Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Hur stor del av bidragen skickas ut från sverige? Var god presentera siffror.

Haha du tror det finns någon som sammanställer siffror på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Haha du tror det finns någon som sammanställer siffror på det?

Hrhr använder du på allvar då ett argument som grundar sig på storlek när du inte vet storleken?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Killar... Att se ner på honom för att han är kommunist är lika omoget som att se ner på folk för att de är moderater, socialdemokrater, kvinnor, män, korta eller svarta. Skärp er. //en som är lika lite rasist/främlingsfientlig som kommunist, så inga bakomliggande åsikter här. Jag håller med er alla lika lite, men inte tar jag er på mindre allvar för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nej, man är inte rasist så fort man har något att säga om invandringspolitiken. Men om man skiljer på invandrare beroende på var de kommer ifrån (majoriteten idag är från Norge och Finland) , eller kanske mest aktuellt idag i och med SD, beroende på religion. Då undrar man...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Johansson Heinö pratar i dagens SvD om en likhetsnorm snarare än strukturell rasism, vilket jag kan hålla med om är en mycket bättre beskrivning av det svenska samhället än "antirasisternas" rasistiska föreställning.

Det är en förenklad bild som beskrivs i krönikan (http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/sverige-praglas-mer-av-...)
Det räcker att läsa ett par kommentarer på Avpixlat för att snabbt se att rasismen lever och frodas på på anonyma näthak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Det är en förenklad bild som beskrivs i krönikan (http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/sverige-praglas-mer-av-...)
Det räcker att läsa ett par kommentarer på Avpixlat för att snabbt se att rasismen lever och frodas på på anonyma näthak.

Japp, för den lilla klick som skriver kommentarer på Avpixlat är representativa för hela den svenska befolkningen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

För enkelt.

Skrivet av badcash:

Det är en förenklad bild som beskrivs i krönikan (http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/sverige-praglas-mer-av-...)
Det räcker att läsa ett par kommentarer på Avpixlat för att snabbt se att rasismen lever och frodas på på anonyma näthak.

Skrivet av Valiumballong:

Japp, för den lilla klick som skriver kommentarer på Avpixlat är representativa för hela den svenska befolkningen.

Nån annan som ser det?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Japp, för den lilla klick som skriver kommentarer på Avpixlat är representativa för hela den svenska befolkningen.

Nej, det är den ju så klart inte. Däremot går denna klick inte avfärda i någon sorts jantelag-anda som krönikören försöker göra. Rasism ska kallas rasism och ska man göra någonting åt den är ett första steg att erkänna dess existens och inte hitta undanflykter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Nej, det är den ju så klart inte. Däremot går denna klick inte avfärda i någon sorts jantelag-anda som krönikören försöker göra. Rasism ska kallas rasism och ska man göra någonting åt den är ett första steg att erkänna dess existens och inte hitta undanflykter.

Krönikan handlar inte om den lilla klick som kommenterar på Avpixlat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Finns det någon här inne som tycker REVA-projektet var rasistiskt?

När jag läser tidningarna verkar det som att i synnerhet politiker tycker det. Skulle varit kul att se vad anonyma på swec tycker om just REVA. Jag tror politikerna ljuger och bara vill vara fina i kanten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Finns det någon här inne som tycker REVA-projektet var rasistiskt?

Du undrar alltså om någon här tycker att profilering baserat på yttre attribut som kopplas till ras är rasistiskt?

Skrivet av Ninotramp:

När jag läser tidningarna verkar det som att i synnerhet politiker tycker det.

Ja det verkar som att politiker tycker att rasprofilering är rasistiskt.

Skrivet av Ninotramp:

Skulle varit kul att se vad anonyma på swec tycker om just REVA.

Huruvida någon anonym tycker att polisiära insatser som grundas i yttre attribut som anses vara kopplad till etnicitet är rasistisk?

Skrivet av Ninotramp:

Jag tror politikerna ljuger och bara vill vara fina i kanten.

Menar du att politikerna inte tycker att beslut om polisiärt ingripande beroende på ett yttre attribut som anses vara kopplat till härkomst inte är rasistiskt?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Jag menar om du tycker det är rasistiskt att utvisa invandrare som är här utan papper?

Huruvida det är rasistiskt att gå efter hudfärg får var och en tycka vad den vill. Själv tycker jag inte det är det. Känns ganska ologiskt om gränspoliser i t.ex. Kina går runt och frågar 10 asiater när det står en ensam svart kille bredvid.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag menar om du tycker det är rasistiskt att utvisa invandrare som är här utan papper?

Då menar du inte REVA specifikt.'

Skrivet av Ninotramp:

Huruvida det är rasistiskt att gå efter hudfärg får var och en tycka vad den vill.

Du får tycka vad du vill, men grundar du din åsikt på felaktiga antaganden eller oförmåga att dra slutsatser så kommer det att påpekas

Skrivet av Ninotramp:

Själv tycker jag inte det är det.

Ledsen pysen men du tycker fel, du tycker fel på precis samma sätt som om du hade sagt att den röda brandbilen var blå. Huruvida det rör sig om inkompetens eller naiv rasism är dock osagt.

Skrivet av Ninotramp:

Känns ganska ologiskt om gränspoliser i t.ex. Kina går runt och frågar 10 asiater när det står en ensam svart kille bredvid.

Vad den kinesiska polisen gör och inte gör är upp till de Kinesiska myndigheterna, vad den svenska polisen gör och inte gör är upp till de Svenska myndigheterna och de Svenska myndigheterna är mycket väl medvetna om att vi inte har en lika utseendemässigt homogen befolkning som Kina, något även du borde vara medveten om.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

HuzzButt, vad anser du är ett rimligt sätt att lokalisera papperslösa på? Jag är lite kluven i den funderingen eftersom majoriteten av alla papperslösa har några specifika attributer i sitt utseende som skiljer sig från skandinaviskt folk, så att man fångar nog mest om man går efter yttre attribut . MEN, samtidigt kränker man en stor del av befolkningen, vilket upprör negativa känslor i samhället. Och jag tycker att det som kan tänkas vara effektivast inte är sättet att gå efter eftersom konsekvenserna av metoden är för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

HuzzButt, vad anser du är ett rimligt sätt att lokalisera papperslösa på? Jag är lite kluven i den funderingen eftersom majoriteten av alla papperslösa har några specifika attributer i sitt utseende som skiljer sig från skandinaviskt folk, så att man fångar nog mest om man går efter yttre attribut

Du svarar nästan på din fråga åt mig:

Skrivet av Swiifty:

. MEN, samtidigt kränker man en stor del av befolkningen, vilket upprör negativa känslor i samhället. Och jag tycker att det som kan tänkas vara effektivast inte är sättet att gå efter eftersom konsekvenserna av metoden är för stora.

Det är inte de negativa känslorna i samhället som är det problematiska, det är det individuella. Att bli anklagad för ett brott och då inte ens för ens hudfärg utan för att polisen dvs. våldsmonopolet sorterar in en under ett paradigm vari man om än osäkert kan anta att det finns individer som genom sin existens på den här sidan av gränsen är illegala.
Det är diskriminering och det är på rasistisk grund och det är inte förenligt med det som avpixlat zombierna gormar stup i kvarten nämligen den demokratiska ordningen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Ja precis, problemet rör invidivder men det resulterar i att individerna samlas i grupperingar inom samhället, i det här fallet, de som inte ser misstänksamma ut, och de som gör det. Det var min mening med de negativa känslorna i samhället, där jag menade att gruppsamhället kommer förstärkas, de och vi.

Min kluvenhet kommer oftast från det jag anser är mest praktiskt och det som är mest "moraliskt" rätt, eftersom dessa alltid inte går hand i hand. Det som avgör fallet åt det mer "moraliska" valet i den här situationen är att människor inte ska utsättas för sånt för att andra som har liknande attribut har begått ett brott. Men sen måste man i vissa avseenden vara praktiskt, samtidigt som man sköter det på ett bra sätt och inte ute i offentligheten tar fast personer random där det finns folkmassor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Ja precis, problemet rör invidivder men det resulterar i att individerna samlas i grupperingar inom samhället, i det här fallet, de som inte ser misstänksamma ut, och de som gör det. Det var min mening med de negativa känslorna i samhället, där jag menade att gruppsamhället kommer förstärkas, de och vi.

Ja, jag kan inte göra annat än att hålla med. Åtgärder som baseras på en diskriminerande princip kommer alltid motverka gemenskap.

Skrivet av Swiifty:

Min kluvenhet kommer oftast från det jag anser är mest praktiskt och det som är mest "moraliskt" rätt, eftersom dessa alltid inte går hand i hand. Det som avgör fallet åt det mer "moraliska" valet i den här situationen är att människor inte ska utsättas för sånt för att andra som har liknande attribut har begått ett brott. Men sen måste man i vissa avseenden vara praktiskt, samtidigt som man sköter det på ett bra sätt och inte ute i offentligheten tar fast personer random där det finns folkmassor.

Man behöver inte ens tänka moraliskt, moral och etik är subjektiva ting. Vad det här handlar om är helt enkelt rättssäkerhet och demokrati.
Sen så är det ju alltid så att ett projekt som påbörjas men inte kan avslutas på grund av anledningar som borde tagits i akta redan i planeringsstadiet alltid är opraktiska, oekonomiska och dåliga. Nu har Rikssnuten slösat otal miljoner på ett projekt de aldrig borde inlett.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sen så är det ju alltid så att ett projekt som påbörjas men inte kan avslutas på grund av anledningar som borde tagits i akta redan i planeringsstadiet alltid är opraktiska, oekonomiska och dåliga. Nu har Rikssnuten slösat otal miljoner på ett projekt de aldrig borde inlett.

REVA som projekt har inte lagts ner och REVA som projekt har ingen koppling till polisens yttre verksamhet.

Om vi nu pratar om polisen i kollektivtrafiken (vilket alla som pratar om REVA onekligen verkar göra) så är det knappast rasistiskt att begära legitimation från folk som bryter mot svensk lag. Hoppar du över spärren, oavsett om du har giltigt färdbevis eller ej, så är det att sätta sig i en situation där man lätt kan misstänkas för att ha begått brott. Då ska polisen begära ID (precis som man gör när någon anmäler brott eller utsätts för brott).

REVA har f.ö. pågått under flera år.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

REVA som projekt har inte lagts ner och REVA som projekt har ingen koppling till polisens yttre verksamhet.

Om vi nu pratar om polisen i kollektivtrafiken (vilket alla som pratar om REVA onekligen verkar göra) så är det knappast rasistiskt att begära legitimation från folk som bryter mot svensk lag. Hoppar du över spärren, oavsett om du har giltigt färdbevis eller ej, så är det att sätta sig i en situation där man lätt kan misstänkas för att ha begått brott. Då ska polisen begära ID (precis som man gör när någon anmäler brott eller utsätts för brott).

REVA har f.ö. pågått under flera år.

Fast dom har ju stått och tagit personer åt sidan som inte ens kommit förbi spärrarna, alltså inte gjort något brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Fast dom har ju stått och tagit personer åt sidan som inte ens kommit förbi spärrarna, alltså inte gjort något brott.

Fast vem säger det?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fast vem säger det?

Jag har sett det med egna ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Jag har sett det med egna ögon.

Upprättade du en polisanmälan om det? Frågade du vad det gällde? Jag såg en kvinna på Mariatorget som skrek på två stackars poliser som hade gripit en kille med utländsk bakgrund. Jävla rasister var de och det var fan omänskligt att syssla med sådant. Att det egentligen rörde sig om en telefonstöld, ja, det var ingen information hon tyckte att hon behövde.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Upprättade du en polisanmälan om det? Frågade du vad det gällde?

Försökte få kontakt med polisen men han drog mig åt sidan medan polaren fick ställa sig och visa sitt legitimation.

Citat:

Jag såg en kvinna på Mariatorget som skrev på två stackars poliser som hade gripit en kille med utländsk bakgrund. Jävla rasister var de och det var fan omänskligt att syssla med sådant. Att det egentligen rörde sig om en telefonstöld, ja, det var ingen information hon tyckte att hon behövde.

Okej!

Permalänk
Medlem

En annan fråga om en person med invandrare bakgrund anser sig svensk vad är denna person då i era ögon?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

En annan fråga om en person med invandrare bakgrund anser sig svensk vad är denna person då i era ögon?

Är han svensk medborgare? Om ja, svensk. Om nej, något annat.

Skrivet av Fors_89:

Försökte få kontakt med polisen men han drog mig åt sidan medan polaren fick ställa sig och visa sitt legitimation.

Så det var din polare som fick visa leg? Vad sa polismannen var anledningen till det? Upprättade ni en polisanmälan efteråt?

Jag har hört flera som påstår sig varit med om eller sett någon annan få visa ID utan grund, men ingen har upprättat en polisanmälan om det. Ingen. De två polisanmälningarna som gjorts på ämnet har gjorts av folk som tagit del av uppgifter via media och varken sett eller varit med om de själva.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

REVA som projekt har inte lagts ner

Har jag inte heller sagt

Skrivet av Valiumballong:

och REVA som projekt har ingen koppling till polisens yttre verksamhet.

Ja så sägs det, Polisen har förstås en fäbless för rent amerikanska förkortningar men men, vi får väl anta att orden som bildar REVA valdes just för att bilda REVA och inte alls representerar ändamålet. Vi kan ju givetvis också anta att EU, Staten och guldtomtarna anser det nödvändigt att dra igång ett omvärldsprojekt utan koppling till omvärlden.

Skrivet av Valiumballong:

Om vi nu pratar om polisen i kollektivtrafiken (vilket alla som pratar om REVA onekligen verkar göra) så är det knappast rasistiskt att begära legitimation från folk som bryter mot svensk lag.

Självfallet

Skrivet av Valiumballong:

Hoppar du över spärren, oavsett om du har giltigt färdbevis eller ej, så är det att sätta sig i en situation där man lätt kan misstänkas för att ha begått brott.

Så är det.

Skrivet av Valiumballong:

Då ska polisen begära ID (precis som man gör när någon anmäler brott eller utsätts för brott).

Javisst

Skrivet av Valiumballong:

REVA har f.ö. pågått under flera år.

Det oomtvistliga sambandet mellan projektets ålder och vederhäftighet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:
Citat:

Så det var din polare som fick visa leg?

Korrekt, jag själv är född i Sverige.

Citat:

Vad sa polismannen var anledningen till det? Upprättade ni en polisanmälan efteråt?

Det var inte tal på någon anledning mer än att "Du ska visa ditt legitimation för oss" och vad säger man då? Du kan knappast tvinga polisen till att ge en bra förklaring till varför han ska visa sitt leg när det är DU som ska lyda DOM.
Ingen polisanmälan gjordes för att det hade ingen skillnad gjort, du vet polisen prioriterar brott olika. Läser varje dag att människor blir bestulna på prylar/lurade på pengar utan att polisen ens sätter ner kaffekoppen och försöka göra något även fast dom fått personuppgifter om gärningsmannen samt IP-nummer med mera.
(finns väl rätt många fall där folk här på Swec blivit lurade och polisen inte "kunnat" göra ett skit)

Något stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Det var inte tal på någon anledning mer än att "Du ska visa ditt legitimation för oss" och vad säger man då? Du kan knappast tvinga polisen till att ge en bra förklaring till varför han ska visa sitt leg när det är DU som ska lyda DOM.
Ingen polisanmälan gjordes för att det hade ingen skillnad gjort, du vet polisen prioriterar brott olika. Läser varje dag att människor blir bestulna på prylar/lurade på pengar utan att polisen ens sätter ner kaffekoppen och försöka göra något även fast dom fått personuppgifter om gärningsmannen samt IP-nummer med mera.
(finns väl rätt många fall där folk här på Swec blivit lurade och polisen inte "kunnat" göra ett skit)

Man säger nej och sedan upprättar man en anmälan. Polisen har saknar rätt att begära legitimation så länge man inte misstänks eller anhålls för brott, så om de inte vill förklara vad man misstänks för kan de inte helller begära ID.

Jag kan tillägga att det inte är en polisanmälan (vilket jag skrev tidigare) utan en anmälan till JO som ser till att myndigheter följer lagen. Ingen anmälan där om någom som påstår sig ha blivit kontrollerade utan anledning. Konstigt. Det är alltså inte polisen som undersöker polisen, utan JO. Detta hade du informerats om ifall ni hade försökt lämna in en polisanmälan om saken.

Nu säger jag inte att alla som påstår sig ha blivit felaktigt behandlade ljuger, för säkerligen är det så att det hänt vid något tillfälle, men det förefaller underligt att ingen ö.h.t. har brytt sig om att lämna en in anmälan om saken. Att media kört sitt oinformerade race om REVA och inre ID-kontroller för att tuta i folk att polisen jagar svartingar i T-banan baserat på deras hudfärg hälper inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ingen anmälan där om någom som påstår sig ha blivit kontrollerade utan anledning. Konstigt.

Varför är det konstigt?
För att anmäla till JO måste man veta hur systemet funkar i grunden. Hur stor andel av invandrare tror du vet hur man anmäler polisen?

Helt ärligt så hade jag själv aldrig reflekterat över vem man anmäler felbehandling av polisen till, så där lärde du mig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Varför är det konstigt?
För att anmäla till JO måste man veta hur systemet funkar i grunden. Hur stor andel av invandrare tror du vet hur man anmäler polisen?

När det framgick i media att polisen inte har befogenhet att begära ID utan vidare så borde åtminstone någon av dem som påstått sig ha blivit felaktigt behandlade anmält - det är inte svårt att ta reda på hur man gör. En Google-sökning på "Anmäla polisen" tar dig i fjärde länken direkt till JOs hemsida med förklaring om hur du går tillväga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10