Arma 3 Mission Editor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Arma 3 Mission Editor

Tänkte vi kunde ha en tråd där vi diskuterar allt som rör mission editorn i Arma 3.

Jag har lite problem. Jag tänkte köra samma waypoint för flera gubbar. Problemet är att jag inte kan selecta alla och ta waypoint på alla för det blir endast på en. Hur sätter jag waypoint på flera gubbar snabbt? Jag vet att groups fungerar men om jag inte vill ha det?

Bild som visar att endast en gubbe kommer att följa waypointen.

Windows 7 | Intel Core i5 4670 K | GTX 980 4 GB | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2011

Kunde inte heller göra det när jag testade edita lite. (kan ju vara alfa problem)
Tror inte att editorn är helt utarbetad ännu men man kan ju alltid bara dra blåa sträck mellan gubbarna så att de är i samma squad som du nämnde.

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Pejnar:

Kunde inte heller göra det när jag testade edita lite. (kan ju vara alfa problem)
Tror inte att editorn är helt utarbetad ännu men man kan ju alltid bara dra blåa sträck mellan gubbarna så att de är i samma squad som du nämnde.

Hade dock samma problem i Arma 2!

Windows 7 | Intel Core i5 4670 K | GTX 980 4 GB | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2011

Kanske är meningen att de ska vara samma squad så att de kan sammarbeta på något sätt. Så att de inte virrar runt planlöst.

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svearike
Registrerad
Mar 2011

Scripta ihop en foreachloop som ger alla gubbar i gruppen en waypoint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

1. Skapa en Empty>Objects(Signs)>Helipad(invisible) och ge den ett namn, ex marker

2. Skapa en soldat och i dess init fält skriver du "this doMove (getpos marker)"

3. Kopiera sagda soldat i önskat antal.

4. Klart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Toktotte:

1. Skapa en Empty>Objects(Signs)>Helipad(invisible) och ge den ett namn, ex marker

https://lh6.googleusercontent.com/-iqi02a9o388/UT4wV_LCeMI/AA...

2. Skapa en soldat och i dess init fält skriver du "this doMove (getpos marker)"

https://lh5.googleusercontent.com/-y8lOtsY9z7Q/UT4wV7Fpn4I/AA...

3. Kopiera sagda soldat i önskat antal.

https://lh5.googleusercontent.com/-dFH9DcTDvFQ/UT4wV_sRPzI/AA...

4. Klart!

https://lh6.googleusercontent.com/-joXV3SDqIBc/UT4wWlyV0TI/AA...

Tack!

En sista fråga: Varför kan jag inte välja Empty ibland? I början kunde jag men nu finns aldrig Empty som alternativ på "SIDE" ?

Windows 7 | Intel Core i5 4670 K | GTX 980 4 GB | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av lolflakes:

Tack!

En sista fråga: Varför kan jag inte välja Empty ibland? I början kunde jag men nu finns aldrig Empty som alternativ på "SIDE" ?

Du måste ha en spelbar karaktär på kartan först. Så placera ut en spelare ur valfritt lag med Control: Player så ska det nog fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Kanske kan funka om du trycker på f2 och grupperar alla gubbar till den med waypoint?

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012

finns det något kommando för att sätta behavior också?

CPU: Amd FX-8150@ 4,9Ghz (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB Vengeance 1600Mhz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Burk: NZXT Guardian 921(Ush Blä!) PSU: Cooler Master GX 650W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Toktotte:

Du måste ha en spelbar karaktär på kartan först. Så placera ut en spelare ur valfritt lag med Control: Player så ska det nog fungera.

Jag skulle gärna vilja veta vart du har lärt dig allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Twitz:

Jag skulle gärna vilja veta vart du har lärt dig allt

Google + Trial and error i princip. Har lattjat runt i editorn i ARMA, ARMA2 och nu i ARMA3 och har tydligen lärt mig lite iaf

Några matnyttiga länkar:

Sökfunktionen på https://community.bistudio.com/ är bra för att ta reda på vilka kommandon som finns och hur de ska användas.

Armaholic är en bra sida för att hitta scripts och addons att använda.

Att kolla runt på det officiella forumet är också att rekommendera, då särskilt Editing-underforumen.

Att kolla igenom andras uppdrag är också ett bra sätt att lära sig nya saker. Men viktigast är ändå att våga prova, börja med något enkelt scenario och bygg på allt eftersom du lär dig nya saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av FoamBox:

finns det något kommando för att sätta behavior också?

https://community.bistudio.com/wiki/setBehaviour

Alltså typ:

this setBehaviour "STEALTH";

i Init

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Toktotte:

https://community.bistudio.com/wiki/setBehaviour

Alltså typ:

this setBehaviour "STEALTH";

i Init

Tackar! nu kan jag fortsätta med mitt survival mission!

