Test för att ta reda på hur störig signal ljudkortet matar ut?

Permalänk
Medlem

Test för att ta reda på hur störig signal ljudkortet matar ut?

Finns det några metoder/test man kan utföra för att ta reda på hur mycket störningar det är i signalen som matas ut från ljudkortet?

Jag funderar nämligen på att köpa ett fristående ljudkort, i nuläget använder jag moderkortets integrerade ljudkrets, endast för att få en renare och mer brusfri signal. Jag är dock inte säker på hur mycket som är ljudkretsens fel och hur mycket som är förstärkarens fel.

Permalänk

Xonar Essence STX är ju rätt så bra på detta då dom har,

Hyper-Grounding circuitry design
This exclusive ASUS technique utilizes multi-layer PCB design to separate signal and noise, ensuring only the cleanest signals are passed to sensitive components.

Samt

Perfectly sealed analog output path
EMI and shielding seals all analog output signals perfectly from noise, offering distortion-free audio enjoyment.

och inbyggd DAC

Det bör väl vara något för dig.

Dock hur man ska mäta det vetifan,
Jag löste mitt med Eltejp över hela skit ljudkortet sen 3 lager Aluminium sen 1 lager tejp igen så försvann det.

Permalänk
Medlem

Du kommer att få en hörbar skillnad om du byter från det integrerade ljudkortet. Så störningar är väl det sista att tänka på just nu.

Vad sitter du med för grejer?

Permalänk
Medlem

Om du har en 3.5 hane-hane sladd kan du testa ljudkortets kvalité med RightMark Audio Analyzer.

Och utifrån det kan du jämnföra betyget mot andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Jag löste mitt med Eltejp över hela skit ljudkortet sen 3 lager Aluminium sen 1 lager tejp igen så försvann det.

Vad för något ljudkort behandlade du på det där viset? Ett Asus Xonar Essence STX?

Skrivet av Exiphi:

Du kommer att få en hörbar skillnad om du byter från det integrerade ljudkortet. Så störningar är väl det sista att tänka på just nu.

Vad sitter du med för grejer?

Det hoppas jag! Men jag är inte övertygad.

Asus P8P67 LE REV B3 -> Yamaha AVC-30 -> Sennheiser HD-595

Skrivet av Zero Walker:

Om du har en 3.5 hane-hane sladd kan du testa ljudkortets kvalité med RightMark Audio Analyzer.

Och utifrån det kan du jämnföra betyget mot andra.

Tack för tipset! Men hur går detta till rent praktiskt?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Vad för något ljudkort behandlade du på det där viset? Ett Asus Xonar Essence STX?

ett Asus Xonar D1 som sitter extremt nära mitt grafikkort, Still going strong, Men beställde ett STX igår på Alina så väntar på kasta ut mitt D1 nu.
D1 driver inte mina HD650 särskilt bra så får bli ett STX istället.

Permalänk
Medlem

Är inget proffs inom detta.

Men som ja förstår det använder programet Line in och Out för att jämnföra kvalitén som ska spelas upp, med kvalitén som spelas upp.

Du har alltså en 3.5 hane-hane från högtalar utgången till Line In.

Sen kan du göra testet.

Den jämnför THD % och liknande, så man får en grund av hur bra DAC man egentligen har.
Sen får man också betyg (Good, Very Good, Excellent etc), så man kan jämnföra med det andra ljudkort får.

Ser det lite dom 3Dmark för ljudkort:)

Permalänk
Rekordmedlem

Rightmark kan inte mäta dist eller brusnivåer på utgången, det är ett "loopback test" och man kan inte skilja in och ut med den metoden, dessutom är det programmet inte säkrat mot orimliga mätningar, i bästa fall kan det ge ett skapligt mätresultat på "hela" kortet, men det kan inte på något sätt enbart distmäta utgången.
Det krävs någon form av fristående instrument för att kunna göra det.

Men om det är brus du störs av så kan du väl bara lyssna på förstärkaren separat, koppla loss den och kortslut ingången så den inte flyter och lyssna på den, då hör du hur mycket den brusar i sig, detta kan du sedan jämföra med det totala brusnivån när du har anslutit både ljudkortet och förstärkaren, men för att göra det bättre krävs det mätinstrument.
Sånna här äldre förstärkare kan också tjäna på att man kortsluter/jordar de ingångar som är fysiskt placerade vid sidan av den man använder, om det blir jord där så kan ibland brusgolvet sjunka lite, en liten men ändå förbättring, så om du tex använder cd in så jorda tuner och aux

Med tanke på vad det är för typ av apparat så skulle jag tro att Yamahan är den som brusar om du hör brus, den är dessutom gammal så den kanske behöver trimmas enligt instruktionerna på sidan 6.
Det verkar inte heller vara så svårt att bygla förbi tonkontrollerna och super bass kretskortet helt och hållet på den, det borde göra att den låter renare, alltså helt gå förbi main 2 kortet.
Servicemanual till Yamaha avc 30 http://sportsbil.com/yamaha/AVC-30_30U_AV34.pdf