Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Hjälper fler ja kanske men det hjälper inte oss ett dugg. Pengar invandrare får här spenderas i Sverige och ger då jobb och skatt till staten.
Pengar man skickar ut ur landet försvinner helt och ger ingen effekt alls för oss i Sverige.

Pengarna de får här skickas givetvis ut från Sverige till släkten i hemlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Okej, väntade inte att någon skulle vara så petig. Det är min fakta iaf.

Skrivet av SAOB:

något i värkligheten givet, något med full säkerhet konstaterat, något vara värklighet gm direkt iakttagelse (l. fullgiltigt vittnesbörd) är fastslagen, vad man med visshet vet hava ägt rum

Nej, det finns inget sådant som personlig fakta. Det är antingen med full säkerhet fastslaget genom noggranna observationer och gällande universellt eller så är det ett påstående och ska behandlas som ett sådant.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden men det enda jag vet om rasismen i Sverige är att den är störst bland invandrare. Har inte träffat på många invandrare som inte var rasister...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Hur menar du nu? de blir inga påföljder ifall en invandrare väljer att inte betala körkortet som staten betalade, däremot kan de ju fortfarande. Det varierar också från vart man bor i landet, i vissa kommuner får invandrare flera särrättigheter, i andra inte.
källa: http://www.friatider.se/kommunen-fixar-korkort-at-ensamkomman... Är doc. väldigt främlingsfientlig tidning, men artiklarna där stämmer för det mesta om man tar det med en nypa salt

ensamkommande flyktingar som beviljats uppehållstillstånd boende i Skellefteå

Skrivet av sten1930:

Ja, vad menar du? Det är inte bra att ännu fler invandrare flyttar till stora förorter och att de byggs ut. Det funkar inte som det är nu och då ska man väl inte fortsätta på vägen det inte funkar?

Om man ska argumentera för sin sak så är det rimligt att kolla upp saker innan, annars blir det bara dumheter. Förra året byggdes ca 5000 bostäder i Stockholm. De flesta av dem riktade mot kunder med stark ekonomisk position. Förorterna byggs inte ut, det byggs nya "rikemans" förorter tex på djurgården och Årstafältet.

Skrivet av sten1930:

Det beror på vad man definierar som atraktivt, Klart ex. Bildal, Partille och Torslanda är attraktiva förorter kring Göteborg. Men ex. Bergsjön, Angered och Hammarkullen är inte särskilt attraktiva, där folk hamnar när de kommer till sverige och så fastnar de där, utan pengar för att ta sig ifrån, utan jobb och väldigt stora samhällsproblem.

Attraktiv betyder inte bara att personer vill bo en plats utan att trycket mot platsen är högt. En sliten 60-tals förort i södra Stockholm är mer attraktiv än ett gemytligt villaområde i Vimmerby.

Skrivet av sten1930:

Frågar du vem som helst som bor i ex. Rosengård, Malmö säger de att det inte är ett ställe de vill bo på. Läs lite om det, ex. bara 60% av eleverna får godkänt i kärnämnena: matte, svenska eller engelska på grundskolan. 2007 var det 94% invandrare, 21% får socialbidrag. Sådana ställe borde inte finnas, men de har uppkomigt pga. den väldigt lyckade politiken....

Inkompetens var ordet jag sökte förut. Du är inkompetent.
I ovanstående resonemang framhåller du att följande samband råder:

Politk -> invandring -> lågabetyg/socialbidrag.

Det finns tre sanningar i ovanstående resonemang men det finns ingen bevisad kausalitet.
Att var invandrare innebär inte automatiskt lägre betyg
Att vara invandrare innebär inte automatiskt socialbidragstagande.
Politiken innebär inte automatiskt något av ovanstående.

Du härleder effekterna till orsaker utan att presentera samband eller någon sorts uppbyggande bakgrund.

Vad vi ser i Rosengård är snarare men inte uteslutande.

  1. [1]Tillverkningsindustrins nedgång
    [2]Läraryrkets minskande attraktionskraft
    [3]Socioekonomisk homogenisering

1+2+3 = Kissiga betyg och taskigt med jobb för en kategori utan formell yrkesutbildning. Oavsett om de är infödda eller inte. Det finns "Svenska" samhällen med samma yttre förutsättningar men där människorna har bättre inre förutsättningar. Dvs de är inte flyktingar, de har inte förlorat nära släkt i väpnande konflikter, de har en etablerad position om än svag i samhället.

Skrivet av sten1930:

Va? Just nu ökar ju bara behoven när det kommer in fler snabbare än det byggs, är det på något viss hållbart?

Det råder redan brist på stora hyresrätter. Bristen kommer inte att minska för att invandringen minskar.

Skrivet av sten1930:

"blatte" är nedsättande, hittade ingen bättre passande, hittade inget icke nedlåtande ord. En bild då, http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/546749_35045879... driver runt på natten med en pitbull, steritypsika "blattar"

Borde då:

  • Pitbulls förbjudas?

  • Träningsbyxor förbjudas?

  • Ungdomar i grupp förbjudas?

  • Invandrare sparkas ut?

Dina rädslor ska inte styra invandringspolitiken, är du skraj så föreslår jag att du håller dig inne på nätterna, inte bara för det upplevda hotet från invandrare utan det reella hotet från berusad människor utan impulskontroll.

Skrivet av sten1930:

"lagom" invandring är bra, som det är idag funkar inte när de samlas i förorterna och fastnar där.

De hade samlats i förorterna oavsett, de ekonomiska möjligheterna att ta sig vidare är inte beroende av invandringen utan samhällets ekonomiska tillväxt.

Skrivet av sten1930:

Släppa in folk trots arbetsbrist och brist på bra bostäder till förorter är inte hållbart PUNKT

Arbetsbristen är lokal, Bostadsbristen är lokal.

Skrivet av sten1930:

Står fast vid vad jag sa, du får gärna försöka motbevisa istället för att bara ifrågasätta allt jag säger heltiden.

Behöver inte motbevisa något, jag ifrågasätter din förmåga att dra slutsatser, inte underlaget från vilket du drar dina felaktiga slutsatser.

Skrivet av sten1930:

Och förresten jag är halvsvensk, har 2 högskoleutbildade föräldrar och klarar mig själv bra.

Korrekt en individuellt varierande förutsättning som påverkar möjligheterna.

Skrivet av sten1930:

Hur utbildade föräldrar man har har ett samband med hur barnet lyckas och utbildningsnivå har ofta samband med var föräldrarna kommer ifrån.

Som sagt utbildning, inte härkomst. Invandrare som grupp i helhet har högre utbildningsnivåer än infödda svenska. Vissa invandrargrupper har lägre utbildningsnivåer generellt sätt men det är de individuella förutsättningarna som avgör inte gruppens samlade summa.

Skrivet av sten1930:

Nej, det är det inte. Men det hör inte till ämnet om rasism och invandring i Sverige om vads som är Sveriges stora problem.

Det gör det visst. Det vore intressant om du förklarade vad du anser är det största problemet.

Skrivet av sten1930:

För övrigt, orkar inte diskutera detta mer, Det leder ingenvart. Du är helt låst för dina åsikter som tycks vara de enda rätta och allt jag säger är fel och du ifrågasätter det utan att ge svar för vad du tycker och hur du tycker borde vara istället. Hej då!

Dina slutsatser är grundade i bristfällig underlag och till viss del oförstånd, Du kan tycka vad du vill men vifta inte med siffror på äggproduktionen och säg att de bevisar att Delfiner är bra husdjur.

Skrivet av Juggernawt:

Ja inte fan är det det svenska folket iallafall - eller du kanske tycker det?

Du svarade inte på min fråga. Gör det först så ska jag förbluffa dig med mitt svar.

Skrivet av Valiumballong:

Johansson Heinö pratar i dagens SvD om en likhetsnorm snarare än strukturell rasism, vilket jag kan hålla med om är en mycket bättre beskrivning av det svenska samhället än "antirasisternas" rasistiska föreställning.

Med tanke på att han ifrågasätter huruvida Rasism kan användas till att förklara boende, skol och ekonomisk segregation så är det inte precis några fantastiska upptäckter han presenterar. Det är dock irrelevanta för frågan om Rasism, eftersom rasism inte heller antas vara orsaken till att en nyanländs svaga förmåga att etablera sig i Sverige. Rasism och Inkompetens (normala människor som drar felaktiga slutsatser) ligger dock till grund för SD's framgångar, inte det ekonomiska system i vilket vi alla lever och verkar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Pengarna de får här skickas givetvis ut från Sverige till släkten i hemlandet.

Hur stor del av bidragen skickas ut från sverige? Var god presentera siffror.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

ensamkommande flyktingar som beviljats uppehållstillstånd boende i Skellefteå

Fast det är inte det enda stället, finns gott om särrättigheter invandrare har på andra håll. Tycker inte invandrare ska har rättigheter ingen annan har, det är orättvisa.

Skrivet av Huzzbutt:

Om man ska argumentera för sin sak så är det rimligt att kolla upp saker innan, annars blir det bara dumheter. Förra året byggdes ca 5000 bostäder i Stockholm. De flesta av dem riktade mot kunder med stark ekonomisk position. Förorterna byggs inte ut, det byggs nya "rikemans" förorter tex på djurgården och Årstafältet.

Åter igen, http://www.friatider.se/planerade-studentbostader-blev-invand... Så det är alltså bra att "invandrar förorterna" inte byggs ut men att det flyttar dit fler folk? som sagt tidigare, det byggs baracker för invandrare att bo i lite varstans, även där jag bor.

Skrivet av Huzzbutt:

Attraktiv betyder inte bara att personer vill bo en plats utan att trycket mot platsen är högt. En sliten 60-tals förort i södra Stockholm är mer attraktiv än ett gemytligt villaområde i Vimmerby.

De hamnar ju i det så "attraktiva" området när de tilldelas lägenhet av migerationsmyndigheten, vilket inte är bra då de samlas i samma områden.

Skrivet av Huzzbutt:

Inkompetens var ordet jag sökte förut. Du är inkompetent.
I ovanstående resonemang framhåller du att följande samband råder:

Politk -> invandring -> lågabetyg/socialbidrag.

Det finns tre sanningar i ovanstående resonemang men det finns ingen bevisad kausalitet.
Att var invandrare innebär inte automatiskt lägre betyg
Att vara invandrare innebär inte automatiskt socialbidragstagande.
Politiken innebär inte automatiskt något av ovanstående.

Du härleder effekterna till orsaker utan att presentera samband eller någon sorts uppbyggande bakgrund.

Vad vi ser i Rosengård är snarare men inte uteslutande.

  1. [1]Tillverkningsindustrins nedgång
    [2]Läraryrkets minskande attraktionskraft
    [3]Socioekonomisk homogenisering

1+2+3 = Kissiga betyg och taskigt med jobb för en kategori utan formell yrkesutbildning. Oavsett om de är infödda eller inte. Det finns "Svenska" samhällen med samma yttre förutsättningar men där människorna har bättre inre förutsättningar. Dvs de är inte flyktingar, de har inte förlorat nära släkt i väpnande konflikter, de har en etablerad position om än svag i samhället.