CPU: Amd FX-8150@ 4,9Ghz (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB Vengeance 1600Mhz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Burk: NZXT Guardian 921(Ush Blä!) PSU: Cooler Master GX 650W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Toktotte:

Google + Trial and error i princip. Har lattjat runt i editorn i ARMA, ARMA2 och nu i ARMA3 och har tydligen lärt mig lite iaf

Några matnyttiga länkar:

Sökfunktionen på https://community.bistudio.com/ är bra för att ta reda på vilka kommandon som finns och hur de ska användas.

Armaholic är en bra sida för att hitta scripts och addons att använda.

Att kolla runt på det officiella forumet är också att rekommendera, då särskilt Editing-underforumen.

Att kolla igenom andras uppdrag är också ett bra sätt att lära sig nya saker. Men viktigast är ändå att våga prova, börja med något enkelt scenario och bygg på allt eftersom du lär dig nya saker.

Tack som fan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2008

Kan tillägga att tuben har några killar som jobbar på lite tutorials nu (bara sök ArmA 3 editor). Satt och kollade på några inatt, för mig som första gångsspelare var det förbenat nyttigt

- Stationär: Asus P8Z68-V Pro | i5 2500K @ 4,7 GHz | 8 GB DDR3 | nVidia GTX 980 | 2x 128 GB SSD + 2 TB HDD | NZXT H440 Vit
- HTPC: Intel NUC i5 4250U | 8 GB DDR3 | 128 GB SSD
- NAS: Synology DS411 | 5TB
- Server: Supermicro X10SL7-F | i3-4330T | 16GB ECC | 3*3 TB WD RED | 120 GB SSD | unRAID 6.2 | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Toktotte:

1. Skapa en Empty>Objects(Signs)>Helipad(invisible) och ge den ett namn, ex marker

https://lh6.googleusercontent.com/-iqi02a9o388/UT4wV_LCeMI/AA...

2. Skapa en soldat och i dess init fält skriver du "this doMove (getpos marker)"

https://lh5.googleusercontent.com/-y8lOtsY9z7Q/UT4wV7Fpn4I/AA...

3. Kopiera sagda soldat i önskat antal.

https://lh5.googleusercontent.com/-dFH9DcTDvFQ/UT4wV_sRPzI/AA...

4. Klart!

https://lh6.googleusercontent.com/-joXV3SDqIBc/UT4wWlyV0TI/AA...

Delen där man ska skriva in scriptet för soldaten funkar inte.

Edit: Nvm löste det nu!

Windows 7 | Intel Core i5 4670 K | GTX 980 4 GB | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av lolflakes:

Delen där man ska skriva in scriptet för soldaten funkar inte.

http://www.bilddump.se/bilder/20130312205242-81.228.57.122.jp...

Edit: Nvm löste det nu!

Hur löste du det? Tycker det är väldigt tråkigt när folk åtgärdar sina problem utan att beskriva det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svearike
Registrerad
Mar 2011

Edit: Fast det fungerade för mig.. Aja, ingen aning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Edit: Fast det fungerade för mig.. Aja, ingen aning

Fungerade för mig med. Jag är intresserad av hur han löste det för att veta hur han fick det problemet ifrån början. Tråden blir garanterat en bättre källa till information om folk förklarar hur de löst problem de stött på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Murer:

Fungerade för mig med. Jag är intresserad av hur han löste det för att veta hur han fick det problemet ifrån början. Tråden blir garanterat en bättre källa till information om folk förklarar hur de löst problem de stött på.

"Invalid variable name" kan man få om man har ett mellanslag eller en udda symbol med i Name. Exempelvis om man kallar sin enhet "Alpha 1" eller "Alpha.1" istället för "Alpha1". I lolflakes exempel antar jag att han bara hade ett mellanslag i Name-fältet, och att det därför inte ser ut att vara något fel i screenshoten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Murer:

Hur löste du det? Tycker det är väldigt tråkigt när folk åtgärdar sina problem utan att beskriva det.

Control till "player" eller "playable"

Windows 7 | Intel Core i5 4670 K | GTX 980 4 GB | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Tjena, håller på att göra ett uppdrag och vill att en "hint"(svart ruta med valfri text i högre hörnet) ska komma upp när man spränger ett fordon... någon som vet hur man gör det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av ruppe55:

Tjena, håller på att göra ett uppdrag och vill att en "hint"(svart ruta med valfri text i högre hörnet) ska komma upp när man spränger ett fordon... någon som vet hur man gör det?

