Överklockningsproblem, kan det vara moderkortet?

Permalänk

Överklockningsproblem, kan det vara moderkortet?

Hej, har problem med min dator gällande överklockning.

Direkt jag ens höjjer turbomultipern till 40 (alltså för en turbofrekvens om 4ghz) blir dattorn instabil. Ibland håller den ett 12h prime 95 eller 20t OCCT burn. men ibland orkar den inte ens ladda windows.

undrar om det kan vara moderkotet som ställer till det?

har prövat med volten på både auto och 1,3 - 1,35 och 1,4v utan skillnad i beteende.
har även ändrat en del annat för att passa o.c. men det känns som att det är någon annan stans problemet sitter.

när datorn sen blåskärmat blir den jättejobbig att boota, och jag får plocka ur batteriet ur moderkortet och sen starta upp, men oftast så rebootar datorn innan jag ens hinner välja att jag vill in i bios. utan bara startar om igen. efter kanske 5-10 såna försök (med att plocka ur batteriet från moderkotet och sen vänta 5 minuter) brukar jag komma in i bios, och där måste jag välja att ladda defultinställningar innan datorn bootar upp som den ska.

hårdvaran finns i sign och är väl en av de få som har ett genuint windows 7 på burken.

Vad kan det vara annat än moderkortet som spökar? tror ju själv att det är moderkortet eftersom att det blir problem med bioset.

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6