Processorns nytta i Arma 3 Alpha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Processorns nytta i Arma 3 Alpha

Tjena, kollade snabbt på Systemrequirementslab och det rekommenderas en i5a etc. Hur pass stor roll spelar processorn i spelet, någon som märkt av något speciellt, eller kommer GPU vara mer viktigt?

Mvh

har f.ö 660/2120 i3/4gb ram för tillfället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av oouhdawg:

Tjena, kollade snabbt på Systemrequirementslab och det rekommenderas en i5a etc. Hur pass stor roll spelar processorn i spelet, någon som märkt av något speciellt, eller kommer GPU vara mer viktigt?

Mvh

har f.ö 660/2120 i3/4gb ram för tillfället.

Det kan ju märkas av i att spelet inte körs perfect. Du kommer väl antagligen att behöva sänka inställningarna i low om man säger så. Sedan är ju inte allting hugget i sten. Alla datorer är olika Har du tur så blir det inte så att det hackar etc.

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005

CPU'n är mycket viktig i Arma serien. De är tunga på processorn. Jag skulle nog inte rekommendera dig att köpa Arma alls med en i3 även om du antagligen kan spela på låga inställningar.

Jag kan ha fel men jag har sett många med i5, i7, quad och hexacore klaga över performance i stil med 20-30 FPS.

Ska försöka hitta i3 exempel där folk försökt.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Lan:

CPU'n är mycket viktig i Arma serien. De är tunga på processorn. Jag skulle nog inte rekommendera dig att köpa Arma alls med en i3 även om du antagligen kan spela på låga inställningar.

Jag kan ha fel men jag har sett många med i5, i7, quad och hexacore klaga över performance i stil med 20-30 FPS.

Ska försöka hitta i3 exempel där folk försökt.

Ska bli riktigt intressant å se om 8350'n klarar ARMAIII eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Min i7 3820 4,3Ghz OC kämpar duktigt med det spelet, kräver en hel del CPU kraft.

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag kör på en i5 3570k, gtx 580 grafikkort samt 8 gb ram och det flyter på bra för mig.
Min bror har en amd phenom 2 något, med samma grafikkort och ram och för han laggar det i princip lika mycket på alla grafkikinställningar i spelet (low-high).
Han kör bf3 på ultra och som det verkar på hans och andras datorer är armas grafikmotor dåligt optimerad för amd's processorer, eller något.

Jag har visserligen sett att några med intels processorer har haft problem med ARMA men det kanske beror på något annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av oouhdawg:

Hur pass stor roll spelar processorn i spelet?

Bild i tråden http://www.sweclockers.com/forum/138-arma-och-dayz/1195799-ar...

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Finns där några särskilda grafikinställningar som man borde sänka om processorn inte hänger med?

Windows 7 | Intel Core i5 4670 K | GTX 980 4 GB | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tyvärr är det inte grafiken som använder mycket processorkraft utan allt annat, DVS AI o sånt...
Det går säkert att spela med en äldre/långsammare CPU, men du kommer nog få prestandaproblem, särskilt i singleplayer eller multiplayer med många spelare/AIs.

CPU: Intel i5 3570k @ 4,5GHz GPU: 2x MSI GeForce N680GTX
RAM: 16GB Dominator DDR3 1600MHz CL8 Moderkort: MSI Z77A-GD65
Systemdisk: OCZ Vertex 4 256GB Burk: Corsair Obsidian 550D
Spelar du DayZ? zombies.nu