Fler detaljer kring Radeon HD 7790 "Bonaire"

Permalänk
Melding Plague

Fler detaljer kring Radeon HD 7790 "Bonaire"

En ny rapport avslöjar vad som uppges vara slutgiltiga specifikationer för grafikprocessorn AMD Bonaire, som sägs ta plats i mellanklassen i form av Radeon HD 7790.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ett kort med 90 i slutet i mellansegmentet? Förvirringen är total

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Då borde priset landa på ~1200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ett kort med 90 i slutet i mellansegmentet? Förvirringen är total

Det är ju inte första gången: http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/amd-radeon-hd...

Jag tycker att gapet mellan 7770 och 7850 har varit för stort, dock lite sent att lansera detta såhär långt i efterhand..

Permalänk
Medlem

Precis
Billigaste 7770 ca 1000kr inkl frakt
Billigaste 7850 ca 1300kr inkl frakt

Det är ju ingen som håller på sista 100 lappen för ett sämre kort.

Konstigt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag läste artikeln och tänkte precis samma sak och tänkte skriva det här, men jag ser att jag inte är ensam
Kan ju inte finnas en marknad för det här kortet nu... för lite, för sent

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Precis
Billigaste 7770 ca 1000kr inkl frakt
Billigaste 7850 ca 1300kr inkl frakt

Det är ju ingen som håller på sista 100 lappen för ett sämre kort.

Konstigt.

7770 finns ju dock för under tusenlappen, och om man kollar på etablerade "bra" terförsäljare så kostar 7850 minst 1400.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag svårt att förstå varför det ska finnas så mycket kort.
Behövs det verkligen kort som kostar 1000, 1100,1200, 1300,1400 osv. Som om någon skulle märka skillnad på ett kort som kostar 1200kr istället för 1100kr. Vist det kanske kan mätas fram i syntetiska tester

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ett kort med 90 i slutet i mellansegmentet? Förvirringen är total

Det håller jag nog inte med om, då det är ett 77XX kort. Sista två sifforna talar bara om vilken del av segmentet den ligger i, i detta fall alltså övre mellansegmentet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

Jag har inte så bra koll på AMDs kretsar eftersom de har på tok för många och konstiga namn. Är det här en ny krets eller är det bara binnade kretsar som de samlat på sig?

Ska bli lite intressant att se hur det presterar och var priset landar. Om det pressas ner till väldigt nära 7770 i pris så kommer det sälja riktigt bra för det är en riktigt trevlig prisgrupp. Ligger det närmare 7850 lär det gå segt med försäljningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Personligen har jag svårt att förstå varför det ska finnas så mycket kort.
Behövs det verkligen kort som kostar 1000, 1100,1200, 1300,1400 osv. Som om någon skulle märka skillnad på ett kort som kostar 1200kr istället för 1100kr. Vist det kanske kan mätas fram i syntetiska tester

För att vissa är så petiga/snåla/bestämda whatever...att de inte vill lägga en extra hundring mer än de bestämde sig för, eller så väntar man och sparar.
Dessutom blir det ofta att "kan jag gå upp en hundring kan jag väl lika gärna...." Jag tvivlar inte på deras strategi, är bara för lat för att gå in djupare nu nyvaken.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Kan bli ett bra kort med rätt prissättning.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Personligen tycker jag det verkar som ett väldigt trevligt lägre-mellansegmentskort. Inte alls felplacerat. Det viktigaste är väl att man ser till att det inte är för mycket dyrare än ett HD7770. 1100kr och det kommer sälja som smör tror jag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ni glömmer en viktig poäng.. hela världen är inte Sverige. Sverige har ett av världens högsta ASP när det gäller datorkomponenter, vi gillar high end kort sagt. I stora delar av världen spelar dessa hundralappar stor roll, och det är mellansegmentet snarare än toppsegmentet som är intressant.

Permalänk
Avstängd

Är detta ett kort u Radeon 7 serien, eller är det ett omdömt kort från 5 eller 6 serien?

AMD tar för lång tid på sig att uppdatera sina drivrutiner till senaste X.org Server versionen.
Så inte något som jag skulle välja.

Vilka är strömsnålast, AMD eller Nvidia korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är detta ett kort u Radeon 7 serien, eller är det ett omdömt kort från 5 eller 6 serien?

AMD tar för lång tid på sig att uppdatera sina drivrutiner till senaste X.org Server versionen.
Så inte något som jag skulle välja.

Vilka är strömsnålast, AMD eller Nvidia korten?

Nvidia korten med det är verkligen inget fel på AMD.

