och andra som har missat att lära sig sådant här. Bättre att lära folk att göra rätt än att påpeka att dem gör fel.

Bra inlägg, men det heter "svenskkurs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Det har förklarats redan tidigare i denna tråd men jag antar det behövs göras igen.

McDonald's för Colan levererad som koncentrat. Läsktornet som sedan blandar upp detta koncentrat med kolsyratvatten kontrolleras och ställs in av "The Coca Cola Company". Det är inget som vi på McDonald's gör själva.

Likväl så stannar infon hos er och kommer inte vidare till Coca-cola eftersom det aldrig blir bättre.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Likväl så stannar infon hos er och kommer inte vidare till Coca-cola eftersom det aldrig blir bättre.

Det är som sagt The Coca cola company som sköter inställningarna. Andelen kolsyrat vatten och koncentrat. De ställer in dem flera gånger årligen. Ska vi hävda att de inte kan sitt jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Det är som sagt The Coca cola company som sköter inställningarna. Andelen kolsyrat vatten och koncentrat. De ställer in dem flera gånger årligen. Ska vi hävda att de inte kan sitt jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan tala om att kunder klagar så får de dra sina egna slutsatser. Förhoppningsvis kommer de själva fram till att de inte kan sitt jobb.

Eller säger man bara sanningen, det smakar vatten...

Poängen va att denna kritik stannar hos er. Och fattar ni inte när kund efter kund klagar på att colan är vattnig att ni borde tala om detta för Cola så har ni del av ansvaret ja.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Man kan tala om att kunder klagar så får de dra sina egna slutsatser. Förhoppningsvis kommer de själva fram till att de inte kan sitt jobb.

Detta har säkerligen framförts många gånger. Det är ganska ofta man för höra att den är vattnig. Jag varken är eller hävdar att vara någon talesperson för eller från McDonald's. McSvar brukar vara var man ska vända sig med klagomål som inte kan åtgärdas på restaurangen. Att framföra sina klagomål på Facebook sidan kan säkerligen också få resonans eller kanske ett bättre svar.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Detta har säkerligen framförts många gånger. Det är ganska ofta man för höra att den är vattnig. Jag är eller hävdar inte att vara någon talesperson för eller från McDonald's. McSvar brukar vara var man ska vända sig med klagomål som inte kan åtgärdas på restaurangen.

Poängen va att denna kritik stannar hos er. Och fattar ni inte när kund efter kund klagar på att colan är vattnig att ni borde tala om detta för Cola så har ni del av ansvaret ja.

Sedan är er kundservice inge vidare heller, mailade och fick bara svar ett det skulle gå vidare till restaurangchefen. Vi får se hur det går, inge svar idag.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eltarion:

De slängs efter dessa 8 timmar har passerat. Men visst hemma skulle man aldrig göra något sådant.

Precis min poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Poängen va att denna kritik stannar hos er. Och fattar ni inte när kund efter kund klagar på att colan är vattnig att ni borde tala om detta för Cola så har ni del av ansvaret ja.

Sedan är er kundservice inge vidare heller, mailade och fick bara svar ett det skulle gå vidare till restaurangchefen. Vi får se hur det går, inge svar idag.

Jag vet inte vad jag kan säga. Som jag sa, jag är ingen talesperson för McDonald's. Men att klagomål tas seriöst på i alla fall de två restauranger jag arbetar på vet jag. Får vi in ett klagomål så kontrollerar vi så att inte eventuellt koncentrat tanken börjar ta slut, då detta är den enda egentliga kontroll vi själva kan göra.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Herregud colan smakar som vanlig jäkla cola på donken. Det är bara folk som inbillar sig bara för att de ser vattenstrålarna i automaten och tänker "oh shit McDonalds är så snåla och spär ut sin läsk för att tjäna pengar!". Skillnaden är att colan du köper på Ica späs ut i farbiken och den på Mcdonalds gör det i automaten. Och nej jag varken jobbar på, eller förespråkar McDonalds, tycker bara folk verkar allmänt dumma och verkar ha någon slags inställning att hata dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Herregud colan smakar som vanlig jäkla cola på donken. Det är bara folk som inbillar sig bara för att de ser vattenstrålarna i automaten och tänker "oh shit McDonalds är så snåla och spär ut sin läsk för att tjäna pengar!". Skillnaden är att colan du köper på Ica späes ut i farbiken och den på Mcdonalds gör det i automaten. Och nej jag varken jobbar på, eller förespråkar McDonalds, tycker bara folk verkar allmänt dumma och verkar ha någon slags inställning att hata dem.

Gå in till närmsta livsmedelsbutik och köp dig en burk/flaska cola. Och dra in på donken och jämför själv. Jag och ett flertal kompisar har gjort det under årens lopp som gått och har aldrig tyckt att colan på donken smakar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyHz:

-Stor bokstav indikerar ny mening eller egennamn. | Skall finnas i varje mening.

-Punkt, utropstecken eller frågetecken avslutar en mening. | Skall finnas i varje mening.

-Kommatecken används framför allt för att göra det enklare att läsa. | Skriv ut ett kommatecken varje gång du tar en paus i berättandet. (Detta är egentligen FEL och blir inte helt rätt på alla ställen, men jag ser hellre detta än att det du avstår från kommatecken helt.)

