Är detta sant med GPU konstruktion? (SKillnad mellan t.ex GTX 670 och GTX 680)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Är detta sant med GPU konstruktion? (SKillnad mellan t.ex GTX 670 och GTX 680)

Tjena.

Jag såg nyss denna video på youtube. (Kolla mellan 5:24 till ca 7:55).

De som inte orkar se videon (Om det fortfarande finns en människa som föredrar att läsa hellre än att höra):

Ta till Nvidias 600-serie, som är baserade på "Keples GPU".
Alla Nvidia kort i 600 serien har samma GPU. Vad skillnaden är beror på hur bra varje individuel GPU presterar i tester. Eftersom processorer är nanoteknologi, så på sätt och vis har jättemånga "nanoprocessorer" inom processorn, så är det oundvikligt att skapa flera GPU:s där flera av dessa "nanoprocessorer" failar, dvs slutar fungera. Så när Nvidia t.ex testar sina kort, så kollar de på korten som presterar på förväntad, eller över förväntad prestande, och sätter dessa i GTX 680. De som kanske inte klarar lika mycket, "låser" man till en nivå där de fungerar dugligt, och lägger dessa processorer i GTX 670. Och så fortsätter man neråt där de sämsta processorerna går till de sämsta korten i 600-serien.

(Kolla hellre på videon. Min förklaring är skit)

Är detta sant?

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Det var lite rörigt att läsa, men det stämmer (typ) att 670, 660ti osv är bantade gk104.

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011

aka binning

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Xaid:

Tjena.

Jag såg nyss denna video på youtube. (Kolla mellan 5:24 till ca 7:55).

De som inte orkar se videon (Om det fortfarande finns en människa som föredrar att läsa hellre än att höra):

Ta till Nvidias 600-serie, som är baserade på "Keples GPU".
Alla Nvidia kort i 600 serien har samma GPU. Vad skillnaden är beror på hur bra varje individuel GPU presterar i tester. Eftersom processorer är nanoteknologi, så på sätt och vis har jättemånga "nanoprocessorer" inom processorn, så är det oundvikligt att skapa flera GPU:s där flera av dessa "nanoprocessorer" failar, dvs slutar fungera. Så när Nvidia t.ex testar sina kort, så kollar de på korten som presterar på förväntad, eller över förväntad prestande, och sätter dessa i GTX 680. De som kanske inte klarar lika mycket, "låser" man till en nivå där de fungerar dugligt, och lägger dessa processorer i GTX 670. Och så fortsätter man neråt där de sämsta processorerna går till de sämsta korten i 600-serien.

(Kolla hellre på videon. Min förklaring är skit)

Är detta sant?

Ja, det kallas binning och används inte bara utav Nvidia utan även av t.ex. amd i deras processorer och förmodligen gpu:er T.ex. Hela Phenom II serien bestod av endast 3 olika processorer (tror jag, kan vara 2) som blev binnade till ett tio tal. Det är även därför man kan "låsa upp" kärnor i vissa processorer

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Men leder inte detta då tilll att två GTX 680 kan prestera relativt mycket olika? Det är fan orättvist isåfall

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Xaid:

Men leder inte detta då tilll att två GTX 680 kan prestera relativt mycket olika? Det är fan orättvist isåfall

Det fungerar inte riktigt så. Det är mer hur många CUDA kärnor som fungerar, om minst <så många CUDA kärnor som GTX680 har> fungerar så är det ett GTX680, men om det är färre som fungerar så är det ett GTX670 osv.

AMD:s grafikkort så vet jag att de tillverkar efter 79xx, 78xx, 77xx osv. och sätter sen 70 eller 50 beroende på hur många streamprocessorer som fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige / Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Xaid:

det jobbigaste av allt är att modellerna med massa trasiga beräkningsenheter drar lite mer ström än motiverat trots att man stänger av dom defekta delarna o döper om korten.

Men sen måste man ju komma ihåg att det finns olika Kepler chip.
GTX 650 har en TDP på 64 watt.. nästa steg, dvs GTX 660 gör ett gigantiskt kliv upp till 140 watt TDP.
I detta fallet så är det 2 helt olika chip baserade på Kepler. 660 är GK106 ..och 650 är den mycket mindre GK107

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011

Eftersom det tar mycket längre tid att kolla på en youtube film än att läsa vad du fråga efter så föredrar jag att läsa 7 dagar i veckan.

Och är inte intresserad av att trycka på massa länkar för stödja dina behov.