Invandrare innebär inte automatiskt dåliga betyg, men det har en tendens att bli invandrare som får dåliga betyg och svårt att ta sig genom skolan och till arbetslivet. Det innebär inte heller automatiskt socialbidrag, har aldrig sagt det heller hur mycket du än vill tro det. Antalet invandrare som får socialbidrag är doc. alldeles för stort, då tycker inte jag det är bra att släppa in fler om de med största sannolikhet hamnar där också, då skulle de pengarna göra mycket mer nytta som bistånd.

Skrivet av Huzzbutt:

Det råder redan brist på stora hyresrätter. Bristen kommer inte att minska för att invandringen minskar.

Så det gör alltså inget att problemet blir värre då eftersom problemet redan finns och är svårt att lösa?

Skrivet av Huzzbutt:

Borde då:

  • Pitbulls förbjudas?

  • Träningsbyxor förbjudas?

  • Ungdomar i grupp förbjudas?

  • Invandrare sparkas ut?

Dina rädslor ska inte styra invandringspolitiken, är du skraj så föreslår jag att du håller dig inne på nätterna, inte bara för det upplevda hotet från invandrare utan det reella hotet från berusad människor utan impulskontroll.

Du håller ju bara på att neka dem. Så det existerar alltså inga "dåliga" invandrare, utan bara pitbuls, träningsbyxor och ungdomar i grupp?
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invan...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/idag-faller-kort... de killarna råkade vara invandrare
fast du nekar att detta inte ens har med invandring att göra trots att de är invandrare?
År 1997 begicks 42% av alla brott i Sverige av invandrare eller deras barn trots att de bara var drygt 1/7 av befolikningen Även var 5:e första generations Irakier eller Iranier har blivit dömd för brott i Sverige. Mörkertalet finns också.....
Så statistik talar för att invandrare är mer kriminella, invandring har jag inget emot, men att neka hur dåligt det funkar nu är bara dumt.

Skrivet av Huzzbutt:

De hade samlats i förorterna oavsett, de ekonomiska möjligheterna att ta sig vidare är inte beroende av invandringen utan samhällets ekonomiska tillväxt.

Så man sak alltså försöka öka tillväxten onaturligt mycket så att man kan fortsätta med invandring?

Skrivet av Huzzbutt:

Arbetsbristen är lokal, Bostadsbristen är lokal.

Ja!, bostäder finns det got om där det inte finns jobb. Fast jag ser inte hur det kan vara argument för invandringen?

Skrivet av Huzzbutt:

Behöver inte motbevisa något, jag ifrågasätter din förmåga att dra slutsatser, inte underlaget från vilket du drar dina felaktiga slutsatser.

Så det är din enda poäng med denna evighetsdiskussionen?

Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt utbildning, inte härkomst. Invandrare som grupp i helhet har högre utbildningsnivåer än infödda svenska. Vissa invandrargrupper har lägre utbildningsnivåer generellt sätt men det är de individuella förutsättningarna som avgör inte gruppens samlade summa.

håller delvis med, Högutbildade folk är dumt att inte släppa in, för lågutbildat folk hjälper bistånd bättre

Skrivet av Huzzbutt:

Det gör det visst. Det vore intressant om du förklarade vad du anser är det största problemet.

Alla kostnadsineffektiva saker är Sveriges största problem i min mening, oavsett om det har med invandring att göra eller UFO spaning för rika gamla gubbar. Miljarder och miljoner hit och ditt, politiker med skyhöga löner för att bara "ljuga" om saker för att lättare få igenom sin åsikt mm. de är stora problem

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Intressant att se att alla svenska forum är proppfulla med alla dessa anti-PK kewl guyz eller va man nu ska kalla dom. Verkar väldigt trendigt och vara det.

Permalänk
Medlem

Om de etablerade partierna faktiskt vågat ta i vissa frågor istället för att bara mena på att det inte finns något problem eller förminska problemen som finns, skulle det inte finnas plats för ett parti som SD. Klart att folk blir misstänksamma mot invandringen när man ser hur det blivit där man helt ansvarslöst bara packat in så många det bara går på ett och samma ställe.

Sedan är det bara inse att det kostar pengar att ha arbetslöshet, finns inte sysselsättning i ett land i samma grad som det finns folk (oavsett härkomst) så blir det problem. Då är det klart att massinvandring sticker i ögonen på folk eftersom då blir det ännu fler som ska dela på det som finns i jobb och bidragsväg och man ser hur alla får det sämre och sämre. Arbetslösheten gör att kriminalitet går upp, folk ser att vi fått mer invandring och därigenom har kriminaliteten ökat vilket har blivit en indirekt effekt av mer folk på en jobbtillgång som inte ökat i samma grad när många företag dessutom flyr Sverige. Då skyller folk på invandrarna istället för sig själva när det är våra folkvalda som saknat konsekvenstänk.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Skrivet av robineng:

Intressant att se att alla svenska forum är proppfulla med alla dessa anti-PK kewl guyz eller va man nu ska kalla dom. Verkar väldigt trendigt och vara det.

Utveckla.. Speciellt vilka som apar efter vilka.

Flyktingpolitiken är annars en intressant fråga om man ser på hur demokratisk vårt land är. Politikerna för en viss typ av politik, Aftonbladet och andra nyhetskanaler en annan politik, Och överallt annars upplever jag att folket har stor varians av sina åsikter, där jag upplever att "medelåsikten" inte precis är samma som hos varken Aftonbladet eller hos politikerna.
Nu är vad jag känner inte mycket att komma med, men politikerna borde göra lite undersökningar om hur uppskattad deras politik är kring vissa frågor och inte bara köra på. (d.v.s få lite återkoppling)

Så frågan vad är P.K inom flyktingpolitik är för mig inte självklart, det beror på hos vilken grupp man ser. (hos folket eller hos regimen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Nej, det finns inget sådant som personlig fakta. Det är antingen med full säkerhet fastslaget genom noggranna observationer och gällande universellt eller så är det ett påstående och ska behandlas som ett sådant.

höhöhö, bara för att det inte finns statistik på hur high-tech Japan är eller att Judar överlag är väldigt välutbildade så ska man alltså inte tro helt på det och vara skeptisk till det eftersom det bara är påståenden?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fast det är inte det enda stället, finns gott om särrättigheter invandrare har på andra håll. Tycker inte invandrare ska har rättigheter ingen annan har, det är orättvisa.

Ta upp exempel, fullgoda exempel. Skrik inte bara att de finns eller att invandrare får något.

Skrivet av sten1930:

Åter igen, http://www.friatider.se/planerade-studentbostader-blev-invand... Så det är alltså bra att "invandrar förorterna" inte byggs ut men att det flyttar dit fler folk? som sagt tidigare, det byggs baracker för invandrare att bo i lite varstans, även där jag bor.

Nu blandar du ihop sakerna, du sa att förorterna byggdes ut, nu visar du ett exempel på att 50 planerade studentlägenheter blev flyktingboende. Ser du själv skillnaden?

Skrivet av sten1930:

De hamnar ju i det så "attraktiva" området när de tilldelas lägenhet av migerationsmyndigheten, vilket inte är bra då de samlas i samma områden.

Du hade gastat lika mycket om inte mer om de fått gå före i kön till de mer attraktiva bostadsområdena. Ska du stå för en ståndpunkt så utforska konsekvenserna av den.

Skrivet av sten1930:

Invandrare innebär inte automatiskt dåliga betyg, men det har en tendens att bli invandrare som får dåliga betyg och svårt att ta sig genom skolan och till arbetslivet.

Nej det är vanligare bland elever med sämre förutsättningar att få sämre skolresultat oavsett födelseland. (vi vet båda att du inte heller menar alla invandrare)

Skrivet av sten1930:

Det innebär inte heller automatiskt socialbidrag, har aldrig sagt det heller hur mycket du än vill tro det.

Ditt resonemang, inte mitt. Socialbidrag var en del av det, den enda ekonomiska förutsättningen du tog upp förövrigt.

Skrivet av sten1930:

Antalet invandrare som får socialbidrag är doc. alldeles för stort, då tycker inte jag det är bra att släppa in fler om de med största sannolikhet hamnar där också, då skulle de pengarna göra mycket mer nytta som bistånd.

För stor i förhållande till vad? Etablerade infödda eller etablerade invandrare? Givetvis kommer en oetablerad grupp i större grad vara bidragsberoendes än etablerade.

Skrivet av sten1930:

Så det gör alltså inget att problemet blir värre då eftersom problemet redan finns och är svårt att lösa?

Det är inte svårt att lösa problemen, det är väldigt enkelt för att uttrycka det lätt. Inför samma byggnadsplanering som i Berlin, skattesubventioner för lågkostnadsnybyggen i kvartersmiljö så är problemet löst (ps staten kan lägga in en garant på några miljarder och gå i borgen). Att stoppa invandringen löser dock inte problemen.

Skrivet av sten1930:

Du håller ju bara på att neka dem. Så det existerar alltså inga "dåliga" invandrare, utan bara pitbuls, träningsbyxor och ungdomar i grupp?

Hrhr, Jag har aldrig sagt att invandrare inte begår brott, jag vill dock gärna lägga till att du förutom att vara rädd för dem också är fördomsfull.
men visst vi kan dra till med vidskeplig också, kombinationen av kläderna, bunden och att befinna sig i grupp leder säkerligen till att individerna blir en samhällsfara.

Per Gudmundssons text är inte en artikel utan en ledare det är ett resonemang, som visst du gärna får köpa själv tycker jag att det är alldeles för andefattigt för att beskriva något annat än Gudmundssons hållning i frågan.

Skrivet av sten1930:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/idag-faller-kort... de killarna råkade vara invandrare
fast du nekar att detta inte ens har med invandring att göra trots att de är invandrare?

Japp.

Skrivet av sten1930:

År 1997 begicks 42% av alla brott i Sverige av invandrare eller deras barn trots att de bara var drygt 1/7 av befolikningen Även var 5:e första generations Irakier eller Iranier har blivit dömd för brott i Sverige. Mörkertalet finns också.....

Mm, visst dra nu bort den socioekonomiska statusens inverkan så får du en mer intressant siffra, dra förresten bort de individuella förutsättningarna, har du något kvar efter det så ligger det säkerligen inom felmarginalen. Nästa!

Skrivet av sten1930:

Så statistik talar för att invandrare är mer kriminella, invandring har jag inget emot, men att neka hur dåligt det funkar nu är bara dumt.

Du är oförmögen att läsa statistik och borde inte göra det. Invandrare är inte mer kriminella, förekomsten av kriminella bland invandrare är högre men det står att koppla till samma faktorer som verkar för svenskar, dock är invandrare överrespresenterade i gruppen av utsatte vilket torde avspeglas i övrig statistik också. För att göra det enkelt för dig: Ungdomar med arbetslösa föräldrar och osäker framtid är överrepresenterade, människor med traumatiskt förflutet och psykiska problem är överrepresenterade.

Skrivet av sten1930:

Så man sak alltså försöka öka tillväxten onaturligt mycket så att man kan fortsätta med invandring?

Onaturligt mycket?

Skrivet av sten1930:

Ja!, bostäder finns det got om där det inte finns jobb. Fast jag ser inte hur det kan vara argument för invandringen?

Det är ett argument mot dig, inte för invandringen. Sänk elpriserna och arbetarklassens löner så blir det nog fart på industriorten ska du se.

Skrivet av sten1930:

Så det är din enda poäng med denna evighetsdiskussionen?

Det är en god poäng, det är alldeles för många som tror som du, människor som inte tänker efter tillräckligt länge och nöjer sig med en "quick fix" vars verkan kan liknas vid alvedon mot gräsbrand.

Skrivet av sten1930:

håller delvis med, Högutbildade folk är dumt att inte släppa in, för lågutbildat folk hjälper bistånd bättre

Du kan få en chans att hitta felet i ovanstående, det är enkelt, Äh jag förklarar.

1. invandring från eu-land. Personen ska kunna försörja sig själv
2. Arbetskraftsinvandring, Arbeter har utlysts till Eu medborgare först innan icke eu medborgare kan ta tjänsten.
3. Anhörig invandring, främst socialt, svår att ifrågasätta eftersom återförenade familjer bidrar till att minska psykisk ohälsa och otrygghet.
4. Flykting mottagande. Den enda punkten du egentligen kan ifrågasätta eller kan du det?

I vilket fall ska vi bara släppa in högutbildade?

Skrivet av sten1930:

Alla kostnadsineffektiva saker är Sveriges största problem i min mening, oavsett om det har med invandring att göra eller UFO spaning för rika gamla gubbar. Miljarder och miljoner hit och ditt, politiker med skyhöga löner för att bara "ljuga" om saker för att lättare få igenom sin åsikt mm. de är stora problem

Jaha så du tycker att det är viktigare att spara pengar än att tex öka skatteuppbådet genom att främja tillväxten?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Om de etablerade partierna faktiskt vågat ta i vissa frågor istället för att bara mena på att det inte finns något problem eller förminska problemen som finns, skulle det inte finnas plats för ett parti som SD. Klart att folk blir misstänksamma mot invandringen när man ser hur det blivit där man helt ansvarslöst bara packat in så många det bara går på ett och samma ställe.

Folk tar fel på orsak och verkan, orsaken till det finansiella predikamentet är inte invandringen utan en världsomspännande kris, en för stark krona , höga elpriser och löner i tillverkningsindustrin.

Skrivet av MadMantiz:

Sedan är det bara inse att det kostar pengar att ha arbetslöshet, finns inte sysselsättning i ett land i samma grad som det finns folk (oavsett härkomst) så blir det problem. Då är det klart att massinvandring sticker i ögonen på folk eftersom då blir det ännu fler som ska dela på det som finns i jobb och bidragsväg och man ser hur alla får det sämre och sämre. Arbetslösheten gör att kriminalitet går upp, folk ser att vi fått mer invandring och därigenom har kriminaliteten ökat vilket har blivit en indirekt effekt av mer folk på en jobbtillgång som inte ökat i samma grad när många företag dessutom flyr Sverige. Då skyller folk på invandrarna istället för sig själva när det är våra folkvalda som saknat konsekvenstänk.

Politiker ska inte foga sig efter folkets vanföreställningar, hellre förtrycka än fördummas om valet står mellan dem.

Skrivet av bud_bundy:

Flyktingpolitiken är annars en intressant fråga om man ser på hur demokratisk vårt land är. Politikerna för en viss typ av politik, Aftonbladet och andra nyhetskanaler en annan politik, Och överallt annars upplever jag att folket har stor varians av sina åsikter, där jag upplever att "medelåsikten" inte precis är samma som hos varken Aftonbladet eller hos politikerna.

Vad du upplever är ett irrelevant argument, jag vet vart du vill komma med det hela men det är irrelevant. Vad folk röstar på är relevant, inte spådomar och lösa antagande om vad medelsvensson tycker om en inbillad medelhassan.

Skrivet av bud_bundy:

Nu är vad jag känner inte mycket att komma med, men politikerna borde göra lite undersökningar om hur uppskattad deras politik är kring vissa frågor och inte bara köra på. (d.v.s få lite återkoppling)

Du menar som politiker redan gör? Gillar inte folket vad politikerna säger och gör kan de rösta var fjärde år (grundläggande lågstadiekunskap; I Sverige har vi demokrati, man röstar på partiet man håller mest med.).

Skrivet av bud_bundy:

Så frågan vad är P.K inom flyktingpolitik är för mig inte självklart, det beror på hos vilken grupp man ser. (hos folket eller hos regimen)

PK är ett ord som du och dina gelikar har tillskrivit era meningsmotståndares hållning. Det finns inte en enda seriös journalist som använder begreppet på annat än ett ironiserande sätt.

Skrivet av sten1930:

höhöhö, bara för att det inte finns statistik på hur high-tech Japan är eller att Judar överlag är väldigt välutbildade så ska man alltså inte tro helt på det och vara skeptisk till det eftersom det bara är påståenden?

Ja man ska det, Det kan anses vara harmlösa påståenden men de är fördomar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Vad du upplever är ett irrelevant argument, jag vet vart du vill komma med det hela men det är irrelevant. Vad folk röstar på är relevant, inte spådomar och lösa antagande om vad medelsvensson tycker om en inbillad medelhassan.

Och vad röstar folk då på när det gäller flyktingfrågan? När har vi dessa val? Flyktingfrågan är inte på något sätt unik, samma sak gällde upphovsrätt, straffrätt etc. Nu menar jag inte att folket ska rösta i varenda småfråga, utan snarare att politikernas makt ska vara så liten så att det inte behövs.
Hur, varför och vilka invandrare som kommer hit ska politikerna skita fullständigt i, det enda som är självklart är att de med egna pengar ska stå för sitt uppehälle tills de har kommit in i samhället.

I vilket fall vad folk röstar på för parti vid våra val säger i princip inte ett skit om vad folk tycker om vår invandringspolitik, då det faktisk finns andra mer intressanta ämnen som arbete som ofta väger mycket mer. Samma sak gäller andra frågor som sagt, som att över 90%folket stöder vår nuvarande upphovsrättspolitik, även om en nyfödd direkt ifrån BB kan dra såna felaktiga statistiska slutsatser.

Skrivet av Huzzbutt:

Du menar som politiker redan gör? Gillar inte folket vad politikerna säger och gör kan de rösta var fjärde år (grundläggande lågstadiekunskap; I Sverige har vi demokrati, man röstar på partiet man håller mest med.).

Som Homer Simpson sa: "Don't blame me, I voted for Kodos".
I sverige så röstar man på det parti där man tror att ens röst gör störst nytta. Detta behöver inte på något sätt betyda att man stöder detta parti (som att vilja att piratpartiet ska ha egen majoritet i riksdagen).

Skrivet av Huzzbutt:

PK är ett ord som du och dina gelikar har tillskrivit era meningsmotståndares hållning. Det finns inte en enda seriös journalist som använder begreppet på annat än ett ironiserande sätt.

Finns det till att börja med seriösa personer som arbetar som journalister? (i princip bara humanister och liknande)

Annars PK kan betyda väldigt mycket och man måste sätta det i sitt sammanhang precis som jag nämnde. Vad som är PK inom flyktingpolitik beror på i vilken miljö man syftar på.
PK är annars ett känt fenomen som man kan ha många namn på, det ser lite olika ut i världen och på många ställen är religion stark ihopknutet. Nåde den som går emot strömmen där. På samma sätt att företag, politiker, kända personer som har "felaktiga åsikter" kan råka ut för en mediastorm utan dess like. När deras åsikt inte på något sätt var extrem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

höhöhö, bara för att det inte finns statistik på hur high-tech Japan är eller att Judar överlag är väldigt välutbildade så ska man alltså inte tro helt på det och vara skeptisk till det eftersom det bara är påståenden?

Nja, även om det skulle finnas statistik på dessa så finns det fortfarande andra aspekter att titta på, statistik är aldrig ett komplett bevis. Sedan finns det statistik om utveckligsnivån i Japan samt går det i vissa länder att framställa statistik om utbildingen på medlemmarna i de flesta religionerna, Sverige för ju dock inte någon fullständig bokföring på religionerna och verkligen inget där man kan få fram deras utbildning.

Påståendet om Japan handlar om vad man vill kalla "high tech" jämfört med dalarna under 1600-talet så är alla I-länder "high tech" och därav behöver man bara åka dit och titta för att kunna kalla det för fakta. Men om man ska kalla Japan för det mest "high tech-landet" i världen så behövs det mycket mer belägg.

Angående Judarna så vet vi klart och tydligt att detta är propaganda som smygit runt Europa för en väldigt lång tid och det finns ingen anledning att tro på det, dock betyder givetvis inte det att det är falskt även om jag är ganska säker på att det blivit bevisat falsk flera gånger redan.

Nu kommer jag inte skriva mer i den här tråden för jag kom hit för att gnälla på oriktigt ordbruk och inte argumentera med rasister, det brukar inte leda någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Och vad röstar folk då på när det gäller flyktingfrågan? När har vi dessa val? Flyktingfrågan är inte på något sätt unik, samma sak gällde upphovsrätt, straffrätt etc. Nu menar jag inte att folket ska rösta i varenda småfråga, utan snarare att politikernas makt ska vara så liten så att det inte behövs.

Så du argumenterar egentligen för direktdemokrati i de frågor du tycker är viktiga?

Skrivet av bud_bundy:

Hur, varför och vilka invandrare som kommer hit ska politikerna skita fullständigt i, det enda som är självklart är att de med egna pengar ska stå för sitt uppehälle tills de har kommit in i samhället.

Vet du vad? Jag tycker att du ska rösta på det partiet som håller med dig i den frågan om det är så viktigt för dig. Om det partiet som håller med dig i den frågan men har andra ståndpunkter du inte kan skriva under på så föreslår jag att du bildar ett eget parti.

Skrivet av bud_bundy:

I vilket fall vad folk röstar på för parti vid våra val säger i princip inte ett skit om vad folk tycker om vår invandringspolitik, då det faktisk finns andra mer intressanta ämnen som arbete som ofta väger mycket mer.

Helt korrekt, de flesta anser inte att invandringsfrågan är en särskilt stor enskild fråga utan ser den som en del i ett större sammanhang, de flesta vill inte främst minska invandringen utan se till att vård skola och arbete finns tillgängligt, de flesta människor iSverige är inte dumma i huvet. De har grepp om tillvaron och förstår att en minskad invandring inte leder till att Volvo säljer fler bilar, att Scania säljer fler Lastbilar, att timmerleveranser från Södra till utlandet ökar, Att nya Karolinska blir färdigt snabbare, Att resultaten för just deras barn i skolan blir bättre eller att Astrid Lindgren får nobelpriset i litteratur.

Skrivet av bud_bundy:

Samma sak gäller andra frågor som sagt, som att över 90%folket stöder vår nuvarande upphovsrättspolitik, även om en nyfödd direkt ifrån BB kan dra såna felaktiga statistiska slutsatser.

Det är en irrelevant ståndpunkt. Även om inte alla stödjer den nuvarande upphovsrätten innebär det inte att de skulle vara för ett avskaffande med alla kort på bordet. Eller att det är värt att riva upp avtal för att avskaffa den. Svensk upphovsrättslagstiftning existerar inte i ett vakuum oberoende av andra länder och transnationella samarbeten.

Skrivet av bud_bundy:

Som Homer Simpson sa: "Don't blame me, I voted for Kodos".

Mannen som tyckte att Ted Nugent skulle ställa upp i presidentvalet.

Skrivet av bud_bundy:

I sverige så röstar man på det parti där man tror att ens röst gör störst nytta. Detta behöver inte på något sätt betyda att man stöder detta parti (som att vilja att piratpartiet ska ha egen majoritet i riksdagen).

Givetivis.

Vi har inte direktdemokrati, det hade inte heller gjort någon större skillnad om vi haft det. Vi kan ändå inte riva upp avtal och köra Bushiansk utrikespolitik bara för att det är folkviljan, om vi nu inte vill bära folkdräkt och återgå till jordbrukssamhälle. Partier kommer givetvis söka en gyllene medelväg: Kämpa för de åsikter som flest kan skriva under på samtidigt som de följer sin ideologiska kompass. Det är inte så att de ligger ljusår från folkviljan men det är givetvis så att alla människor inte kan hålla med ett parti fullt ut i alla lägen.

Skrivet av bud_bundy:

Finns det till att börja med seriösa personer som arbetar som journalister? (i princip bara humanister och liknande)

Med tanke på att journalistutbildningen är humanistisk så är nog de flesta humanister, men du får gärna förklara vad du menar med att journalister/humanister är oseriösa

Skrivet av bud_bundy:

Annars PK kan betyda väldigt mycket och man måste sätta det i sitt sammanhang precis som jag nämnde. Vad som är PK inom flyktingpolitik beror på i vilken miljö man syftar på.

Givetvis, det gör det väldigt problematiskt att föra diskussioner med SD eftersom de och deras anhängare använder "hittepåord" som de har tolkningsföreträde till.

Skrivet av bud_bundy:

PK är annars ett känt fenomen som man kan ha många namn på, det ser lite olika ut i världen och på många ställen är religion stark ihopknutet. Nåde den som går emot strömmen där. På samma sätt att företag, politiker, kända personer som har "felaktiga åsikter" kan råka ut för en mediastorm utan dess like. När deras åsikt inte på något sätt var extrem.

Som du redan sagt så handlar det om sammanhang och det är ju främst ett "buzzword" för människor som fortfarande har ultima thule samlingen i garderoben.

I den riktiga världen, bortom feltolkad statistik och Trianonfördraget så brukar man på akademisk nivå beskriva den dominerande åsikten som doxa eller något annat fint ord. Doxa är rätt klumpigt men praktiskt.
Men visst det är väldigt synd om dem som går mot strömmen, i sammanhang där ordet PK används för att beskriva strömmen som gått emots är det oftast drägglande halvpuckon med taskig omvärldsanalys som gebit som har vänt sig mot strömmen. Dvs människor som tror att Avpixlat inte är propaganda, att friatider är en seriös sida, Att SD kan lösa deras problem och att Statsfeministerna har allierat sig med Feminazisterna för att skapa ett Eurabien samt kastrera alla vita män.

Ärligt talat, hör man ordet PK kan man sluta sig till att personen i fråga antingen:

  • Ironiserar över SD, Avpixlat, Fria tider eller Skara Sommarland

  • Är puckad

  • Är rasist

Inga gråzoner bara Vitt, Svart, Svart.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Så du argumenterar egentligen för direktdemokrati i de frågor du tycker är viktiga?

Nej inte direktdemokrati utan mer liberalism som att staten ej ska lägga sig i saker som de har har med att göra.
Som vilken orsak någon vill bosätta sig i sverige har staten inte med att göra, såvida motiven inte är av brottslig karaktär. Nu inte sagt att staten ska snoka i varför någon flyttar till en viss ort.

Skrivet av Huzzbutt:

Vet du vad? Jag tycker att du ska rösta på det partiet som håller med dig i den frågan om det är så viktigt för dig. Om det partiet som håller med dig i den frågan men har andra ståndpunkter du inte kan skriva under på så föreslår jag att du bildar ett eget parti.

Ja bete sig som en dåre kan man alltid göra. Annars gör man det som man tror gynnar en bäst, i valsammanhang betyder det inte slänga bort röster något som man inte alls tror kommer gynna en själv.

Skrivet av Huzzbutt:

Helt korrekt, de flesta anser inte att invandringsfrågan är en särskilt stor enskild fråga utan ser den som en del i ett större sammanhang, de flesta vill inte främst minska invandringen

Vad baserar du detta på? Du kommer med raka påståenden som kräver belägg.
Jag själv påstår bara att jag upplever att det folket inte alls stöder nuvarande invandringspolitik, men som jag tidigare sagt så är vad jag upplever inte mycket värt och det behövs undersökningar. Dessa undersökningar borde politiker som bryr sig om vad folket tycker göra, innan de väljer vilken politik som de vill föra. Politiker borde allmänt mer fundera på om saker till att börja med angår dem, innan de bestämmer sig för hur de ska lägga näsan i blöt.

Skrivet av Huzzbutt:

De har grepp om tillvaron och förstår att en minskad invandring inte leder till att Volvo säljer fler bilar, att Scania säljer fler Lastbilar, att timmerleveranser från Södra till utlandet ökar

Gäsp, som om någon har påstått motsaten. Många med jag påstår att dagens invandringspolitik speciellt flyktingpolitiken inte har största fokus på ekonomi. Absolut ingen påstår motsatsen. Istället pratar "ni" om annat som att vi behöver ha en invandring vilket är helt irrelevant, på frågan kring om dagens invandringspolitik är slöseri på skattemedel.

Skrivet av Huzzbutt:

Givetvis, det gör det väldigt problematiskt att föra diskussioner med SD eftersom de och deras anhängare använder "hittepåord" som de har tolkningsföreträde till.

Du menar som ordet rasism som används på allt möjligt?

Skrivet av Huzzbutt:

Men visst det är väldigt synd om dem som går mot strömmen, i sammanhang där ordet PK används för att beskriva strömmen som gått emots är det oftast drägglande halvpuckon med taskig omvärldsanalys som gebit som har vänt sig mot strömmen. Dvs människor som tror att Avpixlat inte är propaganda, att friatider är en seriös sida, Att SD kan lösa deras problem och att Statsfeministerna har allierat sig med Feminazisterna för att skapa ett Eurabien samt kastrera alla vita män.

Ärligt talat, hör man ordet PK kan man sluta sig till att personen i fråga antingen:

  • Ironiserar över SD, Avpixlat, Fria tider eller Skara Sommarland

  • Är puckad

  • Är rasist

Inga gråzoner bara Vitt, Svart, Svart.

Du lärde, vad brukar det vara för folk som använder argumentum ad hominem argument?

Just folk på en viss sida brukar skryta om att de har skaffat sig gröngölings utbildningar och snart är torra bakom öronen medans de andra är så dumma, kan det vara folk som är emot invandring tro som främst håller på med detta? Dessutom anklaga folk för att vara dumma, liksom vem tror att inte Avpixlat för en propaganda? På samma sätt som att Aftonbladet också håller på med samma sak fast de berör fler frågor och inte är lika extrema.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Nej inte direktdemokrati utan mer liberalism som att staten ej ska lägga sig i saker som de har har med att göra.
Som vilken orsak någon vill bosätta sig i sverige har staten inte med att göra, såvida motiven inte är av brottslig karaktär. Nu inte sagt att staten ska snoka i varför någon flyttar till en viss ort.

Så du menar att invandringen borde vara fri?

Skrivet av bud_bundy:

Ja bete sig som en dåre kan man alltid göra. Annars gör man det som man tror gynnar en bäst, i valsammanhang betyder det inte slänga bort röster något som man inte alls tror kommer gynna en själv.

Ja men då förstår jag inte varför du gafflade om det, om nu partierna som finns gynnar dig såpass bra att du inte känner dig manad till att starta eget.

Skrivet av bud_bundy:

Vad baserar du detta på? Du kommer med raka påståenden som kräver belägg.

Det är en vild gissning, en hysterisk vild gissning. Jag kan förstås pröva den senare idag genom att gå fram till folk och fråga:

  • Varför är sysselsättningsnivåerna lägre bland invandrargrupper?

  • Varför har invandrare sämre skolresultat?

Jag har bara tio fingrar men det får räcka som urval, svarar de: "för att dom är invandrare" så får dom utveckla, till slut kommer vi ändå hamna i de ekonomiska förutsättningarna för samhället i stort.

Vad stockholmarna tycker, sida 21
Vad befolkningen tycker om flyktingmottagande sid 136. Märk att det handla rom människor som är positivt inställda till ett minskat flyktingmottagande

Skrivet av bud_bundy:

Jag själv påstår bara att jag upplever att det folket inte alls stöder nuvarande invandringspolitik, men som jag tidigare sagt så är vad jag upplever inte mycket värt och det behövs undersökningar.

Det har gjorts undersökningar, se ovan. , du ansvarar själv för att hitta dem.

Skrivet av bud_bundy:

Dessa undersökningar borde politiker som bryr sig om vad folket tycker göra, innan de väljer vilken politik som de vill föra.

Partier är ideologiska varelser, inte Big Brother huset. Gry Forsell skulle säkerligen bli tacksam om hon fick extra knäcka med Adam Alsing i storshowen "Rösta på hur riksdagspartiet ska rösta". Vi som har en övermänsklig förmåga att förstå samhället vet dock att det redan finns ett ypperligt sätt att påverka partier: Gå med i dem. Men betänk att partier faktiskt har en ideologisk grund som de ogärna går på tvärs med.

hur många procent av partisympatisörerna som anser att flyktingmottagandet borde minska sid 137.

Skrivet av bud_bundy:

Politiker borde allmänt mer fundera på om saker till att börja med angår dem, innan de bestämmer sig för hur de ska lägga näsan i blöt.

Återigen så är det här ett argument för friare invandring.

Skrivet av bud_bundy:

Gäsp, som om någon har påstått motsaten. Många med jag påstår att dagens invandringspolitik speciellt flyktingpolitiken inte har största fokus på ekonomi.