-Stycken är tillför att separera texten och göra det lättare för läsaren. | Du kan använda detta när du övergår till något nytt i texten.

-Citat-tecken används när du citerar något som sagts eller skrivits. Det används även vid speciella namn som t.ex. "Ceasar-sallad". Det är en speciell sallad som kallas så, det är inte vilken som helst.

-Bindestreck kan användas för att sätta ihop ord för att på så vis undvika särskrivning. Är du osäker och inte tycker att det ser bra ut med orden ihopskrivna, sätt då hellre in ett bindestreck istället för att särskriva.

-Det sätts inga punkter mellan antalet kronor och tecknet "kr".

-Läs igenom det du skrivit och tänkt på vad du vill få fram med texten innan du bestämmer att du är klar.

Observera!
Det här är inte på något vis en avancerad svenska-kurs! Det är enbart en liten "snabbkurs" som jag skrev ihop för att underlätta livet för zzcool och andra som har missat att lära sig sådant här. Bättre att lära folk att göra rätt än att påpeka att dem gör fel.

När det gäller trådens ämne så vill jag säga att kunden alltid har rätt! Du skriver att du kände en lukt när du öppnade salladen, jag antar att det var en annorlunda och oförväntad lukt eftersom att du ens nämner den. Därav kan jag inte tycka att du gjorde fel. Men till nästa gång du kör via "Drive-in" kan du komma ihåg att du har numret till resturangen på kvittot, ring så fort som möjligt!

Se till att du vet vart du vill komma med samtalet!!

Om du sitter påväg hem från Mc Donald's Drive in och du ser att din mat på något vis är dålig. Fråga dig själv den här frågan: Kan jag vända och hämta ny mat? Om svaret är ja så borde samtalet gå ut på att få dem att tillåta dig att hämta ny mat då den du fick var dålig. Jag skulle till och med rekommendera att du åker tillbaka direkt om du har tid, då kan du visa och låta dem själva se att maten är dålig eller vad felet nu kan vara.

Om du däremot inte har tid att åka tillbaka, vad är då ditt mål med ett samtal med dem?
Det är nu vi kommer till situationen som du nämner i ditt första inlägg! I mina ögon känns det enda rätta och enda möjliga att ringa dem och påpeka vad som var fel och hur du tycker att dem skall hantera det i fortsättningen. Ditt absolut högsta mål med samtalet bör vara att få kompensation (vilket du också fick). Men det bör inte vara ditt främsta mål med samtalet eftersom du inte kan bevisa att maten var dålig.

Sen ställer du en fråga till personen i chatten. Jag tror att din formulering i detta meddelandet fick personen i chatten att tolka det som att du var missnöjd med mer än salladen. Han i chatten kan inte göra mer än vad han redan gjort för dig och han tror att du tar emot kupongen och att du visar otacksamhet genom att klaga på kyckligen också. Jag tror att ni missförstod varandra och baserat på dina inlägg här kan jag gissa på att det har med ditt sätt att skriva att göra.

Du bör förövrigt inte lägga mycket tanke till vad folk skriver om andra restauranger eller att "Mc Donalds" skulle vara dåligt. Det är generalisering och deras egna åsikter i allra högsta grad. Jag råder dig att göra vad du tycker känns rätt! Är det "Mc Donalds" som är mest praktiskt, tillräckligt gott och tillräckligt nyttigt så tycker jag att du kör vidare på det!

Det är dessutom helt ointressant att veta vad andra tycker när dem inte känner lukten på salladen eller ser lappen som satt på osv. Om du (kunden) anser att varan du köpt inte är vad du beställt så bör du agera, det är din fulla rätt som konsument! Men som sagt... tänk på vad du vill åstadkomma innan du agerar!

Jag skriver inget här för med avsikt att få någon att må dåligt. Tvärtom hoppas jag att mitt inlägg hjälper någon och det hoppas jag att ni inser!

Wall of Text completed.

Mission Accomplished!

Perfect Swedish WELL DONE!! ;D

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Gå in till närmsta livsmedelsbutik och köp dig en burk/flaska cola. Och dra in på donken och jämför själv. Jag och ett flertal kompisar har gjort det under årens lopp som gått och har aldrig tyckt att colan på donken smakar bättre.

Dock så är det ju så att McDonalds (och övriga restauranger som säljer Coca-Cola) måste följa det recept för blandning som ges från Coca-Cola som är 5 delar kolsyrat vatten till 1 del cola-syrup, fifflar restaurangen med inställningarna på läskmaskinen så syns det på den årliga (ibland 2 per år) inspektionen från Coca-Cola då man måste bryta en plombering för att göra justeringar och detta ta inte särskilt väl emot och är inte värt det för någon för de få kronor man skulle spara in på ett år genom att tillsätta mer vatten.
Sen ska du också tänka på att den blandningen är baserad på att du har is i läsken också som hjälper till att bevara kolsyran, har du inte is i kommer det smaka sämre både pga kolsyran men också för att blandningen blir fel.
Sen händer det ju självklart att syrupen i just den bulk/bib som är inkopplad tar slut och måste bytas men då är det ju bara att säga till att det smakar vatten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Donken gör alltid fel orkade inte ens läsa va du skrivit men så är det, Speciellt om man tar driven så får man ganska ofta ta ett till varv runt den dära kåken

Permalänk

älskar donken! alltid fått vad jag betalat för

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot