Permalänk
Medlem

Nu har vi fått en förklaring på vad rasism är, dock inte av den person som jag egentligen ville ha det av. Hur som helst.....

TS (och många andra) säger att SD är rasistiska. Vad är då Sainabou Keita? Är hon rasist?

"Sainabou Keita är invandrad muslim från Gambia. Hon anser det självklart att invandrare ska anpassa sig till Sverige och svenska traditioner. Hon röstar på SD och känner minst 30 andra invandrare som också röstar på SD."
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=x8c2...

Tyvärr inte hittat det klippet men det skall finnas ett klipp när man intervjuar en svart kille på stan inför förra valet. Replikerna går ungefär så här....

- Visste du att SD har ett stark stöd här i Landskrona.
- Nja jo...
- Vad tycker du om att ett parti som SD gör en sådan framryckning inför valet?
- Ja vad skall man säga?
- Vilket parti kommer du själv att rösta på?
- Sverigedemokraterna. *SLUT*

Aschberg och Hamrud i Radio 1 pratade om Sverigedemokrater bland annat. Dom ägnade ungefär en 30 min till att spotta och dunka varandra i ryggen för sitt hat mot SD och kallade dom rasistiska mm. Det intressanta (förutom att nästan alla som ringde in försvarade SD) är att det ringde in en Serb. NU tänkte nog programledarna nu kommer en som är på vår sida. Till deras stora förvåning så sa han att "Alla serber jag känner och jag själv röstar på Sverigedemokraterna" Är han rasist?

Är man rasist om man inte vill vakna upp till böneutrop varje morgon klockan 7 och lyssna på böneutrop 5 gånger om dagen?

Är man rasist om man tycker att man skall visa sitt ansikte i Sverige?

Angående kvinnohat så skulle jag gärna vilja se bevis på att SD hatar kvinnor. Om SD nu hatar kvinnor så varför företräder kvinnor partiet?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cUPje... Carina Herrstedt
Finns även en annan kvinna med ungersk bakgrund som är talesperson.
Hera Lamppu Maduro mörkhyad och kvinna, hur går det ihop?

Angående hat......
Googla på Arne Arnesson (Socialdemokrat)
http://avpixlat.info/2013/03/03/vansterpartist-hotade-partika... (vänster)
Googla på Blondinbella och hat så kommer det upp en (vänster)
Finns även någon/några fler som är åtalade/fällda för näthat
Vad jag vet så har ingen Sverigedemokrat blivit åtalad för allt det snack som media bedrev om näthat i höstas/vintras.

Påståendet om totalitär bla bla är så löjligt så det kommenterar jag inte alls.

Nä kvinnohatet kommer från helt andra källor än SD. Förutom ovanstående så kanske du borde undersöka islam som kultur istället.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Jag godtar inte fenomenet kulturrasism. Ingen ogillar danser eller maträtter till den grad att man gör en sak av det, dessa är ytliga kulturella yttringar. Kultur handlar främst om värderingar och beteenden som dessa leder till. Det handlar om idéer. Idéer gör ett samhälle, eller krossar ett samhälle, och det har vi sett i alla världsdelar i historien. Med dina definitioner så kan vi ju inte diskutera idéer (se Sverige idag) eller hur? Jag kan visa dig hur det finns en idé, en föreställning, att kvinnan är juridiskt värd hälften av vad mannen är i islam. Ännu mindre socialt. Jag kan visa dig vilka som predikar det, på vilka ställen i boken det står och jag kan visa dig hur det yttrar sig bland människor. Jag kan visa dig riktiga feminister i den muslimska världen som kämpar mot dessa idéer. Är jag islamofob nu? Struntprat! Var Martin Luther kristendomofob för att han ville reformera katolicismen till en mer humanistisk tro se protestantismen, vars humanistiska och frihetliga frukter vi skördar än idag? Nej.

Det är fullt hälsosamt att ogilla islam på grunden att religionens värdegrund totalt kolliderar med den västerländska. För det gör den. Tro mig, jag har suttit på första parkett i snart 30 år.

Och man kan visa samma saker inom kristendom. Varför är du inte emot det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Ta tillbaka Sverige från vilka då?

Från stolskottarna PK och AFA idioterna, tyvärr missade att nämna detta..

Lätt att missförstå annars

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Och man kan visa samma saker inom kristendom. Varför är du inte emot det?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag skriver på en lapp att varje man som äter snickers med bestick skall piskas offentligt och lägger den under en sten någonstans, är det relevant i en samhällsdiskussion då?

Eftersom du opponerar dig mot mitt resonemang så får du gärna peka på ett konkret problem i svensk kultur som göds av idéer i bibeln.
Lycka till.

EDIT: Och varifrån får du förresten för dig att jag inte skulle vara emot konstiga värderingar i bibeln? Tycker du att det är svårt att hålla isär religioner och behandla dem som separata koncept i en diskussion? Bara för att båda är religioner betyder inte att de är lika bra, dåliga, humanistiska, krigiska etc. Du vet, päron och äpplen är frukter, men det gör dem väl inte till samma sak? Ford och Volvo är två bilsorter etc.