Försök inte ens. Flyktingpolitik har dock inget med ekonomi att göra det är ett moraliskt ställningstagande inte ett sätt att berika landet. Om det är fler än du som resonerar på det sättet tyder det snarare på att det är fler än du som har läst grundkursen i:" vråla högt och hoppas att ingen märker"

Skrivet av bud_bundy:

Absolut ingen påstår motsatsen. Istället pratar "ni" om annat som att vi behöver ha en invandring vilket är helt irrelevant, på frågan kring om dagens invandringspolitik är slöseri på skattemedel.

Återigen, flyktingpolitik är inte ekonomisk politik. så jag antar att du menar Invandringspolitiken, det är det jag tänker svara på hursomhelst.

VIsst påstår folk motsatsen, tips från den kulturmarxistiska förtryckar regimen: Lagen om arbetskraftsinvandring. Det räcker väl med att de ekonomiska i invandringsfrågan är lag, inte sant? man behöver väl inte visa exempel på folk som hävdar motsatser när det är lag, inte sant? lag lag lag lag lag. lag!

Skrivet av bud_bundy:

Du menar som ordet rasism som används på allt möjligt?

Ett ord som redan behandlats i tråden så jag stryper den avstickaren redan nu och hänvisar till den diskussionen

Skrivet av bud_bundy:

Du lärde, vad brukar det vara för folk som använder argumentum ad hominem argument?

Du väljer att tolka Rasist som något nedsättande. Jag använder det för att beskriva en ideologisk bevekelsegrund
Puckad kan i det här fallet ersättas med inkompetent. Jag använder det för att beskriva oförmåga.

Ad hominem är argumentationsfel tex: Hasse har blå byxor och går inte att lita på.
Som jag redan sagt så använder sig den elaka kulturmarxistvärlden sig av andra uttryck för att beskriva rådande paradigm.

Svart, Svart, Vitt. Men inget argumentationsfel, jag har inte avfärdat någons åsikter eller synpunkter på grund av deras ideologiska eller mentala förutsättningar, tvärtom jag har under den senaste månaden lagt ner tid på att sticka hål på deras argument på goda grunder.

Skrivet av bud_bundy:

Just folk på en viss sida brukar skryta om att de har skaffat sig gröngölings utbildningar och snart är torra bakom öronen medans de andra är så dumma, kan det vara folk som är emot invandring tro som främst håller på med detta?

Rätt oklart vad du menar här, är det ett personangrepp eller en allmän observation. Du kan gott nog nämna namnet på sidan.

Skrivet av bud_bundy:

Dessutom anklaga folk för att vara dumma, liksom vem tror att inte Avpixlat för en propaganda?

Det har kommit fram väldigt många länkar som hänvisar till Avpixlat i diskussionerna om invandring här, så nog finns det några som ställer sig framför megafonen okritiskt.

Skrivet av bud_bundy:

På samma sätt som att Aftonbladet också håller på med samma sak fast de berör fler frågor och inte är lika extrema.

Nej, Aftonbladet är inte propaganda, aftonbladet är kanske inte den bästa av alla tidningar men det är inte ensidig propaganda. Du får gärna utveckla anklagelsen dock.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Angående hur mycket pengar som invandrare skickar till sina hemländer:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

"2002 skickade invandrade svenskar 4,2 miljarder kronor till sina forna hemländer. Sedan dess har den här sortens pengaförsändelser ökat kraftigt i Europa, i exempelvis Norge med 300 procent. Om ökningen är lika stor i Sverige handlar det om över 12 miljarder kronor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Angående hur mycket pengar som invandrare skickar till sina hemländer:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

"2002 skickade invandrade svenskar 4,2 miljarder kronor till sina forna hemländer. Sedan dess har den här sortens pengaförsändelser ökat kraftigt i Europa, i exempelvis Norge med 300 procent. Om ökningen är lika stor i Sverige handlar det om över 12 miljarder kronor."

Såtillvida att du inte kan presentera siffror på hur stor del av beloppen som faktiskt kommer från bidrag så är det en irrelevant faktaruta. Vad människor gör med sina pengar är deras ensak.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Såtillvida att du inte kan presentera siffror på hur stor del av beloppen som faktiskt kommer från bidrag så är det en irrelevant faktaruta. Vad människor gör med sina pengar är deras ensak.

Mer en uppskattning om hur mycket pengar som inte genererar tillväxt här i Sverige genom köp av varor eller tjänster. Man kan inte veta hur mycket bidragspengar som lämnar landet. Påstod jag något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Mer en uppskattning om hur mycket pengar som inte genererar tillväxt här i Sverige genom köp av varor eller tjänster.

Du menar som produktionskostnaden från:
Köp av tyska bilar
Irländsk köttfärs
Kläder
Asfalt
Datorkomponenter
Ruccola
Päron
Olja
Mobiltelefoner
Kaffe
Choklad
Motorcyklar
Återvunnet papper
Pennor som inte tillverkats av Ballograf
Resor till Thailand
Resor till Tyskland
Japanska bilar
Spel
Nätpoker
Ris
Aluminium
Kärnkraftens uran.
med mera.

Skrivet av GeCors:

Man kan inte veta hur mycket bidragspengar som lämnar landet.

Åjo det går, det krävs en undersökning förstås men det är knappast en omöjlighet.

Skrivet av GeCors:

Påstod jag något annat?

Du påstod att 12 miljarder kr skickades till utlandet 2011 om ökningen är lika stor som i Norge.
(vilket motsvarar den sammanlagda importen från Finland och Danmark under Januari 2013. Men understiger den sammanlagda exporten till samma länder under samma period. Sveriges handelsnetto under samma period var 6 miljarder.)

Export, Super jätte normalt liksom ba .
Import, super duper jätte mega överstiger den sammanlagda importen.
SCB Dunder knepigt!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du menar som produktionskostnaden från:
Köp av tyska bilar
Irländsk köttfärs
Kläder
Asfalt
Datorkomponenter
Ruccola
Päron
Olja
Mobiltelefoner
Kaffe
Choklad
Motorcyklar
Återvunnet papper
Pennor som inte tillverkats av Ballograf
Resor till Thailand
Resor till Tyskland
Japanska bilar
Spel
Nätpoker
Ris
Aluminium
Kärnkraftens uran.
med mera.

Åjo det går, det krävs en undersökning förstås men det är knappast en omöjlighet.

Du påstod att 12 miljarder kr skickades till utlandet 2011 om ökningen är lika stor som i Norge.
(vilket motsvarar den sammanlagda importen från Finland och Danmark under Januari 2013. Men understiger den sammanlagda exporten till samma länder under samma period. Sveriges handelsnetto under samma period var 6 miljarder.)

Export, Super jätte normalt liksom ba .
Import, super duper jätte mega överstiger den sammanlagda importen.
SCB Dunder knepigt!

Så du menar att det är bättre att pengar skickas för konsumtion till utlandet än att konsumera utländska varor här i Sverige? Måste vara dunderknepigt att vara så världsfrånvänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Så du menar att det är bättre att pengar skickas för konsumtion till utlandet än att konsumera utländska varor här i Sverige? Måste vara dunderknepigt att vara så världsfrånvänd.

Försök inte, Det var du som satte igång stickspåret och det är du som får argumentera för det. Anser du att frågan är aktuell och viktig får du gott nog även visa på varför den är det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ta upp exempel, fullgoda exempel. Skrik inte bara att de finns eller att invandrare får något.

Nu blandar du ihop sakerna, du sa att förorterna byggdes ut, nu visar du ett exempel på att 50 planerade studentlägenheter blev flyktingboende. Ser du själv skillnaden?

Du hade gastat lika mycket om inte mer om de fått gå före i kön till de mer attraktiva bostadsområdena. Ska du stå för en ståndpunkt så utforska konsekvenserna av den.

Nej det är vanligare bland elever med sämre förutsättningar att få sämre skolresultat oavsett födelseland. (vi vet båda att du inte heller menar alla invandrare)

Ditt resonemang, inte mitt. Socialbidrag var en del av det, den enda ekonomiska förutsättningen du tog upp förövrigt.

För stor i förhållande till vad? Etablerade infödda eller etablerade invandrare? Givetvis kommer en oetablerad grupp i större grad vara bidragsberoendes än etablerade.

Det är inte svårt att lösa problemen, det är väldigt enkelt för att uttrycka det lätt. Inför samma byggnadsplanering som i Berlin, skattesubventioner för lågkostnadsnybyggen i kvartersmiljö så är problemet löst (ps staten kan lägga in en garant på några miljarder och gå i borgen). Att stoppa invandringen löser dock inte problemen.

Hrhr, Jag har aldrig sagt att invandrare inte begår brott, jag vill dock gärna lägga till att du förutom att vara rädd för dem också är fördomsfull.
men visst vi kan dra till med vidskeplig också, kombinationen av kläderna, bunden och att befinna sig i grupp leder säkerligen till att individerna blir en samhällsfara.

Per Gudmundssons text är inte en artikel utan en ledare det är ett resonemang, som visst du gärna får köpa själv tycker jag att det är alldeles för andefattigt för att beskriva något annat än Gudmundssons hållning i frågan.

Japp.

Mm, visst dra nu bort den socioekonomiska statusens inverkan så får du en mer intressant siffra, dra förresten bort de individuella förutsättningarna, har du något kvar efter det så ligger det säkerligen inom felmarginalen. Nästa!

Du är oförmögen att läsa statistik och borde inte göra det. Invandrare är inte mer kriminella, förekomsten av kriminella bland invandrare är högre men det står att koppla till samma faktorer som verkar för svenskar, dock är invandrare överrespresenterade i gruppen av utsatte vilket torde avspeglas i övrig statistik också. För att göra det enkelt för dig: Ungdomar med arbetslösa föräldrar och osäker framtid är överrepresenterade, människor med traumatiskt förflutet och psykiska problem är överrepresenterade.

Onaturligt mycket?

Det är ett argument mot dig, inte för invandringen. Sänk elpriserna och arbetarklassens löner så blir det nog fart på industriorten ska du se.

Det är en god poäng, det är alldeles för många som tror som du, människor som inte tänker efter tillräckligt länge och nöjer sig med en "quick fix" vars verkan kan liknas vid alvedon mot gräsbrand.

Du kan få en chans att hitta felet i ovanstående, det är enkelt, Äh jag förklarar.

1. invandring från eu-land. Personen ska kunna försörja sig själv
2. Arbetskraftsinvandring, Arbeter har utlysts till Eu medborgare först innan icke eu medborgare kan ta tjänsten.
3. Anhörig invandring, främst socialt, svår att ifrågasätta eftersom återförenade familjer bidrar till att minska psykisk ohälsa och otrygghet.
4. Flykting mottagande. Den enda punkten du egentligen kan ifrågasätta eller kan du det?

I vilket fall ska vi bara släppa in högutbildade?

Jaha så du tycker att det är viktigare att spara pengar än att tex öka skatteuppbådet genom att främja tillväxten?

