"reboot and select proper boot device"

Permalänk
Inaktiv

"reboot and select proper boot device"

Hejsan sweclockers!

Som rubriken säker "reboot and select proper boot device"

Hur ser jag till att den kör på min SSD och inte min HDD? dvs jag har installerat ett OS på SSD och har inget på HDD då den är ny inköpt.

PS: Skriv gärna kortfattat hur ni skulle gå till väga. (Jag vet hur jag får upp menyn för inställningar genom att klicka del ex antal gånger.)

mvh/ Peterpanik.

Permalänk

Gå till bios och välj boot options och välj ssd först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DataDidde:

Gå till bios och välj boot options och välj ssd först.

Skickades från m.sweclockers.com

jaa så här ser det ut nu då menn nu har jag valt [Hard disk : INtel bla bla... ] som nu ligger på plats "1st boot" är det korekt?

dEssutom när jag gjorde detta så hamnade de andra på lite olika platser gör det något? Första gången jag gör detta!

mvh/ Peterpanik

Permalänk
Skrivet av anon186265:

http://forumbilder.se/CDLM5/img-0352.JPG

jaa så här ser det ut nu då menn nu har jag valt [Hard disk : INtel bla bla... ] som nu ligger på plats "1st boot" är det korekt?

dEssutom när jag gjorde detta så hamnade de andra på lite olika platser gör det något? Första gången jag gör detta!

mvh/ Peterpanik

Det där ser bra ut.. Det. Något annat... Har du kunnat boota windows innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du en skiva i optiska läsaren? Isåfall, ta bort den.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DataDidde:

Det där ser bra ut.. Det. Något annat... Har du kunnat boota windows innan?

Skickades från m.sweclockers.com

jo det har jag gjort innan. Då hade jag en hdd med vista i samt en SSD med W7 i. Då valde jag att boota från ssd såklart!.
Fast nu har jag tagit bort den HDD med vista i och satte i en ny utan något OS. Nu när jag tryckte på "Save and reboot" så kom jag till samma igen? "Reboot and select".....

problem hur?!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HikiSpray:

Har du en skiva i optiska läsaren? Isåfall, ta bort den.

Nej ingen skiva i. och nästan inge kablar i datorn för den delen heller ^^

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Windows lilla systempartition (som är nödvändig för att bland annat boota Windows, om jag inte har fel för mig) blivit skadad, alternativt att den under installationen skapades på din vanliga gamla HDD (som jag förstår du har plockat bort och ersatt med en annan?). Prova att installera Windows på nytt på SSD:n och plocka för säkerhets skull bort alla andra diskar, så ska det säkert funka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av suzieq:

Det verkar som att Windows lilla systempartition (som är nödvändig för att bland annat boota Windows, om jag inte har fel för mig) blivit skadad, alternativt skapades på din vanliga gamla HDD (som jag förstår du har plockat bort och ersatt med en annan?). Prova att installera Windows på nytt på SSD:n plocka för säkerhetsskull alla andra diskar, så ska det säkert funka.

ok får se vad jag får göra tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

satte in den gamla hdd och vips allt fungerar igen.

Permalänk

Har exakt samma problem som dig, verkar som att någon viktig fil ligger på gamla HDDn. Har OS på min SSD, kopplar jag ur den vanliga hårddisken, får jag samma meddelande som dig (reboot and select proper boot device)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Magnusdalberg:

Har exakt samma problem som dig, verkar som att någon viktig fil ligger på gamla HDDn. Har OS på min SSD, kopplar jag ur den vanliga hårddisken, får jag samma meddelande som dig (reboot and select proper boot device)

aaa precis skit störande.! har du gjort något för att fixa det eller kör du på som vanligt?

Själv så orkar jag inte... Jag kör min gamla set up! Blir till att köra 3 TB på den gamla och den nya 320gb :/ (Då jag hade det från början)

Permalänk
Skrivet av anon186265:

aaa precis skit störande.! har du gjort något för att fixa det eller kör du på som vanligt?

Själv så orkar jag inte... Jag kör min gamla set up! Blir till att köra 3 TB på den gamla och den nya 320gb :/ (Då jag hade det från början)

Jag orkar inte heller, låter den gamla hårddisken vara i, nästa gång jag formaterar blir det koppla ur den