Det är kontraproduktivt att försöka likställa saker bara för att det känns bättre att man inte sårat någon då. Håll känslor utanför diskussionen så kommer alla må mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Och man kan visa samma saker inom kristendom. Varför är du inte emot det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna visa på något sådant exempel. Det du skriver är totalt meningslöst utan ett exempel. Lika meningslöst att säga att Sverigedemokraterna är rasistiska. Nu har vi försökt reda ut den frågan, men jag sticker ut hakan och säger att vi fortfarande inte vet vad som är rasistiskt och jag tror inte du kommer ge något bra exempel på det du skriver heller som är relevant för den tid vi lever i nu.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Man kan ju verkligen undra varför det gick så bra för SD i skolvalet, speciellt i förorter i södra Sverige.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem

Började läsa trådstarten men sedan såg jag kommentaren under om att TS var kommunist. Jävla tur jag inte slösade tid på att läsa skiten.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Och man kan visa samma saker inom kristendom. Varför är du inte emot det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väl egentligen inga extrema åsikter eller uppmaningar i Bibeln? Avseende nya testamentet, som man väl får anta gäller när det diskuteras, med tanke på att gamla testamentet inte längre efterlevs av kristna sedan det nya förbundet.

Skrivet av isbjoern:

Började läsa trådstarten men sedan såg jag kommentaren under om att TS var kommunist. Jävla tur jag inte slösade tid på att läsa skiten.

Ja det hade ju varit hemskt om du hade skaffat dig en egen uppfattning, istället för att helt döma en person baserat på en post från en annan person.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du får gärna visa på något sådant exempel. Det du skriver är totalt meningslöst utan ett exempel. Lika meningslöst att säga att Sverigedemokraterna är rasistiska. Nu har vi försökt reda ut den frågan, men jag sticker ut hakan och säger att vi fortfarande inte vet vad som är rasistiskt och jag tror inte du kommer ge något bra exempel på det du skriver heller som är relevant för den tid vi lever i nu.

Nej det är ett lika dåligt formulerat exempel som det som det var ett svar på. Vi kan finna systematiskt kvinnoförtryck i länder oavsett deras stats eller dominerande religion. Att göra skillnad i det religionens påverkan på kvinnors ställning i Sydkorea, Saudi Arabien och Irland är dumt då det finns länder såsom Sverige, Turkiet och Frankrike. Vi vet båda att Islam är den religion som får mest skit, ja det står dumheter i koranen, det står dumheter i bibeln också. Att ett försprång som är som mest 90 år skulle bevisa kristendomens eller kristnas moraliska överlägsenhet gentemot islam är om något; tadam rasistiskt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du får gärna visa på något sådant exempel. Det du skriver är totalt meningslöst utan ett exempel. Lika meningslöst att säga att Sverigedemokraterna är rasistiska. Nu har vi försökt reda ut den frågan, men jag sticker ut hakan och säger att vi fortfarande inte vet vad som är rasistiskt och jag tror inte du kommer ge något bra exempel på det du skriver heller som är relevant för den tid vi lever i nu.

Jag behöver inte ge exempel för något alla vet finns i bibeln, eller massor av andra föråldrade religiösa skrifter. Jag postade klart och tydligt vad som är rasism.
Hur aktuell är den extremistiska syn som fundamentalister har inom islam för den tid vi lever i?? Inte aktuell alls. Folk verkar tro att hela Sverige kommer bli muslimsk för att några muslimer kommer hit. Vi har en separation av religion och stat, varför tror du att det är så? Personer som klagar på islam klagar som att alla som följer islam är terrorister och vill stena kvinnor.
Därav rasism. Drar alla över en och samma kam.

Att diskutera med personer som dig är inte kul då du trycker din syn på andra genom att anta en massa skit om den andra personen. Det finns ett namn för det och det är ett argumentationsfel.

Rasism är direkt kopplat till intelligens visar forskning. Ju lägre intelligens, lägre utbildning desto lättare för att ta till sig simpla ideologier.
http://pss.sagepub.com/content/24/2/140.full
Det är bara att läsa kommentarer från folk som uttrycker sig rasistiskt på diverse medier för att se att studien en hel del sanning i sig.

Permalänk
Skrivet av Sp0radisk:

Vad är då en invandrare? En definitionsfråga, javisst, men min fråga till er är helt enkelt; vem är invandrare? Ahmed, 28, från Iran? Elin, 19, från Norge? Är dessa två likvärdiga i era ögon? Ska båda två skickas ut ifall Sverigedemokraterna bildar majoritetsregering? Ska Elin eller Ahmed få stanna samtidigt som den andra åker ut? Varför?

Skicka ut människor? Vem fan har sagt att SD ska göra det.

Källa så håller jag tyst.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag behöver inte ge exempel för något alla vet finns i bibeln, eller massor av andra föråldrade religiösa skrifter.

Fast har man läst Religion A så vet man varför knäppheterna i Gamla Testamentet inte ska jämföras med knäppheterna i Koranen. Hint: Jesus.

Skrivet av Xclusiv8:

Hur aktuell är den extremistiska syn som fundamentalister har inom islam för den tid vi lever i?? Inte aktuell alls.

Fast det handlar inte bara om talibaner och stening. Det som är aktuellt är de motsättningar som finns mellan muslimer och västerlänningars värderingar. Det är inte bara fundamentalister med bombvästar som utgör hot mot vårt levnadssätt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fast har man läst Religion A så vet man varför knäppheterna i Gamla Testamentet inte ska jämföras med knäppheterna i Koranen. Hint: Jesus.

Hint: Katolska kyrkan, Evangelikaner,

Skrivet av Valiumballong:

Fast det handlar inte bara om talibaner och stening. Det som är aktuellt är de motsättningar som finns mellan muslimer och västerlänningars värderingar. Det är inte bara fundamentalister med bombvästar som utgör hot mot vårt levnadssätt.

Nej det som är aktuellt är att du inte gört särskillnad på muslimer och muslimer på samma sätt som du skiljer på kristna och kristna, det centrala är att den tes du driver nu menar på att muslimer inte kan ha sekulära värderingar, jag citerar igen för säkerhetsskull:
"Det som är aktuellt är de motsättningar som finns mellan muslimer och västerlänningars värderingar. Det är inte bara fundamentalister med bombvästar som utgör hot mot vårt levnadssätt."
Här säger du rätt ut att muslimer är oförmögna till att anpassa sig och att "västerlänningar" har en gemensam värdegrund.

Ordet vi söker börjar med f och slutar på ördom.
Det andra ordet vi söker är en specficering som börjar med I och slutar på slamofobi.
Det tredje ordet som vi kanske söker (beroende på om ValiumBallong gör skillnad på konvertiter och icke konvertiter) börjar med R och slutar på asism

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fast har man läst Religion A så vet man varför knäppheterna i Gamla Testamentet inte ska jämföras med knäppheterna i Koranen. Hint: Jesus.

Fast det handlar inte bara om talibaner och stening. Det som är aktuellt är de motsättningar som finns mellan muslimer och västerlänningars värderingar. Det är inte bara fundamentalister med bombvästar som utgör hot mot vårt levnadssätt.

Åk till USA och prata med kristna fundamentalister så ska du se hur de avviker sig från vårt levnadssätt. Inte många som klagar på dem. De är accepterade. Moderna muslimer har levt i europa i många många år. Jag ser inga förändringar från dem på vårt samhälle. Jag tror att de också trivs. Att tro att fundamentalister reprrsenterar alla muslimer är väldigt farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Åk till USA och prata med kristna fundamentalister så ska du se hur de avviker sig från vårt levnadssätt. Inte många som klagar på dem. De är accepterade. Moderna muslimer har levt i europa i många många år. Jag ser inga förändringar från dem på vårt samhälle. Jag tror att de också trivs. Att tro att fundamentalister reprrsenterar alla muslimer är väldigt farligt.

Som sagt, det handlar inte om fundamentalism. Jag pratar inte om Sharia-förespråkare eller bombbärande skäggmän.

Edit: skulle det komma hit katolska fundamentalister så tror jag inte att de hade blivit en accepterad och integrerad del av samhället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det som är aktuellt är de motsättningar som finns mellan muslimer och västerlänningars värderingar.

Det är fascinerande hur alla dessa motsättningar försvinner ut genom fönstret med tillkomst av pengar blir inblandade.

Exempel: Dubai.
Annat exempel är hur det muslimska landet Iran tidigare var bästis med USA, eller rättare sagt Stora Satan.
Eller hur USA var bästis med Saddam.
Eller hur USA var polare med talibanerna. Ingen som kommer ihåg Rambo III?
Eller hur Sverige mer än gärna handlar med Saudiarabien med allt från fordon till vapen.

Exemplen fortsätter.

Situationer då det skapats motsättningar är då det inte längre funnits ekonomisk intresse mellan parterna. Försvinner detta så skapar man sig en, exempel Irak 2003.

Hade varje flykting haft några guldtackor och tunnor med olja med sig hade integrationen i sett betydligt bättre ut. Och då syftar jag inte på den monetära tillskottet som de tillför.

Ett bättre exempel på när värderingar är sekundära till ekonomier är när man tvingas göra nåt på sitt jobb som man är emot.
Varför gör man dem ändå?

En sekulär muslim och en sekulär kristen har mer gemensamt med varandra än med sina respektive, men troende, trosdelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är fascinerande hur alla dessa motsättningar försvinner ut genom fönstret med tillkomst av pengar blir inblandade.

Exempel: Dubai.
Annat exempel är hur det muslimska landet Iran tidigare var bästis med USA, eller rättare sagt Stora Satan.
Eller hur USA var bästis med Saddam.
Eller hur USA var polare med talibanerna. Ingen som kommer ihåg Rambo III?
Eller hur Sverige mer än gärna handlar med Saudiarabien med allt från fordon till vapen.

Exemplen fortsätter.

Situationer då det skapats motsättningar är då det inte längre funnits ekonomisk intresse mellan parterna. Försvinner detta så skapar man sig en, exempel Irak 2003.

Hade varje flykting haft några guldtackor och tunnor med olja med sig hade integrationen i sett betydligt bättre ut. Och då syftar jag inte på den monetära tillskottet som de tillför.

Ett bättre exempel på när värderingar är sekundära till ekonomier är när man tvingas göra nåt på sitt jobb som man är emot.
Varför gör man dem ändå?

En sekulär muslim och en sekulär kristen har mer gemensamt med varandra än med sina respektive, men troende, trosdelare.

Kan du definiera en sekulär muslim då? I vilka muslimska länder är majoriteten sekulära muslimer?
EDIT: Du som menar att en sekulär kristen och en sekulär muslim har gemensamt än sina respektive troende/trosdelar - har du varit i ett sekulärt muslimsk land på annat än kortare besök/semester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Kan du definiera en sekulär muslim då? I vilka muslimska länder är majoriteten sekulära muslimer?

Sekulär muslim = motsvarigheten till en sekulär kristen.
Vad spelar det för roll om den troende religiösa fördelningen i ett muslimskt land?

Svar till din editering: jag kommer från ett hårt styrt muslimskt land...? Ett land där jag vet finns gott om sekulära muslimer, även om de inte skyltar med det. Ett land gott om ateister, även om de inte skyltar med det. Eller menar du att jag ska presentera en vetenskaplig artikel där likheterna vs skillnaderna framgår? Förstår inte varför personliga erfarenheter spelar in här dock...
Vi vänder på steken, vad är det i mitt påstående som får dig att ifrågasätta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Åk till USA och prata med kristna fundamentalister så ska du se hur de avviker sig från vårt levnadssätt. Inte många som klagar på dem. De är accepterade. Moderna muslimer har levt i europa i många många år. Jag ser inga förändringar från dem på vårt samhälle. Jag tror att de också trivs. Att tro att fundamentalister reprrsenterar alla muslimer är väldigt farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte många som klagar på dem? Vet du hur stor grej det är i USA att göra narr av "bibel thumpers"?
Vet du hur många människor i världen som lever under dödshot eller faktiskt har mördats för att de gjort samma sak med islam/Mohammed?

Du som säger att du inte ser några förändringar i vårt samhälle. Har du varit i exempelvis Malmö? Rosengård? Små flickor i slöja? Skyltar på arabiska? Stadsdelar där svenskar utgör mindre än 10%? Det är ett ganska mäktigt påstående att ett samhälle inte förändras av att 400 000 personer från distanta kulturer flyttar in i ett annars historiskt homogent land. Färre tyskar kom med Hansan till Sverige och de förändrade vårt samhälle för evigt. Och det var hundra mil söderifrån bara. Står du fast vid det påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Inte många som klagar på dem? Vet du hur stor grej det är i USA att göra narr av "bibel thumpers"?
Vet du hur många människor i världen som lever under dödshot eller faktiskt har mördats för att de gjort samma sak med islam/Mohammed?

Du som säger att du inte ser några förändringar i vårt samhälle. Har du varit i exempelvis Malmö? Rosengård? Små flickor i slöja? Skyltar på arabiska? Stadsdelar där svenskar utgör mindre än 10%? Det är ett ganska mäktigt påstående att ett samhälle inte förändras av att 400 000 personer från distanta kulturer flyttar in i ett annars historiskt homogent land. Färre tyskar kom med Hansan till Sverige och de förändrade vårt samhälle för evigt. Och det var hundra mil söderifrån bara. Står du fast vid det påståendet?

Citat:

Runt den svenska korvmojen i Fuengirola i södra Spanien hänger svenska invandrarungdomar. Alldeles intill ligger El Colegio Sueco, den Svenska Skolan. Där går 250 elever varav många får underkända betyg i både spanska och svenska. Nästan ingen kan tillräcklig spanska för att komma in på spansk högskola. Ofta hamnar de ungdomar som har svensk bakgrund i bråk med helspanska ungdomar, trots att de själva är födda i Spanien eller har bott där större delen av sina liv. Varje år lämnar tusentals människor Sverige för ett nytt liv som invandrare i Spanien. Många söker sig just till Fuengirola där det finns svenska kvarter med svenska kyrkor, svenska restauranger, svenska livsmedelsaffärer, svensk sjukvård, svenska tandläkarmottagningar och en stödgrupp för svenska alkoholister. - När jag bodde i Sverige var jag jätteirriterad på invandrare som inte lärde sig svenska. Nu är jag exakt likadan själv, jag kan inte ett ord spanska, säger Carola som är en av dom 25 000 svenskarna på Costa del Sol. En dokumentär om invandring och segregation av Daniel Velasco. Från 14/12-2002

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=909&artik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Inte många som klagar på dem? Vet du hur stor grej det är i USA att göra narr av "bibel thumpers"?
Vet du hur många människor i världen som lever under dödshot eller faktiskt har mördats för att de gjort samma sak med islam/Mohammed?

Givetvis rä vad du säger sant men det utmärker ändå inte muslimska länder eller muslimer. Irland har väl rätt nyligen infört lagstiftning mot hädelse apropå inget. Men det stora är väl att vi i europa oavsett land har haft lagar mot blasfemi och i bestraffat det i varierande utsträckning. Vad salafister gastar och vrålar om känns som ett rätt improduktivt ämne, vi kan lika gärna tala om Westboro Baptist church eller Opus Dei.

Skrivet av Xerial:

I
Du som säger att du inte ser några förändringar i vårt samhälle. Har du varit i exempelvis Malmö? Rosengård? Små flickor i slöja? Skyltar på arabiska? Stadsdelar där svenskar utgör mindre än 10%? Det är ett ganska mäktigt påstående att ett samhälle inte förändras av att 400 000 personer från distanta kulturer flyttar in i ett annars historiskt homogent land. Färre tyskar kom med Hansan till Sverige och de förändrade vårt samhälle för evigt. Och det var hundra mil söderifrån bara. Står du fast vid det påståendet?

Tyskarna som kom med pengar hade deg och inflytande, Det lagstiftades även om att begränsa deras inflytande. Storleken på gruppen avgör inte inflytandet, inflytandet avgör inflytandet. Hur många finnar har flyttat till Sverige sen 1600-talet?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis rä vad du säger sant men det utmärker ändå inte muslimska länder eller muslimer. Irland har väl rätt nyligen infört lagstiftning mot hädelse apropå inget. Men det stora är väl att vi i europa oavsett land har haft lagar mot blasfemi och i bestraffat det i varierande utsträckning. Vad salafister gastar och vrålar om känns som ett rätt improduktivt ämne, vi kan lika gärna tala om Westboro Baptist church eller Opus Dei.

Tyskarna som kom med pengar hade deg och inflytande, Det lagstiftades även om att begränsa deras inflytande. Storleken på gruppen avgör inte inflytandet, inflytandet avgör inflytandet. Hur många finnar har flyttat till Sverige sen 1600-talet?

Det blir ganska tydligt att du inte har någon aning om hur det fungerar i muslimska länder när du säger att våldsamma eller juridiska repressalier på människor som kritiserar islam/profeten INTE utmärker muslimska länder. Är din definition att om detta sker någonstans på jorden utöver muslimska länder så kan det inte kopplas till de regler som faktiskt finns i boken? Här kan du läsa om hur muslimska länder försöker införa sina anti-blasphemylagar i det globala forumet. Förutom det så är det nog lättare att räkna upp de muslimska länder som INTE har straff på kritik/smädning av islam än de som faktiskt har det.

Fråga: vilket inflytande har Opus Dei och Westboro Baptist Church i västvärlden i förhållande till islam som politisk kraft i den muslimska världen? Har de ett järngrepp över de största kristna stormakterna som islam har över Turkiet, Iran och Saudi?

Så man behöver vara rik för att påverka ett samhälle? Intressant. Har du varit i Södertälje? 30 000 inte alls rika assyr/syrianer flyttade in i en stad på ~70 000 invånare. Skulle du säga att de inte påverkat den staden (Två fotbollslag i högsta ligan, en handfull landsmän i riksdagen, ett svenskt erkännande av mordet på deras folk i svenska riksdagen). Nej då, de har inte påverkat samhället alls.

Permalänk
Medlem

Spännande länk. Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Jag säger att det är ett logiskt faktum att tusentals människor från ett annat land påverkar sitt nya värdland, och du postar en länk som styrker just det? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Sekulär muslim = motsvarigheten till en sekulär kristen.
Vad spelar det för roll om den troende religiösa fördelningen i ett muslimskt land?

Svar till din editering: jag kommer från ett hårt styrt muslimskt land...? Ett land där jag vet finns gott om sekulära muslimer, även om de inte skyltar med det. Ett land gott om ateister, även om de inte skyltar med det. Eller menar du att jag ska presentera en vetenskaplig artikel där likheterna vs skillnaderna framgår? Förstår inte varför personliga erfarenheter spelar in här dock...
Vi vänder på steken, vad är det i mitt påstående som får dig att ifrågasätta det?

Vet du att ledaren för den snabbaste växande muslimska ekonomin i världen - samt även den mest muslimsktsekulära öppet sagt att en muslim aldrig kan vara sekulär. En muslim är muslim, landet han bor i kan styras sekulärt. Ser du framför dig att den mest konservative europeiske politikern skulle göra samma sak? Nej.. Låt det ge dig perspektiv på adjektivet sekulär. Min poäng när jag frågar din definition är att beroende på hur man definierar sekulär kan det betyda väldigt olika saker. Därav är ett likhetstecken mellan muslimska och kristna sekulära inte vedertagen, i motsats till vad du insinuerar .

Ration sekulär samt icke-sekulär muslim spelar stor roll om vi ska diskutera islam och muslimer. Ponera att du har rätt i att sekulär är sekulär oavsett religion. Om fördelning är 10% sekulära muslimer och resten muslimer som inte identifierar sig med sekulära idéer - tycker inte du att den avgränsningen är rätt viktig om man ska diskutera islam som företeelse och hur muslimer påverkar samhällen?

Jag tar mig friheten nu att gissa att du är från Iran. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Det är inte nödvändigtvis rasism att vilja sätta en broms på de enorma samhällsförändringarna vi har haft i något decennium.

En retorisk fråga:

Var det rasism som folkpartiet ägnade sig åt i valrörelsen 2002?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Det blir ganska tydligt att du inte har någon aning om hur det fungerar i muslimska länder när du säger att våldsamma eller juridiska repressalier på människor som kritiserar islam/profeten INTE utmärker muslimska länder. Är din definition att om detta sker någonstans på jorden utöver muslimska länder så kan det inte kopplas till de regler som faktiskt finns i boken? Här kan du läsa om hur muslimska länder försöker införa sina anti-blasphemylagar i det globala forumet. Förutom det så är det nog lättare att räkna upp de muslimska länder som INTE har straff på kritik/smädning av islam än de som faktiskt har det.

Vad som beslutas om i ett ickedemokratiskt land är inte representativt för folkviljan.
Vad som beslutas i ett land är inte representativt för religionen om det finns andra länder med samma religion som inte för samma politik.

Skrivet av Xerial:

Fråga: vilket inflytande har Opus Dei och Westboro Baptist Church i västvärlden i förhållande till islam som politisk kraft i den muslimska världen? Har de ett järngrepp över de största kristna stormakterna som islam har över Turkiet, Iran och Saudi?

Låt mig fråga det här som en motfråga, Vilken makt tror du Salafisterna skulle ha om de inte backades upp av Saudiska stålar? Är det Salafismen eller pengarna som ger inflytande?

Skrivet av Xerial:

Så man behöver vara rik för att påverka ett samhälle? Intressant. Har du varit i Södertälje? 30 000 inte alls rika assyr/syrianer flyttade in i en stad på ~70 000 invånare. Skulle du säga att de inte påverkat den staden (Två fotbollslag i högsta ligan, en handfull landsmän i riksdagen, ett svenskt erkännande av mordet på deras folk i svenska riksdagen). Nej då, de har inte påverkat samhället alls.

Nej det sa jag inte, jag sa att inflytandet beror på inflytandet inte mängden.
Jo det är givetvis en enorm påverkan. Två fotbollslag (får inte såna bidrag), Representation av i riksdagen... enligt wikipedia finns det 100 000 - 120 000 Assyrianer/syrianer i sverige. Får det till fyra ledamöter.
100 000 av 9 miljoner är en dryg procent, 4 av 365 är en dryg procent. Verkar som att inflytandet de har står i representation till deras mängd, inte sant?

Vad det gäller Folkmordsfrågan suckar jag bara, finns inget mer tröttsamt än politiseringen av historien. Eller jo det finns det men det är inte mycket som får mig att sucka lika mycket.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Spännande länk. Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Jag säger att det är ett logiskt faktum att tusentals människor från ett annat land påverkar sitt nya värdland, och du postar en länk som styrker just det? Tack!

Länken var till för att visa att emigrerande människor alltid påverkar sina mottagarländer oavsett nationalitet, religion, värderingar, moral, tro, monetära medel etc etc.
Nota bene att jag aldrig sagt att människor inte påverkar sina mottagarländer. Således är det fullt förståeligt varför du hittar arabiska skyltar i malmö eller svenskt godis, läkare, tandläkare, skolor, kyrkor etc i Spanien.

Skrivet av Xerial:

Vet du att ledaren för den snabbaste växande muslimska ekonomin i världen - samt även den mest muslimsktsekulära öppet sagt att en muslim aldrig kan vara sekulär. En muslim är muslim, landet han bor i kan styras sekulärt. Ser du framför dig att den mest konservative europeiske politikern skulle göra samma sak? Nej.. Låt det ge dig perspektiv på adjektivet sekulär. Min poäng när jag frågar din definition är att beroende på hur man definierar sekulär kan det betyda väldigt olika saker. Därav är ett likhetstecken mellan muslimska och kristna sekulära inte vedertagen, i motsats till vad du insinuerar .

det är inte jag som klassar eller bestämmer om du är sekulär kristen eller ej, utan du och sätter du lever på. Att en muslim säger en sådan sak rör mig inte det minsta i ryggen då han har fel. Vad får dig att tro att han har rätt och att alla muslimer tänker så? För om du inte menar detta så är det lika oförståeligt varför du i så fall använder det som argument.
Så mitt påstående kvarstår, oavsett vad ledaren för den snabbast växande muslimska ekonomin i världen påstår.
En muslim kan vara muslim, det är inte likställt att en muslim är en troende muslim. Jag är muslim, tillhör religionen Islam men tror varken på gud, muhammed, allah, jesus, jahve eller vilken gud du nu kan komma på. Jag lever som vilken person som helst i landet, äter samma mat, jobbar med samma jobb, åker samma bil, motorcykel, buss och tåg. Har aldrig sysslat med kvinnoförtryck, misshandel, månggifte, försökt sprida sharia till Sverige eller velat ha en slappare invandringspolitik.
Menar du fortfarande att ledaren har rätt om mig? Om inte så har du där beviset på varför han har fel. Menar du ändå att han har rätt så innebär det vad, att jag lever en lögn?
Vad mer kan jag göra enligt dig för att uppfylla din definition av sekulär?

Citat:

Ration sekulär samt icke-sekulär muslim spelar stor roll om vi ska diskutera islam och muslimer. Ponera att du har rätt i att sekulär är sekulär oavsett religion. Om fördelning är 10% sekulära muslimer och resten muslimer som inte identifierar sig med sekulära idéer - tycker inte du att den avgränsningen är rätt viktig om man ska diskutera islam som företeelse och hur muslimer påverkar samhällen?

Både ja och nej. Jag som muslim kan påverka samhället oavsett om jag är troende eller ej, eller hur?
Om jag våldtar, spelar min religion roll?
Om jag räddar liv på mitt jobb, spelar min religion roll?

Och för att försvåra problemet så är inte min uppfattning att det bara finns sekulära och icke-sekulära troende, utan många gråzoner. Viktigt är dock att den ena gruppen inte ska definiera de andra. På samma sätt som Knutbypastorn inte ska f definiera gruppen kristna i sverige, nte ens de troende kristna. Likaså Åke Grön (?) som blev mäkta poppis i USA för sina homofobiska åsikter.

Citat:

Jag tar mig friheten nu att gissa att du är från Iran. Stämmer det?

inget jag hemlighållit, utan själv skrivit flertalet ggr i många trådar; ja. Hur så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vad som beslutas om i ett ickedemokratiskt land är inte representativt för folkviljan.
Vad som beslutas i ett land är inte representativt för religionen om det finns andra länder med samma religion som inte för samma politik.

Låt mig fråga det här som en motfråga, Vilken makt tror du Salafisterna skulle ha om de inte backades upp av Saudiska stålar? Är det Salafismen eller pengarna som ger inflytande?

Nej det sa jag inte, jag sa att inflytandet beror på inflytandet inte mängden.
Jo det är givetvis en enorm påverkan. Två fotbollslag (får inte såna bidrag), Representation av i riksdagen... enligt wikipedia finns det 100 000 - 120 000 Assyrianer/syrianer i sverige. Får det till fyra ledamöter.
100 000 av 9 miljoner är en dryg procent, 4 av 365 är en dryg procent. Verkar som att inflytandet de har står i representation till deras mängd, inte sant?

Vad det gäller Folkmordsfrågan suckar jag bara, finns inget mer tröttsamt än politiseringen av historien. Eller jo det finns det men det är inte mycket som får mig att sucka lika mycket.

Recep Tayip Erdogan är inte salafist. Muslimska brödraskapet är inte salafister. Ahmedinejad är inte salafister. Ska jag fortsätta?
Intressant att folkviljan inte speglas i icke-demokratier. Det betyder att alla pre-demokratiska civilisationers styren var helt fristående från kulturen i landet de regerade. Står du verkligen fast vid det?

Du får tycka precis vad du vill i folkmordsfrågan; poängen var att du påstod att endast rika folkgrupper lämnar avtryck i samhällena de flyttar till. Det stämmer inte.

Vadå bidrag? Jag talar om att påverka. Du sade att du inte sett någon påverkan alls, vilket bevisligen inte stämde. Läs lite om demografi om du inte tror mig. Att en del av befolkningen är av en viss ålder påverkar ett samhälle, så det är ju självklart att mängder av människor med vitt skilda värderingar från ursprungsbefolkningen kommer påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Recep Tayip Erdogan är inte salafist.

Nej och turkiet har inte heller dödstraff, Erdogan är lite mer åt samma håll som en skrikig europeisk kristdemokrat .

Skrivet av Xerial:

Muslimska brödraskapet är inte salafister. Ahmedinejad är inte salafister. Ska jag fortsätta?

Ahmadinejad är väl först och främst en Shiitisk oppurtunist som mutar väljarna med potatis, Visst påverkar Iran Hizbollah och Syrien men Irans inflytande begränsas av religionen. Muslimska brödraskapet är förvisso panislamistiskt men deras direkta påverkan utanför gränserna är inte att jämföra med Salafisterna. Deras politik är inte heller att jämför amed salafisternas.

Skrivet av Xerial:

Intressant att folkviljan inte speglas i icke-demokratier. Det betyder att alla pre-demokratiska civilisationers styren var helt fristående från kulturen i landet de regerade. Står du verkligen fast vid det?

Intressant att du ser det somd en logiska slutsatsen även om det jag inte skrev det. Vad jag skrev var att beslut i ickedemokratiska länder inte är representativt för folkviljan. Jag står fast vid det. Det betyder inte att att alla beslut fattade av ickedemokratiska regimer går på tvärs mot folkviljan utan att man inte kan hålla folket ansvarigt för besluten. Jag har inte heller sagt något om kulturen även om kulturen vid hovet oftast var en annan än den i de breda lagren.

Skrivet av Xerial:

Du får tycka precis vad du vill i folkmordsfrågan; poängen var att du påstod att endast rika folkgrupper lämnar avtryck i samhällena de flyttar till. Det stämmer inte.

Nej jag påstod att inflytandet en folkgrupp har är det som avgör inflytandet. Summan av en folkgrupp bör märkas i representationen. Det är dock orimligt att jämställa Somalier med Hansan.

Skrivet av Xerial:

Vadå bidrag? Jag talar om att påverka. Du sade att du inte sett någon påverkan alls, vilket bevisligen inte stämde. Läs lite om demografi om du inte tror mig. Att en del av befolkningen är av en viss ålder påverkar ett samhälle, så det är ju självklart att mängder av människor med vitt skilda värderingar från ursprungsbefolkningen kommer påverka.

När jag talar om påverkan i det här fallet så menar jag inte demokratisk representation, jag förutsätter demokratisk representation. Det beror helt enkelt på att det första exemplet du tog upp var Hansan, vars påverkan var större än deras omfattning. Representation innebär inte heller i sig påverkan, är majoriteten av befolkningen emot något är det svårt att genomföra, förutsatt att vetot inte bryter mot lagar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Länken var till för att visa att emigrerande människor alltid påverkar sina mottagarländer oavsett nationalitet, religion, värderingar, moral, tro, monetära medel etc etc.
Nota bene att jag aldrig sagt att människor inte påverkar sina mottagarländer. Således är det fullt förståeligt varför du hittar arabiska skyltar i malmö eller svenskt godis, läkare, tandläkare, skolor, kyrkor etc i Spanien.

det är inte jag som klassar eller bestämmer om du är sekulär kristen eller ej, utan du och sätter du lever på. Att en muslim säger en sådan sak rör mig inte det minsta i ryggen då han har fel. Vad får dig att tro att han har rätt och att alla muslimer tänker så? För om du inte menar detta så är det lika oförståeligt varför du i så fall använder det som argument.
Så mitt påstående kvarstår, oavsett vad ledaren för den snabbast växande muslimska ekonomin i världen påstår.
En muslim kan vara muslim, det är inte likställt att en muslim är en troende muslim. Jag är muslim, tillhör religionen Islam men tror varken på gud, muhammed, allah, jesus, jahve eller vilken gud du nu kan komma på. Jag lever som vilken person som helst i landet, äter samma mat, jobbar med samma jobb, åker samma bil, motorcykel, buss och tåg. Har aldrig sysslat med kvinnoförtryck, misshandel, månggifte, försökt sprida sharia till Sverige eller velat ha en slappare invandringspolitik.
Menar du fortfarande att ledaren har rätt om mig? Om inte så har du där beviset på varför han har fel. Menar du ändå att han har rätt så innebär det vad, att jag lever en lögn?
Vad mer kan jag göra enligt dig för att uppfylla din definition av sekulär?

Både ja och nej. Jag som muslim kan påverka samhället oavsett om jag är troende eller ej, eller hur?
Om jag våldtar, spelar min religion roll?
Om jag räddar liv på mitt jobb, spelar min religion roll?

Och för att försvåra problemet så är inte min uppfattning att det bara finns sekulära och icke-sekulära troende, utan många gråzoner. Viktigt är dock att den ena gruppen inte ska definiera de andra. På samma sätt som Knutbypastorn inte ska f definiera gruppen kristna i sverige, nte ens de troende kristna. Likaså Åke Grön (?) som blev mäkta poppis i USA för sina homofobiska åsikter.

inget jag hemlighållit, utan själv skrivit flertalet ggr i många trådar; ja. Hur så?

Visst kan man definiera sekulära genom att titta på hur personen i fråga lever. Men är det inte en fråga om identitet? Det finns tusentals invandrare i Sverige som i mångt och mycket lever som svenskar, men inte kan ta meningen "jag är svensk" i munnen. Är de då svenskar om de inte känner sig som det?

Jag ser ditt resonemang, alla påverkar ju samhället hela tiden men i egenskap av vad? Det låter väldigt bra men tror du verkligen att du kan se på världen utan att se relationen mellan idéer, religioner, kulturer med din logik? Har inte världen påverkats av idéer? Jag tycker det är förvånansvärt enkelt, om man släpper alla pk-barriärer. I koranen står det att mannen ska slå sin fru om hon inte lyder honom. Uppdrag granskning visade det jag vetat sen barndomen, majoriteten av alla imamer intervjuade uppmanade misshandlade kvinnor att bita ihop och helt enkelt acceptera det. Hmm.. Det står att kvinnan är underkastad mannen här. Jag tittar och ser att kvinnan är underkastad mannen bland muslimer. Kan vi inte enas om att det finns en problematisk för att inte säga antimänsklig kvinnosyn i koranen och den levs ut i väsentligt stora delar av den muslimska världen? Väsentligt stora nog att vi ska kunna få prata om dem utan att någon ska börja åberopa något förlegat kapitel i gamla testamentet i ett land som är det mest icke-religiösa i världen?

Jag har aldrig läst att du är iranier utan drog den slutsatsen från det du skrev. Det är inte varje dag man träffar på en sekulär iranier som går i bräschen för islam.