Den här not alive är en funktion jag tror att du kommer att använda ofta. Om man börjar att skriva ett syntax så kan editorn föreslå något som passar in. T.ex. om du börjar att skriva "hi" så fyller den i med "hint" som förslag. Uppgiften du frågar efter behöver ju någon form av lyssnare för att känna av när förhållandet blir falskt. Sätt därför ut en trigger (F3) med följande funktion:

// struken if-sats. Den förvirrade kanske bara.

[edit]
i Triggern du satte ut, lägg in följande:
Condition: ! alive instansnamnFordon1
On Act: hint "Staph! What r u doing?!! You so crazy."

Istället för utrycket ! alive instansnamnFordon1 i ditt villkor för triggern, så kan du även lägga in:
getDamage instansnamnFordon1 >= 0.01
Detta får din trigger att trigga först när fordonet tagit minst 0.01 i skada. Detta motsvarar några kulor på plåten för en Hunter, men 0.01 skada tagen beror naturligtvis Helt på om det är en stor stridsvagn eller enkel cykel, eftersom ju cyklar är mer sårbara. Det beror även på från var skadan tas, etc. Ändrar du triggern till annat värde kan du skapa en varning för när någonting börjar bli få kritisk skada, eller du kan få enheter att börja retirera eller bete sig annorlunda när ett befäl är sårat och ett annat när befälet är dödat. Eller annat. Lek runt, och sök gärna på tutorials för Mission Editing i ArmA. Det finns mycket smaskigt där ute

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av nanananaBatman:

Den här not alive är en funktion jag tror att du kommer att använda ofta. Om man börjar att skriva ett syntax så kan editorn föreslå något som passar in. T.ex. om du börjar att skriva "hi" så fyller den i med "hint" som förslag. Uppgiften du frågar efter behöver ju någon form av lyssnare för att känna av när förhållandet blir falskt. Sätt därför ut en trigger (F3) med följande funktion:

// struken if-sats. Den förvirrade kanske bara.

[edit]
i Triggern du satte ut, lägg in följande:
Condition: ! alive instansnamnFordon1
On Act: hint "Staph! What r u doing?!! You so crazy."

Istället för utrycket ! alive instansnamnFordon1 i ditt villkor för triggern, så kan du även lägga in:
getDamage instansnamnFordon1 >= 0.01
Detta får din trigger att trigga först när fordonet tagit minst 0.01 i skada. Detta motsvarar några kulor på plåten för en Hunter, men 0.01 skada tagen beror naturligtvis Helt på om det är en stor stridsvagn eller enkel cykel, eftersom ju cyklar är mer sårbara. Det beror även på från var skadan tas, etc. Ändrar du triggern till annat värde kan du skapa en varning för när någonting börjar bli få kritisk skada, eller du kan få enheter att börja retirera eller bete sig annorlunda när ett befäl är sårat och ett annat när befälet är dödat. Eller annat. Lek runt, och sök gärna på tutorials för Mission Editing i ArmA. Det finns mycket smaskigt där ute

Okej, tack som fan för en bra förklaring:P funkade skit bra:D tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012

Kan vi inte låta en moderator döpa om tråden till "[Officiella] Arma 3 Mission Editor - tråden?

CPU: Amd FX-8150@ 4,9Ghz (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB Vengeance 1600Mhz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Burk: NZXT Guardian 921(Ush Blä!) PSU: Cooler Master GX 650W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Håller på att starta ett forum där jag kommer dela allt jag lärt mig om Arma III editorn. Det inkluderar 3D editorn m.m på en nivå som kan förstås av nybörjare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Den här tråden för mission skapande verkar vara ganska inaktiv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Varför måste man ha vyn på en 2D karta? Jag tycker det är så jävla kasst. Editorn hade varit bra om det hade funnits 3D-vy att flyga runt på staden. Då kan man mer se var man sätter ut allting.

Windows 7 | Intel Core i5 4670 K | GTX 980 4 GB | 16 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Dom planerade att fixa en 3d-editor till A3 tidigare, men strök det förra året för att prioritera annat. Det är absolut inte en omöjlighet i motorn då tex VBS2 har en ruskigt kraftfull 3d-editor som jag hade offrat en lem för att få se i A3. A2 hade även en mer primitiv gömd variant som tydligen ska gå att använda lite. Har iof inte kollat upp om det finns något liknande i A3 via moddar.

Men 2d-editorn funkar för det mesta. Det är lite bökigt bara om man vill placera ut grejer i detalj och rotera.

Btw, på tal om hjälp med mission editorn så finns det en kis på youtube som gör riktigt bra video-tutorials och släpper nya lite då och då. Kika på hans kanal;

http://www.youtube.com/playlist?list=PLmfRxJX4Bs7FkhsducKrEmH...

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro