Permalänk
Medlem

Asus TX300

Denna kära vara lockar mig så mycket. Jag ska flytta utomlands från 20 april så jag hoppas verkligen den kommer i lager innan det. Som ni ser på specsen så är den egentligen en bärbar dator som man kan koppla loss till en surfplatta.

Storlek / upplösning 13,3 " / 1920 x 1080
Processormodell Intel Core i7 3517U 1,9 GHz
Hårddisk 128 GB, SSD + 500GB i tangentbordet
Grafik Intel HD Graphics 4000

ETC

Så min första fråga till er är:
1. Har ni möjligtvis någon aning om hur möjligheterna att byta SSDn och eventuellt RAM-minne i den är?

Vad jag förstår så ska SSDn sitta i själva surfplattan. 2. Någon som har erfarenhet att skruva i surfplatta?

3. Någon som sett några motsvarande produkter? DVS surfplattor med bärbar dator-prestanda (helst med tangentbord-del med)

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Kan bli svårt

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Kan bli svårt

kort och koncist, ger det en svag tvåa av fem möjliga.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

kort och koncist, ger det en svag tvåa av fem möjliga.

Jag skulle säga att det kan vara omöjligt, är det nåt som tyder på att det är en "vanlig" ssd i den?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jag skulle säga att det kan vara omöjligt, är det nåt som tyder på att det är en "vanlig" ssd i den?

Nej, men har sett på youtube när folk bytt ut SSD på ultrabooks och då behöver man ta bort skalet på SSDn så brukar det gå, men vet inte om det kanske är helt annat i surfplatta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Nej, men har sett på youtube när folk bytt ut SSD på ultrabooks och då behöver man ta bort skalet på SSDn så brukar det gå, men vet inte om det kanske är helt annat i surfplatta

Tror det är ganska stor skilnad, det känns inte som om de skulle ha stoppat i en vanlig 2.5 tums disk med sata kontakt i den ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Tror det är ganska stor skilnad, det känns inte som om de skulle ha stoppat i en vanlig 2.5 tums disk med sata kontakt i den ;D

Det är det jag menar, när man tar bort skalet blir det ju/väl mSATA?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns några likande produkter men kanske bara en som helt motsvarar Asus TransfomerBook tx300, och det är Samsung Ativ Smart PC Pro 700t. Där är några skillnader mellan dem, t.ex. Samsung har Aktiv Digitizer (penna), den är mindre (11,6" vs. 13,3"; men båda med FHD) och den har "bara" en ULV Intel Core i5 mot Asus ULV i7.
Lenovo har en sådan dator också (Lenovo ThinkPad Helix) men den vet man aldrig när kommer till marknaden :/ Det är iof samma med Asus tx300...

Det finns några utan tangentbordsdocka också, till vilka det alltid går att koppla in ett USB- eller BT-tangentbord och/eller -mus. Kika på en jämförelse här.

Angående att uppgradera SSD är det - gissningsvis - inte att rekommendera. Det går förmodligen men det är säkert mycket svårt. Kolla t.ex. här där man plockar isär en Microsoft Surface Pro. Det är en vanlig mSATA SSD som sitter i, men en surfplatta har oftast mycket mindre marginaler i chassit så det är svårt att plocka isär och ihop dem.

Skrivet av krutovs:

Det är det jag menar, när man tar bort skalet blir det ju/väl mSATA?

Och detta stämmer inte. Det är skillnad i kontakterna på SATA och mSATA (den senare är betydligt mindre). Bara för att man tar bort skalet på en SSD blir inte kontakten mindre Den här bilden från Wikipedia visar tydligt storleksskillnaden mellan de båda.

Redigering
Det finns redan en tråd om den här produkten här. Den ligger i forumdelen för bärbara datorer. Vi kanske ska använda oss av den istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Det finns några likande produkter men kanske bara en som helt motsvarar Asus TransfomerBook tx300, och det är Samsung Ativ Smart PC Pro 700t. Där är några skillnader mellan dem, t.ex. Samsung har Aktiv Digitizer (penna), den är mindre (11,6" vs. 13,3"; men båda med FHD) och den har "bara" en ULV Intel Core i5 mot Asus ULV i7.
Lenovo har en sådan dator också (Lenovo ThinkPad Helix) men den vet man aldrig när kommer till marknaden :/ Det är iof samma med Asus tx300...

Det finns några utan tangentbordsdocka också, till vilka det alltid går att koppla in ett USB- eller BT-tangentbord och/eller -mus. Kika på en jämförelse här.

Angående att uppgradera SSD är det - gissningsvis - inte att rekommendera. Det går förmodligen men det är säkert mycket svårt. Kolla t.ex. här där man plockar isär en Microsoft Surface Pro. Det är en vanlig mSATA SSD som sitter i, men en surfplatta har oftast mycket mindre marginaler i chassit så det är svårt att plocka isär och ihop dem.

Och detta stämmer inte. Det är skillnad i kontakterna på SATA och mSATA (den senare är betydligt mindre). Bara för att man tar bort skalet på en SSD blir inte kontakten mindre Den här bilden från Wikipedia visar tydligt storleksskillnaden mellan de båda.

Redigering
Det finns redan en tråd om den här produkten här. Den ligger i forumdelen för bärbara datorer. Vi kanske ska använda oss av den istället?

Tack så mycket för svar! Nu har du klarnat upp skillnaden mellan SATA och mSATA för mig med, tack
Vad många olika varianter det finns! Synd bara att det bara finns en 13,3". Söker egentligen en bärbar (helst 13,3") och tycker det vore praktiskt om man kan ta loss och ha bara skärmen så transformen vore ultimat Får nog kika lite videos på youtube om det går att byta mSATA i surfplattan för tycker det är lite liten SSD med 128 GB i en dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna finns med i5a? Enligt Asus hemsida skall den finnas med i5a men går inte att hitta någonstans. Hur mycket lägre brukar en bärbar med i5a kosta än en i7a?

Sanslöst att RAM verkar vara begränsat till max 4 GB på en dator som är dyr och har allt i övrigt. För mig är det en stor jävla tabbe. Hoppas dom ändrar det till Haswell och förhoppningsvis kan få ner priset. Gärna att dom kör någon lite klenare modell med i5 och kanske även i3a hade varit nice.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB