Har jag rätt till en ny mobiltelefon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2011

Har jag rätt till en ny mobiltelefon?

Hejsan! Idag lämnade jag in min Samsung Galaxy S3 för 4 gången på reparation. Även denna gången var det samma fel som de 3 senaste.
Men denna gången påpekade jag att jag ville reklamera telefonen och helt enkelt få en ny. Han i butiken (telenor) sa att han skulle skriva det som förslag, han menade på att det är något dem på verkstaden tar beslut om.
Vad jag vill komma fram till då - vad har jag för rättigheter som konsument? Har jag rätt att få en ny S3a? Eller kan jag "häva" det och säga att jag vill ha en annan telefon för jag är inte nöjd? Har hört alla möjliga versioner om att efter 3e gången har du rätt att reklamera osv.

Har haft problem med telefonen såvida att jag inte hör något när jag tar emot/ringer samtalen och nätet kan brytas när jag försöker ta emot/ringer. Allt detta till 80% av samtalen. Telefonen har blivit lagad, men problemet har uppkommit efter någon månad igen vid varje tillfälle. Hade inte haft något emot att få en annan telefon då jag inte är nöjd med S3an.

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svanskog
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Kungfloppen:

Hejsan! Idag lämnade jag in min Samsung Galaxy S3 för 4 gången på reparation. Även denna gången var det samma fel som de 3 senaste.
Men denna gången påpekade jag att jag ville reklamera telefonen och helt enkelt få en ny. Han i butiken (telenor) sa att han skulle skriva det som förslag, han menade på att det är något dem på verkstaden tar beslut om.
Vad jag vill komma fram till då - vad har jag för rättigheter som konsument? Har jag rätt att få en ny S3a? Eller kan jag "häva" det och säga att jag vill ha en annan telefon för jag är inte nöjd? Har hört alla möjliga versioner om att efter 3e gången har du rätt att reklamera osv.

Har haft problem med telefonen såvida att jag inte hör något när jag tar emot/ringer samtalen och nätet kan brytas när jag försöker ta emot/ringer. Allt detta till 80% av samtalen. Telefonen har blivit lagad, men problemet har uppkommit efter någon månad igen vid varje tillfälle. Hade inte haft något emot att få en annan telefon då jag inte är nöjd med S3an.

Konsumentköplagen säger att:

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Här har du lite mer: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2012

Detta säger konsumentköplagen om fel på vara

EDIT: Någon han före med samma länk

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2012

Ta en titt på Konsumentverkets hemsida. Det är lite svårtytt men det står att du efter tre reparationsförsök har rätt att häva köpet, vilket jag tycker att du bör göra. Det ska inte gå genom något förslag, så som Telenor-killen hade gjort, utan det ska gå direkt om det är fjärde gången. http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Herr kanin:

Konsumentköplagen säger att:

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Här har du lite mer: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Skrivet av Justbecause:

Detta säger konsumentköplagen om fel på vara

EDIT: Någon han före med samma länk

Skrivet av Thompaam:

Ta en titt på Konsumentverkets hemsida. Det är lite svårtytt men det står att du efter tre reparationsförsök har rätt att häva köpet, vilket jag tycker att du bör göra. Det ska inte gå genom något förslag, så som Telenor-killen hade gjort, utan det ska gå direkt om det är fjärde gången. http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Tack så mycket för svar, får vänta och se vad dem säger när den kommer tillbaka från verkstaden. Men hur funkar det om man ska häva köpet på en telefon som är uttagen med ett abonemang? Kollar man i Telenors butik är värdet för Samsungen lika högt som för en Iphone 5, kan man då välja att ta en sådan, eller någon annan telefon i den prisklassen?

Citerat från konsumentverkets hemsida "Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Kungfloppen:

Hejsan! Idag lämnade jag in min Samsung Galaxy S3 för 4 gången på reparation. Även denna gången var det samma fel som de 3 senaste.
Men denna gången påpekade jag att jag ville reklamera telefonen och helt enkelt få en ny. Han i butiken (telenor) sa att han skulle skriva det som förslag, han menade på att det är något dem på verkstaden tar beslut om.
Vad jag vill komma fram till då - vad har jag för rättigheter som konsument? Har jag rätt att få en ny S3a? Eller kan jag "häva" det och säga att jag vill ha en annan telefon för jag är inte nöjd? Har hört alla möjliga versioner om att efter 3e gången har du rätt att reklamera osv.

Har haft problem med telefonen såvida att jag inte hör något när jag tar emot/ringer samtalen och nätet kan brytas när jag försöker ta emot/ringer. Allt detta till 80% av samtalen. Telefonen har blivit lagad, men problemet har uppkommit efter någon månad igen vid varje tillfälle. Hade inte haft något emot att få en annan telefon då jag inte är nöjd med S3an.

Det enda beslutet som verkstaden ska ta är om det är fel på varan eller inte. Du har köpt telefonen av Telenor (återförsäljaren) och det är denna som ansvarar för evt. lagning, utbyte eller hävning av köpet.
Du har redan haft telefonen på verkstad 3 ggr för samma fel vilket, enligt ARNs rekommendationer, ger dig "rätt" att häva köpet. Anledningen till att jag skriver "" är ARN tyvärr inte är en laggivande instans. Det är endast rekommendationer men dom flesta seriösa företag brukar följa dessa. Hur som helst ska inte vara nåt problem att kräva omleverans/hävning av köpet. Har du köpt din mobil med abonnemang?
Vid evt. hävning kan återförsäljaren ta ut s.k. nyttoavdrag. Du kan dock kräva ersättning för resor och dyl. och tiden du har varit utan telefon bör tas i beaktning. Du kan även kräva ränta räknat fr.o.m. inköpsdatumet. Som du har förklarat situationen ska du absolut inte behöva betala nåt.

Ifall Telenor börjar strula bör du kontakta din lokala konsumentombudsman och evt. ARN.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av screamin-daemon:

Det enda beslutet som verkstaden ska ta är om det är fel på varan eller inte. Du har köpt telefonen av Telenor (återförsäljaren) och det är denna som ansvarar för evt. lagning, utbyte eller hävning av köpet.
Du har redan haft telefonen på verkstad 3 ggr för samma fel vilket, enligt ARNs rekommendationer, ger dig "rätt" att häva köpet. Anledningen till att jag skriver "" är ARN tyvärr inte är en laggivande instans. Det är endast rekommendationer men dom flesta seriösa företag brukar följa dessa. Hur som helst ska inte vara nåt problem att kräva omleverans/hävning av köpet. Har du köpt din mobil med abonnemang?
Vid evt. hävning kan återförsäljaren ta ut s.k. nyttoavdrag. Du kan dock kräva ersättning för resor och dyl. och tiden du har varit utan telefon bör tas i beaktning. Du kan även kräva ränta räknat fr.o.m. inköpsdatumet. Som du har förklarat situationen ska du absolut inte behöva betala nåt.

Ifall Telenor börjar strula bör du kontakta din lokala konsumentombudsman och evt. ARN.

Okej tack för svar! Nu fick jag lite mer kött på benen. Och ja, telefonen är köpt med abonnemang.

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Herr kanin:

Konsumentköplagen säger att:

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Här har du lite mer: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Nej, KKöpL säger inte vad du citerade ovan, det är konsumentverket som skrivit så på sin sida. Den faktiska lagtexten hittar du exempelvis här. Där står ingenting om antal reparationsförsök, det är en praxis som används av ARN och exempelvis Elektronikbranschen. Faktum är att KKöpL i vissa fall ger rätt att häva köpet redan första gången varan är trasig, men någon generell rätt att häva efter två misslyckade reparationsförsök har man alltså inte.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av twit:

Nej, KKöpL säger inte vad du citerade ovan, det är konsumentverket som skrivit så på sin sida. Den faktiska lagtexten hittar du exempelvis här. Där står ingenting om antal reparationsförsök, det är en praxis som används av ARN och exempelvis Elektronikbranschen. Faktum är att KKöpL i vissa fall ger rätt att häva köpet redan första gången varan är trasig, men någon generell rätt att häva efter två misslyckade reparationsförsök har man alltså inte.

Inget nytt att konsumentverket skriver antingen helt fel eller väldigt tvetydigt. Lätt hänt att konsumenter litar blint på vad som står där.
Tycker det är bättre att hänvisa till lagen.nu där det finns lite förklaringar och även tidigare rättsfall. Ren lagtext kan vara jävligt att läsa även om konsumentköplagen är en av dom enklare.
https://lagen.nu/1990:932

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2008

Jag har också en Galaxy S3:a som strular. Den har varit inne på reparation två gånger, och båda gångerna har jag hämtat ut den, startat den i butik för att efter ca 1 minuts användande kunnat konstatera att felet fortfarande kvarstår i samma utsträckning som när jag lämnade in den för första gången.

Senast fick jag ta med mobilen hem eftersom hon i butiken tyckte att det räckte med reparationer. Jag skulle avvakta hennes samtal, när hon snackat med reklamationsavdelningen.
De hörde av sig, tyckte att jag "inte skulle tappa hoppet" och krävde att jag lämnade in den en gång till på reparation.

Jag ringde verkstaden och de sa att det var helt lönlöst att skicka in telefonen igen. De har ju haft den två gånger redan med samma fel, utan att kunna laga den. En tredje gång gör ingen skillnad, sa dem.

Ringde åter till min operatör. De krävde fortfarande att den skickas in på service igen. TRÖTTSAMT.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av screamin-daemon:

Inget nytt att konsumentverket skriver antingen helt fel eller väldigt tvetydigt. Lätt hänt att konsumenter litar blint på vad som står där.
Tycker det är bättre att hänvisa till lagen.nu där det finns lite förklaringar och även tidigare rättsfall. Ren lagtext kan vara jävligt att läsa även om konsumentköplagen är en av dom enklare.
https://lagen.nu/1990:932

Fast just antalet reparationsförsök är ju praxis som alla seriösa aktörer faktiskt följer så det är högst relevant. Samma gäller praxis för vad som klassas som skälig tid för reparationer med mera.

Skrivet av Ovet2:

Jag har också en Galaxy S3:a som strular. Den har varit inne på reparation två gånger, och båda gångerna har jag hämtat ut den, startat den i butik för att efter ca 1 minuts användande kunnat konstatera att felet fortfarande kvarstår i samma utsträckning som när jag lämnade in den för första gången.

Senast fick jag ta med mobilen hem eftersom hon i butiken tyckte att det räckte med reparationer. Jag skulle avvakta hennes samtal, när hon snackat med reklamationsavdelningen.
De hörde av sig, tyckte att jag "inte skulle tappa hoppet" och krävde att jag lämnade in den en gång till på reparation.

Jag ringde verkstaden och de sa att det var helt lönlöst att skicka in telefonen igen. De har ju haft den två gånger redan med samma fel, utan att kunna laga den. En tredje gång gör ingen skillnad, sa dem.

Ringde åter till min operatör. De krävde fortfarande att den skickas in på service igen. TRÖTTSAMT.

Telenor är hopplösa att ha att göra med. Inte lika illa som Tre men ingen kul upplevelse. Det stora problemet brukar vara att komma åt reklamationsavdelningen. De som står i butiken är anställda för att sälja så de anställs enbart på hur inställsamma leenden och snyggt hår de har. De kan inget om konsumentlagstiftning och får från företagets sida inte göra ett piss när kunder kommer och klagar mer än att lägga telefonen i ett paket och skicka in den till verkstaden. Att försöka prata med dem ger ungefär lika mycket som att prata med en tegelsten. Kräv att få prata med reklamatinsavdelningen. Ofta finns inget direktnummer dit utan man måste kopplas och grejer men det brukar vara värt besväret. När du väl kommer fram förklarar du lugnt och sansat situationen. Alltså att enligt rådande konsumentlagstiftning och rådande praxis har du rätt att omedelbart få mobilen utbytt mot en ny alternativt så häver du köpet omedelbart. De vill inte att du ska häva köpet för det är dyrt för dem då de missar alla dina framtida samtal. Krånglar de hälsar du att du kommer skriva en anmälan till ARN och så kräver du att få prata med deras chef. Antagligen skickar de över luren till personen bredvid bara men det är bara att upprepa historien igen tills någon tröttnar och ger dig rätt. Hjälper det inte så skickar du in en anmälan till ARN och skickar en kopia till Telenor. De brukar generellt bli mycket mer samarbetsvilliga då eftersom de vet att de kommer förlora och de vill inte ha den dåliga publiciteten som ett fall hos ARN medför.

Häver du köpet så har du rätt att få tillbaks alla pengar du betalat för telefonen men inte för utnyttjade tjänster. Eventuell bindningstid är helt irrelevant i sammanhanget.

För övrigt är det värt att notera att de generellt inte ens kan neka dig en ny telefon första gången. 26§ är tämligen glasklar med att det är du som köper som väljer om du vill att varan ska repareras eller om den ska bytas mot en ny. Jag har ännu inte stött på ett elektronikföretag som bryr sig om den paragrafen och det är svårt att som enskild person få ett företag att följa lagen med mindre än att man tar det till domstol vilket tar mer kraft och tid än det är värt tyvärr.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Zotamedu:

Fast just antalet reparationsförsök är ju praxis som alla seriösa aktörer faktiskt följer så det är högst relevant. Samma gäller praxis för vad som klassas som skälig tid för reparationer med mera.

Har du citerat fel? Skrev ju t.o.m, i mitt förra inlägg, att dom flesta seriösa butiker följer ARNs rekommendationer. Poängterade blott att ARN ingen makt har.

Skrivet av screamin-daemon:

Det enda beslutet som verkstaden ska ta är om det är fel på varan eller inte. Du har köpt telefonen av Telenor (återförsäljaren) och det är denna som ansvarar för evt. lagning, utbyte eller hävning av köpet.
Du har redan haft telefonen på verkstad 3 ggr för samma fel vilket, enligt ARNs rekommendationer, ger dig "rätt" att häva köpet. Anledningen till att jag skriver "" är ARN tyvärr inte är en laggivande instans. Det är endast rekommendationer men dom flesta seriösa företag brukar följa dessa. Hur som helst ska inte vara nåt problem att kräva omleverans/hävning av köpet. Har du köpt din mobil med abonnemang?
Vid evt. hävning kan återförsäljaren ta ut s.k. nyttoavdrag. Du kan dock kräva ersättning för resor och dyl. och tiden du har varit utan telefon bör tas i beaktning. Du kan även kräva ränta räknat fr.o.m. inköpsdatumet. Som du har förklarat situationen ska du absolut inte behöva betala nåt.

Ifall Telenor börjar strula bör du kontakta din lokala konsumentombudsman och evt. ARN.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

För en liten genomgång av vad som gäller vid reklamationer, se här.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av screamin-daemon:

Har du citerat fel? Skrev ju t.o.m, i mitt förra inlägg, att dom flesta seriösa butiker följer ARNs rekommendationer. Poängterade blott att ARN ingen makt har.

Nej jag citerade rätt för jag tycket att du var på tok för hård mot det som står på konsumentverkets hemsida. De tar upp gällande praxis och praxis betyder ju just att det är det man kan förvänta sig att butikerna ska följa. Annars är det ju inte praxis.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Zotamedu:

Fast just antalet reparationsförsök är ju praxis som alla seriösa aktörer faktiskt följer så det är högst relevant. Samma gäller praxis för vad som klassas som skälig tid för reparationer med mera.

Telenor är hopplösa att ha att göra med. Inte lika illa som Tre men ingen kul upplevelse. Det stora problemet brukar vara att komma åt reklamationsavdelningen. De som står i butiken är anställda för att sälja så de anställs enbart på hur inställsamma leenden och snyggt hår de har. De kan inget om konsumentlagstiftning och får från företagets sida inte göra ett piss när kunder kommer och klagar mer än att lägga telefonen i ett paket och skicka in den till verkstaden. Att försöka prata med dem ger ungefär lika mycket som att prata med en tegelsten. Kräv att få prata med reklamatinsavdelningen. Ofta finns inget direktnummer dit utan man måste kopplas och grejer men det brukar vara värt besväret. När du väl kommer fram förklarar du lugnt och sansat situationen. Alltså att enligt rådande konsumentlagstiftning och rådande praxis har du rätt att omedelbart få mobilen utbytt mot en ny alternativt så häver du köpet omedelbart. De vill inte att du ska häva köpet för det är dyrt för dem då de missar alla dina framtida samtal. Krånglar de hälsar du att du kommer skriva en anmälan till ARN och så kräver du att få prata med deras chef. Antagligen skickar de över luren till personen bredvid bara men det är bara att upprepa historien igen tills någon tröttnar och ger dig rätt. Hjälper det inte så skickar du in en anmälan till ARN och skickar en kopia till Telenor. De brukar generellt bli mycket mer samarbetsvilliga då eftersom de vet att de kommer förlora och de vill inte ha den dåliga publiciteten som ett fall hos ARN medför.

Häver du köpet så har du rätt att få tillbaks alla pengar du betalat för telefonen men inte för utnyttjade tjänster. Eventuell bindningstid är helt irrelevant i sammanhanget.

För övrigt är det värt att notera att de generellt inte ens kan neka dig en ny telefon första gången. 26§ är tämligen glasklar med att det är du som köper som väljer om du vill att varan ska repareras eller om den ska bytas mot en ny. Jag har ännu inte stött på ett elektronikföretag som bryr sig om den paragrafen och det är svårt att som enskild person få ett företag att följa lagen med mindre än att man tar det till domstol vilket tar mer kraft och tid än det är värt tyvärr.

Tack för ditt svar! Jag ska försöka häva köpet, dels på grund av olägenheten det innebär för mig att vara utan telefon under dessa reparationer, men framför allt på grund av den nonchalans jag mötts av från säljare och folk på kundtjänst.
Du säger att Telenor är hopplösa, men inte lika hopplösa som Tre.. det är dessvärre Tre jag har och nu vet jag att jag inte heller ska byta till Telenor, om jag nu kommer ifrån Tre, vill säga.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Ovet2:

Tack för ditt svar! Jag ska försöka häva köpet, dels på grund av olägenheten det innebär för mig att vara utan telefon under dessa reparationer, men framför allt på grund av den nonchalans jag mötts av från säljare och folk på kundtjänst.
Du säger att Telenor är hopplösa, men inte lika hopplösa som Tre.. det är dessvärre Tre jag har och nu vet jag att jag inte heller ska byta till Telenor, om jag nu kommer ifrån Tre, vill säga.

Tre har varit det mest hopplösa företaget jag har haft att göra med men det gick att komma loss. Jag lyckades häva ett köp där efter en del bråk. Enklast att ha att göra med har varit Telia. Värt att notera att alla telefonbolag är krångliga men Telia är minst krångliga. Personligen gav jag upp det där med att köpa billiga telefoner med två års bindningstid efter att ha blivit så dåligt bemött av många operatörer. Jag köper istället telefonen kontant från en butik och så har jag ett löst abonnemang. Då är man lite mer flexibel när de bråkar för då kan man helt enkelt säga upp abonnemanget direkt och vända sig till en annan operatör. Folk som inte är låsta i två år brukar också få ett lite bättre bemötande eftersom de enkelt kan byta operatör. Det blev dock lite dyrare men för min del, efter tre bråkande mobiler i rad, var det värt det.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Zotamedu:

Tre har varit det mest hopplösa företaget jag har haft att göra med men det gick att komma loss. Jag lyckades häva ett köp där efter en del bråk. Enklast att ha att göra med har varit Telia. Värt att notera att alla telefonbolag är krångliga men Telia är minst krångliga. Personligen gav jag upp det där med att köpa billiga telefoner med två års bindningstid efter att ha blivit så dåligt bemött av många operatörer. Jag köper istället telefonen kontant från en butik och så har jag ett löst abonnemang. Då är man lite mer flexibel när de bråkar för då kan man helt enkelt säga upp abonnemanget direkt och vända sig till en annan operatör. Folk som inte är låsta i två år brukar också få ett lite bättre bemötande eftersom de enkelt kan byta operatör. Det blev dock lite dyrare men för min del, efter tre bråkande mobiler i rad, var det värt det.

Det är ingen dålig tanke, jag har själv funderat på att göra precis så nästa gång jag ska köpa en mobil. Jag är helt övertygad om att Tre inte hade behandlat mig såhär om jag haft en månad kvar på bindningstiden.. nu har jag 16 månader, och det är de ju såklart medvetna om.
Nåja, kommer jag loss från Tre så kommer jag aldrig att återvända, det är ett som är säkert

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Kungfloppen:

Hejsan! Idag lämnade jag in min Samsung Galaxy S3 för 4 gången på reparation. Även denna gången var det samma fel som de 3 senaste.
Men denna gången påpekade jag att jag ville reklamera telefonen och helt enkelt få en ny. Han i butiken (telenor) sa att han skulle skriva det som förslag, han menade på att det är något dem på verkstaden tar beslut om.
Vad jag vill komma fram till då - vad har jag för rättigheter som konsument? Har jag rätt att få en ny S3a? Eller kan jag "häva" det och säga att jag vill ha en annan telefon för jag är inte nöjd? Har hört alla möjliga versioner om att efter 3e gången har du rätt att reklamera osv.

Har haft problem med telefonen såvida att jag inte hör något när jag tar emot/ringer samtalen och nätet kan brytas när jag försöker ta emot/ringer. Allt detta till 80% av samtalen. Telefonen har blivit lagad, men problemet har uppkommit efter någon månad igen vid varje tillfälle. Hade inte haft något emot att få en annan telefon då jag inte är nöjd med S3an.

Enligt lag har du rätten att byta ut din hårdvara alternativt häva köpet av hårdvaran (ej tjänsten då den är bunden) efter 3 vändor hos ÅF.

Strejkar dom, hota med polisanmälan, ARN osv osv... Eller så ringer du 020-015 90 80 (växel) och ber om att få prata med någon från ledningen.

Så gjorde jag med min tvist med idioterna!

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av UROG:

Enligt lag har du rätten att byta ut din hårdvara alternativt häva köpet av hårdvaran (ej tjänsten då den är bunden) efter 3 vändor hos ÅF.

Strejkar dom, hota med polisanmälan, ARN osv osv... Eller så ringer du 020-015 90 80 (växel) och ber om att få prata med någon från ledningen.

Så gjorde jag med min tvist med idioterna!

Står ingenstans i lagtexten att tredje gången = häva köpet

Jag ringer alltid polisen när det gäller konsumenträtt, händer grejer när polisen står utanför butiken och vill arrestera allihop. Senast jag polisanmälde en butik blev en säljare skjuten i magen. Helt rätt då säljaren vägrade byta mitt 4 år gamla tangentbord bara för att jag hade dränkt det i cola.
Hotar man med polisanmälan kan man lika gärna skriva att man inte kan ett skit om konsumenträtt. Polisen har faktiskt annat att göra och kommer inte reagera på en sån anmälan. Detta är något som man sköter via konsumentombudsmannen, ARN och evt. tingsrätten.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av screamin-daemon:

Står ingenstans i lagtexten att tredje gången = häva köpet

Jag ringer alltid polisen när det gäller konsumenträtt, händer grejer när polisen står utanför butiken och vill arrestera allihop. Senast jag polisanmälde en butik blev en säljare skjuten i magen. Helt rätt då säljaren vägrade byta mitt 4 år gamla tangentbord bara för att jag hade dränkt det i cola.
Hotar man med polisanmälan kan man lika gärna skriva att man inte kan ett skit om konsumenträtt. Polisen har faktiskt annat att göra och kommer inte reagera på en sån anmälan. Detta är något som man sköter via konsumentombudsmannen, ARN och evt. tingsrätten.

Du kan även lägga till konsumentverket på din lista över ställen dit man kan vända sig. De hanterar inte enskilda fall men tar ändå gärna emot anmälningar mot företag. Om det kommer inte tillräckligt mycket skit mot ett och samma företag kan de göra lite saker åt det. Rör det sig om internetbaserade företag så kan det även vara bra att anmäla till Trygg e-handel förutsatt att företaget i fråga är med i den organisationen och att de bryter mot någon av de förhållningsregler som de har satt upp.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Har säkert skrivits förrut men orkade inte läsa allt, vad konsumentverket skriver är bara en tolkning av konsument köplagen.