OT: Jag tycker att detta ändå kan bli intressant. 7770 kommer kanske gå ner i pris och det skulle vara bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Mooter:

Ni glömmer en viktig poäng.. hela världen är inte Sverige. Sverige har ett av världens högsta ASP när det gäller datorkomponenter, vi gillar high end kort sagt. I stora delar av världen spelar dessa hundralappar stor roll, och det är mellansegmentet snarare än toppsegmentet som är intressant.

ASP?

Jo, tror att nvidia säljer en stor andel gtx titan till Sverige

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

ASP?

Jo, tror att nvidia säljer en stor andel gtx titan till Sverige

Avarage Selling Price. Inte någon direkt vanlig förkortning(aldrig hört innan), antagligen vanligare i vissa kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

För att vissa är så petiga/snåla/bestämda whatever...att de inte vill lägga en extra hundring mer än de bestämde sig för, eller så väntar man och sparar.
Dessutom blir det ofta att "kan jag gå upp en hundring kan jag väl lika gärna...." Jag tvivlar inte på deras strategi, är bara för lat för att gå in djupare nu nyvaken.

Tror det ligger lite i det, med ett kort emellan kanske en potentiell 7770 köpare tänker en hundring till för ett 7790, och sedan om de värker på det lite, kanske en hundring till för ett 7850... Eller så har de en jävla hög med GPU:s som inte duger till ett 7770 så de buntar ihop skräp till användbarhet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalastax:

Avarage Selling Price. Inte någon direkt vanlig förkortning(aldrig hört innan), antagligen vanligare i vissa kretsar.

Gäller att definiera USPEN för att få upp ASPEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det är ju ingen som håller på sista 100 lappen för ett sämre kort.

Skrivet av infexis:

För att vissa är så petiga/snåla/bestämda whatever...att de inte vill lägga en extra hundring mer än de bestämde sig för, eller så väntar man och sparar.

Jag skulle byta upp mig direkt, om dom bara kunde släppa energispecifikationerna någon gång. Ett PC-Q03 med sparsmaakd ventliation skulle tycka om det där kortet om det drog <60W (och är <18cm långt).

På tal om det: Är det någon som vet vad kortet drar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Jag skulle byta upp mig direkt, om dom bara kunde släppa energispecifikationerna någon gång. Ett PC-Q03 med sparsmaakd ventliation skulle tycka om det där kortet om det drog <60W (och är <18cm långt).

På tal om det: Är det någon som vet vad kortet drar?

Det drar inte under 60W då får du titta på HD7750 som inte får dra mer än 75W.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är detta ett kort u Radeon 7 serien, eller är det ett omdömt kort från 5 eller 6 serien?

AMD tar för lång tid på sig att uppdatera sina drivrutiner till senaste X.org Server versionen.
Så inte något som jag skulle välja.

Vilka är strömsnålast, AMD eller Nvidia korten?

Nordichardware körde en nyhet för nån vecka sedan om att det egentligen rör sig om en smyglansering ur 8 serien men att man valt lägga den i 7 serien på grund av att man traditionellt brukar lansera de starkare kretsarna först.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det drar inte under 60W då får du titta på HD7750 som inte får dra mer än 75W.

Jag har ett HD 7750 idag (som enligt uppgift drar 55W)

Permalänk
Medlem

GCN 2.0

Skrivet av rektor:

Är detta ett kort u Radeon 7 serien, eller är det ett omdömt kort från 5 eller 6 serien?

AMD tar för lång tid på sig att uppdatera sina drivrutiner till senaste X.org Server versionen.
Så inte något som jag skulle välja.

Vilka är strömsnålast, AMD eller Nvidia korten?

Ryktet säger att det här kortet faktiskt är baserat på NYA GCN 2.0 architekturen dvs den som skall sitta i riktiga 8xxx serien, eller vad den nu kommer heta.
Men för att inte starta den nya serien med ett low-mid kort så valde man att lansera det i 7xxx serien istället.

[Rykte]
http://www.tomshardware.com/news/Bonaire-XT-7790-AMD-Radeon,2...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrMasj:

Ryktet säger att det här kortet faktiskt är baserat på NYA GCN 2.0 architekturen dvs den som skall sitta i riktiga 8xxx serien, eller vad den nu kommer heta.
Men för att inte starta den nya serien med ett low-mid kort så valde man att lansera det i 7xxx serien istället.

[Rykte]
http://www.tomshardware.com/news/Bonaire-XT-7790-AMD-Radeon,2...

Om det ryktet stämmer kommer det bli en väldigt intressant lansering. Jag tycker att det låter långsökt men man kan alltid hoppas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24