Tangentbord slutar fungera i bootmenu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Tangentbord slutar fungera i bootmenu.

Hej,

Ska om installera datorn åt en bekant, men då jag trycker F12 för att komma in på bootmenu kan jag inte välja något av alternativen. Funkar inte heller att trycka escape eller något. Moderkortet är ett gigabyte EP35-DS3. Är en CD skiva det ska ominstalleras via för övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Är det ett USB-tangentbord?
Testa i så fall med ett PS/2.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Har varit med om att vissa bios/moderkort har problem med vissa usb-anslutna enheter (kan gälla både tangentbord och mus). Testa med ett annat tangentbord (om möjligt), och om det finns en ps2-port på moderkortet så testa med ps2-tangentbord (eller usb-tangentbord med ps2-adapter).

Själv har jag specifikt stött på problem med usb-tangentbord som har inbyggd usb-hub (t.ex. Logitech G15 v2).

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Använder också ett g15 så visst kan det vara det som strular. Men tangentbordet fungerar till bios och allt, är det inte lite väl konstigt om det är bara just i boot menu det inte funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010

Problemet löste dig då jag gick in i bios och enablade usb keyboard support eller vad det nu hette, tack för all hjälp.