Du har många bra poänger jag håller med om, men orden skiljer från verkligheten på flera ställen där jag helt enkelt inte tror på att sänkta elpris och löner sätter fart på industrin. Den svenska medianlönen på ca 25k innan skatt tillhör de 3% högsta lönerna i världen, Alltså skulle lönerna behövas sänkas radikalt för att produktionskostnader ska vara konkurrenskraftiga mot andra länders industrier.
Jag anser att invandringen idag inte funkar, det finns flera problem som den medför som politikerna inte klarar av att lösa. Därför vore det väl bättre för alla att den tillsvidare minskas innan man får ordning på problemen med otrevliga bostadsområden, jobb och integrationen mellan invandrare och Svenskar som funkar knalligt på sina håll där det ofta är många fler nysvenskar än Svenskar per klass som resulterar till att det blir en social "barriär" mellan de 2 grupperna.
Invandrare är grunden till flera problem, det är därför jag tycker den borde minskas, åtminstone tills problemen är under bättre kontroll. Det var ett intressant avsnitt av uppdrag granskning som är se värt, det handlade just om problemen med invandring, våld i förorter och klyftorna mellan de "rika" och "fattiga" även om klyftorna mellan polis och unga.
Tycker du ska se detta: http://www.youtube.com/watch?v=77WjpXso98M Han vid 21:55 anser jag har rätt.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Du har många bra poänger jag håller med om, men orden skiljer från verkligheten på flera ställen där jag helt enkelt inte tror på att sänkta elpris och löner sätter fart på industrin. Den svenska medianlönen på ca 25k innan skatt tillhör de 3% högsta lönerna i världen, Alltså skulle lönerna behövas sänkas radikalt för att produktionskostnader ska vara konkurrenskraftiga mot andra länders industrier.

Att Sveriges medianlön är bland de 3% högsta i världen är en tämligen irrelevant siffra oavsett sanningsgrad. Frågan är snarare hur lönen förhåller sig jämfört med andra länder i samma utvecklingsläge. tex Tyskland, Kanada, USA, Frankrike. Det är även så att medianlönen är ointressant eftersom det rör sig om specifika områden, som förvisso råkar ligga kring 25t (Industriavtalet sätter nivån i andra förhandlingar.).

Skulle Sverige gå med i Euron skulle växelkursproblematiken i handeln med eurozonen försvinna, en minskad löneökning skulle gagna handeln ytterligare, det rör sig inte om stora belopp. (Svensk industri konkurrerar med Tyskland, inte Kina.)

Skrivet av sten1930:

Jag anser att invandringen idag inte funkar, det finns flera problem som den medför som politikerna inte klarar av att lösa.

Det är upp till dig att anse.

Skrivet av sten1930:

Därför vore det väl bättre för alla att den tillsvidare minskas innan man får ordning på problemen med otrevliga bostadsområden, jobb och integrationen mellan invandrare och Svenskar som funkar knalligt på sina håll där det ofta är många fler nysvenskar än Svenskar per klass som resulterar till att det blir en social "barriär" mellan de 2 grupperna.

Du kan inte grunda en handlingsplan på en åsikt dock. Bostadsområdena är "otrevliga" för att de saknar ekonomisk dynamik, invandrare hamnar i dem för att de saknar ekonomiska muskler. Det är en fråga om jobb, inte om att strypa ett tillskott av nya människor. Den sociala barriären är likaså en effekt av att etableringsprocessen hämmas av en alltför dålig situation på den svenska arbetsmarknaden. Invandringens effekt på anställningsgraden hos svenskar är väldigt låg, det samma torde även gälla invandringens effekt på redan etablerade invandrare. Dvs invandringens största effekt är på den nominella arbetslösheten, inte den relativa. gnngh märkte att det här var ofullständigt.
Eftersom kringservicen runt invandringen måste öka med invandringen så ökar andelen jobb, säkerligen inte helt i proportion utan stegvis, med det ökar andra behov och fler jobb tillsätts. En invandrare är en ökning av efterfrågan och marknaden stillar efterfrågan med att öka utbudet vilket leder till transfereringskostnader som ökar, lite reagonomics visst men principen är sund. För att invandringen ska ha en negativ effekt på den relativa arbetslösheten så krävs det att invandrare som grupp har en negativ påverkan på andra gruppers anställningsgrad utan att själva höja sin anställningsgrad.

Skrivet av sten1930:

Invandrare är grunden till flera problem, det är därför jag tycker den borde minskas, åtminstone tills problemen är under bättre kontroll.

Nej.

Skrivet av sten1930:

Det var ett intressant avsnitt av uppdrag granskning som är se värt, det handlade just om problemen med invandring, våld i förorter och klyftorna mellan de "rika" och "fattiga" även om klyftorna mellan polis och unga.

Klyftor, utanförskap, brist på möjligheter. Inte attributet "invandrare"

Skrivet av sten1930:

Tycker du ska se detta: http://www.youtube.com/watch?v=77WjpXso98M Han vid 21:55 anser jag har rätt.

Jag kan behaga många önskningar om källgranskning men att se Janne Josefsson hatta omkring kl 00.20 med lätt Bourbon dimma hängandes i skallen som ett sammetsdraperi är bortom min förmåga. I övrigt är det inte särskilt spektakulärt, du håller med någon och det är upp till dig. Var dock försiktig med att använda det som källa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

jag tycker det har ökt så mycket i sistone med rasismen i sverige, framför allt i småland. Detta hände nyss:

Man ringer för att få lite extra jobb från sommarjobbet och sedan får man veta att arbetsledaren tyckte inte om mitt namn. Att det skulle bli mer stress i detta år osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Att Sveriges medianlön är bland de 3% högsta i världen är en tämligen irrelevant siffra oavsett sanningsgrad. Frågan är snarare hur lönen förhåller sig jämfört med andra länder i samma utvecklingsläge. tex Tyskland, Kanada, USA, Frankrike. Det är även så att medianlönen är ointressant eftersom det rör sig om specifika områden, som förvisso råkar ligga kring 25t (Industriavtalet sätter nivån i andra förhandlingar.).

Skulle Sverige gå med i Euron skulle växelkursproblematiken i handeln med eurozonen försvinna, en minskad löneökning skulle gagna handeln ytterligare, det rör sig inte om stora belopp. (Svensk industri konkurrerar med Tyskland, inte Kina.)

Att byta valuta till euro? det har ju inte funkat särskilt bra för Finland som bytte till euro, de blir ju bara tvungna att bistå till Grekland och andra länder i kris och det har kostat mer än det givit dem.
För övrigt, min poäng tidigare var att dina idér är jättebra, men inte särskilt realistiska.

Skrivet av Huzzbutt:

Det är upp till dig att anse.

Så det funkar alltså bra nu då?

Skrivet av Huzzbutt:

Du kan inte grunda en handlingsplan på en åsikt dock. Bostadsområdena är "otrevliga" för att de saknar ekonomisk dynamik, invandrare hamnar i dem för att de saknar ekonomiska muskler. Det är en fråga om jobb, inte om att strypa ett tillskott av nya människor. Den sociala barriären är likaså en effekt av att etableringsprocessen hämmas av en alltför dålig situation på den svenska arbetsmarknaden. Invandringens effekt på anställningsgraden hos svenskar är väldigt låg, det samma torde även gälla invandringens effekt på redan etablerade invandrare. Dvs invandringens största effekt är på den nominella arbetslösheten, inte den relativa. gnngh märkte att det här var ofullständigt.
Eftersom kringservicen runt invandringen måste öka med invandringen så ökar andelen jobb, säkerligen inte helt i proportion utan stegvis, med det ökar andra behov och fler jobb tillsätts. En invandrare är en ökning av efterfrågan och marknaden stillar efterfrågan med att öka utbudet vilket leder till transfereringskostnader som ökar, lite reagonomics visst men principen är sund. För att invandringen ska ha en negativ effekt på den relativa arbetslösheten så krävs det att invandrare som grupp har en negativ påverkan på andra gruppers anställningsgrad utan att själva höja sin anställningsgrad.

Som sagt, tror inte heller det är möjligt. Det tar lång tid att förbättra situationen för de som lider idag pga. misslyckandena, då att fortsätta med misslyckandet och slänga bensin på eden funkar inte. Så om jag tolkar dig rätt så vill du alltså att man sak se till så att nysvenskar får ekonomiska muskler? det lär bli en kostsam historia innan det funkar, flera projekt som går ut på att ge just invandrare praktikplatser och i sin tur jobb har ju inte funkat något vidare, bara en bråkdel fick jobb, skitjobb som parkskötare och städare, med lite tur målare och de flesta anställda via kommunen som sedan anlitade ett företag som fick extra betalt för att ha dem och så arbetarna hos sig etc.
Det är lättare sagt än gjort, så srry tror inte det funkar. det är önsketänkande.

Skrivet av Huzzbutt:

Så om man inte släppte in invandrare så skulle det fortfarande vara bostadsbrist, arbetsbrist och problem mellan invandrare (somi nte existerar) och svenskar?

Skrivet av Huzzbutt:

Klyftor, utanförskap, brist på möjligheter. Inte attributet "invandrare"

Börjar bli irriterande, du nekar alltså att de flesta "unga" eller "kriminella" eller "sysloloösa" eller vad du nu vill kalla dem som de intervjuade var invandrare? antar att du inte hörde när de intervjuade väktaren, den gamla damen och den tredje som bodde i området om deras syn på det, ganska lätt att tycka saker om man inte har en bra bild om hur det faktiskt är.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag kan behaga många önskningar om källgranskning men att se Janne Josefsson hatta omkring kl 00.20 med lätt Bourbon dimma hängandes i skallen som ett sammetsdraperi är bortom min förmåga. I övrigt är det inte särskilt spektakulärt, du håller med någon och det är upp till dig. Var dock försiktig med att använda det som källa.

Du kan ju inte bara tro på de källor som stödjer din åsikt, uppdrag granskning går ju ut på att visa hur det faktiskt är för allmänheten och avslöja saker.

Kan dessutom berätta en annan sak, När kommunen här i Göteborg skulle anställas unga till sommarjobb prioriterade de invandrare, det är diskriminerande. Eller när det skulle bygga en moské utan bygglov, men det gjorde inget eftersom kommunledningen stod över allt och alla utan att ta hänsyn till vad närboende tyckte trots att de i grund och botten var de som betalade. Det finns en viss diskriminering mot svenskar i förmån för invandrare, det är jag emot. Eller hur det finns en lag mot hets av folkgrupp somt tydligen inte innefattar svenskar. Dessa sakerna är minst lika rasistiska som många mot invandrare, men det är ingenting som får någon uppmärksamhet....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Att byta valuta till euro? det har ju inte funkat särskilt bra för Finland som bytte till euro, de blir ju bara tvungna att bistå till Grekland och andra länder i kris och det har kostat mer än det givit dem.

Finland har lånat ut pengar till Grekland.

Skrivet av sten1930:

För övrigt, min poäng tidigare var att dina idér är jättebra, men inte särskilt realistiska.

Min poäng har alltid varit att du är oförmögen att göra poänger eftersom du brister grovt i dina resonemang och beslutsunderlag.
Det du uppvisar nu är ett exempel på sådan oförmåga. I praktiken menar du att den sammanlagda lönekostnaden och energikostnaden inte är avgörande för industrin eller för arbetstillfällena.
Min fråga till dig är då, vad är det som kostar? Vad är det industriföretagen betalar för och vad är det som kan öka konkurrenskraften?

Skrivet av sten1930:

Så det funkar alltså bra nu då?

Det har jag inte sagt, jag har dock påpekat om och om igen att en minskad invandring inte löser existerande problem, jag har även påpekat att problemen inte ökar relativt med invandringen utan blott nominellt.

Skrivet av sten1930:

Som sagt, tror inte heller det är möjligt.
Det tar lång tid att förbättra situationen för de som lider idag pga. misslyckandena, då att fortsätta med misslyckandet och slänga bensin på eden funkar inte.

Du får gärna söka visa att en ökad invandring eller fortsatt invandring kommer leda till en relativ ökning av "problem".

Skrivet av sten1930:

Så om jag tolkar dig rätt så vill du alltså att man sak se till så att nysvenskar får ekonomiska muskler?

Nej du har inte förstått mig rätt, jag beskrev situationen inte en åtgärd. Åtgärden har jag redan beskrivit men du verkar tro att Lönekostnader och Elpriser inte hänger samman med konkurrenskraft.

Skrivet av sten1930:

det lär bli en kostsam historia innan det funkar, flera projekt som går ut på att ge just invandrare praktikplatser och i sin tur jobb har ju inte funkat något vidare, bara en bråkdel fick jobb, skitjobb som parkskötare och städare, med lite tur målare och de flesta anställda via kommunen som sedan anlitade ett företag som fick extra betalt för att ha dem och så arbetarna hos sig etc.

Tips, läs vad jag skriver. Hade du faktiskt läst vad jag skrivit så hade du kommit fram till att den lösningen jag förespråkar är sänkta lönekostnader och sänkta elpriser för att öka konkurrenskraften tillsammans med ett inträde i Euron för att stabilisera utlandshandeln. Saker som inte kostar något.

Skrivet av sten1930:

Det är lättare sagt än gjort, så srry tror inte det funkar. det är önsketänkande.

Helt irrelevant eftersom du har hittat fel i något jag inte skrivit utan din felaktiga tolkning av vad jag skrev.

Skrivet av sten1930:

Så om man inte släppte in invandrare så skulle det fortfarande vara bostadsbrist, arbetsbrist och problem mellan invandrare (somi nte existerar) och svenskar?

'

Ja

Skrivet av sten1930:

Börjar bli irriterande, du nekar alltså att de flesta "unga" eller "kriminella" eller "sysloloösa" eller vad du nu vill kalla dem som de intervjuade var invandrare? antar att du inte hörde när de intervjuade väktaren, den gamla damen och den tredje som bodde i området om deras syn på det, ganska lätt att tycka saker om man inte har en bra bild om hur det faktiskt är.

Läs vad jag skriver och förstå vad jag skriver, det är inte svårt.

Vad jag sa var att invandrare inte är kriminella för att de är invandrare utan för att de är överrepresenterade i den socioekonomiskt utsatta grupper.

Skrivet av sten1930:

Du kan ju inte bara tro på de källor som stödjer din åsikt, uppdrag granskning går ju ut på att visa hur det faktiskt är för allmänheten och avslöja saker.

Så du menar att jag ska tro på din anekdotiska bevisföring?
Jag kritiserar inte dina källor, jag kritiserar din förmåga att dra slutsatser. För att göra det helt klart och tydligt för dig så att jag förhoppningsvis slipper fortsätta säga samma sak om och om igen:

Du är i sammanhanget inkompetent. Nej det är inget personangrepp. Du är oförmögen att föra genomtänkta och relevanta resonemang. Du har hitintills uppvisat en stor oförmåga att förstå orsakssamband och en närmast total avsaknad av relevanta källor och du förstår inte heller relevansen eller innebörden av de källor du presenterar. Uppdrag Granskning har inte till uppgift att avslöja fenomen på ett metodiskt säkert sätt. Uppdrag granskning har till uppdrag att granska, det hörs till och med i namnet. Uppdrag Granskning granskar enskilda fenomen som om än de ingår i något större eller återkommande ej kan användas utan en fullständig genomgång för att förklara samhället i stort.

Du förstår inte sambandet mellan konkurrenskraft och lönekostnader samt energikostnader. Nej det är inte ett relevant påstående att ta upp att den svenska lönekostnaden är bland de 3% högsta i världen. Men du får ta ansvar för att fortbilda dig själv i frågan.
Du härleder Invandrares brottslighet till att de är invandrare.
Du har missat att de Finländska bidragen till de grekiska räddningsförsöken är lån.

Därför säger jag att du är inkompetent och det är viktigt att säga det, att göra den bedömningen. Den här diskussionen handlar inte om mina åsikter mot dina den handlar om att jag applicerar grundläggande analys på dina argument och avfärdar dem för att de saknar relevans och logik.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Finland har lånat ut pengar till Grekland.

Min poäng har alltid varit att du är oförmögen att göra poänger eftersom du brister grovt i dina resonemang och beslutsunderlag.
Det du uppvisar nu är ett exempel på sådan oförmåga. I praktiken menar du att den sammanlagda lönekostnaden och energikostnaden inte är avgörande för industrin eller för arbetstillfällena.
Min fråga till dig är då, vad är det som kostar? Vad är det industriföretagen betalar för och vad är det som kan öka konkurrenskraften?

Det har jag inte sagt, jag har dock påpekat om och om igen att en minskad invandring inte löser existerande problem, jag har även påpekat att problemen inte ökar relativt med invandringen utan blott nominellt.

Du får gärna söka visa att en ökad invandring eller fortsatt invandring kommer leda till en relativ ökning av "problem".

Nej du har inte förstått mig rätt, jag beskrev situationen inte en åtgärd. Åtgärden har jag redan beskrivit men du verkar tro att Lönekostnader och Elpriser inte hänger samman med konkurrenskraft.

Tips, läs vad jag skriver. Hade du faktiskt läst vad jag skrivit så hade du kommit fram till att den lösningen jag förespråkar är sänkta lönekostnader och sänkta elpriser för att öka konkurrenskraften tillsammans med ett inträde i Euron för att stabilisera utlandshandeln. Saker som inte kostar något.

Helt irrelevant eftersom du har hittat fel i något jag inte skrivit utan din felaktiga tolkning av vad jag skrev.

'

Ja

Läs vad jag skriver och förstå vad jag skriver, det är inte svårt.

Vad jag sa var att invandrare inte är kriminella för att de är invandrare utan för att de är överrepresenterade i den socioekonomiskt utsatta grupper.

Så du menar att jag ska tro på din anekdotiska bevisföring?
Jag kritiserar inte dina källor, jag kritiserar din förmåga att dra slutsatser. För att göra det helt klart och tydligt för dig så att jag förhoppningsvis slipper fortsätta säga samma sak om och om igen:

Du är i sammanhanget inkompetent. Nej det är inget personangrepp. Du är oförmögen att föra genomtänkta och relevanta resonemang. Du har hitintills uppvisat en stor oförmåga att förstå orsakssamband och en närmast total avsaknad av relevanta källor och du förstår inte heller relevansen eller innebörden av de källor du presenterar. Uppdrag Granskning har inte till uppgift att avslöja fenomen på ett metodiskt säkert sätt. Uppdrag granskning har till uppdrag att granska, det hörs till och med i namnet. Uppdrag Granskning granskar enskilda fenomen som om än de ingår i något större eller återkommande ej kan användas utan en fullständig genomgång för att förklara samhället i stort.

Du förstår inte sambandet mellan konkurrenskraft och lönekostnader samt energikostnader. Nej det är inte ett relevant påstående att ta upp att den svenska lönekostnaden är bland de 3% högsta i världen. Men du får ta ansvar för att fortbilda dig själv i frågan.
Du härleder Invandrares brottslighet till att de är invandrare.
Du har missat att de Finländska bidragen till de grekiska räddningsförsöken är lån.

Därför säger jag att du är inkompetent och det är viktigt att säga det, att göra den bedömningen. Den här diskussionen handlar inte om mina åsikter mot dina den handlar om att jag applicerar grundläggande analys på dina argument och avfärdar dem för att de saknar relevans och logik.

Från min sida är detta nu slutdiskuterat, vad jag än säger och stödjer med argument är det fel på källan eller själva argumentet eftersom du anser iprincip alla vara inrellevanta. Du påstår att problemen finns pga. stark krona, höga elpriser och dålig bostadspolitik (vilket jag förvisso håller med om!) Jag kan väl göra en punktlista igen för vad jag tycker, fast tydligare då:
- Jag vill kunna hjälpa så många som möjligt, så effektivt som möjligt. Där brister asylpolitiken då det kostar fyrsiffriga belopp för en invandrare i månaden i väldigt lång tid istället för att pengarna skulle gå till de mest behövande i de fattigaste länder där ex. 500kr ger 255 doser mäslingvaccin enligt UNICEF. För det sammanlagda beloppet 1 invandrare kostar innan/om han eller hon får arbete skulle man kunna hjälpa hundratals fler personer. Som sagt i börja, de som Jobbar kompenserar inte ut för de som inte gör. Invandrare kan även tacka nej utan riktig motivering till jobb som passar deras "Profil" hos arbetsförmedlingen men ändå ha kvar fullt bidrag, det är inget att försvara, utan fel i systemet.
- Du vill väl med dina åsikter, men jag tror inte de skulle komma långt i verkligheten. Finns gott om exempel där olika liknande dina socialismideér misslyckas, Sänkta löner funkar inte, folk klagar ju redan över dagens löner. Lägre löner behöver kompenseras ut med lägre levnadskostnader,vilket inte heller riktigt kommer funka i helhet. Lägre elpris behöver kompenseras ut genom lägre produktionskostnad, vilket leder till att man får slopa de mindre kostnadseffektiva produktionsätt av el dvs. vindkraft, solkraft och andra miljövänliga och övergå till kolkraft och liknande. Se på Kina hur det går när man pressar elpriserna.
- Om invandringen skulle funka, utan att det leder till samhällsproblem som arbetslöshet och kriminalitet, Då skulle det vara bra med invandring.
Att försvara dagens system ser jag ingen poäng till, Det ända du gör är att skylla ifrån invandringsproblemet till andra saker som arbetsbrist och dåliga bostäder när det väldigt uppenbart är den dåliga invandringspolitiken som från början lett till problemen. Visst om man löser dem blir det väl bra igen, men det har ju inte lyckats så bra. Därav man får strypa invandringen något och lägga mer krut på att lösa dem istället. Jag påstår inte att invandring är dåligt, utan dagens system som lett fram till detta. Sedan nu när skattebetalare ska börja lösa ut invandrares lån är ju helt fel, Om jag tar ett lån är det självklart att du inte ska behöva betala av det. Man får lära sig sådana saker den hårda vägen om man varigt oansvarslös med lån.

Dessutom, du har en tendens att förklara saker mer komplicerat än vad det egentligen är och blir då lätt att misstolka, jag är inte väldigt insatt i politik, men jag vet vad som är fel om det berör mig, Jag är även emot att jag behöver betala pengar för andras saker som inte jag har någon som helst förmån av, egentligen man ha en skatte blankett där man kryssar i vad man vill stödja med pengar till och därefter få saktten anpassad efter vad man unytjar och vill stödja, självklart ska ju vissa saker som sjukvård, polis och brandkår vara standard som alla behöver betala för ex. du stödjer invandring, då kryssar du i det och får betala några extra kronor för Sveriges fortsatta invandring. Nu råkade det bli så att jag kom in i denna diskussion när du inte håll med mina påståenden, du var inte nöjd med mina argument heller utan skylde problemen på 3 andra saker istället för den enda sak problemet faktiskt grundade sig ifrån.

Så, Hejdå. Igen mer evighetsdiskussion för mig, det leder ändå ingenvart!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag är bäst. Alla andra har pest och luktar häst.

Skrivet av sten1930:

Från min sida är detta nu slutdiskuterat,

Ok

Skrivet av sten1930:

vad jag än säger och stödjer med argument är det fel på källan eller själva argumentet eftersom du anser iprincip alla vara inrellevanta.

Ja för att du har antingen irrelevanta källor, felaktiga slutsatser är bristande argument. Hade du inte haft det så skulle jag heller inte påpekat bristerna.

Skrivet av sten1930:

Du påstår att problemen finns pga. stark krona, höga elpriser och dålig bostadspolitik (vilket jag förvisso håller med om!) Jag kan väl göra en punktlista igen för vad jag tycker, fast tydligare då:

Ja jag påstår det och grundar det på att sverige är export beroende.

Skrivet av sten1930:

- Jag vill kunna hjälpa så många som möjligt,

Behjärtansvärt.

Skrivet av sten1930:

så effektivt som möjligt.

Effektivitet är bra

Skrivet av sten1930:

Där brister asylpolitiken då det kostar fyrsiffriga belopp för en invandrare i månaden i väldigt lång tid istället för att pengarna skulle gå till de mest behövande i de fattigaste länder där ex. 500kr ger 255 doser mäslingvaccin enligt UNICEF.

Äpplen och småkross.
Vaccindoser ger skydd mot sjukdomar det gör inte följande:
Situationen i landet säker
Mat i magen
Skolgång
Infrastruktur
Möligheter till indivduell utveckling
Arbete

255 doser vaccin innebär 255 färre möjliga fall av mässlingen varken mer eller mindre och inget annat.

Skrivet av sten1930:

För det sammanlagda beloppet 1 invandrare kostar innan/om han eller hon får arbete skulle man kunna hjälpa hundratals fler personer.

Kolla Sveriges biståndssiffror. 2012 var budgeten 35,8 miljarder eller ungefär 18 miljarder doser vaccin.
Vaccin räddar eller mat löser inte inbördeskrig. Räkna på dom kostnaderna istället för att slänga ut rökridåer

Skrivet av sten1930:

Som sagt i börja, de som Jobbar kompenserar inte ut för de som inte gör.

Dagens balans säger inget om morgondagens balans, invandringen innebär inte heller en relativ förändring av kostnaderna utan blott en nominell förändring.

Skrivet av sten1930:

Invandrare kan även tacka nej utan riktig motivering till jobb som passar deras "Profil" hos arbetsförmedlingen men ändå ha kvar fullt bidrag, det är inget att försvara, utan fel i systemet.

när du kommer med såna här uttalanden måste du presentera källor.

Skrivet av sten1930:

- Du vill väl med dina åsikter,

Det är inte åsikter utan ett sökljus som belyser din oförmåga och dina misstag.

Skrivet av sten1930:

men jag tror inte de skulle komma långt i verkligheten.

Det här ser jag fram emot.

Skrivet av sten1930:

Finns gott om exempel där olika liknande dina socialismideér misslyckas,

Det blir bara bättre

Skrivet av sten1930:

Sänkta löner funkar inte, folk klagar ju redan över dagens löner.

Folk har alltid klagat över sina löner men att klaga innebär inte att lönen är för låg. För att göra det så enkelt som möjligt. Vill du ha mer pengar?
- Ja
- Ja, fast jättemycket helst

Skrivet av sten1930:

Lägre löner behöver kompenseras ut med lägre levnadskostnader

Nej.

Skrivet av sten1930:

,vilket inte heller riktigt kommer funka i helhet.

Det behöver inte funka för det behöver inte göras.

Skrivet av sten1930:

Lägre elpris behöver kompenseras ut genom lägre produktionskostnad,

Nej elpriset kan sänkas genom sänkt elskatt.

Skrivet av sten1930:

vilket leder till att man får slopa de mindre kostnadseffektiva produktionsätt av el dvs. vindkraft, solkraft och andra miljövänliga och övergå till kolkraft och liknande.

Företag ska inte investera i mindre effektiva produktionsformer eftersom effektiviteten står i direkt proportion till energiåtgången. Skälet till att det byggs vindkraftverk är inte för att bolagen tänker miljömässigt utan för att det inte är möjligt med dagens opinion att bygga reaktorer. Hade Vattenfall fått bygga 4 nya reaktorer så skulle inte en käft investera ett öre i vindkraft om inte kostnaden per tillverkad Kwh understeg den hos vattenfall.

Skrivet av sten1930:

Se på Kina hur det går när man pressar elpriserna.

Kinas totala elförbrukning 2009 var 26250 TWh ett Vestas V90-3MW Har just en kapacitet på 3mW, hur många behövs?

Skrivet av sten1930:

- Om invandringen skulle funka, utan att det leder till samhällsproblem som arbetslöshet och kriminalitet, Då skulle det vara bra med invandring.

Invandringen leder inte till något av det du säger utan det du säger en effekt av andra faktorer. För att vara helt klart på saken så innebär det du säger att invandrare är predisponerade till brottslighet och arbetslöshet. Rasismen i Sverige idag.

Skrivet av sten1930:

Att försvara dagens system ser jag ingen poäng till,

Nej men du vill lösa "problemet" genom något som inte har någon som helst inverkan på den rådande situationen.

Skrivet av sten1930:

Det ända du gör är att skylla ifrån invandringsproblemet till andra saker som arbetsbrist och dåliga bostäder när det väldigt uppenbart är den dåliga invandringspolitiken som från början lett till problemen.

Här skriver du rätt ut att det är invandringspolitiken som har lett till arbetslöshet och dåliga bostäder. Du måste själv inse att det är en vanvettig uppfattning.
Det skulle innebär att invandringspolitiken i sig ledde till att invandrare blev arbetslösa och att bostäderna blir dåliga.

Skrivet av sten1930:

Visst om man löser dem blir det väl bra igen, men det har ju inte lyckats så bra.

Här kan det bara tolkas som att du anser att politikerna ska lösa arbetsfrågan? och du kallar mig för socialist!

Skrivet av sten1930:

Därav man får strypa invandringen något och lägga mer krut på att lösa dem istället.

Så hur ska man lösa de redan existerande problemen?

Skrivet av sten1930:

Jag påstår inte att invandring är dåligt,

Jo det har du gjort vid ett flertal tillfällen, mest minnesvärt var ett absurt stickspår som bland annat involverade en bild och ett nedsättande begrepp

Skrivet av sten1930:

utan dagens system som lett fram till detta.

Ja och du har fel i ditt antagande att invandringspolitiken skulle ligga bakom arbetslösheten, det är ett dubbelt fel eftersom invandringspolitiken inte handlar om att skapa jobb. Det är som att beskylla sjukvårdspolitiker för vargstammen.

Skrivet av sten1930:

Sedan nu när skattebetalare ska börja lösa ut invandrares lån är ju helt fel,

Källa.

Skrivet av sten1930:

Om jag tar ett lån är det självklart att du inte ska behöva betala av det.

Om du tar ett lån och blir långtidssjukskriven så får jag med skattepengar betala av ditt lån genom sjukförsäkringen.

Skrivet av sten1930:

Man får lära sig sådana saker den hårda vägen om man varigt oansvarslös med lån.

Förstår inte riktigt vad moraliserandet har med saken att göra, det finns mängder av tillfällen en låntagare görs fri från sitt lån trots oansvarighet eller ibland pågrund av oansvarighet.

Skrivet av sten1930:

Dessutom, du har en tendens att förklara saker mer komplicerat än vad det egentligen är och blir då lätt att misstolka,

Du har valt att gå in i den här diskussionen, du kan välja att fråga om du inte förstår men gör du inte det så har du inte heller rätt att beskylla mig för något då du genom passivitet godkänt mitt språkbruk.

Skrivet av sten1930:

jag är inte väldigt insatt i politik, men jag vet vad som är fel om det berör mig,

Nej det har framgått klart och tydligt att du inte vet vad som är fel och att din tolkning av vad som berör dig mer hänger på rädsla än faktisk påverkan.

Skrivet av sten1930:

Jag är även emot att jag behöver betala pengar för andras saker som inte jag har någon som helst förmån av,

Jo men Hejsan grattis, ett moraliskt ställningstagande rörande skatter.

Skrivet av sten1930:

egentligen man ha en skatte blankett där man kryssar i vad man vill stödja med pengar till och därefter få saktten anpassad efter vad man unytjar och vill stödja,

Då ska vi se vad du säger sen.

Skrivet av sten1930:

självklart ska ju vissa saker som sjukvård, polis och brandkår vara standard som alla behöver betala för ex.

Skola och vägar då? jag menar så att de blir några läkare och brandbilen kommer fram?

Skrivet av sten1930:

du stödjer invandring, då kryssar du i det och får betala några extra kronor för Sveriges fortsatta invandring.

Det är ju rätt intressant resonemang, det rimliga att anta här är att du inte heller få ta del av det du inte stöder. Så om vi säger att du inte stödjer invandringen och ringer efter en ambulans men den enda ambulansen på 20 mil körs av en tyskfödd ambulansförare. Då borde du väl ändå inte få en ambulans? Jag menar du har ju inte betalt för hans utbildning.

Skrivet av sten1930:

Nu råkade det bli så att jag kom in i denna diskussion när du inte håll med mina påståenden,

Höll med och höll med, du framförde ett ihåligt påstående utan annan grund än logiska fel, irrelevanta källor och ett gravt förakt mot vetenskaplig metod och jag påpekade det.

Skrivet av sten1930:

du var inte nöjd med mina argument heller utan skylde problemen på 3 andra saker istället för den enda sak problemet faktiskt grundade sig ifrån.

Enligt din felaktiga analys som grundar sig på bristande källor och inkompetent utförda slutsatser.

Skrivet av sten1930:

Så, Hejdå. Igen mer evighetsdiskussion för mig,

Hejdå!

Skrivet av sten1930:

det leder ändå ingenvart!

Jo den har lett någonvart, du har lämnat den och tro inte att det beror på något annat än att jag har besegrat och tröttat ut dig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)