Men den attityden tänker jag inte ens engagera mig så lös det själv med dina youtubefilmer.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Xaid:

Tjena.

Jag såg nyss denna video på youtube. (Kolla mellan 5:24 till ca 7:55).

De som inte orkar se videon (Om det fortfarande finns en människa som föredrar att läsa hellre än att höra):

Ta till Nvidias 600-serie, som är baserade på "Keples GPU".
Alla Nvidia kort i 600 serien har samma GPU. Vad skillnaden är beror på hur bra varje individuel GPU presterar i tester. Eftersom processorer är nanoteknologi, så på sätt och vis har jättemånga "nanoprocessorer" inom processorn, så är det oundvikligt att skapa flera GPU:s där flera av dessa "nanoprocessorer" failar, dvs slutar fungera. Så när Nvidia t.ex testar sina kort, så kollar de på korten som presterar på förväntad, eller över förväntad prestande, och sätter dessa i GTX 680. De som kanske inte klarar lika mycket, "låser" man till en nivå där de fungerar dugligt, och lägger dessa processorer i GTX 670. Och så fortsätter man neråt där de sämsta processorerna går till de sämsta korten i 600-serien.

(Kolla hellre på videon. Min förklaring är skit)

Är detta sant?

Stämmer.

Skrivet av Orkhan:

Ja, det kallas binning och används inte bara utav Nvidia utan även av t.ex. amd i deras processorer och förmodligen gpu:er T.ex. Hela Phenom II serien bestod av endast 3 olika processorer (tror jag, kan vara 2) som blev binnade till ett tio tal. Det är även därför man kan "låsa upp" kärnor i vissa processorer

Intel använder även detta i Sina Processorer. Core serien består av 4 olika kisel som tillverkas.
2 eller 4Kärnor och med och utan HT.
Detta används mer eller mindre i all elektronik produktion, kolla bara på ramminnen. Tillverkas på samma sätt men hastigheterna är olika.

Skrivet av Xaid:

Men leder inte detta då tilll att två GTX 680 kan prestera relativt mycket olika? Det är fan orättvist isåfall

Nej de presterar lika bra men det kan vara så att vissa exemplar fungerar olika bra i överklockning.
Kolla upp Binning.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av lang666:

Eftersom det tar mycket längre tid att kolla på en youtube film än att läsa vad du fråga efter så föredrar jag att läsa 7 dagar i veckan.

Och är inte intresserad av att trycka på massa länkar för stödja dina behov.

Men den attityden tänker jag inte ens engagera mig så lös det själv med dina youtubefilmer.

Och vad var poängen med detta inlägg?

OnT: Har också funderat på detta. Antar att det var ungefär så som jag trodde

E-penis: Raijintek Metis
Tangentbord: Ergodox

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Xaid:

Men leder inte detta då tilll att två GTX 680 kan prestera relativt mycket olika? Det är fan orättvist isåfall

Alla 680 som säljs klarar med marginal av alla krav som nvidia ställer för att GPUn ska säljas som 680, att olika kort kan klockas mer eller mindre är inget tillverkaren behöver bry sig om och det vet vi. Är det något som inte stämmer stänger man av delar av GPUn och gör om den till en 670 eller 660 ti GPU.
Anledningen till binning är många, trasiga kärnor, för hög värmeutveckling/strömförbrukning, instabil klock, högre efterfrågan på billigare kort m.m.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Har för mig att Apple även gör det på sina cpuer (fast det kanske är Samsung eftersom de står för tillverkningen?). T.ex. Apple tv g3 har en enkärnig A5 cpu medan iPhone 5 har en tvåkärnig A5 cpu. Smart av tillverkarna då de slipper kassera lika många pga att de inte håller måttet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012

Ingen förlorar på Binning. Tillverkarna sparar massiva pengasummor samtidigt som vi konsumenter får lägre priser och bättre GPU:er/CPU:er som ofta kan låsas upp/överklockas på ett bra sätt.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Generellt sett så är detta mer eller mindre exakt så tillverkarna producerar sina olika familjer inom samma arkitektur.

AMD:
HD7970, 7950 & 7870XT = Tahiti
HD7870 & 7850 = Pitcairn

FX41xx, 61xx & 81xx = Zambezi / Bulldozer
FX43xx, 63xx & 83xx = Vishera / Piledriver

Nvidia:
GTX 690, 680, 670, 660Ti, 660(OEM) = GK104
GTX 660 & 650 = GK106

And the list goes on

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.